Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur föra över hela HD-innehållet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är för varmt för sånt här...:(
Sitter med två exakt identiska maskiner, och vill flytta över allt som finns i nr 1, till nr 2.
System, program, rubbet.

Kopplade FW, körde igång mottagardatorn som hårddisk m hj av T, tömde den från sändardatorn och kopierade in hela sändardatorns HD på den då tomma mottagardatorns HD-ikon.

Får nu kernel panic varje gång jag startar mottagardatorn.

Hur i hels... flyttar man enklast över rubbet i OSX? I 9-an var det ju så enkelt, in med en system-CD, åsså elda på från en extern HD...
Det är en ruggig massa prog som ska över, och jag har ingen lust att sitta med alla enskilda installationer om jag kan undvika det.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-14 19:00

Carbon Copy Cloner är gjutet bäst på sånt!

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13260

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Carbon Copy Cloner är gjutet bäst på sånt!

Intygas! Jag uppgraderade min G4 från en 40GB startskiva (nästan full) till en 120GB igår med hjälp av CCC. Koppla in den nya disken på en lämplig IDE-kanal, formatera, kör CCC med defaultinställningarna och låt den jobba i tre kvart. Slit ut den gamla disken och stoppa dit den nya. Boota om och allt är precis som förut! Varenda ikon ligger där jag lämnade den och man får titta noga för att hitta någon avvikelse. Den enda jag har hittat är att det nu plötsligt finns nästan 80 GB ledigt på startskivan...

/Göran

Funkade gudomligt!
STORT tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-17 04:41

En undran.
Är det här samma sak som att i terminalen skriva

ditto -rsrc / /Volumes/120GB

Sitter på jobbet så jag kan inte kika på man-sidorna, men ni förstår säkert hur jag menar ialla fall.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-17 23:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av ivar
En undran.
Är det här samma sak som att i terminalen skriva

ditto -rsrc / /Volumes/120GB

Sitter på jobbet så jag kan inte kika på man-sidorna, men ni förstår säkert hur jag menar ialla fall.

Går det att boota sedan då ? på 120 GB HD ?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-18 12:19

Jag ville göra samma sak när jag köpte en större HD till min PB och jag provade med Carbon Copy Cloner och det fungerade inte riktigt. Då provade jag Tri-Backup och det fungerade utan några problem. Kan rekommendera Tri-Backup om CCC inte skulle fungera.

//Rob

1
Bevaka tråden