Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4s ljud & headsetproblem

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lammhult
  • 2011-11-20 10:59

Hej.
Första iphonen, och strul.

https://discussions.apple.com/thread/3404857?start=615&tstart=0
Precis det dom beskriver där upplever jag.

UTÖVER det har jag även ett problem att när jg stoppar i headsetet så spårar allt ur totalt...
* Till att börja med får jag ingen symbol uppe i menyraden om att ett headset sitter i, ska man inte få det?
* Försöker jag ringa ett samtal så slås HÖGTALAR-telefon på automatiskt.
* Stänger jag av högtalartelefon via skärmen så hör jag inget, varken i headset eller vanliga ör-högtalaren
* Tar jag ur headsetet och stänger av högtalartelefon hör jag ingenting heller.

Enda sättet att få tillbaka ljud öht efter att ha stoppat i headset är att boota om telefonen.

Vad gör man? Känns som att det är nått extremt pajj på luren och tyvärr ser jag själv bara ett utbyte som enda utväg? Sjukt tröttsamt.

Tacksam för hjälp, min 5,8kkr's äppleskrutt är oandvändbar, "it just works", yeah right!

Kontakta stället där du köpt den och få den reparerad/utbytt.

Nej, du ska inte få någon symbol om att headset är inkopplat, det är ingen SE-lur.

Det verkar onekligen vara något fel på din telefon. Hur fungerar hörlurarna när du lyssnar på musik eller ser video? Fungerar de då eller är det samma problem? Det borde vara samma problem

när köpte du den? Om den fungerar så där illa så skulle jag ha lämnat in den direkt

Aha och vad har du gjort för att lösa dina problem? Inget?

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2011-11-20 22:43

Keptang: Hade varit väldigt praktiskt med en SE-symbol eftersom jag då iaf hade kunnat utesluta att det är ett hårdvaruproblem. Som det är nu har jag ju ingen möjlighet att veta om iPhonen ens tycker att den har fått ett headset istoppat?

BlackSmp: 3 dagar gammal. Musik fungerar, är bara samtal som det blir problem med.

Wilhelmsoon: Oj, vilken trevlig översittarattiyd, vad trevligt det känns att be om hjälp.
Gjort och gjort? Jag försöker RINGA med ett HEADSET som INGÅR när jag köper telefonen. Det är något jag bara _utgår_ från ska fungera. Är EXTREMT dålig kvalitetskontroll om telefoner inte ens passerar sådana simpla test i tillverkning.
* Har kört varenda "hard reset"/reboot jag hittat info om på nätet
* Har kört allting i menyn Settings->General->Reset
* Har googlat, hittat nån som t ex sa att man skulle ta i/ur headsetet upprepade gånger, gjort det utan framsteg.

Det är inte direkt så att jag försökt jailbreaka luren, försökt kompilera en egen kernel för att kunna få tillgång till multipla VPN och en krypterad samtalsfunktion
Jag försöker _RINGA ETT SAMTAL MED ETT HEADSET PÅ EN SPRILLANS NY TELEFON_ fast det kanske är för mycket att begära av en helt fabriksny _TELEFON_ som kostar närmre 6000?
Tycker inte direkt att det är ett "problem jag ska behöva lösa"....

Ville bara kolla av om detta är något "kännt" fel innan jag går till butiken, då jag ungefär förväntar mig ett bemötande som av wilhelmsson i butiken, är väl sånna som du som står och jobbar med sånt här...

Men vad jag har att se fram emot är väl alltså att sitta telefonlös i 2-3 veckor eller liknande. Så sjukt tröttsamt.
I min mening borde affären bara ge mig en ny lur rakt av, och sen skicka min mot apple. Sjukt att man som konsument ska ta smällen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-20 23:47
Ursprungligen av Basss:

Keptang: Hade varit väldigt praktiskt med en SE-symbol eftersom jag då iaf hade kunnat utesluta att det är ett hårdvaruproblem. Som det är nu har jag ju ingen möjlighet att veta om iPhonen ens tycker att den har fått ett headset istoppat?

BlackSmp: 3 dagar gammal. Musik fungerar, är bara samtal som det blir problem med.

Wilhelmsoon: Oj, vilken trevlig översittarattiyd, vad trevligt det känns att be om hjälp.
Gjort och gjort? Jag försöker RINGA med ett HEADSET som INGÅR när jag köper telefonen. Det är något jag bara _utgår_ från ska fungera. Är EXTREMT dålig kvalitetskontroll om telefoner inte ens passerar sådana simpla test i tillverkning.
* Har kört varenda "hard reset"/reboot jag hittat info om på nätet
* Har kört allting i menyn Settings->General->Reset
* Har googlat, hittat nån som t ex sa att man skulle ta i/ur headsetet upprepade gånger, gjort det utan framsteg.

Det är inte direkt så att jag försökt jailbreaka luren, försökt kompilera en egen kernel för att kunna få tillgång till multipla VPN och en krypterad samtalsfunktion
Jag försöker _RINGA ETT SAMTAL MED ETT HEADSET PÅ EN SPRILLANS NY TELEFON_ fast det kanske är för mycket att begära av en helt fabriksny _TELEFON_ som kostar närmre 6000?
Tycker inte direkt att det är ett "problem jag ska behöva lösa"....

Ville bara kolla av om detta är något "kännt" fel innan jag går till butiken, då jag ungefär förväntar mig ett bemötande som av wilhelmsson i butiken, är väl sånna som du som står och jobbar med sånt här...

Men vad jag har att se fram emot är väl alltså att sitta telefonlös i 2-3 veckor eller liknande. Så sjukt tröttsamt.
I min mening borde affären bara ge mig en ny lur rakt av, och sen skicka min mot apple. Sjukt att man som konsument ska ta smällen.

Ujujuj, vad du tar i!
Det finns vissa åtgärder man alltid ska testa. Innan man lämnar in den bör man kolla om man kan fixa det själv (annars kan du få betala en felsökningsavgift). De saker du bör göra är omstart av telefonen, Återställning med backup, Återställning utan backup. Funkar den fortfarande då, så lämna in den.
Och visst räknar man väl med att allt ska funka på en ny telefon. Men 100 % av allt som tillverkas blir inte felfritt! Inte från Apple, inte från någon annan heller.

Ursprungligen av Basss:

Keptang: Hade varit väldigt praktiskt med en SE-symbol eftersom jag då iaf hade kunnat utesluta att det är ett hårdvaruproblem. Som det är nu har jag ju ingen möjlighet att veta om iPhonen ens tycker att den har fått ett headset istoppat?

BlackSmp: 3 dagar gammal. Musik fungerar, är bara samtal som det blir problem med.

Wilhelmsoon: Oj, vilken trevlig översittarattiyd, vad trevligt det känns att be om hjälp.
Gjort och gjort? Jag försöker RINGA med ett HEADSET som INGÅR när jag köper telefonen. Det är något jag bara _utgår_ från ska fungera. Är EXTREMT dålig kvalitetskontroll om telefoner inte ens passerar sådana simpla test i tillverkning.
* Har kört varenda "hard reset"/reboot jag hittat info om på nätet
* Har kört allting i menyn Settings->General->Reset
* Har googlat, hittat nån som t ex sa att man skulle ta i/ur headsetet upprepade gånger, gjort det utan framsteg.

Det är inte direkt så att jag försökt jailbreaka luren, försökt kompilera en egen kernel för att kunna få tillgång till multipla VPN och en krypterad samtalsfunktion
Jag försöker _RINGA ETT SAMTAL MED ETT HEADSET PÅ EN SPRILLANS NY TELEFON_ fast det kanske är för mycket att begära av en helt fabriksny _TELEFON_ som kostar närmre 6000?
Tycker inte direkt att det är ett "problem jag ska behöva lösa"....

Ville bara kolla av om detta är något "kännt" fel innan jag går till butiken, då jag ungefär förväntar mig ett bemötande som av wilhelmsson i butiken, är väl sånna som du som står och jobbar med sånt här...

Men vad jag har att se fram emot är väl alltså att sitta telefonlös i 2-3 veckor eller liknande. Så sjukt tröttsamt.
I min mening borde affären bara ge mig en ny lur rakt av, och sen skicka min mot apple. Sjukt att man som konsument ska ta smällen.

Och så var det återigen det här med att hålla ett gott uppförande i forumet. Wilhelmsson har inte (enligt mig) visat upp något attityd som gör det rättfärdigat att prata om översittare. Han frågade helt enkelt vad du har gjort, eller om du inte har gjort någonting alls. Kan vi snälla stå över sådana här utfall. Tack.

Det finns ingen produkt som är garanterat fri från problem. Det spelar ingen roll om telefonen har kostat nära 6 000 kr eller om den är mycket billigare och hamnar kring 2 000 kr. Detsamma gäller givetvis Apples iPhone m.fl. Tyvärr så är det också så att du i dessa fall oftast får inse att telefonen kommer att skickas till en serviceverkstad för översyn och eventuellt utbyte. Detta givetvis så länge du inte hittar något i Konsumentköplagen (KKL) som ger dig rätt till en ny produkt rakt av, vilket du inte gör i det här fallet.

Om du, trots det, inte kan finna dig i detta så får du väl försöka göra anspråk på att häva köpet och köpa ett annat märke.

Ursprungligen av Basss:

Wilhelmsoon: Oj, vilken trevlig översittarattiyd, vad trevligt det känns att be om hjälp.
Gjort och gjort? Jag försöker RINGA med ett HEADSET som INGÅR när jag köper telefonen. Det är något jag bara _utgår_ från ska fungera. Är EXTREMT dålig kvalitetskontroll om telefoner inte ens passerar sådana simpla test i tillverkning.
* Har kört varenda "hard reset"/reboot jag hittat info om på nätet
* Har kört allting i menyn Settings->General->Reset
* Har googlat, hittat nån som t ex sa att man skulle ta i/ur headsetet upprepade gånger, gjort det utan framsteg.

Det är inte direkt så att jag försökt jailbreaka luren, försökt kompilera en egen kernel för att kunna få tillgång till multipla VPN och en krypterad samtalsfunktion
Jag försöker _RINGA ETT SAMTAL MED ETT HEADSET PÅ EN SPRILLANS NY TELEFON_ fast det kanske är för mycket att begära av en helt fabriksny _TELEFON_ som kostar närmre 6000?
Tycker inte direkt att det är ett "problem jag ska behöva lösa"....

Ville bara kolla av om detta är något "kännt" fel innan jag går till butiken, då jag ungefär förväntar mig ett bemötande som av wilhelmsson i butiken, är väl sånna som du som står och jobbar med sånt här...

Men vad jag har att se fram emot är väl alltså att sitta telefonlös i 2-3 veckor eller liknande. Så sjukt tröttsamt.
I min mening borde affären bara ge mig en ny lur rakt av, och sen skicka min mot apple. Sjukt att man som konsument ska ta smällen.

WOW! Lugna dig? Översittarattityd ?
Jag uppfattade det du skrev som om du inte testat något, bara konstaterat felen. Jag har i vilket fall inte lust att påpeka dina brister, pick a fight somewhere else.

Som jag sa i en liknande tråd häromdagen så hade inte jag heller accepterat en DOA. Gå till butik och kräv en ny mobil, är du bra i munen så kanske du lyckas med en reklamation eller liknande. Annars får du helt enkelt vänta på reparation i 2-3 veckor. Vissa verkstäder är snabbare än annan vad jag förstått (LANmaster i sthlm ska vara snabba). I Hongkong fick jag en ny på 4 timmar hos Apple.

Lycka till

Btw. Thanks Tobias!

Ursprungligen av Basss:

Keptang: Hade varit väldigt praktiskt med en SE-symbol eftersom jag då iaf hade kunnat utesluta att det är ett hårdvaruproblem. Som det är nu har jag ju ingen möjlighet att veta om iPhonen ens tycker att den har fått ett headset istoppat?

BlackSmp: 3 dagar gammal. Musik fungerar, är bara samtal som det blir problem med.

Wilhelmsoon: Oj, vilken trevlig översittarattiyd, vad trevligt det känns att be om hjälp.
Gjort och gjort? Jag försöker RINGA med ett HEADSET som INGÅR när jag köper telefonen. Det är något jag bara _utgår_ från ska fungera. Är EXTREMT dålig kvalitetskontroll om telefoner inte ens passerar sådana simpla test i tillverkning.
* Har kört varenda "hard reset"/reboot jag hittat info om på nätet
* Har kört allting i menyn Settings->General->Reset
* Har googlat, hittat nån som t ex sa att man skulle ta i/ur headsetet upprepade gånger, gjort det utan framsteg.

Det är inte direkt så att jag försökt jailbreaka luren, försökt kompilera en egen kernel för att kunna få tillgång till multipla VPN och en krypterad samtalsfunktion
Jag försöker _RINGA ETT SAMTAL MED ETT HEADSET PÅ EN SPRILLANS NY TELEFON_ fast det kanske är för mycket att begära av en helt fabriksny _TELEFON_ som kostar närmre 6000?
Tycker inte direkt att det är ett "problem jag ska behöva lösa"....

Ville bara kolla av om detta är något "kännt" fel innan jag går till butiken, då jag ungefär förväntar mig ett bemötande som av wilhelmsson i butiken, är väl sånna som du som står och jobbar med sånt här...

Men vad jag har att se fram emot är väl alltså att sitta telefonlös i 2-3 veckor eller liknande. Så sjukt tröttsamt.
I min mening borde affären bara ge mig en ny lur rakt av, och sen skicka min mot apple. Sjukt att man som konsument ska ta smällen.

Ta det bara lugnt nu:)

När det gäller utbyte så får du nog räkna med att vara utan telefon en vecka eller så. Butikerna har inte utbytesenheter och de har rätt att försöka avverka ett fel först.

Det är klart att jag också skulle bli irriterad men trasiga enheter finns överallt och det är alltid du som kund som drabbas, så enkelt är det. Extremt dålig kvalitetskontroll tror jag inte att det är. Inget företag som gör konsumentgrejer hittar 100% av alla fel.

Om du får ut ljud från musik och fjärrkontrollen fungerar så fattar telefonen att den har fått ett headset instoppat

Och du hade ju googlat och hittat en massa länkar, vad trodde du att vi skulle kunna bidra med?

Om det är en klen tröst så tog det 7 dagar för mig att få min utbytt. Om den finns i lager då dvs. Bytte min 4:a en gång.

Ursprungligen av Basss:

Hej.
Första iphonen, och strul.

https://discussions.apple.com/thread/3404857?start=615&tstart=0
Precis det dom beskriver där upplever jag.

UTÖVER det har jag även ett problem att när jg stoppar i headsetet så spårar allt ur totalt...
* Till att börja med får jag ingen symbol uppe i menyraden om att ett headset sitter i, ska man inte få det?
* Försöker jag ringa ett samtal så slås HÖGTALAR-telefon på automatiskt.
* Stänger jag av högtalartelefon via skärmen så hör jag inget, varken i headset eller vanliga ör-högtalaren
* Tar jag ur headsetet och stänger av högtalartelefon hör jag ingenting heller.

Enda sättet att få tillbaka ljud öht efter att ha stoppat i headset är att boota om telefonen.

Vad gör man? Känns som att det är nått extremt pajj på luren och tyvärr ser jag själv bara ett utbyte som enda utväg? Sjukt tröttsamt.

Tacksam för hjälp, min 5,8kkr's äppleskrutt är oandvändbar, "it just works", yeah right!

Som jag ser det - byt ut telefonen. Har samma problem med min 1 vecka "gamla" iPhone 4s. Ringde Apple - eftersom jag köpt den där. Inget snack - problemet är inte okänt om man säger så. Ett parti telefoner (minst) har detta fel som det verkar. En ny är på väg under denna vecka. Får kämpa på under tiden jag väntar. Inkommande samtal funkar ju i alla fall. Sedan hämtas den upp och går i retur till Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-21 09:10

Utbyte?
Jag var inne i Teliabutiken och dom snackade om att skicka iväg den för analys. Skulle ta ca 10 dgr...

Ursprungligen av Yes:

Utbyte?
Jag var inne i Teliabutiken och dom snackade om att skicka iväg den för analys. Skulle ta ca 10 dgr...

Japp, det är så som de brukar hantera utbyte/fix. Butikerna har inga utbytestelefoner på lager utan de får en skickad till sig.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2012-02-19 14:56

Hade helt och hållet glömt bort den här tråden, fick nått nyhetsmail idag.
Hur som helst, får be om ursäkt att folk uppfattade mig som såpass idiotisk/galen.

Nån frågade vad jag förväntade mig för svar, så ska nu med erfarenheten på hand ge ett svar i stil med vad jag hade hoppats på att få, vilket hade besparat mig timmar av felsökning, veckor av att vänta på en eventuell mjukvarufix innan jag tillslut gav upp och skickade in den på verkstad.

Q: Hur är det tänkt att headsetet ska fungera?
A: Stoppa i och ring. Man ska inte på några som helst sätt behöva "konfigurera". Det ska vara möjligt att dra i/ur headsetet när som helst, även under samtal, allt ska fungera "automagiskt".

Q: Går det på något sätt att få en s.k (vem det nu var som kallade det) Sony-Ericsson-indikation på att headsetet är istoppat?
Jag fick svaret nej här, men det är felaktigt.

Har man inte nått istoppat i 3.5mm jacket så ser det ut såhär när man höjer/sänker volym:

Stoppar man i headsetet ser det ut såhär:

Såhär fungerade alltså _inte_ min telefon, jag fick aldrig upp någon (headphones)-text, av vilket man fort hade kunnat dra slutsatsen att något stod mycket fel till med enheten i fråga. (Testade med flera olika Apple/övriga headset samt vanliga hörlurar).

Q: Är detta jag upplever ett "välkänt" "fel" / "problem"
Hade hoppats på att någon här jobbat i relation till försäljning/distribution/reparation av Appleprylar.

Efter att jag väntat nån månad, gett upp hoppet, och gått tillbaka till affären så fick jag det hela klart för mig på några minuter:

1. Säljaren sa att dom fick in ungefär 2-3 st 4s' om dagen med liknande ljudproblem som jag hade.
2. Felet var såpass "välkänt" att han bara beskrev det som "headsetproblemet" i felbeskrivningen mot verkstad.
3. Totalt hade dom fått in runt 4-6 st 4s med diverse "problem", om dagen, sen release. M.a.o så var det ingen tvekan om att hårdvaruproblem existerar.

Okej, så långt vi har kommit nu så är bilden rätt klar för mig iaf. Hade jag haft/fått den här infon så hade jag nog med runt 99% säkerhet kunnat dra slutsatsen att det inte var ett handhavandeproblem från min sida, utan snarare att delar av 4s' första batch har nån sorts tillverkningsproblem.

Q: Hur löste sig det hela?
Bara för att 100% bekräfta mina misstankar så kan jag meddela att jag efter 3 sura veckor av väntan på en extremt långsam "verkstad" fick en helt ny telefon i utbyte, med andra ord var det alltså något såpass dåligt i hårdvara att det var bortom all räddning.
Den nya telefonen fungerade direkt ur kartong som man förväntade sig, packa upp->sätt i headset->ring ett samtal.

1
Bevaka tråden