Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Moccamaster?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-27 07:48
Ursprungligen av joakimo:

Ska sova på saken om ny kaffebryggare. Nuvarande bryggare håller tyvärr på att rasa isär.

Utan kaffe funkar inget Jag köpte en Moccamaster Clubline för två år sen, sitter just nu och njuter av en mugg kaffe från den. Jag är jättenöjd. Smaken är ju olika men jag tycker den i aluminium och svart är snyggare, bortsett från det så blir kaffe lika bra i en vit.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-27 09:28

Jag håller med om att svart och aluminium är mycket snyggare på Moccamastern, men tyvärr är ekonomin begränsad. Måste även överväga om jag har råd med Moccamastern.

Ursprungligen av joakimo:

Jag håller med om att svart och aluminium är mycket snyggare på Moccamastern, men tyvärr är ekonomin begränsad. Måste även överväga om jag har råd med Moccamastern.

Skulle det bli läge för en Moccamaster har Netonnet varianten i svart/aluminium för 1189kr.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-27 11:07

Jonathan Ives har säkert en vit bryggare.

Själv har jag en ”billig” 999kr från elgiganten som saknar filterhållare. Men vid närmare eftertanke så ser jag ett par fördelar med detta, varav en är en riktigt bra en. Kaffe som drar länge, eller det sista dropparna som bryggs är av betydligt sämre smak då vattnet hunnit dra ut även oönskade smaker ur kaffet. Så med en separat filterhållare tvingas man ta bort denna filtret, ställa i vasken där det droppar ut ett par sura droppar.
Och någon översvämning har jag aldrig råkat ut för.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-27 12:36

Jag hittade även en Melittabryggare som såg lovande ut. Snygg och ska i teorin brygga bra kaffe.
Melitta - Produktwelt - Excellent® 3.0

  • Medlem
  • 2012-10-27 13:18
Ursprungligen av joakimo:

Jag hittade även en Melittabryggare som såg lovande ut. Snygg och ska i teorin brygga bra kaffe.
Melitta - Produktwelt - Excellent® 3.0

Just den Melittan hade jag för 4-5 år sedan. Gjorde riktigt dåligt kaffe. Blev en Moccamaster Clubline svart. Jättebra bryggare. Varning för vitt. Vår svarta ser alltid fin ut, syns inget spill. Betänk hur mycket allt kaffe kostar som du förstör på en dålig bryggare.

Rent bryggmässigt är det ingen skillnad på alla moccamaster, det är runtomkringfunktioner och finesser som skiljer. De billigaste har, som tidigare nämts en filterhållare som står i kannan och alltså inte hänger kvar när man tar ur kannan, och har följdalktligen inget dropstop. De kallas homeline (k741). Clubline finns ett gäng olika versioner av (kb741, kbc741 etc.), någon med bara en strömbrytare, någon med dubbla strömbrytare (separat till värmeplattan), någon med automatisk avstängning, och någon med kalkvarningslampa, någon med termoskanna, samt naturligtvis kombinationer av dessa. på senare tid har det dykt upp en kbg741 också som har automatiskt dropstop till skillnad mot clublinens manuella dropstop. Den har dessutom frångått den klassiska designen en aning. Alla gör lika bra kaffe, de är dock olika lätta att anväda och olika snygga att titta på...

hey, kom igen. Malningsknivar kan aldrig, rent objektivt, mäta sig med skivor. Kan ju inte finnas nån som helst poäng med ojämnt malt kaffe? Är du det minsta missnöjd med en kvarn med malningsskivor är det däremot bara att justera inställningen tills du får exakt vad du vill ha. Det är en teknisk omöjlighet med knivkvarn.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-05 16:27

Håller med, en knivkvarn kan aldrig mala lika jämnt som en kvarn med malskivor. Det enda jag kan komma på är om malskivorna är så dåliga så de knappt kan mala bönorna.

Håller för övrigt med Samuel K att Wilfa CGR-1 är den mest prisvärda kvarnen för filter eller press-kaffe. Dyr kaffebryggare är ofta överskattat jämfört med kvarn+filer+vattenkokare. Själv kör jag Wilfa och Hario V60-filter på jobbet. För bra kaffe kan jag rekommendera baristashopen.se och squaremilecoffee.com.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-11-05 16:38

Jag har en Krups och en Bosch-kvarn, båda med keramiksa kvarnhuvuden. Först när jag köpte Moccamasters kvarn var jag nöjd med resultatet. Ni får nog kolla in konstruktionen på den kvarnen innan ni uttalar er. Skall dock tilläggas att den bara är för bryggkaffe.

Inlägg 1779

Ursprungligen av onnyt:

Jag har en Krups och en Bosch-kvarn, båda med keramiksa kvarnhuvuden. Först när jag köpte Moccamasters kvarn var jag nöjd med resultatet. Ni får nog kolla in konstruktionen på den kvarnen innan ni uttalar er. Skall dock tilläggas att den bara är för bryggkaffe.

Inlägg 1779

Man filtrerar alltså bort de för stora bitarn efter att kvarnen har hackat? Det låter ju bara marginellt bättre. Dock är jag inte så imponerad av krups och boschs kvarnar med riktigt små (<40mm) platta malskivor, de roterar så fort att kaffet blir väldigt statiskt. Jag är mer nöjd med min Solis Scala 166 (aka dualit) som jag tror fungerar ungefär som wilfan, med koniska malskivor och en lägre rotationshastighet, den maler bra till brygg och press. Min Compak K3 Touch har 58 mm platta malskivor och den kan mala ett väldigt jämngrovt kaffe (och betydligt fortare dessutom), den är dock väldigt overkill till brygg...

men kaffepulver hit-och-dit. det som spelar roll är ju ändå vilken slags sprit man häller i!

En fördel till med just Moccamaster (förutom det goda kaffet) är att det finns reservdelar till typ allt så om något går sönder verkar det vara väldigt lätt att fixa utan att behöva byta maskin.

Säga vad man vill men kaffe har man inte smakat förrän man testat nyrostat kaffe. Allt äldre än 72h smakar "skit" efter det. Brazilian ipanema är huskaffet just nu

Ursprungligen av Mactastic:

Säga vad man vill men kaffe har man inte smakat förrän man testat nyrostat kaffe. Allt äldre än 72h smakar "skit" efter det. Brazilian ipanema är huskaffet just nu

Vad hände med att låta kaffet vila några dagar innan man använder det? Kaffets sweetspot brukar ju vara efter ett par veckor...

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Vad hände med att låta kaffet vila några dagar innan man använder det? Kaffets sweetspot brukar ju vara efter ett par veckor...

Jag har läst det också men det stämmer inte Direkt efter rostning är "egentligen" bäst, men då innhåller bönorna fortfarande en del koldioxid som bidrar med en sur ton (det bildas en liten mängd kolsyra misstänker jag). 24h efter rostning är sweet-spot, sedan går det utför...

Köp gärna något hekto gröna bönor och kör i långpanna i ugn eller i en lite kastrull.

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Vad hände med att låta kaffet vila några dagar innan man använder det? Kaffets sweetspot brukar ju vara efter ett par veckor...

Det heter så ja, men det är inget jag heller håller med om. Däremot är jag inget fan av hemrostat kaffe sådär i största allmänhet - det är såklart kul att mickla med, men det ska till många kilo misslyckade bönor innan man börjar bli en hygglig kafferostare. Jag brukar i stället köpa nyrostat från lokala rosteriet när jag är på humör för extravaganser

Ursprungligen av Samuel K:

Det heter så ja, men det är inget jag heller håller med om. Däremot är jag inget fan av hemrostat kaffe sådär i största allmänhet - det är såklart kul att mickla med, men det ska till många kilo misslyckade bönor innan man börjar bli en hygglig kafferostare. Jag brukar i stället köpa nyrostat från lokala rosteriet när jag är på humör för extravaganser

Njae, efter ett kilo så hade jag gått på de största nitarna och nu märker jag knappt skillnad på mitt och proffsrostat (har jämfört samma sort). Det man missar är jämnheten så det är svårt att hamna under "America roast", men det är inget problem i mina ögon.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-13 17:02

Clas olsson säljer nu H741 matt silver för 999kr. Art no. 34-8126.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-13 22:40

Hur ser ni på att spara kaffe i frysen. Både bönor och pulver. Jag fick tipset från en som jobbade på ett av de Svenska kaffeföretagen. Han tyckte jag gott kunde köpa "dyrt" kaffe och spara det i frysen i upp till 6 mån. Han jobbade med att välja bönor till kaffe.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-13 22:53

Lite kortfattat info hittar du på How To Store Coffee - National Coffee Association

  • Medlem
  • 2013-01-07 11:37

Min kaffebryggare la av igår, hittade en moccamaster KBG 741 AO på cdon för 1290:- inkl frakt. Registrera man den på deras hemsida får man 10 års garanti, nästan köpläge va?

Bevaka tråden