Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur autobeskära bilder efter xy-koordinater och döpa om?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare alla gurun

i mitt förra liv använde jag mig av något som hette windows och irfanview.

Nu har ja ju en mac och hittade dom flesta funktioner redan i operativsystemet.

Ja vad jag vill göra är köra beskära bilder förminska och byta namn.

Allt detta har jag hittat och kört i Automater.

Men nu är det så att jag inte vill beskära bilden i mitten utan välja var dom skall beskäras. är detta en möjlighet med automater eller något annat program för mac?

I irfanview fick man ange X och Y axelns punkter så beskärde det då ex. ut 440*330 punkter från den platsen.

Har ni tips och förslag till detta?

Mvh
Fredrik

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-10 22:47

Prova Graphic Converter. Inte lika lättanvänd som Irfan men den borde fylla dina behov.

Jag jobbade med en katalog förut och då byggde jag ett Applescript för att göra just det. Alltså ta den markeringen man gjort i Graphic Converter, skapa en ny bild av markeringen, skala den, spara den med det namn som fanns i en post i en databas i FileMaker Pro. Scriptet fanns i script-menyn inuti Graphic Converter (när jag placerat det på rätt plats).

Kan det vara något?

Tjenare

Har kollat lite på Grapic converter men tror nästan det är enklare att köra med bootcamp och irfan vieaw då.

Men man vill ju undvika träsket när man äntligen kommit sig därifrån.

Jag letar efter ett program där man kan beskära bilderna för hand helt fritt. Det jag ska göra är att klippa ut konturerna av ett land ur en karta så jag kan använda den i Motion 5 och skapa en lite 3D modell med replicatorn som finns där.

Det enda kravet är att det ska vara gratis. Har testat graphic converter men det verkar inte räcka till men rätta mig gärna om jag har fel.

Ursprungligen av storjoel:

Jag letar efter ett program där man kan beskära bilderna för hand helt fritt. ... Det enda kravet är att det ska vara gratis.

GIMP borde väl funka. Nästan som Photoshop, fast gratis.

GIMP - The GNU Image Manipulation Program

Eftersom jag sabbat X11, och saknar installationsdisk måste jag fråga om det kanske finns fler alternativ?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-03-14 23:12

Pixlr.com kanske? Något ritstift finns dessvärre inte där, men jag vet ju inte hur du önskar markera detaljerna i din karta.

Jag gick tillbaka till Graphic Converter och kikade lite närmare i menyerna och fann precis det jag behövde. Busenkelt gjort. Tack för alla svar.

1
Bevaka tråden