Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes Match släpps i Sverige

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi säger att jag har 100 album i mitt lokala iTunes bibliotek, som nu laddas upp och matchas. Kan jag sen radera mina fysiska filer på datorn och ändå ha dem kvar och endast streama?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-11 21:44
Ursprungligen av jonas.larsson:

Vi säger att jag har 100 album i mitt lokala iTunes bibliotek, som nu laddas upp och matchas. Kan jag sen radera mina fysiska filer på datorn och ändå ha dem kvar och endast streama?

Ja

Det var på tiden.

Ursprungligen av Okänd användare:

Vill ju gärna också enbart köra iTunes men det blir dyrt om man skall köpa allt man vill ha.

Till någon, 256 kbits, kan man ändra om man vill ha lägre att få storleken på låtarna mindre? Jag är rätt intresserad av detta.

Det är väl ingen skillnad mot något annat att det blir mycket pengar om man ska ha allt? Men det är väl inte allting man måste köpa och om iTunes Match nu kommit så kommer väl iTunes Radio snart också? Det blir ju en fin kombo. För många artister jag gillar är dåligt representerade på Spotify, så jag lyssnar nästan aldrig på det. Jag köper gärna musik från platser som bandcamp i lossless-format och där man vet att det är artisten som får mest pengar.

Jag tror inte man kan få sämre upplösning på streamingen än 256kbps, men jag kan ha fel. Se den här diskussionen t ex ITunes Match Streaming at 128kbps,

Varnar för MusicBrainz Picard

Ursprungligen av lappen71:

Detta är ett bra program för att organisera och få ordning på taggarna.
https://musicbrainz.org/doc/MusicBrainz_Picar...

Jag vill verkligen varna för det progammet. Det tror ofta att det har rätt när det har HELT FEL. Grundproblemet är att det inte vill fatta att vissa taggar ska programmet ge fan i.

Jag tycker MPFreaker är mycket bättre rent praktiskt, men tyvärr har de inte uppdaterat det mot discogs.com, vilket man måste blocka för programmet (om du inte vill bli blockerad av discogs) och då är det inte lika bra. Jag tycker faktiskt alla tagg-program är undermåliga om man nu har ofullständiga taggar, vilket jag har för albumnamnet i rätt många hundra låtar efter en stressad kopiering för länge sen.

Senast redigerat 2013-12-12 07:06
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-12 06:40
Ursprungligen av Micke Byström:

Jag vill verkligen varna för det progammet. Det tror ofta att det har rätt när det har HELT FEL. Grundproblemet är att det inte vill fatta att vissa taggar ska programmet ge fan i.

Jag tycker MPFreaker är mycket bättre rent praktiskt, men tyvärr har de inte uppdaterat det mot discogs.com, vilket man måste blocka för programmet (om du inte vill bli blockerad av discogs) och då är det inte lika bra. Jag tycker faktiskt alla tagg-program är undermåliga om man nu har ofullständiga taggar, vilket jag har för rätt många hundra låtar efter en stressad kopiering för länge sen.

Något som jag också skrev första gången jag tipsade om programmet.
Man kan manuellt tala om för MBP vilka taggar det ska ändra och låta vara som det är.
Med tanke på att jag har taggat alla mina +880 album och inget har varit fel mot iTunes Match tycker jag är ett bra betyg.
Men som sagt då har jag inte låtit det ta 100% kontroll över taggningen utan sett till att lämna vissa saker i fred.

Ursprungligen av lappen71:

Något som jag också skrev första gången jag tipsade om programmet.
Man kan manuellt tala om för MBP vilka taggar det ska ändra och låta vara som det är.

Jag håller inte alls med om att det är möjligt, åtminstone inte om man ska använda "acoustic id "-funktionen. Jag upplever att jag måste hålla programmet i handen mest hela tiden och då går det ju snabbare att göra allt själv.

Berätta gärna om hur du får Musicbrainz att t ex ge fan i alla taggar utom en. I mitt fall vill jag att den enbart ska ge mig förslag på albumnamn, eftersom det är den enda taggen som blivit skadad.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-12 07:25
Ursprungligen av Micke Byström:

Jag håller inte alls med om att det är möjligt, åtminstone inte om man ska använda "acoustic id "-funktionen. Jag upplever att jag måste hålla programmet i handen mest hela tiden och då går det ju snabbare att göra allt själv.

Berätta gärna om hur du får Musicbrainz att t ex ge fan i alla taggar utom en. I mitt fall vill jag att den enbart ska ge mig förslag på albumnamn, eftersom det är den enda taggen som blivit skadad.

Sitter inte vid datorn nu så det blir lite svårt att förklara men det går absolut att välja att behålla vissa taggar.
Läs själv dokumentationen: https://musicbrainz.org/doc/MusicBrainz_Picar...

Ursprungligen av jonas.larsson:

Vi säger att jag har 100 album i mitt lokala iTunes bibliotek, som nu laddas upp och matchas. Kan jag sen radera mina fysiska filer på datorn och ändå ha dem kvar och endast streama?

Tips, se till att göra en backup innan du tar bort musiken som du har lagrat hos dig.

Ursprungligen av Micke Byström:

Det är väl ingen skillnad mot något annat att det blir mycket pengar om man ska ha allt? Men det är väl inte allting man måste köpa och om iTunes Match nu kommit så kommer väl iTunes Radio snart också? Det blir ju en fin kombo. För många artister jag gillar är dåligt representerade på Spotify, så jag lyssnar nästan aldrig på det. Jag köper gärna musik från platser som bandcamp i lossless-format och där man vet att det är artisten som får mest pengar.

Jag tror inte man kan få sämre upplösning på streamingen än 256kbps, men jag kan ha fel. Se den här diskussionen t ex ITunes Match Streaming at 128kbps,

Fördelen är ju med Spotify man kan med utbudet det har lyssna på låtar fullt ut och inte någon 60-90 sekunders klipp som iTunes eller andra sajter man kan köpa musik. Skall man köpa ett album på iTunes får man räkna med säg runt hundra spänn då är det endast ett enda album. För det priset kan man få allt Spotify har att erbjuda under en månad. Jag gillar som du också musik som inte finns så särskilt mycket av hos Spotify.Det är omständigt att ha några grejer man gillar på Spotify och allt annat är på iTunes. Jag önskar att Apple kunde släppa något liknande som kunde komplettera iTunes Radio och detta på något sätt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-12 09:48
Ursprungligen av Okänd användare:

Fördelen är ju med Spotify man kan med utbudet det har lyssna på låtar fullt ut och inte någon 60-90 sekunders klipp som iTunes eller andra sajter man kan köpa musik. Skall man köpa ett album på iTunes får man räkna med säg runt hundra spänn då är det endast ett enda album. För det priset kan man få allt Spotify har att erbjuda under en månad. Jag gillar som du också musik som inte finns så särskilt mycket av hos Spotify.Det är omständigt att ha några grejer man gillar på Spotify och allt annat är på iTunes. Jag önskar att Apple kunde släppa något liknande som kunde komplettera iTunes Radio och detta på något sätt.

Sluta nu med detta meningslösa krig vilken tjänst som är bäst. Det finns ingen tjänst som är bäst för alla.
Använd det du vill ha och låta andra använde det dom vill ha.

Ursprungligen av lappen71:

Sluta nu med detta meningslösa krig vilken tjänst som är bäst. Det finns ingen tjänst som är bäst för alla.
Använd det du vill ha och låta andra använde det dom vill ha.

Det är väl inget krig att fundera över hur man bäst kombinerar olika tjänster för att få höra den musik man gillar och den man inte visste att man gillade i den digitala musikåldern?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-12 10:17
Ursprungligen av Micke Byström:

Det är väl inget krig att fundera över hur man bäst kombinerar olika tjänster för att få höra den musik man gillar och den man inte visste att man gillade i den digitala musikåldern?

Jo jag tycker det är ett krig som ständigt blossar upp emellan åt.
Men nu när Spotify är "gratis" så kanske man slipper tjatet.

Ursprungligen av Okänd användare:

Fördelen är ju med Spotify man kan med utbudet det har lyssna på låtar fullt ut och inte någon 60-90 sekunders klipp som iTunes eller andra sajter man kan köpa musik. Skall man köpa ett album på iTunes får man räkna med säg runt hundra spänn då är det endast ett enda album. För det priset kan man få allt Spotify har att erbjuda under en månad. Jag gillar som du också musik som inte finns så särskilt mycket av hos Spotify.Det är omständigt att ha några grejer man gillar på Spotify och allt annat är på iTunes. Jag önskar att Apple kunde släppa något liknande som kunde komplettera iTunes Radio och detta på något sätt.

Det är förstås skillnad på att äga ett album som du sen har kvar och prenumerera på en tjänst (där du inte har kvar något efteråt). Spotify skulle lösa allt om all musiken verkligen fanns där, men vissa artister som har en egen publik kommer fortsätta att välja att inte ligga där av ekonomiska skäl. Spotify innebär ju en annan typ av ekonomi baserad på vad som faktiskt spelas och det är inte många sålda filer på t ex Bandcamp eller egna skivor på konserter som behövs för att ge större avkastning än flera tusen spelningar på Spotify. Vilket inte är konstigt heller för Spotifys ersättningsmodell är ju som radio ungefär.

"iTunes Radio can use your entire music collection to make your stations even more personalized" (tillsammans med iTunes Match) låter ju som åt det hållet du pratar om. Inte testat iTunes radio, men ett antal hundra kuratorer låter ju som väldigt få i mina öron.

Finns ens iTunes Radio i Sverige? Om det inte fungerar som Spotify så är det ju rätt ointressant. Tänk vilken flopp Ping var. Att Apple kan misslyckas känns verklighetsfrämmande, men så är det emellanåt. Det är bara det att man hinner glömma bort det.

Topic, tack.

Ursprungligen av lappen71:

Nej det gjorde Okänd användare med sitt prat om Spotify.

Jag tog upp det där om Spotify just för det var en som skrev bland de första kommentarna i stil med "skönt att inte behöva ha Spotify". Jag ville veta hur hen resonerade just för jag är själv intresserad på den åsikten och veta mer kring iTunes Match så jag kanske lättare får någon uppfattning om det är något för mig eller inte. Jag har om jag förstått nu rätt att Match fungerar som Spotify genom man får till gång till musiken på andra datorer där man inte har lagrat någon musik på hårddisken. Det gäller förstås att man har musiken först och främst på någon dator.

Jag är själv neutral angående vilken tjänst som är bäst eller inte.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-12 12:18

?Summering: Jag tolkar det så, att har man mera musik än utrymme på sina enheter är det en fördel med iTunes Match för att ha tillgång till all sin "egen" musik ändå. iTunes Match ersätter dåliga inspelningar till bättre kvalité. Streamning måste ändå vara sämre än att spela upp från lokalt minne med 100%ig tillgång utan ständig dataöverföring. Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Ursprungligen av mac+:

?Summering: Jag tolkar det så, att har man mera musik än utrymme på sina enheter är det en fördel med iTunes Match för att ha tillgång till all sin "egen" musik ändå. iTunes Match ersätter dåliga inspelningar till bättre kvalité. Streamning måste ändå vara sämre än att spela upp från lokalt minne med 100%ig tillgång utan ständig dataöverföring. Rätta mig gärna om jag tänker fel.

iTunes Match är inte bara streaming. Inte tekniskt sett som Spotify t ex.

Ursprungligen av Micke Byström:

iTunes Match är inte streaming.

http://www.apple.com/itunes/itunes-match/

Citat:

Does iTunes Match stream or download songs?
On a computer, any songs stored in iCloud will stream over the air when played, though you can download them at any time by clicking the iCloud download button. iOS devices will start playing tracks from iCloud as they download and will store them so that you can listen to them later even if you don’t have a network connection. Apple TV only streams songs.

Jo, och jag la till "inte bara" nyss. Men helt riktigt.

Ursprungligen av mac+:

?Summering: Jag tolkar det så, att har man mera musik än utrymme på sina enheter är det en fördel med iTunes Match för att ha tillgång till all sin "egen" musik ändå. iTunes Match ersätter dåliga inspelningar till bättre kvalité. Streamning måste ändå vara sämre än att spela upp från lokalt minne med 100%ig tillgång utan ständig dataöverföring. Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Helhetsanalysen är väl att man får ett annat förhållningssätt till sin musiksamling, eller i a f den del man har i iTunes. Jag kommer nog streama nästan all den musik som jag skulle lyssna på via iTunes match eftersom originalfilerna inte kan bli mycket bättre i många fall, då jag har köpt en hel del av musiken i lossless eller plockat från CD. En del äldre MP3or kommer ju bli bättre.

Men värdet av tjänsten beror till stor del på viken musik man har redan eller köper och vilken nätuppkoppling man har där man vill lyssna. Men 249:- är ju inte mycket för en bra tjänst ändå.

Ursprungligen av lappen71:

Man kan manuellt tala om för MBP vilka taggar det ska ändra och låta vara som det är.

Ok, sättet man "talar om" vilka taggar programmet Musicbrainz Picard ska låta bli är genom att skriva in de på engelska för hand under "Preserve these tags". Man måste alltså veta vad taggnamnen heter på engelska. Väldigt användarvänligt..... Funktionen tar inte emot "name" eller "trackname" eller "song" så funktionen är verkligen inte fullständig eller konsekvent.

Det man naturligen förväntar sig som användare är dessutom att om "Clear existing tags" inte är vald så ska existerande taggar lämnas orörda. Så är inte fallet. MP körde över alla taggar ändå. Med helt fel info.

Så funktionen finns i någon mån, men är inte användarvänlig för fem öre. Det de borde ha gjort vore förstås att låta användaren välja taggrana att lämna orörda från en poppaupp-meny. Eftersom man inte verkar kunna skriva in "name", "song" eller något annat vettigt och att välja bort "Clear existing tags" inte respekteras. så tycker jag fortfarande att programmet inte är bra och att du har fel om hur det fungerar. Jag tror inte du använt de här funktionerna. Annars hade du väl kunnat tala om hur man gjorde redan från början.

Dessutom så kan vem som helst se att "Preserve these tags" inte är nämnt i manualen som du hänvisar till när du inte minns hur du tror du gjorde.

****UPPDATERING****

OK, "title" var rätt taggnamn. Tänk det hade bara tagit en bråkdel av en sekund om taggnamnet funnits i en lista att välja från.

Senast redigerat 2013-12-12 13:28

Jag verkar ha tappat kopplingen till match på min jobbdator (PC). Har testat att starta om iTunes, loggat ut och in igen. Jag väljer automatisk hämtning av musik under inställningar, men det valet hoppar ur så snart jag väljer OK?

Senast redigerat 2013-12-12 21:15
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kliv ut ur sandlådan nu, tack.

Jag verkar ha tappat kopplingen till match på min jobbdator (PC). Har testat att starta om iTunes, loggat ut och in igen. Jag väljer automatisk hämtning av musik under inställningar, men det valet hoppar ur så snart jag väljer OK?

Pröva att logga ur och in igen på ditt Apple-ID i iTunes. Jag fick ordning på en nedladdning som hängt sig när jag gjorde det.

Ursprungligen av Micke Byström:

Pröva att logga ur och in igen på ditt Apple-ID i iTunes. Jag fick ordning på en nedladdning som hängt sig när jag gjorde det.

Redan testat utan resultat

Någon som vet... om låtar som inte spelats på ett tag kommer tas bort från en iOS enheten, eller om det först görs om utrymmet börjar ta slut... eller måste man göra det manuellt. Tänker på de som har ett större musik bibliotek än vad som får plats på ens iOS enhet.

Om jag inte missförstått det här med 25000 låtar.. så gäller väl det låtar som inte får en match mot iTunes Store, dvs låtar som får en match kommer inte räknas in i antalet uppladdade låtar?

Jippii! Musicbrainz Picard lyckades identifiera en låt helt rätt och misslyckades fullständigt med tre. Tydligen får man vara nöjd med ett mindre antal, men helt värdelöst är Picard inte. Men man får verkligen kolla vad den fyller i på ett annat sätt än i MPFreaker som verkligen ger en bra överblick vilka taggar som programmet tillåts skriva över.

Tyvärr kan jag inte rekommendera MPFreaker p g a av problemen med Discogs. Tänk om Apple hade den här tjänsten i stället. Det fungerar ju utmärkt om man läst in låten/albumet med iTunes eller köpt den/det från dem, men inte alls annars vad jag kan se.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-12 14:35
Ursprungligen av dvalfrid:

Någon som vet... om låtar som inte spelats på ett tag kommer tas bort från en iOS enheten, eller om det först görs om utrymmet börjar ta slut... eller måste man göra det manuellt. Tänker på de som har ett större musik bibliotek än vad som får plats på ens iOS enhet.

Om jag inte missförstått det här med 25000 låtar.. så gäller väl det låtar som inte får en match mot iTunes Store, dvs låtar som får en match kommer inte räknas in i antalet uppladdade låtar?

Man får ta bort dom manuellt
Ja det är 25000 matchade låtar

Jag tycker att det verkar lite si och så med själva matchningen med itunes store. För vissa skivor hittas några låtar men inte alla, och det gäller inte bara udda musik. För Beatles Abbey Road tex hittas 6 av 17 låtar, på Neil Youngs After the goldrush hittas inte Southern Man och från Bowies Aladdin Sane hittas bara hälften av låtarna.
Jag misstänker att jag hade behövt ladda upp mycket färre än 6000 låtar om bara matchningen hade funkat bättre.

iTunes match

Ursprungligen av Redaktionen:

För 249 kronor om året synkroniserar Itunes Match hela musiksamlingen till Icloud och gör den tillgänglig på alla anslutna enheter.

Läs hela artikeln här

Verkar verkligen inte funka! Själv kör jag ANYPLAY funkar mycket bra och är gratis!

Bevaka tråden