Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra en Ipad komplett: vad krävs?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-04 13:43
Ursprungligen av LaHe:

Har inte skyddsfilm på min nuvarande 4 och har haft den i byxfickan för det mest utan någa repor (som man ser iaf), sen kan man ju indvika att ha nycklar och annart hårt i samma ficka.
Bumpern har nog räddat den vid fall ett flertal ggr så det rekomenderas.

OT men jag fick min första glasrepa någonsin förra veckan, på min Iphone, för att jag råkade lägga den upp och ned på golvet på natten och tydligen lyckades lägga den på något litet gruskorn och tydligen lyckades dra den över gruskornet (eller liknande).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-04 13:44

I dag hämtar jag Ipaden och frågan är om jag borde ha löst någon form av temporärt skydd innan jag tar slutgiltiga beslut om framtiden. "Slutgiltiga." Ett smart cover-fodral kanske.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-05 09:48

Som vi har skrivit om så många gånger tidigare, iPhone har en ytbehandling för att lättare kunna torka av fläckar (fingeravtryck etc). Denna oleofobiska yta kan bli förstörd av ett displayskydd som man klistrar på.
Jag tror iPad har samma ytbehandling....

För att hålla sej till tråden, en video-ut-kabel har jag alltid med mej, lättare att ta med än en ATV (som jag använder hemma).

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror iPad har samma ytbehandling....

Korrekt.

Tillbehören jag har (men använder inte alltid/har inte alltid med mig), SmartCover (sitter alltid på), penna (har alltid med mig), Camera Connection Kit (ej Apple original utan ett som tar både SD och CF i samma modul).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-05 11:50
Ursprungligen av keptang:

Korrekt.

Tillbehören jag har (men använder inte alltid/har inte alltid med mig), SmartCover (sitter alltid på), penna (har alltid med mig), Camera Connection Kit (ej Apple original utan ett som tar både SD och CF i samma modul).

Vad är det för ett Connection Kit du har köpt?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-05-05 11:45

Ni som skriver att ni använder penna, kan ni inte skriva lite om vilken penna och vad ni tycker om den...snälla? Går nämligen i köptankar...

Ursprungligen av lasselu:

Ni som skriver att ni använder penna, kan ni inte skriva lite om vilken penna och vad ni tycker om den...snälla? Går nämligen i köptankar...

En superb tråd för det!
http://www.99.se/ipad/293804-upad-hur-ipad-blir-ett-anteckningsblock.html

Ursprungligen av Konrad:

Vad är det för ett Connection Kit du har köpt?

Köpte min på eBay.
Typ nåt sånt här,http://store.micgadget.com/ipad3-card-readers/315-cf-sd-high-speed-card-reader-for-ipad-3.html

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-05 12:02
Ursprungligen av keptang:

OK. Det verkar ju vara nåt.
Tack.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-05-05 19:04

Aha, tackar...:)

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-05-06 09:45

Jag har följande: Smart Cover och en docka/ställ från JustMobile. Apples trådlösa tangentbord. HDMI-adapter. Camera Connection Kit.
Jag använder följande: HDMI-adaptern och Smart Cover.

Mitt tips; Köp ett Smart Cover och skit i allt annat. Köp appar för pengarna istället.

  • Avstängd
  • 2012-05-06 16:30

Glömde att jag också har en 500GB Goflex Satellite till min iPad/iPhone för div lagring men främst för media att glo på när borta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-10 01:02

Än så länge har det bara blivit Belkin Trifold Folio Grå > iPad 3 (generation 3) | Kjell.com
Den gör faktiskt att Ipaden känns lite tung i vissa situationer, kanske är det gummit som håller plattan som gör att det blir lite för mycket.
Hur som helst: Ipaden ska på garantiärende och förhoppningsvis byte nästa vecka, till dess surfar jag vidare efter tillbehör - och ett tangentbord måste jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-10 03:27

Så länge du har en stationär dator hemma och en bärbar dator att ta med dig behöver du ingenting extra till din iPad.

Surfa och fippla med iPaden och gör riktiga saker med dina datorer.

Hur svårt kan det bli?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-18 01:29

Jag vet inte hur svårt det kan bli men det ska bli väldigt intressant att se hur lätt det kan bli, om Ipaden och tangentbordet är en så bra researbetskamrat som jag har tänkt mig. Hittills har det mest varit surfplatta, bokläsare, dagstidningsläsare, lite spelmaskin åt barnen och socialt nätverkande. Ipaden är fantastisk i soffan, man tappar inte kontakten med övriga - som man gör när man sitter med en dator - utan det känns som att jag har en bok i händerna ungefär. Kollar tillbehör på DX.com - någon som har handlat därifrån och kan beskriva kvaliteten på Ipadtillbehör?

Måste faktiskt erkänna att just den här kommentaren fick mig att åtminstone dra på smilbanden lite granna.

WTF!
Nån rackarns måtta måste det väl ändå vara på hypandet av iPad. Om du inte envisas med att släpa med dig en stationär dator och en tjock-TV som display i soffan så finns väl fasiken ingen som helst anledning till att du skulle tappa kontakten med familjen mindre med en iPad?

Å andra sidan kanske det beror på att porrsurfandet inte fungerar på en padda som saknar stöd för Flash *ler*

Själv får jag skäll för att jag har svårt att kommunicera med andra om jag så bara har fjärrkontrollen i handen, så oavsett om det är sant eller inte det du skriver så löser det inte just mitt problem

Ursprungligen av scott:

Ipaden är fantastisk i soffan, man tappar inte kontakten med övriga - som man gör när man sitter med en dator - utan det känns som att jag har en bok i händerna ungefär.

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Å andra sidan kanske det beror på att porrsurfandet inte fungerar på en padda som saknar stöd för Flash *ler*

Med risk för att avslöja mer än vad jag borde så finns det åtmistone en site som har lämna flash... Till min fördel ska jag säga att jag har dock glömt bort url:en:)

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Å andra sidan kanske det beror på att porrsurfandet inte fungerar på en padda som saknar stöd för Flash *ler*

xhamster.com, välj "mobile site", så nu kan du med gott samvete kvalitets-porrsurfa med såväl iPhone som ipad.
Mer onani åt folket!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-23 14:29

Det finns väl flera porrsajter som fungerar med Ipad? Inte testat ännu men en vacker dag ligger jag där på ett hotellrum och bara måste se högkvalitetsporr i 10-tumsformat. That day will cum.

Hur som helst, @jonas.pavletic: Jag fattar inte riktigt poängen med din kommentar men du kanske är van vid att dina kompisar tycker att du är rolig? "Hypandet av Ipad" är helt obegripligt till och med. Jag ska förenkla så att du förstår: vissa saker i livet är lättare med en Ipad, vilket jag inte riktigt hade förstått förr.

Hur som helst 2, ytterligare två tillbehör inhandlade:
Bilhållare universal > Hållare | Kjell.com
http://www.clasohlson.com/se/12-V-laddare-för-iPod-iPhone-iPad/Pr384083000

Nu var det iofs inte i ett försök att vara rolig sånär som på referensen till flashporren, men å andra sidan är det helt valfritt att dra på smilbanden eller inte.

Det jag tolkade som hypande av iPad var din anspelning att paddans "bokliknande" konstruktion gjorde den eminent pga att den skapade bättre kontakt med personerna omkring dig jämfört med om du hade haft en dator. I mina ögon har det ingenting att göra med hur enkelt det är att använda tekniken, det handlar bara om hur uppslukad man blir av det man håller på med. Låt vara att det är skillnad på hur mycket engagemang som behövs om man manuellt löser differentialekvationer med hjälp av ett godtyckligt ritprogram på laptopen jämfört med att slösurfa på Aftonbladet med paddan. Tror f-n att det är lättare att hänga med i polarnas konversation i fall nummer två. Om man däremot inte är helgipsad kräver det knappast mer att surfa via laptopen än via paddan.
Att det är mycket mindre att släpa på med paddan är en helt annan sak.

Nu kanske jag är speciell (även om jag inte tror det i just det här avseendet), men jag vågar lova att oavsett om jag så sitter med en monocrome miniräknare i handen så tolkar inte polarna/familjen det som att jag är speciellt närvarande. Samma sak gäller för övrigt alla jag överhuvudtaget kan tänka mig som finns till och med i en avlägsen närhet. Men vad vet å andra sidan jag, det kanske är du som är speciell? Grattis i sådana fall.

Missförstå mig inte, jag håller helt med om att plattorna är eminenta prylar och att "vissa saker i livet är enklare med en padda". Just kontaktgrejen är däremot utan konkurrens det mest skrattretande argumentet jag någonsin hört för att motivera en iPad.

Ursprungligen av scott:

Hur som helst, @jonas.pavletic: Jag fattar inte riktigt poängen med din kommentar men du kanske är van vid att dina kompisar tycker att du är rolig? "Hypandet av Ipad" är helt obegripligt till och med. Jag ska förenkla så att du förstår: vissa saker i livet är lättare med en Ipad, vilket jag inte riktigt hade förstått förr.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-24 16:19
Ursprungligen av scott:

Det finns väl flera porrsajter som fungerar med Ipad? Inte testat ännu men en vacker dag ligger jag där på ett hotellrum och bara måste se högkvalitetsporr i 10-tumsformat. That day will cum.

Hur som helst, @jonas.pavletic: Jag fattar inte riktigt poängen med din kommentar men du kanske är van vid att dina kompisar tycker att du är rolig? "Hypandet av Ipad" är helt obegripligt till och med. Jag ska förenkla så att du förstår: vissa saker i livet är lättare med en Ipad, vilket jag inte riktigt hade förstått förr.

Hur som helst 2, ytterligare två tillbehör inhandlade:
Bilhållare universal > Hållare | Kjell.com
12 V-laddare för iPod/iPhone/iPad | Clas Ohlson

Vad gäller den senare, så skulle jag hellre välja 92-578 från Kjell&Co. 2x1A eller 1x2A, och mycket mindre.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-05-23 18:41

Var inne på Netto häromdagen och såg att de hade små tangentbord med bluetooth till salu...för det facila priset av 199:-, denna Office one bluetooth keyboard unboxing - YouTube fast med svenska knappar, ett fynd funkar ju med alla datorer, telefoner och paddor.:$

Vad behövs för att göra en iPad komplett?

En användare, rik fantasi o en tjock plånbok

Skaffade en orange Targus stylus idag. Prima att rita med o längden passar mig prima. Har inte riktigt lärt mig skriva med den än utan att vila handen mot skärmen men det kommer

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-19 20:16
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Skaffade en orange Targus stylus idag. Prima att rita med o längden passar mig prima. Har inte riktigt lärt mig skriva med den än utan att vila handen mot skärmen men det kommer

Har inte programmet du skriver i stöd för att vila handen mot skärmen så är det inte ett program värt att skriva i med stylus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 08:52
Ursprungligen av scott:

Hej! Jag får min första Ipad i början av nästa vecka och anledningen till att jag inte har köpt en tidigare är att jag har tyckt att jag vill ha ett konkret användningsområde för den först. Nu har jag hittat det.
Min fråga är dock: vad tycker du krävs för att göra en Ipad "komplett"? Räcker det med plattan ur lådan? Eller behöver man en massa tillbehör? Repskydd? Sladdar? Gud vet vad.

Just nu tänker jag att en start för mig är:
• Ipad.
• Fodral med inbyggt tangentbord.
• Fodral utan tangentbord.
• Trådlöst tangentbord med eget fodral.
• En laddningsdocka med sladd ut till stereo/högtalare.
• Sladdar för att även koppla till tv:n.
• Crayonpennan till barnen.

Kom gärna med fler förslag/tips!

Jag är väl lite som du, först slantar jag glatt för själva enheten och sedan inträder fas 2 där jag formligen öser pengar över tillverkaren för en kader tillbehör jag tror kan behövas. Vid det här laget har vi nog nästan alla tillbehör till PS3, Wii and you name it men vad är det vi använder - jo handkontrollerna. I just ditt fall kommer du, utöver ett fodral, få användning för dina fingrar and that's it.

Jag har faktiskt haft stor nytta av stylus (penna) för noteringar i pdf:er och av ett BT-tangentbord för att hinna med att anteckna på möten, kurser etc. Men oftast är fodralet (smart cover) det enda "tillbehör" jag använder.

Äntligen ett rejält tillbehör!

Double Robotics - Wheels for your iPad

Ursprungligen av M. Sundbom:

Äntligen ett rejält tillbehör!

Double Robotics - Wheels for your iPad

Rätt fräck! Jag kommer nog inte att köpa en. Liiiiite dyr som leksak. Plus att det krävs ju minst 1 iPad till för att ha nytta av den.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Äntligen ett rejält tillbehör!

Double Robotics - Wheels for your iPad

3-7 extra dockor med laddare - originaldockan är det enda som är något att ha. Ett par på jobbet och ett gäng lite här och var i hemmet (inte minst bredvid sängen så klart) - laddare i iPad-väskan så klart - en som alltid ligger där och INTE tas upp för annat ändamål. Så - there you go - thats all - 600-1200 kr.

(OBS: Alla dockor - och det gäller förresten också iPhone-dockor - måste skruvas fast (glöm lim, dubbelhäftande tejp, etc) - ty att använda TVÅ händer för att plocka upp en iPad ur en docka är absurt störande och extremt omodernt...superfel helt enkelt...knäppt år 2012 (redan knäppt för 20 år sedan)...detta är mycket, mycket viktigt i min bok; EN hand för att docka och urdocka en i-enhet - EN (1) hand.)

Senast redigerat 2012-08-16 16:15
Bevaka tråden