Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gäller detta fortfarande i nya iPaddan?...Välja WiFi eller 4G?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Att den kommer i dessa varianter:
1) iPad Wifi, enbart Wifi och BT, saknar GPS, saknar 3G
Har inget sim-kort.

2 ) iPad 4G, har Wifi och BT, har GPS, har SIM-kort.

Å ena sidan behöver jag mest bara WiFi, å andra sidan skulle jag ibland vilja ha GPS.... (fast då har man ju sin iPhone...)

Och å ena sidan är WiFi billigare, å andra sidan borde andrahandsvärdet vara mycket större med 4G...

/ Lasse

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-13 20:43

Japp, det gäller fortfarande.

... och den nya 4G fixar äver 3G med bravur.

Ursprungligen av adelfos:

Och å ena sidan är WiFi billigare, å andra sidan borde andrahandsvärdet vara mycket större med 4G...

Jo det stämmer nog men frågan är om det är en märkbar skillnad i antalet pengar. Dvs låt säga att du får båda såld för ca 1000 sek av från nypris (eller vad det nu är som gäller för iPads), i så fall gör väl andrahandsvärdet på en 3G-iPad inte någon skillnad egentligen?

På TUAW finns den här guiden, fast jag tycker fortfarande det är problem att bestämma sig. Mest på grund av vad prylen kostar - måste ställa det mot vad annat kostar...

Grandma wants an iPad: the multigenerational buyer's guide | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

Är skärmen lika stor/liten på den nya iPad som iPad 2? Dvs kommer skärmskydden som finns för 2:an att passa den nya?

Tack

Ursprungligen av Dellblom:

Är skärmen lika stor/liten på den nya iPad som iPad 2? Dvs kommer skärmskydden som finns för 2:an att passa den nya?

Tack

Kort svar, Ja

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-20 15:31
Ursprungligen av Christer Holm:

Om du slår på Ethernet delning i iPhone får du med GPS data till iPad och om den kommer att kunna "Jailbreakas" kan du använda den med externa GPS enheter. Vet inte om den Nya stöder detta i original iPad2 gjorde det inte.

Märk väl, det är inte en riktig GPS-feed.

Du får positionsuppdateringar med minutintervall och inte sekundintervall som på din telefon. Det är bara 3G-modellen av iPad som ger dig riktig GPS-feed.

Jag tar helt klart WiFi-modellen och det har sina orsaker:

1. Nedladdningstak går bort för en iPad, framförallt när dessa tak ligger på 2 GB o.dyl. Orsak?

iPad är en data-intensiv enhet och med den nya modellen vill man gärna ha HD-streaming o.dyl och då faller låga nedladdningstak bort fullständigt.

2. Extrakostnaden för 4G-modellen kan istället spenderas på ökat lagringsutrymme. Jag tar en 64 GB-modell WiFi alla veckans dagar före en 32 GB 4G-modell.

Det som också sänker attraktionskraften hos iPad 4G är att man vackert får slanta upp ett extra abonnemang, d.v.s man betalar först data i mobilen och sedan data i iPaden. Med en WiFi-modell kör man bara igång tethering och sköter allting på ett ställe.

Den dag det går att streama rejält med HD-video från t.ex Netflix och YouTube m.fl källor via LTE utan idiotiska tak à la 2 GB för $30, upp till 10 GB $80 som det är i USA, det är dagen en iPad 4G kan användas i LTE-nätet på det sätt det är tänkt.

Innan den dagen är här röstar jag tveklöst för WiFi-Paden då jag inte ser någon anledning att betala vare sig månadskostnad eller extrakostnad vid köp för en funktion som inte går att använda på det sätt som enheten med funktionen egentligen lämpar sig för.

GPS-frågan löser jag i värsta fall via jailbreak om det skulle behövas. Dock tycker jag att Apple på sikt bör lägga in såväl GPS som GLONASS i WiFi-modellen, detta då min Galaxy Note låser positionen på några sekunder, även inomhus UTAN att använda A-GPS. Det gamla argumentet att GPS saknas i iPad WiFi p.g.a avsaknaden av A-GPS-funktion håller inte längre.

Därför bör nästa iPad få en mottagare inbyggd även i WiFi-versionen.

Oavsett vilket kan inte nuvarande dataplaner för LTE göra mig det minsta sugen på att köpa en iPad 4G.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Dock tycker jag att Apple på sikt bör lägga in såväl GPS som GLONASS i WiFi-modellen, detta då min Galaxy Note låser positionen på några sekunder, även inomhus UTAN att använda A-GPS. Det gamla argumentet att GPS saknas i iPad WiFi p.g.a avsaknaden av A-GPS-funktion håller inte längre.

Har du slagit av A-GPS i din Note? För det är imponerande om du får signal så snabbt utan.. Undra hur de löst det?

//Stefan

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag tar helt klart WiFi-modellen och det har sina orsaker:

1. Nedladdningstak går bort för en iPad, framförallt när dessa tak ligger på 2 GB o.dyl. Orsak?

iPad är en data-intensiv enhet och med den nya modellen vill man gärna ha HD-streaming o.dyl och då faller låga nedladdningstak bort fullständigt.

Nerladdningstaket hos Telenor för 4G fri surf ligger på 100gb/mån och vid 32mbit 3G så ligger den på 50gb/mån. Telias 4G ligger på 30gb/mpn och tele2 har ett tak på 80gb/mån vid 4G samt 30gb/mån vid 25mbit 3G. Så kolla upp fakta innan du tjurar över nerladdningstak hos operatörerna.. (och nej, jag jobbar inte i telebranchen.)

Sen kan du ju ändå inte använda 4G nätet vilket fall som helst i sverige utan vi får nöja oss med 25-32mbit 3G från Telenor(50gb), tele2(30gb) eller Tre(50gb) där den som har lägst tak har 30gb.

Angånde GPS i wifi modellen håller jag med fullständigt.

Apple borde sänka priset på deras 4G inkompatibla iPad 4G tills de fått en 4G kompatibel iPad 4G (dvs stöder 800 MHz + 2600 MHz). Då kan de ta samma belopp som de tar nu. Nu får man ju även betala för något som inte fullt ut funkar i Europa.

Vem skulle köpa en bil som bara delvis funkar i Europa men funkar fullt ut i USA till samma pris. Ingen!!!

Annars håller jag helt med Matts E. Lindmark om GPS i WiFi modellen.

Skulle jag få råda hade jag rent ut sagt skippat mobildata helt i tablets (inte bara i iPad) och det enbart för att sätta press på operatörerna.

Här släpper Apple en HD-iPad och så är den totalt begränsad av det enkla faktum att operatörerna är så livrädda för nedladdning. Snabb check ger att en HD-film ligger på sisådär 4-6 GB i iTunes Store. En SD-film ligger runt 1-1,8 GB.

Går det att använda sin nya iPad för att hyra/köpa filmer då man befinner sig i LTE-nätet? Svaret är nej. Såvida man inte vill bränna hela nedladdningstaket på en enda nedladdning och även acceptera lite trevliga "overage-avgifter".

Det går helt enkelt inte att använda en iPad på det sätt det är tänkt p.g.a nedladdningstak. Således tillverkar man en produkt som inte går att använda på ett vettigt sätt.

Vill man använda sin iPad för höghastighetsdata vill det till att man sitter i ett WiFi-nätverk. Glöm en tanke i stil med "det vore trevligt att spendera kvällen på det WiFi-lösa/betal-WiFi-försedda hotellet med att streama Star Wars Episode IV via min snabba iPads LTE-uppkoppling".

Nej, tablet-tillverkare: sätt lite press på operatörerna och förklara det sjuka med 2 GB-tak och LTE. Lägg produkterna temporärt på is tills problemet är löst, kör hårt med WiFi-modellerna sålänge.

För min del ser jag tvärtom att en 4G-iPad borde vara billigare än en WiFi-modell rent moraliskt eftersom den innehåller en försämrande funktionalitet. Försämrande p.g.a dagens mobiloperatörer som gärna marknadsför höghastighetsdata men samtidigt gör det omöjligt att använda.

Varför ha en strömslukande mobilradiodel i sin iPad och tvingas betala en extra månadskostnad när man i praktiken är hänvisad till att använda WiFi så fort man gör något som kräver höghastighetsdata (ladda ner en större datamängd)?

Först vid 10-20 GB LTE-data kan vi börja tala om "användbart".

Jag hade ingen nätuppkoppling då jag fick den snabba fixen. Då Noten använder både GPS och GLONASS klarar den att ta in positioneringsdata från betydligt fler satelliter, vilket snabbar upp processen.

De nedladdningstak för 4G LTE jag talar om gäller USA eftersom det är där jag befinner mig.

Därför skrev jag också priser i dollar.

Nedladdningstak på 30 GB och uppåt ställer saken i ett annat ljus: LTE blir användbart.

Dock kvarstår faktum: På Apples huvudmarknad är LTE inte praktiskt användbart eftersom priserna är $30, 2 GB upp till $80, 10 GB samt $10 per GB overage.

Håller de svenska operatörerna stilen med generösa tak - utan att börja minska på dessa framöver - då kan en framtida LTE-iPad som alltså fungerar i de svenska näten, bli ett utmärkt alternativ.

Faktum kvarstår att LTE behöver allra minst 10 GB för att bli användbart, helst mer. Det är intressant att Apple lanserat en iPad med uppenbart USA-fokus, med LTE som ett tungt försäljningsargument - trots att nedladdningstaken som erbjuds kunderna gör det fullständigt oanvändbart.

Tack för alla råd - min första iPad blir en WiFi 64Gb modell

Här blir det som förut; 32GB 4G (3G förut), Vit

Varför?

Det går INTE att komplettera upp den i efterhand, därför vill jag ha 4G - för då får jag GPS:en med.
Sitta i bilen och inte kunna veta vart man är, eller på sjön. Dessutom inte kunna surfa på jobbet, i skogen eller
på resa i allmänhet... näe...
Hemma i soffan blir det fart på grejorna med Wifi't ...

Ursprungligen av Christer Holm:

Tyvärr finns inte en 4G modell som fungerar i Sverige eller nästan hela världen för den delen så det blir 3G som gäller ett tag till om du inte befinner dig i nedanstående länder enligt Apple Sverige.

"4G LTE is supported only on AT&T and Verizon networks in the US, and on Bell, Rogers and Telus networks in Canada"

Finns det något val att köpa en "endast 3G"-modell?
Nä just ja det gör det ju inte..

Senast redigerat 2012-03-22 15:14
Ursprungligen av Christer Holm:

Tyvärr finns inte en 4G modell som fungerar i Sverige eller nästan hela världen för den delen så det blir 3G som gäller ett tag till om du inte befinner dig i nedanstående länder enligt Apple Sverige.

"4G LTE is supported only on AT&T and Verizon networks in the US, and on Bell, Rogers and Telus networks in Canada"

Jag vet det redan, det blir 3G i den i Sverige. Spelar roll.
den kommer ju ändå rulla på snabbare på nätet än vad min iPad 2 gjorde - som jag var helt nöjd med.

Senast redigerat 2012-03-22 15:15
Ursprungligen av Christer Holm:

Tyvärr finns inte en 4G modell som fungerar i Sverige eller nästan hela världen för den delen så det blir 3G som gäller ett tag till om du inte befinner dig i nedanstående länder enligt Apple Sverige.

"4G LTE is supported only on AT&T and Verizon networks in the US, and on Bell, Rogers and Telus networks in Canada"

Nja... Jag skulle påstå att alla 4G modeller fungerar i Sverige. Vi kan (som de flesta av oss här vet) inte köra LTE men UMTS fungerar som tidigare. Men eftersom du inte kan köpa en 3G only modell (utom ipad2) så gäller samma förutsättningar som tidigare för oss - just som Goflorp skrev - vill jag ha mobilitet så måste jag köpa 4G modellen

Senast redigerat 2012-03-22 15:15
Ursprungligen av Goflorp:

Här blir det som förut; 32GB 4G (3G förut), Vit

Varför?

Det går INTE att komplettera upp den i efterhand, därför vill jag ha 4G - för då får jag GPS:en med.
Sitta i bilen och inte kunna veta vart man är, eller på sjön. Dessutom inte kunna surfa på jobbet, i skogen eller
på resa i allmänhet... näe...
Hemma i soffan blir det fart på grejorna med Wifi't ...

Skogen...?? Jag trodde man satt i skogen för att man ville koppla av, det gör iaf jag

För mig lutar det, kanske, närmare en iPad2 m 3G/wifi på någon av de större storlekarna. Bakgrunden är ganska lik din uppställning ovan, 4G går inte att komplettera i efterhand o eftersom de aktuella frekvenserna den är gjord för redan används till annat här i Sverige o Europa. Det finns utrymme för förbättring med såväl LTE som strömförbrukning, värmeutveckling o laddtid. Grafikintensiva spel hör hemma på dator eller konsol...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-22 18:38
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Skogen...?? Jag trodde man satt i skogen för att man ville koppla av, det gör iaf jag

För mig lutar det, kanske, närmare en iPad2 m 3G/wifi på någon av de större storlekarna. Bakgrunden är ganska lik din uppställning ovan, 4G går inte att komplettera i efterhand o eftersom de aktuella frekvenserna den är gjord för redan används till annat här i Sverige o Europa. Det finns utrymme för förbättring med såväl LTE som strömförbrukning, värmeutveckling o laddtid. Grafikintensiva spel hör hemma på dator eller konsol...

Det finns folk som tom bor i skogen...
iPad slår väl ut de flesta spelkonsoller numera.

Ursprungligen av kenjon:

Det finns folk som tom bor i skogen...
iPad slår väl ut de flesta spelkonsoller numera.

Visst ja, tomtar o troll

Kanske det men kastar du en handkontroll i golvet så kostar en ny max 500, blir du irriterad på iPad'en kostar det betydligt mer. Jag brukar iofs hålla mig till att slå näven i soffan när det går åt pipan...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-22 14:51

Var lite inne på en 4G-modell först, men tänkte efter litet... Har en iPad 1 3G idag och använder uppkoppling via 3G extremt lite. Överväger nu starkt att ta en wifi-modell och köra tethered på min 4S när jag behöver det. Billigare i inköp och slipper dessutom ett extra abbonnemang för paddan.

Redigerade några inlägg. Dryga och självgoda kommentarer uppskattas inte av någon.

Senast redigerat 2012-03-22 17:09

Sitter och väntar på att planet ska starta och inser att det är värt den extra (drygt) tusenlappen att få en egen mobiluppkoppling för ipaden. Att använda telefonen som hotspot blir för omständligt

Dessutom så har telefonen mindre batteri så att använda det till hotspot känns inte välplanerat

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-22 20:04

Varför ska man slänga den i golvet? Låter rätt onödigt....

Jag vill ju inte råka ut för begränsningar heller; Ååååh! Cool App - men den kräver en GPS... jaha, då kan man ju sitt adär med sin enbart Wifi och känna att livet blev just lite gråare...

Om jag ändå betalar ett antal sköna tusenlappar för den så kan jag lika gärna betala lite till för att få full funktionalitet. Jag har ALLTID ångrat "budgetmodellen" (läs: snikmodellen) de gånger man köpte dem - oavsett vad det varit.
Hellre spara en månad till i så fall om det behövs än att stå och svära i efterhand.

Läser nu att 3G på iPad3 blir ca 4ggr snabbare än 3G på iPad2 ......*nöjd*

http://feber.se/ipad/art/239151/nya_ipad_fyra_gnger_snabbare_p/

Mina - högst subjektiva - fem spänn...

Senast redigerat 2012-03-22 20:24
Ursprungligen av Christer Holm:

Jag tror Goflorp har alla sina Svampställen markerade i Svampguiden på sin iPad.

ok. jag kör med den analoga varianten samt den subdigitala varianten av att låta hjärnan lagra dem, har ganska bra lokalsinne

Bevaka tråden