Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 6 - Äntligen vet vi lite mer

Tråden skapades och har fått 393 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-15 14:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur är det med GM? Den behöver väl inte en utvecklarlicens för att fungera?

(Ok, ni kan ju gissa vad jag antyder:))

Den behöver inte det nej, hur jag har fått reda på det har jag inte en aning om.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-13 12:31

Ni som kör med GM, finns veckonummer med i kalendern nu?

Men...eländet veckonummer är väl något man bara harvar med i Sverige? I Cupertino vet dom nog inte vad det är.

Ursprungligen av mattiL:

Ni som kör med GM, finns veckonummer med i kalendern nu?

Ursprungligen av Zimmerman:

Men...eländet veckonummer är väl något man bara harvar med i Sverige? I Cupertino vet dom nog inte vad det är.

Nä men likväl så är det lika jobbigt att alltid behöva fråga om datum när en projektledare ringer och vill planera något. Dom lever efter veckonummer.

Ursprungligen av jurassic579:

Nä men likväl så är det lika jobbigt att alltid behöva fråga om datum när en projektledare ringer och vill planera något. Dom lever efter veckonummer.

I många svenska industrier, till exempel Volvo, kör de ju 5-siffriga datum. 12374 är det idag. År 12, vecka 37, dag 4. Försök dig på att lägga en order till ett amerikanskt företag och be om leverans senast 12383.

Jomen frågan var om Apple bryr sig om detta. Om dom anpassar kalendern i iOS efter något som bara används i ett litet land någonstans nära Nordpolen. Dom har säkert ett system dom använder i Azjerbajan också som inte Apple känner till.

Ursprungligen av jurassic579:

Nä men likväl så är det lika jobbigt att alltid behöva fråga om datum när en projektledare ringer och vill planera något. Dom lever efter veckonummer.

Ursprungligen av Zimmerman:

Men...eländet veckonummer är väl något man bara harvar med i Sverige? I Cupertino vet dom nog inte vad det är.

Du menar ISO 8601:)

ISO 8601 har allt...utom veckonummer.

Ursprungligen av BlackSmp:

Du menar ISO 8601:)

Ursprungligen av Zimmerman:

ISO 8601 har allt...utom veckonummer.

Gör den?

ISO week date - Wikipedia, the free encyclopedia

Citat:

The ISO week-numbering year starts at the first day (Monday) of week 01 and ends at the Sunday before the new ISO year (hence without overlap or gap). It consists of 52 or 53 full weeks. The ISO week-numbering year number deviates from the number of the calendar year (Gregorian year) on a Friday, Saturday, and Sunday, or a Saturday and Sunday, or just a Sunday, at the start of the calendar year (which are at the end of the previous ISO week-numbering year) and a Monday, Tuesday and Wednesday, or a Monday and Tuesday, or just a Monday, at the end of the calendar year (which are in week 01 of the next ISO week-numbering year). For Thursdays, the ISO week-numbering year number is always equal to the calendar year number.

eller http://www.staff.science.uu.nl/~gent0113/calendar/isocalendar.htm

Här står inget om veckonummer varav mitt inlägg:

ISO 8601 - Wikipedia

Ursprungligen av Zimmerman:

Här står inget om veckonummer varav mitt inlägg:

ISO 8601 - Wikipedia

Wikipedia är inte samma sak som standarden

Även om jag själv brukar använda Wikipedia rätt ofta

http://dotat.at/tmp/ISO_8601-2004_E.pdf

Citat:

calendar week number ordinal number which identifies a calendar week within its calendar year according to the rule that the firstcalendar week of a year is that one which includes the first Thursday of that year and that the last calendarweek of a calendar year is the week immediately preceding the first calendar week of the next calendar year

Fast nu tror jag att (i alla fall) jag lämnar ämnet

Ursprungligen av mattiL:

Ni som kör med GM, finns veckonummer med i kalendern nu?

Inte vad jag kan se.

Ursprungligen av Zimmerman:

Men...eländet veckonummer är väl något man bara harvar med i Sverige? I Cupertino vet dom nog inte vad det är.

Håller med fullständigt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-13 17:50
Ursprungligen av keptang:

Inte vad jag kan se.

Håller med fullständigt.

OK, tack för den!

Är det någon som har lyckats få in något i Passbook? Går man in i Passbook, så finns det en länk till App Store, men det kommer bara fram en grå sida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 14:18
Ursprungligen av Patrik D:

Är det någon som har lyckats få in något i Passbook? Går man in i Passbook, så finns det en länk till App Store, men det kommer bara fram en grå sida.

Den riktiga appen dyker nog upp den 19e då iOS släpps publikt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 16:46

PassSource - Create Passbook passes and Manage your own custom Apple iOS 6 Passbook PassKit passes for free for your iPhone kan man göra fejk-pass som man får in i Passbook. Det ser väldigt snyggt ut. Det är väl så det kommer att fungera sedan. Man bokar en biobiljett och får ett mail med en länk som ger en biljett i Passbook.

Ursprungligen av chuck:

PassSource - Create Passbook passes and Manage your own custom Apple iOS 6 Passbook PassKit passes for free for your iPhone kan man göra fejk-pass som man får in i Passbook. Det ser väldigt snyggt ut. Det är väl så det kommer att fungera sedan. Man bokar en biobiljett och får ett mail med en länk som ger en biljett i Passbook.

Intressant, jag kan i alla fall göra ett Ikea Family kort:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 14:26

Ang veckonummer så hoppas jag på en lika diskret lösning som till iCal i datorn. Nästa varje gång jag ska boka ett möte så får jag höra: "Hur ser det ut vecka 42 eller 43?", o.s.v, i och för sig igen big deal, brukar alltid fråga vilket datum är du på då men veckonummer får gärna komma även till iOS.

En sak som jag gillar skarpt är att nu kunna ladda upp bilder etc direkt i Safari!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-14 14:28

Veckonummer är ett sattyg. Till exempel finns Söndag vecka 52 två gånger (på olika datum) detta år (2012). Sådana saker kan leva riktig rövare med datoriserade system som tvingas hantera veckonummer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-14 14:48

Då är det nog felprogrammerat, så är det inte i min almanacka. I vilket program visas den som v52 två gånger?

Ursprungligen av kenjon:

Då är det nog felprogrammerat, så är det inte i min almanacka. I vilket program visas den som v52 två gånger?

Söndagen den 1 januari 2012 har i veckoformat datumet 11525. Söndagen den 30 december 2012 heter 12525. Även om det är 2012 den 1 januari i år så tillhör den veckan 2011. Sålunda blir måndagen den 31 december 2012 i veckoformat 13011.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-14 15:03

Söndagar i 2012 som är i vecka 52:
1 januari 2012
30 december 2012

Nästa kuggfråga för er som tycker veckonummer är bra:
Vilket år infaller måndagen vecka 1 2013?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-14 15:15

Eller det roliga med att Outlook inte har en vecka 1 under 2013.

Nej, jag anser att veckonummer inte skall användas men så enkelt är det ju inte.

Du får nog jobba i motvind rätt länge i så fall..

Ursprungligen av Trineo:

Eller det roliga med att Outlook inte har en vecka 1 under 2013.

Nej, jag anser att veckonummer inte skall användas men så enkelt är det ju inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-14 15:53
Ursprungligen av Trineo:

Nej, jag anser att veckonummer inte skall användas men så enkelt är det ju inte.

Vi får nog starta en ny tråd i ämnet: "Kan Apple sänka veckonummer med hjälp av iOS kalender?"

Jag förstår inte varför man skulle vara emot veckonummer, vad är problemet? Man borde kunna välja det själv om man så önskar att använda det.

Veckonummer används ju dagligen i arbetslivet i Sverige, varför ska man förkasta det bara att för att det inte används i USA? Trams.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-14 18:43
Ursprungligen av Patrik D:

Jag förstår inte varför man skulle vara emot veckonummer, vad är problemet? Man borde kunna välja det själv om man så önskar att använda det.

Veckonummer används ju dagligen i arbetslivet i Sverige, varför ska man förkasta det bara att för att det inte används i USA? Trams.

Poängen är väl att det nästan bara är just sverige som använder det...eller?

Ursprungligen av zinned:

Poängen är väl att det nästan bara är just sverige som använder det...eller?

Okej, och därför ska det inte finnas i iOS? Det finns ju i Mountain Lion, så det finns ju ett behov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-16 23:03
Ursprungligen av zinned:

Poängen är väl att det nästan bara är just sverige som använder det...eller?

Och Tyskland.

Bevaka tråden