Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro - Kommande revoloutionerande funktioner?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-02-02 09:26

Diffus rubrik, jag vet Men jag behöver köpa en dator och det lutar åt en MPB13" retina, då jag vill ha lite kraft för att kunna köra Parallells, men ändå ha den så bärbar som möjligt.

Frågan är bara, vi är ju ungefär mitt i produktcykeln, tror ni det till sommaren kommer några revolutionerande nya funktioner i MBP då?
Tex touchskärm skulle ju vara surt om de börjar med om man köper precis innan, för då lär de ju tex fokusera mycket på det.

Är det bara att shoppa loss och vara glad, eller ska man försöka vänta tills nästa generation?

Har inte sett så mycket spekulation om nya modeller än.

  • Medlem
  • 2014-02-02 09:39

Den dagen som Apple går öre till touchskärm har de iallafall förlorat mig som kund! Touchskärm är till för terminaler på lager och ICA, inte till bärbara datorer! (iPad undantaget) Touchskärmar på datorer är lika ergonomiska som Sean Banan är bra på att sjunga!
Ny modell? Den nya är väl högst ett par månader gammal? Räkna med minst ett år per modell.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-02-02 09:44

Det är väl inte helt osannolikt att det kan komma något som tex Dell Vaio Flip, där man kan vända skärmen och på så sätt få en surfplatta i samma enhet.

Enligt http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro så rekommenderar dom inte ett köp just nu, dock så "bundlar" dom ju ihop alla storlekar i ett och samma utlåtande.

Ursprungligen av dhanjel:

...Enligt http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro så rekommenderar dom inte ett köp just nu...

Då tittar du på fel ställe."Don't buy" gäller för icke-retina-modellen.

Om du tittar lite längre upp på sidan så ser du retina-modellen. Där säger de: "Neutral - mid-product cycle".

Retina-modellerna uppdaterades i slutet av oktober, så det dröjer nog ett tag innan det kommer nya.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-02-02 10:01

Ah det förklarar en del Ser man dock till produktcykeln så skulle det kunna komma nåt om två månader "Days Since Update102 (Avg = 166)", men lär väl inte offentliggöras nåt innan WWDC i sommar som tidigast?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-02 10:14
Ursprungligen av dhanjel:

Ah det förklarar en del Ser man dock till produktcykeln så skulle det kunna komma nåt om två månader "Days Since Update102 (Avg = 166)", men lär väl inte offentliggöras nåt innan WWDC i sommar som tidigast?

Apples bärbara brukar följa Intels släpp av nya processorgenerationer, så det är nog det säkraste att utgå ifrån. Förra året tog det visserligen ett tag innan Macbook Pro släpptes med Haswell (jämfört med Air som fick den redan i somras), men det kanske beror på att de inväntade Thunderbolt 2 istället till Pro.

Uppföljaren till Haswell (Broadwell) verkar inte komma förrän andra halvan av 2014, och innan dess ser vi nog inga nya MacBooks utom möjligtvis nån mindre speed bump.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-02-02 11:02

Det är sant, då blir det nog att beställa!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-02 11:16
Ursprungligen av dhanjel:

Diffus rubrik, jag vet Men jag behöver köpa en dator och det lutar åt en MPB13" retina, då jag vill ha lite kraft för att kunna köra Parallells, men ändå ha den så bärbar som möjligt.

Frågan är bara, vi är ju ungefär mitt i produktcykeln, tror ni det till sommaren kommer några revolutionerande nya funktioner i MBP då?
Tex touchskärm skulle ju vara surt om de börjar med om man köper precis innan, för då lär de ju tex fokusera mycket på det.

Är det bara att shoppa loss och vara glad, eller ska man försöka vänta tills nästa generation?

Har inte sett så mycket spekulation om nya modeller än.

Om du tar en retina 2,8 GHz i7 med 256 GB flashdisk kostar den 16635:-. Med tanke på att du inte kan uppgradera minnet senare antar jag att du maxar detta, retinan kostar då 18395:-
Skulle du ta en vanlig MacBook Pro 2,9 GHz i7, vassare processor även om det är försumbart, med 4 GB minne kostar den 12315:-
De får i stort sett samma benchmarkvärden trots mekanisk disk i den vanliga MacBook Pron.
6080:- i skillnad, för detta får du väldigt mycket SSD disk och minne.

Jag hade då valt den vanliga MacBook Pro modellen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-02 11:29
Ursprungligen av Gojlos:

Om du tar en retina 2,8 GHz i7 med 256 GB flashdisk kostar den 16635:-. Med tanke på att du inte kan uppgradera minnet senare antar jag att du maxar detta, retinan kostar då 18395:-
Skulle du ta en vanlig MacBook Pro 2,9 GHz i7, vassare processor även om det är försumbart, med 4 GB minne kostar den 12315:-
De får i stort sett samma benchmarkvärden trots mekanisk disk i den vanliga MacBook Pron.
6080:- i skillnad, för detta får du väldigt mycket SSD disk och minne.

Jag hade då valt den vanliga MacBook Pro modellen.

Skillnaden blir i storleksordningen 3000:- när du har uppgraderat till 16 GB RAM och 256 GB SSD. Det du får för de pengarna när du köper en retina är förstås skärmen. För mig personligen är det en no-brainer. Jag köpte en retina-MBP efter jul, och jag är helt såld. För mig är det lätt värt de extra pengarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-02 11:35
Ursprungligen av dhanjel:

Det är väl inte helt osannolikt att det kan komma något som tex Dell Vaio Flip, där man kan vända skärmen och på så sätt få en surfplatta i samma enhet.

Jo det är helt osannolikt.

http://techpinions.com/unified-os-advocates-a...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-02-02 11:37

Min tanke är att gå på grundmodellen, minnet hade jag velat utöka. Men tror att mitt kreditkorts bonusshop kan ta in grundmodellen och då vi har en massa poäng där så blir den otroligt billig. Hårddisk har jag inget större behov av, vi hyr bara film och tittar via netflix, musik via spotify, spel på ps4 och foton har jag i molnet.

Alternativet är att jag tar en ipad air i kreditkortsshoppen, försöker sälja den oöppnad till bra pris och sen köpa en macbook med mer minne istället. Upplösningen vill jag åt, annars hade jag nog kört på en Air istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-02 11:37
Ursprungligen av Vassius:

Skillnaden blir i storleksordningen 3000:- när du har uppgraderat till 16 GB RAM och 256 GB SSD. Det du får för de pengarna när du köper en retina är förstås skärmen. För mig personligen är det en no-brainer. Jag köpte en retina-MBP efter jul, och jag är helt såld. För mig är det lätt värt de extra pengarna.

OK, då förstår jag. Du använde processorkraft som argument att köpa retinan därav mitt inlägg.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-02 11:42
Ursprungligen av Gojlos:

OK, då förstår jag. Du använde processorkraft som argument att köpa retinan därav mitt inlägg.

Inte jag, däremot trådstartaren.

Jag ville bara framhålla det jag upplever som det största argumentet för retina-modellen, eftersom du inte nämnde det alls.

1
Bevaka tråden