Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android eller iPhone - erfarenheter?

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-03-29 11:43

Det är det jag menar. Exakt vilka problem jag har och hur vanliga de är ska kanske tas i en annan tråd, men jag tog upp dem här eftersom jag inte tycker att man bör vara försiktig med att betrakta en produkt som uppgraderingsbar bara för att den uppfyller minimikraven.

Ja, just uppgraderingar kan vara en bra idé att tänka på. Kommer ihåg mobilen jag hade innan iPhone, en Xperia X1. Funkade väl ok, men hade några problem man störde sig på. Såg att det andra klagade på samma saker, och folk sa "det löser dom ju iaf i nästa uppdatering". De skickade även med en facebook-app default, problemet var bara att man inte kunde läsa eller skriva kommentarer med den (vilket göra hela appen rätt värdelös). Folk klagade på det också, och SE själva sa "jodå, det fixar vi såklart till nästa version!". Tror ni det kom nån nästa version av appar, OS-uppdateringar o dyl? Inte en enda, någonsin. På så sätt känns det ju rätt bra med iPhone, min 3Gs är så gammal att den håller på att falla i bitar pga slitage, men kör ändå senaste iOS, och gör det bra.

Har blivit rekommenderad nexus-modellerna då de uppenbarligen är googles utvecklartelefoner (rätta mig om jag har fel, har noll koll på detta) och har upplåsbar bootloader mm, vilket innebär att man alltid kan slänga in de senaste uppdateringarna eller "homebrew"-versioner utan att vänta på att tillverkaren eventuellt ska orka göra en anpassning till din telefon. Stämmer det? Har själv inget emot att "pilla" med telefoner och installera egna saker mm, men är det nåt jag inte gillar är det när tillverkaren överger telefonen efter lansering och skiter helt i användarna.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-04-07 12:47
Ursprungligen av Kermit:

Har blivit rekommenderad nexus-modellerna då de uppenbarligen är googles utvecklartelefoner (rätta mig om jag har fel, har noll koll på detta) och har upplåsbar bootloader mm, vilket innebär att man alltid kan slänga in de senaste uppdateringarna eller "homebrew"-versioner utan att vänta på att tillverkaren eventuellt ska orka göra en anpassning till din telefon. Stämmer det?

Ja, det stämmer på det hela taget. Men custom-ROMs kan du slänga in på vilken androidtelefon som helst, vare sig det står ZTE, HTC, Samsung, Motorola eller nåt annat på den. Att däremot hitta en väl fungerande customROM är inte alltid det lättaste, och där ökar chanserna betydligt om du tar nåt av "de stora" märkena (Samsung eller HTC). Just uppdateringar var det som fick mig att lämna Android-världen; Jag hade en HTC Hero. Det tog säkert ett år(!) efter att den nya androidversionen släpptes till dess att den kom till HTC Hero. Under den tiden kan det komma ytterligare en eller två nyare versioner av android...

Lite om fragmenteringen i Androidvärlden från Jason Perlow, en icke-iOS-användare:

I'm sick to death of Android | ZDNet

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-04-07 08:18
Ursprungligen av Capeman:

Lite om fragmenteringen i Androidvärlden från Jason Perlow, en icke-iOS-användare:

I'm sick to death of Android | ZDNet

Kan bara hålla med honom. Bytte själv precis till 4S från android.
Tanken med android är fin, men att ens telefon är utdaterad 6 månader efter den släpptes är inte roligt längre.
Och fippla med custom-romar har jag tröttnat på, det är alltid något som inte fungerar i dem.

Kikade runt lite idag och hittade tele2's erbjudande dom kör nu, tänkte tipsa om det ifall fler funderar på ny telefon - bind 24mån så har du en gratis iPhone 4S, HTC One X el liknande telefon samt flatrate på samtal / sms / datatrafik (upp till 10Gb, efter det begränsad hastighet) för 345:-/mån.. faktiskt riktigt bra. Jag kör telia själv, så jag gick in och hörde om dom kunde matcha det - dom erbjöd samma abb för 700:-/mån plus att om jag band i 24 månader skulle jag få 1000:- rabatt på telefonen (dvs "bara" betala 5500:- för den).. Så just nu lutar det mot flytt till tele2

Ursprungligen av Kermit:

Kikade runt lite idag och hittade tele2's erbjudande dom kör nu, tänkte tipsa om det ifall fler funderar på ny telefon - bind 24mån så har du en gratis iPhone 4S, HTC One X el liknande telefon samt flatrate på samtal / sms / datatrafik (upp till 10Gb, efter det begränsad hastighet) för 345:-/mån.. faktiskt riktigt bra. Jag kör telia själv, så jag gick in och hörde om dom kunde matcha det - dom erbjöd samma abb för 700:-/mån plus att om jag band i 24 månader skulle jag få 1000:- rabatt på telefonen (dvs "bara" betala 5500:- för den).. Så just nu lutar det mot flytt till tele2

http://www.99.se/mobiloperatorer-abonnemang/293590-3total-sjukt-bra-erbjudande-pa-iphone-4s.html

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2012-04-11 23:02

Jag var ute och gick på stan igår och skulle ringa min sambo för att fråga nåt - plockade upp min gamla slitna 3Gs som var på 30% batteri och låste upp den.. och så blev den svart och gick inte starta igen. Till telefonens försvar ska jag nämna att den är väldigt sliten och utsatt för allehanda misshandel, och batteriet har på senare tid visat tecken på att ge upp. Iaf, jag stog bara några meter från Phonehouse då, så jag tänkte att det skadar inte att kolla alternativ. De höll precis på att packa upp en låda One X, så jag impulshandlade en då dom verkar väldigt trevliga på alla sätt och vis.

Här kommer lite första intryck efter en dags pillande från en invand iOS-user - många småsaker, och kanske sånt som jag inte kommit på hur man gör än, men iaf ett första intryck:

Fördelar:
- Man vänjer sig skrämmande fort vid större skärm. Efter bra några timmar använde jag min iPhone igen för att ringa, och den kändes väldigt liten nu. Väldigt individuellt vad man gillar såklart, men större skärm känns naturligast nu.
- Hårdvaran överlag - skärmkvalitét, hölje, processor, kamera mm känns väldigt gediget.
- Kameran skulle jag säga är i klass med en 4S, kanske liiite sämre färger, men väldigt nära. Däremot är den så ruskigt snabb på att ta starta och ta bilder att det väger upp med hästlängder.
- Widgets. Fasen vad trevligt det är. Har lagt in några enkla, t ex visa saldo på mitt lönekonto på hemskärmen, snabbknappar för att slå av/på WiFi-hotspot, flashlight och liknande som jag använder ofta. Går att customize:a extremt mycket.
- Direkt filåtkomst. Trodde inte det skulle vara så stor grej, men testade föra över lite material. Plugga in i min iMac, klicka på "montera som disk"-knappen (som jag även la till som en genväg), kopiera över filmer/foton/musik, klart. Väldigt smidigt, saknar verkligen inte iTunes.
- GUI:t överlag var bättre än jag väntat mig. ICS och HTC Sense var en trevlig kombination - snygga ikoner, animeringar mm som går snabbt och smidigt, förutom list-scroll (står mer om det under nackdelar). Även inställningarna känns mer utförliga än iPhonens - det känns som att man kan ställa in betydligt mer, och mer informativa preference-screens än iOS. Gillar t ex dataanvändnings-infon där man kan se grafer på använd data per dygn, vilka appar som använder mest, ställa in gräns för varning / stopp på mobildata o dyl.
- Det känns inte allt nödvändigt att "jailbreaka" för att kunna göra vad man vill med telefonen. På iPhonen gjorde jag det för att bl a kunna köra en flashlight-app (apple tillät inte apps att ändra brightness på skärmen), MyWi för wifi-hotspot, emulatorer för att kunna spela retrospel mm. Allt detta och liknande saker finns inbyggt eller i app-butiken, väldigt ofta gratis också.
- Mycket bättre telefon. Bara en sån sak som att börja slå 2-3 siffror av ett nummer och få upp en lista med matchande kontakter.. Det hade jag i min windows-mobil typ 2005, och är nåt jag saknat på iPhonen. Även kontakt-hanteringen med integration mot twitter / fb osv känns betydligt modernare och smidigare än på iOS.

Nackdelar:
- Hur i helvete kan man misslyckas med att göra mjuk scroll med en 1.5Ghz quadcore i en mobiltelefon? De flesta gånger man scrollar (t ex i en lista med apps, när man scrollar upp/ner i facebook-appen och liknande) hackar det i några enstaka steg i vad som känns som 3 fps för att sedan stanna abrupt. Sjukt irriterande när man är van iPhone.
- Browsern och jag är inte kompisar. När man laddar en webbsida visar den ofta typ 90% av sidans bredd, så att den blir klippt på högerkanten. Man kan såklart zooma ut lite mer, men det känns som att den kunde defaulta till att anpassa efter skärmen. Saker som att dubbelklicka på text för att zooma in funkar halvdant (ofta halva texten utanför skärmen). Att zooma med två fingrar fungerar även det halvkasst, man får ofta försöka två-tre ggr innan den fattar vad jag vill göra.
- Saknar VERKLIGEN iphonens "klicka en gång på statusbaren för att scrolla längst upp på sidan". Har inte hittat motsvarande, och det är irriterande att måsta hand-scrolla typ 20 sidor uppåt ibland.
- Batteritiden är skrämmande kort. Ok att en iPhone inte håller SÅ länge när man t ex surfar på WiFi, men en splitterny telefon som drar typ 1% per minut vid aktiv användning känns lite tokigt. Kanske lite överdrivet, men det är iaf inte länge.
- Fick ett mail med en mötesinbjudan, som inte ens syntes i default mailklient. Googlade runt efter en med stöd för det, men det verkar bara finnas för GMail (vilket jag inte kör), och då planerar den inte mötet i din google-kalender. Jag vill att default mailklient ska kunna "boka" tider i kalendern som också följer med default, men det verkar omöjligt.
- Stabilitet - har redan dykt på ett antal apps som kraschat - inte ofta, men det har hänt. Visserligen kraschar iphone-apps ibland också, men det verkar vara betydligt oftare på denna telefon.

Iaf, tänkte bara plottra ner mina första intryck, jag kommer att sitta en hel del med den närmaste dagarna och se vad man kan göra med den :). Överlag är jag iaf nöjd. Jättestort steg upp från min 3Gs, men jag har även testat 4S, och denna känns absolut i klass med den - vissa saker bättre, vissa sämre. Man får väl se med tiden vad man gillar mest (eller irriterar sig mest på) och sedan ta beslut vad nästa telefon blir.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-12 14:22
Ursprungligen av Kermit:

- Mycket bättre telefon. Bara en sån sak som att börja slå 2-3 siffror av ett nummer och få upp en lista med matchande kontakter.. Det hade jag i min windows-mobil typ 2005, och är nåt jag saknat på iPhonen. Även kontakt-hanteringen med integration mot twitter / fb osv känns betydligt modernare och smidigare än på iOS.

Skall du ringa någon som du har i adressboken är det väll mycket lättare att leta där än att börja gissa på telefonnummer. Jag vet i alla fall inte vad mina kontakter har för telefonnummer.

  • Medlem
  • 2012-04-12 14:25
Ursprungligen av onnyt:

Skall du ringa någon som du har i adressboken är det väll mycket lättare att leta där än att börja gissa på telefonnummer. Jag vet i alla fall inte vad mina kontakter har för telefonnummer.

Underlig invändning.
Det kan ju gå mycket fortare att slå numret. Oavsett detta kan det väl vara en bra funktion. Jag vet inte alltid vilka jag redan har i adressboken

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-12 14:29
Ursprungligen av Baron:

Underlig invändning.
Det kan ju gå mycket fortare att slå numret. Oavsett detta kan det väl vara en bra funktion. Jag vet inte alltid vilka jag redan har i adressboken

Vad är det som är underligt med det. Jag säger ju att jag inte har en aning om vad mina kontakter har för telefonnummer. Därför letar jag i adressboken.

Ursprungligen av onnyt:

Skall du ringa någon som du har i adressboken är det väll mycket lättare att leta där än att börja gissa på telefonnummer. Jag vet i alla fall inte vad mina kontakter har för telefonnummer.

Ja, det är kanske inte många som använder det, men jag tycker att det är väldigt praktiskt. Jag kan inte alla nummer utantill såklart, men några. Ska jag t ex ringa nån i min familj går det betydligt snabbare att trycka t ex "17" som numret börjar på och sedan direkt på kontakten, istället för att gå in på kontaktfliken, klicka på rätt bokstav, och hitta personen i den listan. Samma på jobbet t ex - jag jobbar mot företag X där jag har kontakt med 10 olika personer, där alla sitter på samma kontor och h ar telefonnummer som börjar på samma siffror - även där är det smidigt att slå 2-3 siffror och då ha en lista med alla som jobbar på det företaget, istället för att söka upp varje person manuellt. Det är som sagt en skitsak, men jag har alltid gillat/använt det, och det är nåt jag alltid saknat på iPhone.

  • Medlem
  • 2012-04-12 14:31

Jag tyckte det lät på dig som att du tyckte att det var en onödig feature.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-12 14:37

För mig är det onödigt men troligtvis inte för de som har koll på sina kontakters telefonnummer.

Jag måste hålla med onnyt. För mig är det också helt onödigt. Har inte haft koll på mina bekantas telefonnummer sen 90-talet när man skaffade mobil med kontaktlista. Jag kan farsans mobilnummer, mitt mobilnummer och min exfrus mobilnummer, men det är bara gammal kunskap som fastnat.

Jag håller med. Ibland skulle jag också vilja ha möjligheten att ta fram siffertangentbordet för telefonen när jag ska skicka ett sms till ett nummer. Det är så lätt att trycka fel. Jag skickar rätt många sms till nummer som inte finns i min kontaktbok då jag brukar kalla domare och motståndare till fotbollsmatcher

Det här med att knappa några siffror och få luren att föreslå kontakter tycker jag är en de bästa sakerna med Android. Och telefonen matchar både mot nummer och namn, dvs om knapparna du har tryckt in är exempelvis 263 matchar den mot både nummer som börjar på de siffrorna och namn vars namn börjar på exempelvis And....
Så vill jag ringa Kalle så knappar jag in 252 så kommer alla Kalle i telefonboken upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-13 18:13

Jag skulle inte ha något emot om man hade en sådan funktion på iPhone i telefonappen... men blir det inte lite samma sak om man sveper till sök-skärmen och börjar skriva ett namn. Då kommer kontakter som matchar det du skriver fram. Borde ta lika lång tid som att gå in på telefonappen och börja skriva numret.

Jag använder för övrigt aldrig sök-skärmen/spotligt, så för min del skulle man kunna ha lite widgets där, som i Lion. Skulle inte bli förvånad om det kommer i iOS 6.

Ursprungligen av pmarriott:

Det här med att knappa några siffror och få luren att föreslå kontakter tycker jag är en de bästa sakerna med Android. Och telefonen matchar både mot nummer och namn, dvs om knapparna du har tryckt in är exempelvis 263 matchar den mot både nummer som börjar på de siffrorna och namn vars namn börjar på exempelvis And....
Så vill jag ringa Kalle så knappar jag in 252 så kommer alla Kalle i telefonboken upp.

Ursprungligen av ibish:

Jag skulle inte ha något emot om man hade en sådan funktion på iPhone i telefonappen... men blir det inte lite samma sak om man sveper till sök-skärmen och börjar skriva ett namn. Då kommer kontakter som matchar det du skriver fram. Borde ta lika lång tid som att gå in på telefonappen och börja skriva numret.

Jag använder för övrigt aldrig sök-skärmen/spotligt, så för min del skulle man kunna ha lite widgets där, som i Lion. Skulle inte bli förvånad om det kommer i iOS 6.

Jo, men jag glömmer alltid den möjligheten;) och det blir några extra handgrepp:)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-12 23:23

Håller med onnyt och Capeman, kan inga nummer till mina vänner så helt meningslös funktion för min del

Det som jag tror att ni missar är det som pmarriot påpekar: man kan skriva namnet också ungefär som i appen Dialvetica Contacs- och ni vet väl namnen på era vänner?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-13 18:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Det som jag tror att ni missar är det som pmarriot påpekar: man kan skriva namnet också ungefär som i appen Dialvetica Contacs- och ni vet väl namnen på era vänner?

Du menar precis som man kan göra i iOS?

Ursprungligen av zappee:

Du menar precis som man kan göra i iOS?

Men inte på samma enkla sätt? Du måste välta fram sökrutan först?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-13 22:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Men inte på samma enkla sätt? Du måste välta fram sökrutan först?

Max två tryck bort.

Ursprungligen av zappee:

Max två tryck bort.

Ibland undrar jag vad ni skulle säga om man var tvungen att göra samma "Max två tryck" bort varje gång som ni ssk skicka ett meddelande eller mej? Där kan jag gå in och direkt börja skriva namnet utan extra klick.

Jag tycker att det är omständigare. Ni behöver inte hålla med mig men ser ingen anledning till att hela tiden försöka "övertyga" om "att det är ju bara att göra så här istället"

Detta är en sak som androidtelefoner är smidigare än Iphone på. Att inte alla har användning för funktionen eller skulle använda den är en annan sak. Det finns gott om features som jag inte använder men som jag ändå kan erkänna kan vara smidigt för andra. Som exempelvis funktionen i mejl. Om du sparar ett utkast så kan du genom att hålla in "skapa mejl" få upp ditt sparade utkast när du vill fortsätta med det.

Jag använder det aldrig men det betyder inte att jag inte kan inse att det kan vara rätt smidigt för vissa

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-14 09:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Ibland undrar jag vad ni skulle säga om man var tvungen att göra samma "Max två tryck" bort varje gång som ni ssk skicka ett meddelande eller mej? Där kan jag gå in och direkt börja skriva namnet utan extra klick.

Jag tycker att det är omständigare. Ni behöver inte hålla med mig men ser ingen anledning till att hela tiden försöka "övertyga" om "att det är ju bara att göra så här istället"

Detta är en sak som androidtelefoner är smidigare än Iphone på. Att inte alla har användning för funktionen eller skulle använda den är en annan sak. Det finns gott om features som jag inte använder men som jag ändå kan erkänna kan vara smidigt för andra. Som exempelvis funktionen i mejl. Om du sparar ett utkast så kan du genom att hålla in "skapa mejl" få upp ditt sparade utkast när du vill fortsätta med det.

Jag använder det aldrig men det betyder inte att jag inte kan inse att det kan vara rätt smidigt för vissa

Om du är inne i ett meddelande då?
Då måste du ju trycka tillbaka..

Så oftast är det samma två tryck för SMS och mail.

Jag försöker inte övertyga någon, bara påpekar att jag inte tycker det är en dealbreaker mellan Android och iPhone som det sades innan

En bra funktion, finns väl i alla operativsystem för telefoner, utom iOS. Inget problem som många skrivit redan, man har senaste samtal/kontakter.

Fast det som jag skulle vilja ha i IOS är att sökfunktionen i kontakter gick att ställa in som "default"; dvs när jag öppnar kontakter skulle jag vilja ha tangentbordet framme och kunna skriva in ett namn. Nu minns den var jag var senast och jag måste upp till toppen och klicka i sökrutan.

Inga större problem men det är några extra handgrepp och snabbindexet fungerar inte lika bra när jag har ett par hundra kontakter i jobbtelefonen.

Så om jag kunde få sökningen på en gång så skulle jag bli lite lyckligare varje dag:)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-04-13 17:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast det som jag skulle vilja ha i IOS är att sökfunktionen i kontakter gick att ställa in som "default"; dvs när jag öppnar kontakter skulle jag vilja ha tangentbordet framme och kunna skriva in ett namn. Nu minns den var jag var senast och jag måste upp till toppen och klicka i sökrutan.

Inga större problem men det är några extra handgrepp och snabbindexet fungerar inte lika bra när jag har ett par hundra kontakter i jobbtelefonen.

Så om jag kunde få sökningen på en gång så skulle jag bli lite lyckligare varje dag:)

Alla dessa funktioner som ni pratar finnas som val att man kan få fram under inställningar,att kunna anpassa gränssnittet efter eget tycke och smak så skulle iOS börja likna Android.
Det är nått jag inte vill utan jag gillar iOS enkelhet,inställningarna är sparsmakad och man får det man ser.

Bevaka tråden