Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma ihåg inloggning vid anslutning till NAS

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-09 19:47

Har bytt från Snow Leopard till Mountain Lion och har problem med anslutning till min NAS server (som ligger i samma nätverk). Förut anslöts jag automatiskt när jag klickade på servernamnet i Finder. Mina inloggnignsuppgifter var sparade någinstans antar jag.

Nu får jag ett meddelande att anslutningen misslyckats. Klickar jag på "Anslut som" får jag en dialogruta där det står mina för- och efternamn i namnfältet. Lösenordsfältet är tomt. Jag har ingen aning hur datorn vet mina för- och efternamn eftersom jag kan inte minnas att jag angivit dem vid något tillfälle.

Hur som helst jag fyller korrekta inloggningsuppgifter ("admin" som användarnamn) bockar för "Kom igåg lösenordet i min nyckelring" och klickar Anslut. Allt fungerar som det ska tills jag startar om NAS. Laptopen kan inte ansluta till den igen allt upprepas enligt ovan: anslutningen misslyckas, anslut som, mitt riktiga namn som namnförslag etc.

Det fungerar alldeles utmärkt från en annan dator som fortfarande använder Snow Leopard.

Har någon en idé var problemet kan ligga?

***tillägg*** Nu har jag gått till Systeminställningar och hittade att under mitt konto finns mitt riktiga namn. Antagligen kopierade OSet namnet från mitt Apple ID konto utan att fråga. Fan vad irriterande! Det ändrar dock inte problematiken ovan. Hur ska jag tvinga OSet komma ihåg mina inloggningsuppgifter till min NAS?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-09 20:44

Istället för att använda admin-kontot för att komma åt din NAS skapa en användare istället till att börja med (för din egen säkerhet så ingen obehörig kan göra ändringar)
Leta reda på "Nyckelhanteraren" på din dator och radera alla poster som har med din NAS att göra.

Försök sen att logga in igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 09:29
Ursprungligen av lappen71:

Istället för att använda admin-kontot för att komma åt din NAS skapa en användare istället till att börja med (för din egen säkerhet så ingen obehörig kan göra ändringar)
Leta reda på "Nyckelhanteraren" på din dator och radera alla poster som har med din NAS att göra.

Försök sen att logga in igen.

Tack så mycket för hjälpen lappen71! Det hjälpte faktiskt att ta bort alla poster som berörde NAS. Det blev antagligen ett glapp i systemet när jag flyttade från Snow Leopard till Mountain Lion.

***tillägg*** Av någon anledning har jag inte fått meddelande via epost att jag fått svar i tråden. Har ni ändrat något i forumbevakningen?

Senast redigerat 2013-06-15 12:11
1
Bevaka tråden