Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 konton, 1 dator, 2 iphones

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har suttit hela förmiddagen och läst gamla trådar men hittar inget riktigt jag kan använda mig av.
Så jag slänger det här och hoppas någon kunnig/kunniga kan hjälpa mig.

Lite info:
*Vi har en MacBook dator med Mac OS X.
*VI har två iphone 4.
*Vi har två Apple ID.
*Jag har ett Icloud-konto, och det står på min Sambos apple ID, ( systeminställningar>konton )

Det vi vill är att kunna synka våra kalendrar med varandra, både mobilerna samt datorn. hur göra med den info som finns ovan?

1. Kan jag starta ett nytt Icloud-konto via min telefon, el dator, åt min sambo, eller måste man göra det från hennes mobil för att få det att fungera?

Ursprungligen av Micke_o:

Hej!
Har suttit hela förmiddagen och läst gamla trådar men hittar inget riktigt jag kan använda mig av.
Så jag slänger det här och hoppas någon kunnig/kunniga kan hjälpa mig.

Lite info:
*Vi har en MacBook dator med Mac OS X.
*VI har två iphone 4.
*Vi har två Apple ID.
*Jag har ett Icloud-konto, och det står på min Sambos apple ID, ( systeminställningar>konton )

Det vi vill är att kunna synka våra kalendrar med varandra, både mobilerna samt datorn. hur göra med den info som finns ovan?

1. Kan jag starta ett nytt Icloud-konto via min telefon, el dator, åt min sambo, eller måste man göra det från hennes mobil för att få det att fungera?

Hejsan,

gå till icloud.com och logga in, välj Ical, i sidovyn väljer du den kalender du vill dela ut och vilken e-postadress som ska få inbjudan att prenumerera på den.
Använd sedan dessa konton i telefonerna, (inställningar, Icloud)

vad du har det rörigt.

2 användare, med olika KONTON i macen
2 OLIKA iCloudkonton, varsitt
2 iPhones som är inställda på varsitt iCloudkonto

Nu kan du göra som Lars säger ovan.

Vill ni komma åt varandras musik etc; hemmadelning is the shit.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-04-26 00:11

Jag väljer att ställa en fråga i denna tråden då rubriken stämmer bra över min situation.

Jag har idag en privat iPhone 4 och en macbook pro, jag har ett apple-id. Nästa vecka får jag en iPhone 4S på jobbet. Telefonen är förberedd med certifikat och grejer för att få använda den mot jobbets mailservrar för mail och kalender mm.

Bör jag skaffa ett nytt apple-id för min jobbtelefon, eller skulle ni använda samma apple-id på er privata telefon och jobb telefon?

Det är ju det att jag säkert vill ha några betal-appar som jag har även i jobbmobilen. Det talar ju för att köra samma.

Ja så kort och gott, vad har ni för argument för att köra samma apple-id, eller argument för att köra olika apple-id?

Kemppe, kör på samma, om inte din arbetsgivare tvingar dig att ha separata.
Varför köpa samma appar 2ggr om man inte måste?

Om man av någon anledning vill ha 2 olika Apple-ID (i det här fallet är det ju uppenbart onödigt, men det är bra om man vill lägga in Netflix och andra appar som inte finns i svenska App Store) så är det faktiskt ändå möjligt att få in samma appar i båda telefonerna. Enklast då är att göra det via datorn, eftersom iTunes kastar in allting i samma app-hög när man synkar telefonerna. Sedan är det bara att gå in under iPhonens Program-flik (i iTunes alltså) och dra över de appar man vill ha installerade.

Alternativet är att göra allting i telefonen genom att gå in i inställningarna, logga ut från App Store och logga in med det andra ID:t, gå in i App Store och hämta hem apparna, för att sedan byta tillbaka till sitt vanliga Apple-ID. Det är precis lika omständligt som det låter.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-04-26 08:56

Tack för svaren. Det blir att köra samma. Vilket var min första tanke, men kände att det kan vara bra att slänga iväg frågan här för säkerhets skull. Om det nu fanns starka argument för att skapa ett nytt som jag inte kände till.

Jag kör på 2 olika Apple-ID, av den enkla anledningen att det finns ett gäng appar jag behöver i jobbet, dessa skall jag inte själv betala för, då är det bra att ha ett konto som är knutet till ett jobb-kort, det gäller även en massa programvara för macen på jobbet.
Så om du har ett kontokort från din arbetsgivare så skulle jag rekommendera att du skaffar ytterligare ett Apple-ID för det kontot.
Då är det enkelt att välja vilket ID som skall lastas av inköpet.
Det är som Samuel K säger lätt att synka telefonerna i Itunes eftersom alla inköp hamnar där men om man har ett utgiftskonto för jobbet så blir det smidigare, man slipper lägga ut pengar, lämna in kvitton och få tillbaka på lön, mm.

1
Bevaka tråden