Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MySQL, komma igång snabbt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill skapa en användare + en databas på min server som har MySQL installerat. Hur går jag tillväga? Vad skriver jag vid prompten?
Har satt root-lösenordet i MySQL men det verkar inte gå att logga in till MySQL med det. För man måste väl på nåt sätt LOGGA IN för att sen lägga upp användare och databaser?
Vad skriver jag vid terminalen exakt för att:
1. Skapa en användare
2. Skapa en databas

Och snälla, kom inte med förslag om att plöja igenom 300 sidor manual som finns på webben, det orkar jag inte. Det ska gå snabbt och smidigt.. tackar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-20 21:48

Har Du php installerat rekommenderas phpmyadmin. Mycket smidigt, databasen administreras via ett webinterface och man slipper rota runt i terminalen om man inte vill.

Installationsanvisningarna antar jag att Du redan har gått igenom, följer man dem är det svårt att misslyckas.

Edit: det blev nåt strul med andra länken, ta bort %20 nära slutet av den så funkar den.

Senast redigerat 2003-07-20 22:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-20 22:06

Om du vill slippa kommandoköret rekommenderar jag varmt CocoaMySQL.
Ett mycket bra program som enligt mig slår de konkurrerande programmen på fingrarna.

Här är en annan tråd om detta.
http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=22912

mysql -u root -p

GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO monty@localhost
IDENTIFIED BY 'some_pass' WITH GRANT OPTION;

CREATE DATABASE min_databas

På andra raden skapas en användare med rättigheter till alla tabeller (superuser). Innan du fortsätter bör du kolla om att skapa nya användare i manuelen.

Att skapa databaser.

Du vill förmodligen också skapa lite tabeller. Läs hur här.

Förakta inte manuelen till MySQL. Den är mycket mycket bra. Jag har lärt mig allt om SQL med hjälp av nästan bara den.

Det finns som ovan redan nämnt flera bra GUI varianter för MySQL.

Ciryon

PHP Myadmin var ju perfekt! Piece of cake! Tack!

1
Bevaka tråden