Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7 Lion ute nu

Tråden skapades och har fått 427 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick du inte ett USB med datorn?

Hur installerade du Lion första gången? Om du köpte datorn begagnad med Lion på så äger du det inte, och därför måste du köpa det igen.

Ursprungligen av tqila:

jag lånar den här tråden ist för att skapa ny

när jag köpte min macbook pro så fick jag med os x lion.
men när jag går in i MAS så står den inte som installed utan jag kan köpa den.

så i apples värld när man får med något med deras datorer så äger man det inte? man får bara låna tills man behöver det igen?

hade nämligen tänkt spara ner lion till usb-minne så jag kan använda mig utav det om jag behöver göra en ren ominstallation på min MBP, men är inte så sugen på att köpa det igen (jag känner ju som så att jag köpte det när jag köpte datorn då de skrev att det följde med)

någon som har något bra svar på det?

Jupp. Logga in med samma Apple-ID som du använde när du registrerade datorn första gången du satte på den. Gå till "köpta" eller vad det nu heter. Då BÖR Lion ligga där tillsammans med alla program som finns i iLife.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-17 17:27
Ursprungligen av tqila:

när jag köpte min macbook pro så fick jag med os x lion.
men när jag går in i MAS så står den inte som installed utan jag kan köpa den.

så i apples värld när man får med något med deras datorer så äger man det inte? man får bara låna tills man behöver det igen?

hade nämligen tänkt spara ner lion till usb-minne så jag kan använda mig utav det om jag behöver göra en ren ominstallation på min MBP, men är inte så sugen på att köpa det igen (jag känner ju som så att jag köpte det när jag köpte datorn då de skrev att det följde med)

någon som har något bra svar på det?

Har inget direkt svar men för mig står det "hämta" men det kostar inget. Så jag kan hämta Lion utan att betala, så borde det givetvis vara även för dig. Bara för att börja någonstans, har du registrerat din Mac?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-03-24 04:01
Ursprungligen av tqila:

så i apples värld när man får med något med deras datorer så äger man det inte? man får bara låna tills man behöver det igen?

hade nämligen tänkt spara ner lion till usb-minne så jag kan använda mig utav det om jag behöver göra en ren ominstallation på min MBP,

Apple har lagt in installationen på en recovery partition som du når genom cmd+r när du bootar upp datorn om du behöver installera om systemet. iLife hittar du sen via AppStore efter slutförd installation.

tqila, jag trodde att man fortfarande fick en USB-sticka med datorn, som med macbook air när den kom. Dock står det inget om det på apple store, och då innehåller listan på "in-the-box" till och med putsduken och manualer. Så om datorn är helt ny, kanske det är tänkt att du ska installera direkt från molnet.

Men detta kan vara nåt. Lion Recovery Disk Assistant.
Lion Recovery Disk Assistant v1.0

Kräver att du har Lion och recovery-partitionen kvar.

Fast med denna blir du antagligen fortfarande beroende av molnet eftersom den verkar klara sig med 1 GB. Min Lion-sticka är nånstans mellan 3 och 4 GB fylld med Lion-installeraren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-17 20:36
Ursprungligen av marcushedenstrom:

tqila, jag trodde att man fortfarande fick en USB-sticka med datorn, som med macbook air när den kom. Dock står det inget om det på apple store, och då innehåller listan på "in-the-box" till och med putsduken och manualer. Så om datorn är helt ny, kanske det är tänkt att du ska installera direkt från molnet.

Det stämmer att man inte får med någon sticka med Lion längre.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-17 20:38

Har man köpt en ny dator med Lion levererad så är det Internet Recovery som gäller. Jag vet inte hur det fungerar med App Store då.
Apple - OS X Lion Recovery - Vi presenterar Lion-återställning

Ursprungligen av joakimo:

Har man köpt en ny dator med Lion levererad så är det Internet Recovery som gäller. Jag vet inte hur det fungerar med App Store då.
Apple - OS X Lion Recovery - Vi presenterar Lion-återställning

Jag fick rulla morsans nya macmini typ tre dagar efter att vi fått den, då fick man gå in i app-store och dra hem iLife från det konto man reggat datorn på iallafall!

Bevaka tråden