Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En gammal (såld) MacBook har dykt upp online i "Hitta min iPhone"!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För flera månader sedan sålde jag min MacBook.

  • Innan jag överlämnade den rensade jag den och ominstallerade operativsystemet.

  • Registrerade också datorn i den nye ägarens namn.

Ibland händer det ju att gamla Macar, iPhones och iPads finns kvar på ens icloud-konto, men då är det ju bara att ta bort dem.
Häromdagen dök min gamla MacBook upp, och den hittades även! Med andra ord jag kunde, om jag ville, skicka meddelande till den, fjärradera, såg vart den befann sig i Sverige m.m.
Detta känns naturligtvis inte bra och jag undrar hur i helvete det gått till då jag noggrannt formaterade datorn och all dess data på den innan jag överlämnade den.

Mina frågor:

  1. Vad har hänt? Har den nye ägaren reggat sig på iCloud? Han kan ju omöjligen ha fyllt i mina gamla uppgifter - som ju ändå inte lär fungera då jag minst en gång i månaden byter lösenord på mitt iCloud-konto?

  2. Har jag anledning att vara orolig (alltså kan han nu se mina andra iEnheter (det rör sig om tre andra enheter i mitt hem)?

Har sökt runt på nätet och hittade endast en tråd i denna fråga på Apples supportforum där rådena var luddiga. Ett råd var dock att avauktorisera alla enheter i iTunes som var kopplade till mitt Apple-id (vilket jag gjort) men det var inga köp gjorda på kontot eller så som inte jag redan gjort.

Är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få i ärendet!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-09-15 10:56

Kanske väldigt elakt, men kan du inte remote wipe:a datorn? Det bör ju radera ALLT på den.

Ursprungligen av ooskar:

Kanske väldigt elakt, men kan du inte remote wipe:a datorn? Det bör ju radera ALLT på den.

Det vore VÄLDIGT elakt och korkat med tanke på att den nuvarande ägaren lär förlora allting då! Jag kan ju kontakta hen istället, men vill ha svar på mina frågor i tråden först vad som gäller.

  • Medlem
  • 2012-09-15 11:50

Om du redan har rensat och ominstallerat datorn kommer knappast en remote wipe att hjälpa. Det skulle snarare kunna leda till en polisanmälning om något.

Macbooken är antagligen kopplad med hjälp av serienumret, jag skulle kunna tänka mig att det är en säkerhetsgrej. Om din dator blivit stulen och tjuven har rensat datorn, så kan du hitta den.

Jag skulle rekommendera att du kontaktar Apples iCloud-support, Apple - Support - iCloud - Contact Support

Ursprungligen av jac:

Om du redan har rensat och ominstallerat datorn kommer knappast en remote wipe att hjälpa. Det skulle snarare kunna leda till en polisanmälning om något.

Macbooken är antagligen kopplad med hjälp av serienumret, jag skulle kunna tänka mig att det är en säkerhetsgrej. Om din dator blivit stulen och tjuven har rensat datorn, så kan du hitta den.

Jag skulle rekommendera att du kontaktar Apples iCloud-support, Apple - Support - iCloud - Contact Support

Tack för tipsen.
Ska kontakta supporten snarast.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-15 20:33
Ursprungligen av El Duderino:

Tack för tipsen.
Ska kontakta supporten snarast.

Återkom med resultatet sedan, detta var intressant och säkert nyttig info för många.

Ursprungligen av zinned:

Återkom med resultatet sedan, detta var intressant och säkert nyttig info för många.

Absolut, ska jag göra - speciellt med tanke på att det verkar sparsmakat med information om sådana här skeenden i övrigt på nätet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-09-16 15:50

Kan det inte vara som så at datorn sparar denna information i PRAM, så om man då evt. nollställer PRAM så borde heller inte informationen finnas kvar?

Om det är kopplat till hårdvaran så är det ju ingen grej man kan zappa bort...
Möjligtvis ominstallation av firmware, hur lätt det nu är.
/m

Ursprungligen av martinator:

Om det är kopplat till hårdvaran så är det ju ingen grej man kan zappa bort...
Möjligtvis ominstallation av firmware, hur lätt det nu är.
/m

Man skulle kunna tänka sig att Apple skulle kunna plocka bort kopplingen ur sina system.

Ursprungligen av pmarriott:

Man skulle kunna tänka sig att Apple skulle kunna plocka bort kopplingen ur sina system.

Funkar ju så med programlicenser - att man måste överföra dem om de säljs vidare.
Ska det bli samma sak nu med burkarna? Avregistrera sig som ägare och sedan får den nya registrerar om.
/m

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-09-17 16:53

Men, någon som vet hur det beter sig om den nya ägaren aktiverar Find My Mac? Då måste väl informationen övergår till det nya kontot? Eller?

1
Bevaka tråden