Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Store öppnar på NK i Stockholm

Tråden skapades och har fått 116 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur fan ska man kunna köa till ett produktsläpp mitt i natten om hela stället stänger kl 17 på svennemanér?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-25 17:21

Du får helt enkelt köa utanför köpcentret?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-25 18:17

Lokalen behöver inte ens vara spikad än. Jag tror de kollar på ett antal alternativ just nu. Om de lägger det i ett köpcentrum börjar jag gråta.

Hyreskontrakt var givetvis sajnat innan dom sökte - och t.o.m. anställde - folk :-D. Jisses. Ofta dröjer det år innan man kan ta över en affärslokal i attraktiva områden - det finns redan hyresgäster där - kontrakt skrivs på många år med optioner etc. This is big bizniz. Slow bizniz.
jag gissar att Apple sajnade lokal förra året - kanske t.o.m. 2010.

Ursprungligen av Oasis:

Lokalen behöver inte ens vara spikad än. Jag tror de kollar på ett antal alternativ just nu. Om de lägger det i ett köpcentrum börjar jag gråta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-25 19:10
Ursprungligen av Zimmerman:

Hyreskontrakt var givetvis sajnat innan dom sökte - och t.o.m. anställde - folk :-D. Jisses. Ofta dröjer det år innan man kan ta över en affärslokal i attraktiva områden - det finns redan hyresgäster där - kontrakt skrivs på många år med optioner etc. This is big bizniz. Slow bizniz.
jag gissar att Apple sajnade lokal förra året - kanske t.o.m. 2010.

Exakt, och just med tanke på det borde infon om lokalen/butiken vara känd för en hel del personer, vilket gör det konstigt att inget läckt ut, och då menar jag trovärdig info om butik/lokal.

  • Medlem
  • 2012-05-25 18:39

Någon som har koordinater till det här stället? Måste räkna ut i vilken riktning jag ska vrida bönemattan.

Ursprungligen av Zepto:

Någon som har koordinater till det här stället? Måste räkna ut i vilken riktning jag ska vrida bönemattan.

Sumpan är väl nära nog iof..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-25 20:00
Ursprungligen av eskimo:

Sumpan är väl nära nog iof..

Men om man föreställer sig att böner påverkades av gravitationen precis som människor har vi inget problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-25 21:42

Eftersom det inte är troligt att det är en 'flaggskeppsbutik' vi talar om (men som vi alla innerst inne önskar, amen) så är det heller inte en butik som tar speciellt lång tid att inreda. MEN...det betyder inte att man kan göra det på ett par månader. OM... denna butik skall slå upp portarna redan innan det kommande årsskiftet så BORDE man redan nu vara i full färd med att förbereda lokalerna!

Så: ut på stan och leta - för bövelen!!!

- Hur ser det ut i den nyligen öppnade MOOD-gallerian bakom NK?
- Någon ledig lokal på Drottninggatan?
- Ledigt i Sturegallerian?
- Mitt emot NK... kanske t.o.m. i nuvarande 'Gallerian' ?!?
- Mindre lokal butik i 'Skrapan' på Götgatan/Söder ?
- I någon mer 'anrik' lokal i husen runt Kungsträdgården ?
- I närheten av World Trade Center/Waterfront i anslutning till Centralstationen
- ...eller varför inte (som i New York) i själva Centralstationen ? Det byggs ju nytt under jord...
- Vad är det som säger att det blir just en del av NK och inte Åhléns eller gamla PUB ?
- Eller har vi missat helt någon ny byggnad/lokal som ännu inte finns på 'medvetandekartan' ??

Hursomhelst; spännande är det!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-25 23:08
Ursprungligen av Clavius:

Eftersom det inte är troligt att det är en 'flaggskeppsbutik' vi talar om (men som vi alla innerst inne önskar, amen)

Det är inte frågan om "troligt" eller "om" på det området, det blir ingen flaggskeppsbutik varken i sthlm eller Malmö. Dock är den enda skillnaden egentligen antalet anställda.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-05-26 12:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-26 14:56
Ursprungligen av Hans W:

Var där idag. Verkar mycket möjligt att det blir den lokalen. Påminner mycket om vissa Apple Store man sett tidigare. 2 plan vore fantastiskt.

Två saker dock. Det ligger ett stort eftt café framför ingången (med världens trevligaste personal) och utskiten från gatuplanet är riktad mot någonslags parkering. Där man förövrigt håller på att bygga grejer..

Mittemot ligger också vad som verkar vara en gammal Nordea-lokal. Där byggs det för fullt också..

Åk dit och kika igenom de små springorna. Hälsa också på cafépersonalen och hälsa från han som var där och tog en massa bilder, alltså jag.

Men...lokalen är ju till uthyrning NU Menar du att Apple fortfarande inte sajnat någon lokal??!
Nå - annars skulle det vara en utmärkt lokal för en mindre Apple-butik. Espressohaket utanför - känslan av mötesplats - passar dom perfekt - lokalen är perfekt.
Men - som sagt - det är inte den ty den är till uthyrning - saknar hyresgäst.

Ursprungligen av Hans W:
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-31 13:18
Ursprungligen av Hans W:

Då går ju den lokalen att avskriva i alla fall...

Jag var och snokade på NK idag och en lokal som skulle passa Apple mycket bra är där de säljer klockor och juveler idag. Det ligger på gatuplan och har stora fönster ut mot Hamngatan.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-05-26 15:43

Igår frågade jag en tjej i informationsdisken på NK om denna nya Applebutik. Hon såg förvånad ut. Hade aldrig hört någonting om detta.
Jag tänkte hämta flera 99.se tröjor och skicka dom till andra här på forumet som bor på landet, men jag hittade inte butiken. Björnström nämnde en affär på Hötorget? Apple/mac har väl ingen butik på Hötorget. På plattan under Sergels Torg i början av Sergelgången finns en, likaså på Sveavägen mitt emot gamla Skandia. Besöker man alla 8-10 butiker i Stockholms innerstad blir man förvånad att man smäller upp en ny stor på NK. De som nu finns står mer eller mindre ödsliga. Den på Kungsgatan och i Götgatsbacken nere vid Hornsgatan lär nog försvinna inom kort. Den i Skatteskrapan räcker för söderborna.

Menar du på fullaste allvar att hon skulle ha vetat om det ska öppna en AppleStore i NK?

Ursprungligen av iKalle:

Igår frågade jag en tjej i informationsdisken på NK om denna nya Applebutik. Hon såg förvånad ut. Hade aldrig hört någonting om detta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-26 17:34
Ursprungligen av iKalle:

Jag tänkte hämta flera 99.se tröjor och skicka dom till andra här på forumet som bor på landet, men jag hittade inte butiken.

Stort av dig, all heder åt dig. Det är tanken som räknas

Skillnaden är att de butiker du nämner inte är Applebutiker. De är återförsäljare av Apples produkter, precis som CDON, MediaMarkt o s v. Den butik som skall öppnas, eventuellt på NK, är Apples egen butik.

Tröjorna fanns på Inet, inte i någon "Applebutik".

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-05-26 16:06

Stackars återförsäljare som redan har det svårt med konkurransen. Faktiskt ganska halvtaskigt av Apple. Jag är helt säker på att dessa återförsäljare har fått skriva kontrakt med Apple för att sälja Apples varor. Då skall man inte själva smälla upp sina egna butiker.
Biltillverkarna som gjort kontrakt med Philipssons, Upplands Motor, Kindwalls med flera, behöver inte oroas för att Mercedes och Ford öppnar upp egna försäljningsställen i fastigheten bredvid.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-05-26 17:01

Ja helt säker. Jag tror det är deras jobb att hålla reda på allt som görs och kommer att göras innanför väggarna på NK. Helt säker. Men med Apple vet man inte riktigt dom följer varken vedertagna praxisar eller gängse regler som i alla andra sammanhang.

Då har vi helt olika verklighetsuppfattning i denna fråga. Jag tror nämligen att dom i infodisken inte har en susning om NK's strategier, bizniz, kontraktsskrivande, roadmap, kommande hyresgäster, etc, etc. Dom vet vilka butiker som är där i nuläget, var dom ligger, var toaletterna och bankomater finns och lite till :-D. Så tror jag verkligheten ligger.

Ursprungligen av iKalle:

Ja helt säker. Jag tror det är deras jobb att hålla reda på allt som görs och kommer att göras innanför väggarna på NK. Helt säker. Men med Apple vet man inte riktigt dom följer varken vedertagna praxisar eller gängse regler som i alla andra sammanhang.

  • Medlem
  • 2012-05-26 21:06

Kan nån förklara vad det är som är så mäktigt med en apple store? Jag har varit i ett gäng inkl de två på Manhattan, men förstår inte varför man vill ha en "hemma". Hänger man där efter jobbet eller går dit på lördagarna? Hur fungerar det?

Det undrar jag också :-D. Hade jag inga Apple-grejer så skulle jag nog gå dit för att fingra på dom - kolla vad det var liksom - men det kan man ju göra i många affärer redan idag (två på Söder). Nej, jag fattar inte någonsting av detta - jag beställer dessutom allt så jag kommer troligtvis aldrig att sätta min fot i denna nya butik.
Det är gissningsleken om VAR den ska öppna som är kul för mig som bor här i Sthlms innerstad. Varför jag tycker detta är kul är svårt att förklara...det har med intresse för staden att göra (är inflyttad från Norrland) - jag håller reda på dom flesta nybyggnationerna i innerstaden också - omstruktureraingar av parket, etc. Staden - organismen. När det gäller VAR jätten Apple lägger butik så är det en strategilek antar jag...även om dom som alla andra är i händerna på VAD som FINNS att hyra just nu.
Hamnar den på Söder - vilket den inte gör så klart - så skulle jag kanske titta in om jag hade vägarna förbi - för att kolla estetiken i lokal och av. detaljer med hjärna bakom. Men jag kommer aldrig att ta en omväg till City för att se den - det är jag säker på. Kanske går jag förbi någon av dom en eller två gånger per år jag är inne i det vidriga City - kanske...

Ursprungligen av Baron:

Kan nån förklara vad det är som är så mäktigt med en apple store? Jag har varit i ett gäng inkl de två på Manhattan, men förstår inte varför man vill ha en "hemma". Hänger man där efter jobbet eller går dit på lördagarna? Hur fungerar det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-27 17:54
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är gissningsleken om VAR den ska öppna som är kul för mig som bor här i Sthlms innerstad.

I andra tråden om AS sa du att du skulle sätta dig på mopeden så fort det blev fint väder och leta reda på var butiken i Sthlm ska ligga. Har du haft möjlighet till det? Vore kul att få ett riktigt säkert tips på var butiken hamnar.

Senast redigerat 2012-05-27 18:10

Nej, men jag gick förbi lediga butiken i PK-huset - men eftersom den fortfarande annonseras ut så kan vi glömma den. Den är perfekt för Apple dock - om vi talar om mindre Apple-butik.
I övrigt har jag ingen susning och jag tror absolut inte på NK - det skulle verkligen kännas fel och beige med en Apple-butik på NK :-D. Herregud! Det är så off-Apple som det kan bli. Tycker jag.

Ursprungligen av stile:

I andra tråden om AS sa du att du skulle sätta dig på mopeden så fort det blev fint väder och leta reda på var butiken i Sthlm ska ligga. Har du haft möjlighet till det? Vore kul att få ett riktigt säkert tips på var butiken hamnar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-29 19:44
Ursprungligen av Zimmerman:

Det undrar jag också :-D. Hade jag inga Apple-grejer så skulle jag nog gå dit för att fingra på dom - kolla vad det var liksom - men det kan man ju göra i många affärer redan idag (två på Söder). Nej, jag fattar inte någonsting av detta - jag beställer dessutom allt så jag kommer troligtvis aldrig att sätta min fot i denna nya butik.
Det är gissningsleken om VAR den ska öppna som är kul för mig som bor här i Sthlms innerstad. Varför jag tycker detta är kul är svårt att förklara...det har med intresse för staden att göra (är inflyttad från Norrland) - jag håller reda på dom flesta nybyggnationerna i innerstaden också - omstruktureraingar av parket, etc. Staden - organismen. När det gäller VAR jätten Apple lägger butik så är det en strategilek antar jag...även om dom som alla andra är i händerna på VAD som FINNS att hyra just nu.
Hamnar den på Söder - vilket den inte gör så klart - så skulle jag kanske titta in om jag hade vägarna förbi - för att kolla estetiken i lokal och av. detaljer med hjärna bakom. Men jag kommer aldrig att ta en omväg till City för att se den - det är jag säker på. Kanske går jag förbi någon av dom en eller två gånger per år jag är inne i det vidriga City - kanske...

BS. Du kommer springa dit när det öppnar.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-26 22:03
Ursprungligen av Baron:

Kan nån förklara vad det är som är så mäktigt med en apple store? Jag har varit i ett gäng inkl de två på Manhattan, men förstår inte varför man vill ha en "hemma". Hänger man där efter jobbet eller går dit på lördagarna? Hur fungerar det?

Det är väl skönt att kunna gå direkt till källan för support, kolla på nya prylar, handlar o.s.v

Men när man aldrig behöver support och grejerna finns på webben 30 cm framför näsan då? Och om man vill känna fysiskt på ny pryl så finns Apple-säljare runt hörnet sedan många år.

Ursprungligen av zappee:

Det är väl skönt att kunna gå direkt till källan för support, kolla på nya prylar, handlar o.s.v

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-26 22:08
Ursprungligen av Zimmerman:

Men när man aldrig behöver support och grejerna finns på webben 30 cm framför näsan då? Och om man vill känna fysiskt på ny pryl så finns Apple-säljare runt hörnet sedan många år.

Tro det eller ej, men alla är inte som du

  • Medlem
  • 2012-05-26 23:36

Jag är väl för gammal för att bli upphetsad av att gå och klämma på prylar av plast och plåt...

Bevaka tråden