Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För många program??

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2014-01-13 10:22

Under årens lopp har jag samlat på mig flera hundra program. Det känns som om jag skulle städa i sörjan. Min fråga är:
Påverkas systemet i stort av att ha denna mängd program installerade - även om de flesta sällan eller aldrig används?
Jag har en iMac 2,9 GHz, Intel Core i5, 16 gb minne.

Ursprungligen av torjo:

Under årens lopp har jag samlat på mig flera hundra program. Det känns som om jag skulle städa i sörjan. Min fråga är:
Påverkas systemet i stort av att ha denna mängd program installerade - även om de flesta sällan eller aldrig används?
Jag har en iMac 2,9 GHz, Intel Core i5, 16 gb minne.

Systemet påverkas som regel inte, men om det är typen av program som startar tillsammans med OS X så kan ju din uppstarttid bli lidande och många program som ligger i bakgrunden kan sega ner systemet.
Du kan ju till exempel gå in under System Preferences -> Users & Groups, välj din användare och gå in på Login Items. (Eller de svenska motsvarigheterna.) Där ser du vilka program som kickar igång när du startar systemet.
I övrigt är det väl behov kontra tillgång på utrymme som får styra om du ska rensa. Personligen tycker jag inte om att ha saker installerade som jag inte använder så jag kör själv en rensning då och då. Jag använder då AppDelete som snokar reda på -plist-filer etc och rensar bort dem också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-13 10:35

I princip, nej. Det blir dock vanligare att programmen "ringer hem" och kollar om det finns någon uppdatering, men det är väldigt små mängder data, så det är inget som märks.
Fördelen jämfört med Windows är att det inte finns en jättestor fil (registret) som behöver läsas in, där alla inställningar för programmen ofta ligger.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2014-01-13 11:14
Ursprungligen av pmarriott:

Systemet påverkas som regel inte, men om det är typen av program som startar tillsammans med OS X så kan ju din uppstarttid bli lidande och många program som ligger i bakgrunden kan sega ner systemet.
Du kan ju till exempel gå in under System Preferences -> Users & Groups, välj din användare och gå in på Login Items. (Eller de svenska motsvarigheterna.) Där ser du vilka program som kickar igång när du startar systemet.
I övrigt är det väl behov kontra tillgång på utrymme som får styra om du ska rensa. Personligen tycker jag inte om att ha saker installerade som jag inte använder så jag kör själv en rensning då och då. Jag använder då AppDelete som snokar reda på -plist-filer etc och rensar bort dem också.

Tack. Jag hade faktiskt glömt login items. Städade ordentligt där.

Tj

1
Bevaka tråden