Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

If it ain't broken, don't fix it, eller?...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För fem år sedan släpptes ett operativsystem som i mitt tycke lade ett fundament över hur en Smartphone skall vara. Gränssnittet som Apple gjorde var nytt, fräscht, intuitivt men framförallt enkelt.

Under den senaste tiden har jag börjat känna att Ios hamnat på efterkälken. Den är tråkig, statisk och ser mer eller mindre likadant ut som det gjorde för fem år sedan. Är det inte dags för ett nytt, fräscht Ios?

Om nej, varför?
Om ja, varför?

Det vore kul med något nytt och fräscht ja.

Varför? Det känns gammalt.

Å andra sidan så kommer det ett nytt IOS varje år så...

Skämt åsido, var är det som du (ni) saknar? IOS har genomgått stora omarbetningar varje år så jag tycker att det är ganska fel att påstå att det är likadant som för fem år sedan.

Det som däremot är oförändrat under dessa fem år är layouten på hemskärmen. Den är gridbaserad och du kan bara ha en storlek på ikonerna och du kan inte lägga in luckor. Är det den aspekten som ni är less på?

Är det liveuppdaterade widgets på hemmaskärmen som ni saknar? (Personligen så är jag inte intresserad av detta men kan förstå dragningen hos de som vill ha det)

Är det möjligheten till 3:e parts program i notifikationmenyn som ni saknar? (Jag skulle gärna se det)

Ett globalt filsystem? (Brr.. Det saknar jag faktiskt inte alls)

Så jag tycker egentligen frågan är felställd. Det har kommit ett nytt IOS varje år med förbättringar så Apple jobbar på att förbättra och förnya IOS men tycker ni att de jobbar med fel saker?

Vad som helst som är nytänkande.
Eller implementera funktioner som funnits i andra telefoner i 100 år typ, blacklists / visa vem som ringer.
Små saker som redan finns med Jailbreak.

Apple! Överraska oss.

Jo, men jag tycker fortfarande att det är fel att säga att IOS inte har förändrats under dessa fem år. Varje år har medfört ganska stora ändringar även om grunden finns kvar. Däremot så tror jag att vi har ett väldigt selektivt minne och snabbt glömmer det gamla och "minns" att det har alltid varit som det är nu

Jag vill inte ha ändringar på sådant som fungerar bara för att ändra och förefalla nytänkande (jämför ribbons i Microsoft Office)

Man kan börja med det jag skrev kring telefondelen så den åtminstone är bättre än en 8 år gammal Nokia/SE.

Widgets/tillgängligt filsystem och sånt struntar jag i.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-22 12:23

En uppfräschning av grafiska och typografiska element samt konsekvent användande av dessa genom operativsystemet är något jag skulle vilja se.

Och ett tillägg av funktionalitet som finns i åtta år gamla SE/Nokia skulle ge oss en känsla av ett nytt och fräscht OS. (Jo, jag var sarkastisk där:)

Givetvis så finns det funktionalitet som behöver förbättras och det kommer att komma i IOS7. Det är jag övertygad om men jag (liksom alla andra utanför utvecklingsteamet) har inte en blekaste aning om vad de fokuserar på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-22 12:43

Jag skulle inte vilja se allt det där som nämns här. Kontinuitet är en vinst, det är bra.

Sedan har ni ju såklart era subjektiva bedömningar, jag också. Det ska man ha men det är inte nödvändigt vis lika med sanningen

Blir säkerligen förändringar i GUI:t med Ive som ansvarig men det kommer inte se ut som Android eller Metro. Tack och lov.

Jag är rätt nöjd. Kan absolut tänka mig att man städar och fixar till lite - framför allt vad gäller den grafiska biten - men jag vill verkligen inte att telefonen ska kännas lite rörig som en androidlur. Sedan måste jag erkänna att jag skulle tycka det var kul med en variant av dashboard, där man kan välja vilka widgets som skall uppdateras med info kontinuerligt. Bara det inte blir rörigt!

Frågan är bara hur Apple ska ändra , att ändra för ändrandets skulle lär ju inte ske , Android bygger på samma upplägg som Ios, ikonbaserat, Windows Phone - faktiskt lite nytänk vilket är bra - skulle jag vara Apple skulle jag fila på något nytt och fräscht, kanske inget som händer i Ios 7 eller Ios8 men kanske en nylansering "Ios X" där nytänk krink GUI's skulle vara fokus, inte efterapa och försöka koperiera vissa saker från Android...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-22 13:43
Ursprungligen av lilledanne:

Frågan är bara hur Apple ska ändra , att ändra för ändrandets skulle lär ju inte ske , Android bygger på samma upplägg som Ios, ikonbaserat, Windows Phone - faktiskt lite nytänk vilket är bra - skulle jag vara Apple skulle jag fila på något nytt och fräscht, kanske inget som händer i Ios 7 eller Ios8 men kanske en nylansering "Ios X" där nytänk krink GUI's skulle vara fokus, inte efterapa och försöka koperiera vissa saker från Android...

Om det blir en större förändring så kommer den nog i år. iX är inte helt otänkbart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-22 15:36

Ett tillägg också, jag kan tycka att själv omröstningsfrågan är lite knepigt ställd.

Man vill väl alltid ha ett nytt iOS med massa nya spännande funktioner men det är väl inte riktigt det som tråden syftar på utan snarare GUI-förändringar?

Well well

  • Medlem
  • Gränsfors
  • 2013-02-03 15:03

Svarade JA av den enkla anledningen att det är dags för en uppdatering...

De jag skulle vilja se i framtiden är möjligheten att slippa iTunes helt och hållet för att lägga in filmer, musik och annat så att du kan använda vilket OS du vill och inte vara låst till Windows eller OS X!

Men vi får se hur det kommer bli i framtiden med iOS, men att gå över till Android finns inte på världskartan för mig. Däremot saknar jag Nokia N900 och detta OS.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-02-03 16:12

Känner att dagens fungerar bra, så har inget behov av något nytt

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-06 00:14

Ja, det behövs en rejäl uppdatering i och med iOS7.

- Släpp APIerna friare, whoiscalling o.s.v
- Lättare att komma åt inställningar
- Möjlighet att lägga saker på låsskärmen
- Förbättra multitaskingen likt Auxo
- Låt mig välja standardappar!
- En "socialhub" likt BB10 där man kan lägga in alla tjänster man kommunicerar genom och få ett gemensamt gränssnitt.
o.s.v

1
Bevaka tråden