Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med hastigheten på Wifi

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nope, har inte gjort några speciella inställningar.

Jag kör Asus RT-N66U med Tomato och får 94/79 över wifi (5 GHz med 2,4 GHz som fallback) ut mot internet (med Bredbandskollen) på 100/100-fiber. Borde lira hyfsat väl även med originalfirmware. Klart stabil router som inte behövt någon omstart så långt trots hård användning.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-03 23:56
Ursprungligen av augustekman:

Jag kör Asus RT-N66U med Tomato och får 94/79 över wifi (5 GHz med 2,4 GHz som fallback) ut mot internet (med Bredbandskollen) på 100/100-fiber. Borde lira hyfsat väl även med originalfirmware. Klart stabil router som inte behövt någon omstart så långt trots hård användning.

hm, då får jag köpa den routern jag länkade innan på elgiganten och testa mig fram då det är närmaste affären. Tackar för tipsen hittills!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-05 11:03

Då har jag fått reda på hur allt är kopplat nu. Universal sa att från telefondosan som har wifi inbyggt har 4 lan portar på baksidan. Kopplar jag in en egen router i en av portarna ska jag ha internet på routern. Tyvärr så funkar inte detta och jag har ingen ork att kolla på det just nu. Det enda jag gjort efter att läst lite på nätet är att jag satte wifi:n på kanal 1 för att se om det blir bättre. Ska under helgen köpa kabel och dra upp till min stationära samt placera routern på annat ställe och se om mottagningen blir bättre.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-05 11:10

Är inte "telefondosan" en router i sej? I så fall är det inget bra att köra en router till….

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-05 11:20
Ursprungligen av kenjon:

Är inte "telefondosan" en router i sej? I så fall är det inget bra att köra en router till….

När jag hade bredbandsbolaget med en Inteno telefonidosa så kunde jag logga in på den och sätta den som brygga så att man fick publika adresser i den på samtliga portar. Eftersom telefonin kör på ett eget Vlan så får den IP "på egen hand".

Det jag undrar är om det TS kallar "modem" och "telefonidosan" är olika enheter, vad heter de? "Modemet" Inteno DG 150 har ju VOIP inbyggt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-05 12:13
Ursprungligen av kenjon:

Är inte "telefondosan" en router i sej? I så fall är det inget bra att köra en router till….

Jo den har en wifi del i sig som jag stängde av igår och provade med min gamla router för att se om jag får bättre hastighet. Min router fick inte internet då. Men vad jag läst och vad det gäller fiber så kan man inte tro att man ska få för bra hastighet på trådlösa utan det är kabel som gäller.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-05 12:15
Ursprungligen av beh:

När jag hade bredbandsbolaget med en Inteno telefonidosa så kunde jag logga in på den och sätta den som brygga så att man fick publika adresser i den på samtliga portar. Eftersom telefonin kör på ett eget Vlan så får den IP "på egen hand".

Det jag undrar är om det TS kallar "modem" och "telefonidosan" är olika enheter, vad heter de? "Modemet" Inteno DG 150 har ju VOIP inbyggt.

Telefonidosan är Inteno DG 150 som har inbyggt wifi har skrivit lite förvirrande ser jag. Själva fiberswitchen i garaget heter Inteno XG6746.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-05 12:18
Ursprungligen av kievY:

Jo den har en wifi del i sig som jag stängde av igår och provade med min gamla router för att se om jag får bättre hastighet. Min router fick inte internet då. Men vad jag läst och vad det gäller fiber så kan man inte tro att man ska få för bra hastighet på trådlösa utan det är kabel som gäller.

Det finns ingen relation mellan fiber och långsam hastighet på trådlöst.

Hastigheten på ditt trådlösa handlar enbart om hur mycket som stör signalerna.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-15 06:46

I helgen drog jag kabel till stationära och ligger på 90-95 Mbit/s. Tycker att när jag laddar ner filer att jag får för dålig hastighet. Har som mest fått 4 mb/s när jag borde väl få runt 10-11 mb/s. Kanske inte har något med ämnet men ville bara dra en jämförelse. Jag har provat att placera intenon i olika rum utan resultat. Får ut runt 40 Mbit/s på trådlösa. Har gett upp hoppet förens jag provat med en annan trådlös enhet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-15 13:06

Du blandar lite friskt med mb/s och Mbit/s
Dålig överföringshastighet kan bero på så mycket. I ditt fall beror det nog på den som du tankar från...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-15 14:15

Till syvende och sist efter allt tekniskt prat här i tråden har dina datorer stöd för 11.n eller helst som nya Macbook Air serien 11.ac, det är väl det som är nyckeln till om du ska komma upp i lite högre hastigheter

Senast redigerat 2013-10-15 14:28
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-15 14:21

De två bärbara i hushållet har stöd för 11.n. Min stationära dator är gammal och kör därför med kabel. Min retina har ju bara stöd för 11.n och Mac minin likaså. Aja jag tackar så mycket för hjälpen så får jag väl forska lite mer om jag vill klura ut problemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-15 14:36
Ursprungligen av kievY:

De två bärbara i hushållet har stöd för 11.n. Min stationära dator är gammal och kör därför med kabel. Min retina har ju bara stöd för 11.n och Mac minin likaså. Aja jag tackar så mycket för hjälpen så får jag väl forska lite mer om jag vill klura ut problemet.

Lycka Till i ditt fall är det nog internet linan från din leverantör Universal 100/10 som inte lever upp till dina önskemål. Den hastighet som du får ut är helt normal som många tidigare i tråden påpekat. En 100/100 lina däremot hade nog pressat upp hastigheten till nästan det dubbla med rätt kringutrustning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-15 15:39
Ursprungligen av cubeis:

Lycka Till i ditt fall är det nog internet linan från din leverantör Universal 100/10 som inte lever upp till dina önskemål. Den hastighet som du får ut är helt normal som många tidigare i tråden påpekat. En 100/100 lina däremot hade nog pressat upp hastigheten till nästan det dubbla med rätt kringutrustning.

Om hastigheten är hög på kabel men låg på wifi, så finns det helt klart potential för att förbättra detta med en ny AP. Jag förstår inte hur btya från 100/10 till 100/100 skulle bättra detta cubeis.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-15 15:48

100/10 är 100 Mbps ner (till oss) och 10 Mbps upp till operatören (till Internet).
100/100 är 100 Mbps ner och 100 Mbps upp. Så det ska inte påverka nedhastiheten, om man har en högre upphastighet eller inte.
Ska man se vad man får från operatören bör man koppla datorn direkt till Ethernet utan router, bara med mediekonverteraren (om man har fiber) eller modemet (ADSL). Så fort man kopplar in en router, switch och dylikt, minskar hastigheten.
En ny AP som @beh skriver verkar vettigt.

Ursprungligen av cubeis:

En 100/100 lina däremot hade nog pressat upp hastigheten till nästan det dubbla med rätt kringutrustning.

Hur skulle detta kunna påverka hastigheten i det trådlösa nätverket?

Om man får ut ca 40 Mbps idag i det trådlösa, så blir det inte bättre för att man har bättre uppströmshastighet mot sin internetleverantör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-15 19:08
Ursprungligen av beh:

Om hastigheten är hög på kabel men låg på wifi, så finns det helt klart potential för att förbättra detta med en ny AP. Jag förstår inte hur btya från 100/10 till 100/100 skulle bättra detta cubeis.

Det fattar väl jag också detta med upp och nedhastighet men min erfarenhet är att om betalar man för en snabbare lina 100/100 så får man i praktiken högre högre hastighet hemma i stugan än om man betalar för en mindre hastighet som 100/10. Även om det i teorin och i praktiken inte ska spela någon roll när det gäller nedladdnings hastigheten .

Ni får väl fråga comhem och internetleverantörerna varför det är så, inte svårt att räkna ut om man vill förstå det ?

Levernatörerna primerar/prioriterar kunder som betalar för ett dyrare bredband.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-15 19:11
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur skulle detta kunna påverka hastigheten i det trådlösa nätverket?

Om man får ut ca 40 Mbps idag i det trådlösa, så blir det inte bättre för att man har bättre uppströmshastighet mot sin internetleverantör.

Det fattar jag också men kanske leverantörerna smygstryper topphastigheten för nedströmshastigheten när du inte betalar fullt ut för 100/100 i båda riktningarna, det är min erfarenhet från flera internet leverantörer

Var det så svårt att räkna ut vad jag menade istället för att hacka ner tre gånger efter varandra på samma sak jag svarade just på samma sak från inlägget ovanför dig om du läste det och det var väl några minuter mellan inläggen ?

Ursprungligen av cubeis:

Det fattar jag också men kanske leverantörerna smygstryper topphastigheten för nedströmshastigheten när du inte betalar fullt ut för 100/100 i båda riktningarna, det är min erfarenhet från flera internet leverantörer

Var det så svårt att räkna ut vad jag menade istället för att hacka ner tre gånger efter varandra på samma sak jag svarade just på samma sak från inlägget ovanför dig om du läste det och det var väl några minuter mellan inläggen ?

Jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter, och vad det har med det här fallet att göra. Han säger ju redan i inlägg 1 att han får ut 96 via kabel.

Så någon eventuell (och osannolik) strypning har absolut ingenting med det här att göra.

Det är andra faktorer som gör att han bara får ut 40 via det trådlösa.

Senast redigerat 2013-10-15 19:38
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-15 19:30
Ursprungligen av cubeis:

Det fattar jag också men kanske leverantörerna smygstryper topphastigheten för nedströmshastigheten när du inte betalar fullt ut för 100/100 i båda riktningarna, det är min erfarenhet från flera internet leverantörer

Var det så svårt att räkna ut vad jag menade istället för att hacka ner tre gånger efter varandra på samma sak jag svarade just på samma sak från inlägget ovanför dig om du läste det och det var väl några minuter mellan inläggen ?

Rena rama spekulationerna och något som inte har något med TS's problem att göra.
Jag har 100/10 från Telia men i praktiken är det 120-140/12-15 i hastighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-15 19:50
Ursprungligen av cubeis:

Det fattar väl jag också detta med upp och nedhastighet men min erfarenhet är att om betalar man för en snabbare lina 100/100 så får man i praktiken högre högre hastighet hemma i stugan än om man betalar för en mindre hastighet som 100/10. Även om det i teorin och i praktiken inte ska spela någon roll när det gäller nedladdnings hastigheten .

Ni får väl fråga comhem och internetleverantörerna varför det är så, inte svårt att räkna ut om man vill förstå det ?

Levernatörerna primerar/prioriterar kunder som betalar för ett dyrare bredband.

Men din konspirationsteori spricker eftersom operatören inte kan styra hastigheten i "stugan" (dvs. WLAN -> LAN, då vi redan etablerat att LAN -> WAN är inom felmarginal för vad TS får av ISP). Enda möjligheten är om man får en snabbare router/AP om man skaffar den dyrare linan, vilket iofs. inte är helt otänkbart, men inte det vi diskuterar för då borde du påpekat det i ditt tidigare inlägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-16 01:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter, och vad det har med det här fallet att göra. Han säger ju redan i inlägg 1 att han får ut 96 via kabel.

Så någon eventuell (och osannolik) strypning har absolut ingenting med det här att göra.

Det är andra faktorer som gör att han bara får ut 40 via det trådlösa.

Okey sorry my fault Jesper det missade jag förstås att han får ut 96 via kabel då får han väl sin utlovade hastighet från sin leverantör kan man hoppas.
Då är det väl en ren router fråga då och närheten till denna mm.. väggarnas konstruktioner i huset mmm....

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-16 03:31

I helgen kopplade jag faktiskt in en router till intenon DG150 som är telefonidosa och AP samtidigt. Det jag gjorde var att stänga av wifi delen på intenon och kopplade in routern i första LAN porten för att se om jag får starkare styrka och bättre hastighet. Routern köpte jag på prov på öppet köp. Efter inkoppling på detta sätt fick den nya routern inget internet alls.. och intenon gav ju bara telefoni som jag ville. Detta fick mig att fundera lite varför inte det gick.. kopplade jag in kabel direkt från första LAN porten på intenon har jag ju internet på stationära.. men routern vill inte koppla upp sig. Antingen räcker det inte med att stänga av wifi utan någon mer inställning måste göras och det vet jag inte vilken..Ringde supporten där de sa att det ska gå att göra på detta sätt, efter försök har jag inte varit i kontakt med de. Möjligheten ska ju finnas att jag kan köra med en egen router och inte deras "skit". Då jag inte haft tid att experimentra med det mer då jag haft annat för mig kanske ni vet vad mer som måste stängas av? Av min förra ISP hade jag också trådlöst modem/router och där stängde jag bara av trådlösa delen och kopplade in min egna router till första uttaget och körde på den och det fungerade.
Förlåt för kanske missuppfattande inlägg men jobbar natt och är lite stressad, samtidigt som jag inte är någon direkt expert på allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-16 08:11

Du behöver inte låta din router vara router, den kan konfigureras att vara AP (access point) som endast skapar kontakt mellan LAN och WLAN. När din router används som AP, så måste den ha en egen IP adress i det nät (samma första siffror i IP) som ditt existerande nät. Har du idag 192.168.0.X så måste din AP ha en adress som börjar på 192.168.0. (förutsatt att nätmasken är 255.255.255.0, men det är den nog om du inte pillat själv).

Googla på configure router as wireless access point eller liknande för din modell så finns det nog hjälp.

Vissa routrar kan inte använda sig av WAN porten när de är satta till att vara AP, så då får koppla uplinken (den kabel som går till din "riktiga" router) på en av de LAN portar som den har. Den dator som idag är kopplad i Inteno DG150'n på port ett kan antagligen sitta kvar där, med din nya AP kopplad på port två då dessa portar inte verkar vara specialdesignerade för IPTV eller annat trams.

Din Inteno DG150 är inte bara AP, den är RGW - Residental Gateway - som betyder router + telefonidosa + lämpligt WAN interface (tex. xDSL modem (även om det inte används av alla kunder) eller ethernet för koppling till husets ethernet eller Mediakonverterare för fiber).

Det konstiga med DG150 är att den har en ethernet som i bruksanvisningen kallas "internet" och en som kallas WAN, dessa borde i min värd vara samma.

Senast redigerat 2013-10-16 08:40
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-16 08:36

Min Inteno använder varken telefonidelen, WiFi eller routerfunktionen, utan är bara en mediakonverterare. Så Ethernetkabeln går direkt till WANsidan på min AirportExtreme.
@klevY, var på din router kopplade du in kabeln, WAN eller LAN? Stod den som brygga eller router? Vad får du för IPadress från din Inteno när du kopplar in datorn direkt dit?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-16 14:50
Ursprungligen av kenjon:

Min Inteno använder varken telefonidelen, WiFi eller routerfunktionen, utan är bara en mediakonverterare. Så Ethernetkabeln går direkt till WANsidan på min AirportExtreme.
@klevY, var på din router kopplade du in kabeln, WAN eller LAN? Stod den som brygga eller router? Vad får du för IPadress från din Inteno när du kopplar in datorn direkt dit?

Den är kopplad till WAN porten från Switchen dvs,från switchens PC port går det en kabel till Inteno DG150 WAN port. Är den kopplad till LAN fungerar inte telefonen och för att det ska fungera måste den vara kopplad till WAN. Min dator har jag kopplad från LAN porten och då får jag IP: 192.168.1.1 för att logga in på Intenon och 192.168.1.9 på min dator.
De på Universal har sagt att det ska räcka med en annan AP på någon av LAN portarna på DG150 om man vill ha egen router men ty.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-16 15:19

Vilken IP får de trådlösa klienterna på DG150'n?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-16 15:45
Ursprungligen av beh:

Vilken IP får de trådlösa klienterna på DG150'n?

Min MBPr har IP adressen 192.168.1.9 och stationära 192.168.1.10
Då jag fildelar med de andra datorerna så har jag märkt att IP adresserna är fasta och vet vilka datorer har vad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-16 17:58
Ursprungligen av kenjon:

Min Inteno använder varken telefonidelen, WiFi eller routerfunktionen, utan är bara en mediakonverterare. Så Ethernetkabeln går direkt till WANsidan på min AirportExtreme.
@klevY, var på din router kopplade du in kabeln, WAN eller LAN? Stod den som brygga eller router? Vad får du för IPadress från din Inteno när du kopplar in datorn direkt dit?

När du säger Inteno, menar du DG150 eller XG6746?

Bevaka tråden