Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget ljud från MiniDisplayport via HDMI

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-02-06 10:36
Ursprungligen av suddgummi:

Har du ställt om ljudutgången? Håll ner Alt och klicka på högtalarikonen, där bör du kunna välja din HDMI-utgång.

Det har inte blivit av att jag återkopplat här, men jag lyckas fortfarande inte få ljud. När jag högerklickar på ljudikonen så kan jag välja min TV där, men ändå kommer ljuden från datorhögtalarna...

Ursprungligen av Hallon:

Det har inte blivit av att jag återkopplat här, men jag lyckas fortfarande inte få ljud. När jag högerklickar på ljudikonen så kan jag välja min TV där, men ändå kommer ljuden från datorhögtalarna...

Hej på er, är n00bie här inne men jag har samma problem som Hallon och kan således välja min Panna i listen men får ändå inget ljud ut i tv...Kan det vara fel på adaptern trots allt? har en Mbp 2011-Aug...

Inlägg #85 och 86 har flyttats hit från en annan tråd. Och korspostningen som låg i den här tråden har raderats.

Om man hittar en annan tråd som passar bättre för frågan, så får man radera det gamla inlägget först. Korspostning är inte tillåtet på forumet.

/Mod

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-01-11 18:08

På vissa adaptrar står det t.ex. att dom har stöd för 1080p och klarar "den och den" hastigheten osv. På den här står det ingen sådan info. Kan man utgå ifrån att den klarar full HD osv?

Ursprungligen av Capeman:

Är nog ingen större skillnad, men är det inte roligare med en sån här kabel, så slipper du mecka med adaptrar?

Kabelgiganten - Mini Displayport - HDMI med ljud 1,8 M

Ursprungligen av Hallon:

På vissa adaptrar står det t.ex. att dom har stöd för 1080p och klarar "den och den" hastigheten osv. På den här står det ingen sådan info. Kan man utgå ifrån att den klarar full HD osv?

Jag känner inte till någon HDMI-standard som inte stöder 1080p. Det är nog inget att bry sig om.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-01-11 20:49
Ursprungligen av Capeman:

Jag känner inte till någon HDMI-standard som inte stöder 1080p. Det är nog inget att bry sig om.

Beställd!

Hej! Det var länge sedan jag var och rotade i den här tråden, men jag har samma problem som Hallon. Löste det tråkigt nog genom att köra in högtalarsladden separat, men det är segt att inte kunna höja och sänka ljudet med fjärrkontrollen.
Detta är egentligen en parantes, för nu till grejen: Det är förmodligen rätt stor skillnad på kontakten på MBP från 2009 och tidigare, och på MBP2010- och 2011-modellerna.

Vi köpte en MiniDisplayPort > hdmi-kabel till min svärmors MBP2011, eftersom hennes dator har exakt samma problem med min kabel. När vi ska köpa sladden (Denna: Mini DisplayPort till HDMI > Mini DisplayPort - HDMI | Kjell.com ) informerar säljaren på kjell & co om att det spelar viss roll vilken sladd man köper, och menar bestämt att sladden han föreslår - den i länken - är den som skall funka. Det visar sig att han har rätt, och när jag kollar på hemsidan senare hittar jag det här:

"Mini DisplayPort hane till HDMI hona med stöd för digital audio. Audiostöd via MiniDisplayPort är en nyhet som introducerades på Macar från 2010. Den här adaptern funderar inte på Macar från 2009 och tidigare. För att få audiostöd på Macar introducerade före 2010, krävs 68749."

Så man får helt sonika se till att HDMI-konverterarsladden av avsedd för macar efter 2009. Hade varit kul att veta när jag köpte min sladd, men heey, bättre sent än aldrig.

Fast 68749 är väl helt enkelt en HDMI-kabel med ett USB-ljudkort inbyggt just därför att Macar från 2009 och tidigare inte stöder audio via MDP? Hallon däremot har en Mac som ska klara ljud över MDP, till skillnad från din dator.

EDIT:Eller det kanske bara var precis det du menade, att gamla Macar inte stöder ljud via MDP -> HDMI? Det är inget okänt i sig.

Jag kan få ljud via HDMI, om jag har rätt sladd. Har testats, och funkar. Jag har för övrigt en MBP som är årsbarn med Hallons.

MIDI is the answer

Ursprungligen av Nicolas Gonzalez:

Hej på er, är n00bie här inne men jag har samma problem som Hallon och kan således välja min Panna i listen men får ändå inget ljud ut i tv...Kan det vara fel på adaptern trots allt? har en Mbp 2011-Aug...

Jag hade problem med att få ljud i min Panasonic via HDMI. Trodde först jag hade en adapter för äldre HDMI-standard så beställde ytterligare en från eBay (typ 3 dollar i stället för 179 kr och uppåt). Men när den kom så funkade inte det heller. Till slut hittade jag en tråd på discussions.apple.com som sade något om MIDI settings, och lo and behold: genom att öppna Utilities > Audio MIDI Setup och byta samplingsrate på outputen för Panasonic-TVn från 48000 till 44100 (eller något liknande, minns inte riktigt siffrorna) så funkade det (även med den gamla kabeln).

Kanske är något speciellt med Panasonic.

Bevaka tråden