Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 5 och min MacBook vill inte

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag har jag köp en iPhone 5, har tidigare 3:an. När jag kopplar in 5:an, så hittar inte iTunes den. Datorn säger att jag har senaste versionen av iTunes, men jag har 10.6.3, så det stämmer inte. Försökte ladda ner 10.7, men då säger datorn att mitt operativsystem är för gammalt (10.5.8) för den versionen. Så hur sjutton gör jag nu då? Måste jag lämna in min dator och be dem uppdatera hela operativsystemet, eller kan jag lösa det på något annat sätt?

Min dator:
Modellnamn: MacBook
Modellidentifierare: MacBook5,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2.4 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 3 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 1.07 GHz
Boot ROM-version: MB51.007D.B03
SMC-version (system): 1.32f8

iPhone 5 kräver OS X 10.6.8 som du kan uppdatera till från 10.6.3.

Här finns en s.k. combo-uppdatering att ladda ner och köra om du har 10.6.3, http://support.apple.com/kb/DL1399

Ursprungligen av keptang:

iPhone 5 kräver OS X 10.6.8 som du kan uppdatera till från 10.6.3.

Här finns en s.k. combo-uppdatering att ladda ner och köra om du har 10.6.3, http://support.apple.com/kb/DL1399

Fast jag har OS X 10.5.3 men iTunes är 10.6.3???

ok, du skrev 10.6.3.

Du kan köpa Snow Leopard (10.6.x) här: http://store.apple.com/se/product/MC573S/A/ma...

Ursprungligen av keptang:

ok, du skrev 10.6.3.

Du kan köpa Snow Leopard (10.6.x) här: http://store.apple.com/se/product/MC573S/A/ma...

Om jag köper den, finns det kända problem/risker vid installation? Jag är ju inte så jättehaj, om det börjar krångla...

Ursprungligen av Kandice:

Om jag köper den, finns det kända problem/risker vid installation? Jag är ju inte så jättehaj, om det börjar krångla...

Nej, Snow Leopard är enligt många det bästa släppet Apple gjort av OS X.
Du kan från Snow Leopard uppdatera till Lion/Mountain Lion om du önskar och din dator klarar av det.

Ursprungligen av keptang:

Nej, Snow Leopard är enligt många det bästa släppet Apple gjort av OS X.
Du kan från Snow Leopard uppdatera till Lion/Mountain Lion om du önskar och din dator klarar av det.

Låter kanon! Tack för hjälpen!

Ursprungligen av Kandice:

Om jag köper den, finns det kända problem/risker vid installation? Jag är ju inte så jättehaj, om det börjar krångla...

OSX 10.6.8 (Snow Leopard) är en av de mest stabila versionerna av OSX. Det har iofs kommit två nyare versioner av OSX sedan denna, 10.7 och 10.8 men 10.6 får fortfarande uppdateringar av Apple.

Vad du möjligen kan råka ut för är att vissa program du har slutar att funka men om du tar backup på allt samt laddar ner alla nyare versioner av de program du använder o sparar undan dem på extern disk/minne så är det bara att köra uppdateringarna efter varandra. Dock är det så att versionen av 10.6 som du köper är, tror jag, 10.6.3 så du måste uppdatera den till senaste varianten vilken är 10.6.8 men dessa uppdateringar är kostnadsfria och den inbyggda programuppdateraren bör påminna om att de ska installeras.

Rekomenderar dig att utöka Ram-minnet ett steg om du vill att system o program ska rulla smidigt. De 2GB du har är i snålaste laget

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-18 22:52
Ursprungligen av Kandice:

Modellidentifierare: MacBook5,1

Klarar senaste OS X samt 8 GB RAM enl tredjepartstillverkare.

Ursprungligen av Mymac4ever:

OSX 10.6.8 (Snow Leopard) är en av de mest stabila versionerna av OSX. Det har iofs kommit två nyare versioner av OSX sedan denna, 10.7 och 10.8 men 10.6 får fortfarande uppdateringar av Apple.

Vad du möjligen kan råka ut för är att vissa program du har slutar att funka men om du tar backup på allt samt laddar ner alla nyare versioner av de program du använder o sparar undan dem på extern disk/minne så är det bara att köra uppdateringarna efter varandra. Dock är det så att versionen av 10.6 som du köper är, tror jag, 10.6.3 så du måste uppdatera den till senaste varianten vilken är 10.6.8 men dessa uppdateringar är kostnadsfria och den inbyggda programuppdateraren bör påminna om att de ska installeras.

Rekomenderar dig att utöka Ram-minnet ett steg om du vill att system o program ska rulla smidigt. De 2GB du har är i snålaste laget

Tack för informationen!
Jo, jag har tänkt länge att jag måste utöka Ram-minnet, har bara inte kommit mig för.
Helgen är räddad!

1
Bevaka tråden