Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkontroll möjligt till airport/airplay via optisk - hur?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett airport av senaste modell och en förstärkare med optisk ingång. Därav tycker jag det skulle vara smidigt (och innebära mindre kvalitétsförlust) att låta förstärkaren sköta digital->analog omvandlingen av ljudet som kommer via airtunes än att låta airport göra det.

Min fråga är hur ljudkontrollen i iPhone/dator fortfarande kan fungera? Minns när jag kopplade en dator (med optisk utgång) direkt till en förstärkare - då kunde man bara justera ljudet via förstärkaren. Skickar iPhone/dator ut en digitalt dämpad låt? För att få bäst kvalité, borde jag man egentligen alltid ha iPhone/dator på högsta ljud?

Egentligen inget ljudfreak, bara intresserad av hur det fungerar!

Du kan absolut styra volym även om du kör digitalt, vet tyvärr dock inte hur det funkar rent tekniskt.
Någon skillnad i ljudkvalitet vid sänkt volym har jag inte hört på mitt 25000 kronors hifi.
Min dator kör också digitalt till förstärkare, och även där funkar volymkontroll fint! Bra ljud också

Enligt mina egna tester (ganska långt tillbaka) så fungerar dock inte volymkontrollen om du har iPhone i en docka och skickar signalen digitalt den vägen. Kan väl ha ändrats i någon uppdatering dock så någon får rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-09 03:32

Optiskt / Digitalt / Encoded Audio out styrs ljudnivån av förstärkare (möjligen d/a omvandlaren).

Ovan gäller dock bara ljud ut från OS:et. Program som iTunes och troligen VLC har fortfarande en volymkontroll.

Ovan gäller för min digitalbox också. Även där går ljudet ut digitalt via HDMI. Boxen har ingen kontroll över ljudnivån, bara förstärkaren som tar emot HDMI-signalen. Tror detsamma gäller för spelkonsoer som PS3.

Kör du däremot AirPlay ut vet jag inte hur saker är exakt. Ljudet går ju optiskt ut från AirPort Expressen och inte från datorn.

Min högst ovetenskapliga tanke bygger på att ljudfiler ju kan ha vilken volym som helst från början. Om det är en jättelåg inspelning måste man höja förstärkaren för att kompensera. Jag antar att iPhone/dator (eller airport express) har någon funktion för att sänka den digitala signalen så tex låten (som kan vara vilket ljud som helst) spelas med en lägre volym. På så sätt skulle ju högsta volym från iPhone betyda bästa kvalité, för man inte behöver bröta upp den med förstärkaren. Då kanske den till och med är digitalt oförändrad?

Ursprungligen av martin_stenmark:

Min högst ovetenskapliga tanke bygger på att ljudfiler ju kan ha vilken volym som helst från början. Om det är en jättelåg inspelning måste man höja förstärkaren för att kompensera. Jag antar att iPhone/dator (eller airport express) har någon funktion för att sänka den digitala signalen så tex låten (som kan vara vilket ljud som helst) spelas med en lägre volym. På så sätt skulle ju högsta volym från iPhone betyda bästa kvalité, för man inte behöver bröta upp den med förstärkaren. Då kanske den till och med är digitalt oförändrad?

Mjukvaror har ibland en sån funktion, t.ex. iTunes (Sound Check).

Fruktansvärt, det finns en anledning till att olika skivor låter olika/har olika volym. Att höja denna med mjukvara gör inte att det låter bättre, tvärtom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-10 20:43
Ursprungligen av keptang:

Mjukvaror har ibland en sån funktion, t.ex. iTunes (Sound Check).

Fruktansvärt, det finns en anledning till att olika skivor låter olika/har olika volym. Att höja denna med mjukvara gör inte att det låter bättre, tvärtom.

Nu vet inte jag exakt vad iTunes Sound Check gör men generellt är det väääääldigt olika mixnivå på musik vilket är ett problem. Så länge man inte trixar för mycket (komprimerar, normaliserar etc) är det generellt ok.

1
Bevaka tråden