Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Thunderbolt att ge oss externa grafikkort?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-10 23:23
Ursprungligen av Kermit:

Beror såklart på vad man spelar, men själv kör jag alla spel i OS X. Men det är klart, många spel finns bara till Windows än, och då är det ju inte ett problem antar jag. Det står iofs i artikeln att den bara fungerar i Windows, men det får vi hoppas att det kommer att ändras.

Ser inga spel till macen som mitt grafikkort inte klarar av idag som endast finns till mac os x sidan. nu kör jag iof bf3 med helt okey settings på 24" men vore rätt skönt att köra ännu bättre samt slippa köpa ny dator för att hålla sig uppdaterad en macbook air 13" och sedan pluggar man in allt till sin 27" med externt grafikkort, cpu och minne det vore drömmen!

Ursprungligen av 20hz:

Ser inga spel till macen som mitt grafikkort inte klarar av idag som endast finns till mac os x sidan. nu kör jag iof bf3 med helt okey settings på 24" men vore rätt skönt att köra ännu bättre samt slippa köpa ny dator för att hålla sig uppdaterad en macbook air 13" och sedan pluggar man in allt till sin 27" med externt grafikkort, cpu och minne det vore drömmen!

Själv skulle jag vila ha en sån här lösning till en MBA - på dom är det i dagsläget svårt att hitta något spel som går snabbare än typ 20 fps på lägsta settings.. vore kul att koppla till TB-display och köra full upplösning på iaf medel-settings med hyffsad framerate, då skulle jag vara väldigt nöjd.

Nåt väldigt tråkigt är ju att det på siten ( Magma Thunderbolt Expansion | ExpressBox 3T ) står följande:

Citat:

There is an interoperability issue with MacOS using graphics (GPU) cards externally through Thunderbolt. Unfortunately, external graphics solutions for MacOS X do not work and we do not expect a resolution from Apple in the short term. We realize that external graphics support is a feature that many users want so we’ll let you know if this changes. For the time being our recommendation may be to run Windows using Boot Camp, but this is not yet confirmed as a working solution.

Bara att hålla tummarna att Apple kommer med en update som gör externa GPU:er möjliga..

Jag börjar fundera om inte en MBA + iMac ändå är en väldigt bra lösning på detta "problem"..

En Air är perfekt när man reser, är ute på jobb mm, inget snack om den saken. Men jag kom att tänka på att det faktiskt går att boota över thunderbolt. När man kommer hem pluggar man i Air:en via en TB-kabel, startar sin iMac med Option nedtryckt och väljer att boota från sin Air. Då har man alla program, filer mm till hands, men man kör på iMac:ens hårdvara (bra grafikkort, upp till 16Gb minne, snabbare processor osv). Det är ju nästan en ännu bättre lösning, om än lite dyrare Kanske ska satsa på det i väntan på att det ska komma _bra_ lösningar för externa grafikkort, det lär ju dröja nåt år eller två till i den här takten.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-11 18:41
Ursprungligen av Kermit:

Jag börjar fundera om inte en MBA + iMac ändå är en väldigt bra lösning på detta "problem"..

En Air är perfekt när man reser, är ute på jobb mm, inget snack om den saken. Men jag kom att tänka på att det faktiskt går att boota över thunderbolt. När man kommer hem pluggar man i Air:en via en TB-kabel, startar sin iMac med Option nedtryckt och väljer att boota från sin Air. Då har man alla program, filer mm till hands, men man kör på iMac:ens hårdvara (bra grafikkort, upp till 16Gb minne, snabbare processor osv). Det är ju nästan en ännu bättre lösning, om än lite dyrare Kanske ska satsa på det i väntan på att det ska komma _bra_ lösningar för externa grafikkort, det lär ju dröja nåt år eller två till i den här takten.

Intressant, kan man alltså köra en Macbook Air i Target Disk Mode via Thunderbolt? Hur aktiveras det, måste man boota om och trycka nån knappkombination?

Ursprungligen av alamode:

Intressant, kan man alltså köra en Macbook Air i Target Disk Mode via Thunderbolt? Hur aktiveras det, måste man boota om och trycka nån knappkombination?

Precis. Håller in T när man startar upp den, som jag förstått det. Enda problemet med detta är väl egentligen att man då måste starta om både Air:en och iMac:en, i övrigt låter det ju som en trevlig lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-12 08:02
Ursprungligen av Kermit:

Precis. Håller in T när man startar upp den, som jag förstått det. Enda problemet med detta är väl egentligen att man då måste starta om både Air:en och iMac:en, i övrigt låter det ju som en trevlig lösning.

Dock tyvärr använder ju fortfarande iMacen bärbara komponenter så det blir inte sådan enorm skillnad mot en fullsmockad Macbook Pro.

Ursprungligen av 20hz:

Dock tyvärr använder ju fortfarande iMacen bärbara komponenter så det blir inte sådan enorm skillnad mot en fullsmockad Macbook Pro.

Jo, helt sant. Personligen kör jag en 11" Air som laptop, så där finns det iaf lite vinst att hämta

Problemet är väl också att om du har en bra, fungerande lösning för externt grafikkort, så behövs drivrutiner också. De drivrutiner som finns till OS X är de som ingår i Apples "line-up", vilket innebär de grafikkort som sitter i iMac, Mac Pro osv. Inte jättemycket att välja på tyvärr. Så med externa grafikkort till en Air kan du (just nu) bara välja bland toppmodellerna som används idag. Sedan innebär det att köpa lådan (pris? säkert 3000+) + grafikkort (kanske 2000) + en bra skärm (räknar på 10k för en TB-display).. Det blir inte SÅ mycket billigare än en iMac som man kör Target Disk Mode med, där man även får quad-core processor som är bra mycket snabbare, möjlighet att uppgradera minne, slipper lådan med grafikkort osv.

Fast det är klart, det hade varit trevligt att kunna "hot-plugga" in en dockningsstation med grafikkort mm utan att behöva starta om allt, och dessutom är det ju knepigt att uppgradera grafikkort i en iMac, så den setup:en blir ju lite omodern efter sisådär 2 år också. Nu tycker jag allt att dom får snabba på och släppa en bra, fungerande lösning som funkar under OS X snart så jag kan bestämma mig

Absolut hade det varit en bra lösning med externt grafikkort, t.ex. som jag kör en MBP plus ACD 27 med ett externt grafikkort typ ATi 6970 eller 6990, för spel och full HD video m.m.
Det hade varit Gött!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-15 21:26
Citat:

There is an interoperability issue with MacOS using graphics (GPU) cards externally through Thunderbolt. Unfortunately, external graphics solutions for MacOS X do not work and we do not expect a resolution from Apple in the short term. We realize that external graphics support is a feature that many users want so we’ll let you know if this changes. For the time being our recommendation may be to run Windows using Boot Camp, but this is not yet confirmed as a working solution.

Gud va lamt Apple! Detta är ju en självklar sak man vill nyttja Thunerbolt till, kom igen nu!

Ursprungligen av Erik.dv:

Gud va lamt Apple! Detta är ju en självklar sak man vill nyttja Thunerbolt till, kom igen nu!

Ja, verkligen Extremt dåligt att detta inte fungerar, och nu när TB är standard på deras datorer och det börjar dyka upp lösningar för externa GPU:er så känns det som en högprio-grej för Apple att fixa. Hoppas att någon kommer på ett smart "hack" för att lösa detta, jag vill inte tvingas jobba i Windows så fort jag dockar datorn.

Föressten, angående min andra lösning jag nämnde ovanför (att boota en iMac från en Airs SSD via Target Disk Mode) - det verkar inte som en jättebra idé trots allt. Läste lite på andra forum, och till att börja med så måste den bygga om alla boot-cache filer när man byter hårdvara, så man kommer alltid att gå en ganska lång startup-tid. Det är iofs inte hela världen, men det som är desto jobbigare är att uppenbarligen är de flesta program som kräver aktivering knutna till maskinens hårdvara (mac-adress? vet inte säkert), och om hårdvaran ändras så måste man återaktivera programmet. Det innebär att varje gång man skulle byta mellan att boota iMac:en direkt och boota från en Air så skulle man måsta åter-aktivera alla sina program, vilket såklart verkar sjukt jobbigt. Nej, det bästa vore såklart en väl fungerande extern GPU, det hade varit klart bäst.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-16 22:44

Lösningen kommer nog snarare i att dela dokumentmappar (via iCloud eller DropBox eller nåt liknande) och köra från en riktig dator när du vill ha en riktig dator. Istället för att göra ett Frankensteinnummer på laptopen.
Det går ju också att tänka sig att det kommer CPU-boxar som klustras in via Thunderbolt, kanske det kan ge mer datorkraft där det behövs, utan att komplicera saker och ting.
Men visst vore det trevligt med Mac OS-stöd för en generell utflyttad PCI-Expressport via Thunderbolt. Som någon påpekade är ju det här första kabinettet ändå inte så intressant eftersom det inte har strömmatning för riktigt vassa grafikkort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-16 22:47
Ursprungligen av alamode:

Lösningen kommer nog snarare i att dela dokumentmappar (via iCloud eller DropBox eller nåt liknande) och köra från en riktig dator när du vill ha en riktig dator. Istället för att göra ett Frankensteinnummer på laptopen.
Det går ju också att tänka sig att det kommer CPU-boxar som klustras in via Thunderbolt, kanske det kan ge mer datorkraft där det behövs, utan att komplicera saker och ting.
Men visst vore det trevligt med Mac OS-stöd för en generell utflyttad PCI-Expressport via Thunderbolt. Som någon påpekade är ju det här första kabinettet ändå inte så intressant eftersom det inte har strömmatning för riktigt vassa grafikkort.

Testat att dela ut ett 1080p filmprojekt via cloud?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-16 23:19
Ursprungligen av 20hz:

Testat att dela ut ett 1080p filmprojekt via cloud?

Nej, frågan är väl om ett seriöst filmprojekt ska behöva lämna skrivbordets prestandamaskin? Jag ser nog inte nyttan att sitta och dutta med långa videofilmer i en MacBook Air då och då, iallafall inte på proffsnivå. Jag vet de som har 17" MBP och kan köra riktig proffsredigering på den. De är väl nästan i nivå med senast släppta MacPro nu?
Men, får man det mobila 1080p projekt-suget så kanske man ska lägga projektet på en Thunderboltdisk direkt. Problem solved.

Disclaimer: jag kan inte det här med videoredigering så jag kan vara ute o cykla...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-17 00:29
Ursprungligen av alamode:

Nej, frågan är väl om ett seriöst filmprojekt ska behöva lämna skrivbordets prestandamaskin? Jag ser nog inte nyttan att sitta och dutta med långa videofilmer i en MacBook Air då och då, iallafall inte på proffsnivå. Jag vet de som har 17" MBP och kan köra riktig proffsredigering på den. De är väl nästan i nivå med senast släppta MacPro nu?
Men, får man det mobila 1080p projekt-suget så kanske man ska lägga projektet på en Thunderboltdisk direkt. Problem solved.

Disclaimer: jag kan inte det här med videoredigering så jag kan vara ute o cykla...

Jag har själv senaste gen. av MBP 17" 16 GB ram, dubbla 256 GB SSD diskar och den rullar på i en rask takt i film/musikvideo etc öven i 1080P, men istället för att köpa ny burk varje år vore det rätt soft och skönt att plugga in allt till ett TB grafikkort och få ännu mer kraft när det behövs. Stationärt går fetbort!

  • Oregistrerad
  • 2012-06-11 11:46

Jag har kikat lite på Äpples nya Thunderbolt skärm och vad jag har förstått, men inte kan läsa mig till i specen, så har den inbyggt grafikkort?
Stämmer det och i sådana fall, vad är det för grafikkort?

Skulle i och för sig vara smidigt att välja en liten tyst stationär dator som minin och sedan enkelt kunna pimpa upp grafikprestandan genom att ansluta en thunderbolt skärm med bättre graffakort!

Ursprungligen av imported_swede:

Jag har kikat lite på Äpples nya Thunderbolt skärm och vad jag har förstått, men inte kan läsa mig till i specen, så har den inbyggt grafikkort?
Stämmer det och i sådana fall, vad är det för grafikkort?

Skulle i och för sig vara smidigt att välja en liten tyst stationär dator som minin och sedan enkelt kunna pimpa upp grafikprestandan genom att ansluta en thunderbolt skärm med bättre graffakort!

Nej, grafikkortet sitter i datorn som alltid, det är bara en skärm.

Finns inga externa grafikkort som Apple har stöd för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 12:37
Ursprungligen av imported_swede:

Jag har kikat lite på Äpples nya Thunderbolt skärm och vad jag har förstått, men inte kan läsa mig till i specen, så har den inbyggt grafikkort?
Stämmer det och i sådana fall, vad är det för grafikkort?

Skulle i och för sig vara smidigt att välja en liten tyst stationär dator som minin och sedan enkelt kunna pimpa upp grafikprestandan genom att ansluta en thunderbolt skärm med bättre graffakort!

Detta är vad Apple borde göra men de har inte gjort så.

Thunderbolt stödjer ovan teknik, MacOSX gör dock inte det ännu.

  • Oregistrerad
  • 2012-06-11 13:57

Crap, jag såg en smidig lösning på att matcha grafikkortsts prestanda med skärmens...
Fast å andra sidan byter man väl grafikkort oftare än bildskärm så det finns viss logik i att inte bygga ihop dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 15:16

Apples lösning på datorer är mer "all in one" så i deras sfär borde det vara logiskt med en typ "2012 Thunderbolt display" som då håller en viss upplösning samt en viss grafik-prestanda. För MacMini och MacBook Air skulle ett mediokert kort göra enorm skillnad.

  • Avstängd
  • 2012-06-11 15:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 15:43

Produkten Matrox lanserat är bara en "docka" som gör att du få en hdmi-kompatibel dvi-kontakt, en gigabit ethernet, en usb3, två usb2, hörlurar samt mikrofon. Jag tror den förlitar sig på TB's förmåga att även ta bild från grafikkortet. Huruvida dockan har ett eget ljudkort eller ej vet jag inte.

  • Avstängd
  • 2012-06-11 15:50
Ursprungligen av Erik.dv:

Produkten Matrox lanserat är bara en "docka" som gör att du få en hdmi-kompatibel dvi-kontakt, en gigabit ethernet, en usb3, två usb2, hörlurar samt mikrofon. Jag tror den förlitar sig på TB's förmåga att även ta bild från grafikkortet. Huruvida dockan har ett eget ljudkort eller ej vet jag inte.

Jag vet men om du läste på länken... där jag påstår att Matrox också gör grafikkort... så kanske det kommer något mer så småning om från dom... och troligen oxå från andra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 15:51
Ursprungligen av LaHe:

Jag vet men om du läste på länken... där jag påstår att Matrox också gör grafikkort... så kanske det kommer något mer så småning om från dom... och troligen oxå från andra...

Absolut! Matrox är kända för grafikkortsklösningar så i framtiden kan de säkerligen komma med en GPU-docka!

Bevaka tråden