Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 6 ute nu!

Tråden skapades och har fått 364 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-09-20 10:31

Kör tills den ryker!

Ursprungligen av Manglobe:

Ska man våga uppgradera ändå...? Hrmmmm svårt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-20 10:46

Angående kartor, är det kartlösningar som är svårt att bygga eller är det Apple som är dåliga? Nu vet jag inte detaljerna om licensieringen men Apple borde varit lite pragmatisk i det här fallet och haft kvar Google Maps tills deras program var bättre. Så gör förstås inte Apple men tänk om.

Ursprungligen av acke:

Angående kartor, är det kartlösningar som är svårt att bygga eller är det Apple som är dåliga? Nu vet jag inte detaljerna om licensieringen men Apple borde varit lite pragmatisk i det här fallet och haft kvar Google Maps tills deras program var bättre. Så gör förstås inte Apple men tänk om.

Ryktena gör gällande att det inte var ett alternativ att ha kvar Google-kartorna ens om Apple så hade velat.

Ursprungligen av Samuel K:

Ryktena gör gällande att det inte var ett alternativ att ha kvar Google-kartorna ens om Apple så hade velat.

Möjligt, resultatet är fortfarande att jag som konsument får en sämre produkt och upplevelse. Vems fel det är spelar mig mindre roll faktiskt.
Apple borde ha nog med pengar för att se till att man i alla fall får satellitbilder i färg.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Möjligt, resultatet är fortfarande att jag som konsument får en sämre produkt och upplevelse. Vems fel det är spelar mig mindre roll faktiskt.
Apple borde ha nog med pengar för att se till att man i alla fall får satellitbilder i färg.

Om det är en dealbreaker - låt bli att uppdatera eller använd någon av de andra lösningarna som finns. Med kartor är det i alla fall inte som för Safari - det finns gott om alternativ som du kan använda som inte är baserad på Apples lösning.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Möjligt, resultatet är fortfarande att jag som konsument får en sämre produkt och upplevelse. Vems fel det är spelar mig mindre roll faktiskt.
Apple borde ha nog med pengar för att se till att man i alla fall får satellitbilder i färg.

Vadå sämre produkt och upplevelse? Du får gratis navigering. Plus att kartorna är ganska färska och kommer att uppdateras kontinuerligt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-24 21:50
Ursprungligen av pmarriott:

Vadå sämre produkt och upplevelse? Du får gratis navigering. Plus att kartorna är ganska färska och kommer att uppdateras kontinuerligt.

Cool, gratis navigering, men vart?
Kartorna verkar inte så färska dock, snarare övermogna (eller ruttna)..O:-)

Ursprungligen av mattiL:

Cool, gratis navigering, men vart?
Kartorna verkar inte så färska dock, snarare övermogna (eller ruttna)..O:-)

Så illa är det faktiskt inte. Jag har framgångsrikt använt navigeringen flera gånger sedan beta 1. Har funkat bra. Kartorna är inte så usla som en del vill göra gällande.

Ursprungligen av pmarriott:

Så illa är det faktiskt inte. Jag har framgångsrikt använt navigeringen flera gånger sedan beta 1. Har funkat bra. Kartorna är inte så usla som en del vill göra gällande.

Hos mig så hittar den (existerande) genvägar som man egentligen inte får ta men som går att köra:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Hos mig så hittar den (existerande) genvägar som man egentligen inte får ta men som går att köra:)

Det händer mig allt som oftast även med etablerade navigeringsappar. Tills ganska nyligen tyckte både TomTom och Navigon att jag skulle ta bilen på cykelvägarna där hemma, samt forcera en bom med bilen.

Ursprungligen av pmarriott:

Så illa är det faktiskt inte. Jag har framgångsrikt använt navigeringen flera gånger sedan beta 1. Har funkat bra. Kartorna är inte så usla som en del vill göra gällande.

Satellitbilderna för större delen av Sverige är i svartvitt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-20 10:47

Har inte uppdaterat än pga jailbreak, men en fråga; när man integrerar sitt Facebook-konto så har jag läst om folk som plötsligt fått en massa kontakter i sin telefonbok, med andra ord alla som har mobilnummer utlagt på Facebook. De fann inget sätt att reversera detta, finns det en inställning om att INTE synka Facebook-kontakter men ändå behålla integreringen?

Ursprungligen av CEk:

Har inte uppdaterat än pga jailbreak, men en fråga; när man integrerar sitt Facebook-konto så har jag läst om folk som plötsligt fått en massa kontakter i sin telefonbok, med andra ord alla som har mobilnummer utlagt på Facebook. De fann inget sätt att reversera detta, finns det en inställning om att INTE synka Facebook-kontakter men ändå behålla integreringen?

Ja, det är bara att inte välja att synka Facebook-kontakter. Integreringen har du kvar.

Ursprungligen av pmarriott:

Ja, det är bara att inte välja att synka Facebook-kontakter. Integreringen har du kvar.

Annars kan man välja att synka kontakterna och sen gå in i grupper i kontakt-appen och klicka ut "Alla facebook" så slipper man se dem.

Senast redigerat 2012-09-20 11:38

Mycket gnäll på kartappen, visst är den sådär, men ÄNTLIGEN turn-by-turn navigation med röst. Har dock inte testat den men tummen upp.

  • Medlem
  • 2012-09-20 12:09

Jag tycker faktiskt att kartappen är bra! Visst, den har sina barnsjukdomar, adresser som inte är på rätt plats och så, men kartan är snyggare och mer detaljerad, det finns intressepunkter, och satellitvyn är väl inte värre än den var i Google? Bortsett från där det är svartvitt...
Och 3D-vyn är grymt cool

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-20 12:38

Min chef får inte igång talande anvisningar på sin 4S.. Någon som vet vad som kan vara knas? Rösten är påslagen till "normal" - men ingen snackar..

Ursprungligen av Hallon:

Min chef får inte igång talande anvisningar på sin 4S.. Någon som vet vad som kan vara knas? Rösten är påslagen till "normal" - men ingen snackar..

Startat om telefonen?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-09-20 12:45
Ursprungligen av theplague:

Startat om telefonen?

Yes..

  • Medlem
  • 2012-09-20 16:01

BBC rapporterar om hur det ser ut i England. Betydligt värre än vad jag trodde!

BBC News - New Apple maps app under fire from users

Vad jag saknar i iOS6 på iPaden är Apples egen kalkylator (ja, jag vet att det finns mängder av dem på AppStore) - den som finns i iPhone.
Det hade väl inte varit så svårt för Apple att anpassa den till iPad?

Tycker det är sjukt märkligt att 99mac.se-redaktionen inte skrivit om följande som är en stor nyhet på många ställen idag:
Apple's New iOS 6 Maps App Drawing Significant Criticism - Mac Rumors

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-20 18:31
Ursprungligen av PeeMaN:

Tycker det är sjukt märkligt att 99mac.se-redaktionen inte skrivit om följande som är en stor nyhet på många ställen idag:
Apple's New iOS 6 Maps App Drawing Significant Criticism - Mac Rumors

Lysande länk! Fast, jag tror att världen har fel och att Apple har rätt. De får väl för f-n se till att ändra Brooklyn Bridge till nåt söndersyrat och svampigt som på bilden!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-20 16:56

En fråga, använder ni satellitvyn mycket? Jag hatar den och använder altid alltid bara vanliga kartan för att hitta. Satellitvyn lägger bara till en massa plotter.

Ursprungligen av acke:

En fråga, använder ni satellitvyn mycket? Jag hatar den och använder altid alltid bara vanliga kartan för att hitta. Satellitvyn lägger bara till en massa plotter.

Nej ingenting, för det är totalt meningslöst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-20 23:04
Ursprungligen av theplague:

Nej ingenting, för det är totalt meningslöst.

Nej, det är inte meningslöst. Om det hade varit fullständigt meningslöst och totalt värdelöst har jag svårt att tänka mig att möjligheten hade funnits i Google Maps och inte heller i Apples kart-app (fast där finns den ju knappt...). Jag gillar att att lite koll på landskapet och använder mig av satelletbilderna. Så: det är inte meningslöst.

Ursprungligen av acke:

En fråga, använder ni satellitvyn mycket?

Ytterst sällan då jag behöver en referenspunkt som jag inte hittar på vanliga kartan
eller om jag vill se hur ett hus ligger placerade förhållande till varandra, ex. när jag suktar efter ny bostad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-20 23:18
Ursprungligen av acke:

En fråga, använder ni satellitvyn mycket? Jag hatar den och använder altid alltid bara vanliga kartan för att hitta. Satellitvyn lägger bara till en massa plotter.

Jag använder nästan bara sattelitvyn (hybrid). Aldrig bara kartvyn. Detta är en av mina viktigaste appar i min iPhone. Det jag har fått läsa om iOS 6 och dess sattelitvy gör att jag kommer ligga kvar i iOS5 på min iPhone4 ett tag. Antingen tills Apple fixar problemen eller att jag fått se och prova själv (i någon butik) hur Googles kart-app fungerar.

Jag har inte använt iOS 6 kartapp själv men om det jag läser stämmer så tycker jag att Apple släppt en osedvanligt ofärdig produkt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-21 00:59
Ursprungligen av acke:

En fråga, använder ni satellitvyn mycket? Jag hatar den och använder altid alltid bara vanliga kartan för att hitta. Satellitvyn lägger bara till en massa plotter.

Det händer. Åtminstone lika ofta/sällan som den andra vyn.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-20 16:57

Nå'n som har fattat hur Passbook ska användas?

Bevaka tråden