Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fototips - med exempel

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-02-27 10:16
Ursprungligen av Engalunda:

Blev det någon rullgardin sen? Hur funkar den såifall?:)

Inte ännu, ska ta tag i det här när det börjar bli lite varmare. Ska göra en liten studio i garaget och jag inväntar något varmare årstid och en rejäl uppstädning, sen så.
Jag får återkomma i ämnet.

Jämförelse mellan ett par prisbilliga en-blixtkit samt grundläggande ljussättningstips: Impact 1-Floodlight Umbrella Kit - Introduction - PentaxForums.com

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-13 17:32

Headshots - Närbildsporträtt med beauty-ljussättning

Ljussättningsutrustningen

2 st. kamerablixtar
2 st. radiomottagare + 1 st. radiosändare
1 st. paraply med vit insida, 152 cm i diameter
2 st. tilt-huvud för kamerablixt/paraply
1 st. 40x40 cm softbox för kamerablixtar
2 st. belysningsstativ
1 st. reflexskärm vit/silver, 80 cm i diameter

Kamera- och blixtinställningar

Fotograferingsläge - Manuellt
Vitbalans - Auto
Ljusmätning - Evaluerande
Filformat - RAW
Bländartal - f/8
Slutartid - 1/200 sekund
ISO-tal - 200
Blixtläge - Manuellt
Blixt 1 & 2 - 1/4 blixtstyrka
Vidvinkelskiva - Utfälld på båda blixtarna

Arrangemang

Ett belysningsstativ med ett tilt-huvud med plugg för påbyggnad och ett ytterligare ett tilt-huvud med hållare för kamerablixt/paraply samt ett paraply med vit insida agerade som upplyst bakgrund. Den här lösningen har jag själv kommit på och som jag är stolt över. Portabelt och smidigt. Att använda ytterligare ett tilt-huvud kan jag fälla blixten på längden och få blixten att träffa mer i centrum av paraplyet och därmed få bättre "paraboleffekt" och spridning/fördelning av ljuset i paraplyet.

Sedan ett ytterligare belysningsstativ med både horisontellt/vertikalt fäste för pluggen som ansluts till blixt- och softboxhållaren. Att kunna vinkla hållaren 90 grader ut ifrån belysningsstativet, ger det mig möjlighet att placera kameran direkt under softboxen och därmed kunna fotografera rakt framifrån och inte ha belysningsstativet i vägen. Har man inget horisontellt fäste på belysningsstativet så kan man använda ett tilt-huvud. Softboxen vinklades snett nedåt så att övre kant gick precis ovanför modellens huvud. Då träffar blixtljuset dels ansiktet och dels reflexskärmen som är placerad tätt intill kroppen och ska lätta upp skuggor under haken.

Reflexskärmen lades över två stolar med den vita sidan uppåt. Blixtarna utlöstes med radiosändare/mottagare. Kameran sattes på ett kamerastativ med kulledshuvud. Jag använder kamerastativet dels för stabilitet och dels för avlastning. Enbart kamerahuset väger 1,5 kg och jag gillar inte spenat.

Lågbudget-kamerablixtar

Dessa två helt manuella kamerablixtar utan TTL-automatik passar ändamålet utmärkt. Två knappar för att sänka/höja blixtstyrkan som går från 1/1 till 1/128-dels blixtstyrka. Där är tre lägen, manuellt och två slavlägen. Med ett ledtal på 33, överhettningsskydd, vidvinkelskiva, bouncerkort, PC-synk kontakt, kontakt för batteripack och vridbart blixthuvud 90 grader lodrätt och 90/180 grader vågrätt, har man tillgång till professionella funktioner. Helt ok i byggkvalité.

Två brister med blixten är att foten är av plast, samt att på- och avslagningsknappen sitter löst. Jag råkade pilla av det när jag slog på/av blixten. Men den går att sätta dit igen. Men den lilla knappen kan lätt kommer på vift. Men jag är mer än väldigt nöjd då dessa kostar 599 kronor styck på kaffebrus.com.

Kompakta stativ

Jag fick tag på kompakta belysningsstativ för att underlätta transport samt klarar av att bära den utrustning som monteras på. Stativen kommer från Manfrotto:s serie "Nano". Jag hade tänkt att använda två stycken till den här sessionen men saknade ett tredje tilt-huvud, så jag fick använda ett belysningsstativ med vinklingsmöjligheten. Men framöver ska dessa två Nano-stativen användas främst. Då det är tänkt att modellen ska sitta för den här typen av bilder behöver inte stativen bli så höga, men Nano-stativen sträcker sig 1,90 cm i maximal höjd och kan bära 1,5 kg. Inte illa alls!

Efterredigering

Jag använder Adobe Lightroom 3 dels för redigering, filhantering och konvertering av bildfiler. Jag hade komponerat alla bilder så nära slutresultatet som möjligt så många av dem kunde vara i originalstorlek och jag slapp beskära och därmed förlora bildinformation om jag vill göra trycksaker. Jag har justerat vitbalansen samt exponerat bort svaga streck i bakgrunden, som är metallpinnarna som håller paraplyet utfällt. Överlag behövdes ingen redigering i efter hand. Himla skönt och tidseffektivt.

Lycka till!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-02-13 20:56

Jag är grymt imponerad över att du lägger ner tid och kärlek och gör dessa tutorials som alla kan ta del av. Fortsätt så!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-14 17:19
Ursprungligen av Potah:

Jag är grymt imponerad över att du lägger ner tid och kärlek och gör dessa tutorials som alla kan ta del av. Fortsätt så!

Tack för all beröm Potah! Uppskattas verkligen!

inte lika snygga bilder som Reisan, men jag tipsar om David Brohedes tips (videokurslärare på Moderskeppet) om ett smart sätt att förbättra blixtbilderna från en popupblixt, antingen den sitter på en kompaktkamera eller dSLR med inbyggd blixt.

Har du bara en tesked till hands, eller liknande, så kan du få mycket roligare blixtbilder. Vinkla skeden kanske 45 grader mot blixten och låt ljuset studsa lite för ett mjukare och mer utspritt ljus.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-25 02:16

När jag fotograferar mina innekatter, sker det oftast med en extern kamerablixt monterad i blixtskon. Jag använder sällan blixten direkt riktad mot motivet. Är jag inomhus, så riktar jag blixthuvudet bakåt och snett uppåt. Så att blixtljuset studsar ungefär där vägg och tak möts bakom mig. Då reflekteras ljuset förbi mig och mot motivet.

Jag har inga starka lampor i hemmet, så oftast är det t ex endast en nattdukslampa som är tänd på kvällen. Kameran får väldiga problem att fokusera och hitta fokus på motivet. Då använder jag en liten ficklampa och belyser motivet, fokuserar, låser fokus, släcker ficklampan och tar min bild. I kombination med kamerablixten, monterad på kameran.

Har man ingen bra vägg/tak att studsa blixtljuset mot, så kan man ha en reflexskärm bakom sig och sedan riktar man kamerablixten bakåt mot reflexskärmen och man får en liknande effekt på ljussättningen. Lite bökigt, men det är värt det. Är man två så är det enklare. Då kan den ene hålla reflexskärmen i rätt höjd och vinkla det så att ljuset reflekterar och infaller i rätt vinkel. Dvs snett nedåt mot motivet.

Bifogar några bilder jag tog i dåligt ljusförhållande under en kväll, med tipset om att studsa blixtljuset mot tak/vägg bakom mig. Tekniken får bilderna att se ut som att man inte använt blixt. Man slipper kompromissa med högt ISO-tal som ger brusiga bilder och sämre skärpa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-12 20:28

Enkel exponeringstips för porträtt i befintligt ljus
Den här enkla metoden fungerar utmärkt i de flesta situationer för porträtt i befintligt ljus.

  1. Förinställ kameran på manuell fotograferingsläge, önskat bländartal, ISO-tal och ljusmätningsmetod. För bilderna i det här inlägget valde jag att använda bländartal f/2.2, ISO 100 och evaluerande/centrumvägd ljusmätning.

  2. Vänd kameran till högkant, gå så pass nära att du fyller ut personens ansikte i sökaren. Titta på kamerans exponeringsindikator och justera slutartiden manuellt till det kameran anser vara korrekt exponering.

  3. Backa och komponera hela porträttet såsom du önskar att slutresultatet ska se ut. Exponera din bild!

Så länge ljusförhållandet inte förändras markant i ansiktet, så kan man med samma kamerainställningar förflytta sig för olika kompositioner utan att exponeringen blir fel. Men så fort ljusförhållandet förändras, så är det bra att upprepa proceduren och ta ut nya exponeringsvärden.

Lycka till!

men Rei, är det inte överexponerat? Jag tycker du har för mkt ljus. det blir ju mjölkvitt i bilderna.

Eller är det min skärm det är fel på?

Tog in sista i LR, slog till "Automatisk Toning"pluttade två steg (tredjedels-steg?) nedåt,

Givetvis är det upp till den som fotograferar att bestämma, du gör som du vill.

Jag kan dessutom nada om blixtar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-13 06:28

Jo, du har delvis rätt, ser nu att jag har valt de bilder jag ljusat upp lite ifrån originalet med tonkurvan. Ja, det är en smaksak hur ljus bild man vill ha. Jag har kollat på bilderna på några olika skärmar och personligen tycker jag att det ser bra ut. Varför blandar du in din kunskap om blixtar? Huh?

Ursprungligen av Goflorp:

men Rei, är det inte överexponerat? Jag tycker du har för mkt ljus. det blir ju mjölkvitt i bilderna.

Eller är det min skärm det är fel på?

Tog in sista i LR, slog till "Automatisk Toning"pluttade två steg (tredjedels-steg?) nedåt,

[ATTACH="CONFIG"]32410[/ATTACH]

Givetvis är det upp till den som fotograferar att bestämma, du gör som du vill.

Jag kan dessutom nada om blixtar.

Bevaka tråden