Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla ni som trodde att Apple tänker bygga en (skärm)TV...

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur många tror att man kommer kunna använda sin iphone, ipad eller ipod-touch som fjärrkontroll?

Efter en tids frånvaro...
Eftersom de flesta verkar vara överens om att iTV kommer att ha iOS och förmodligen Siri så är väl en av de största pucklarna att komma över den rent språkliga. Eller förväntar man sig att det bara är nördar som kommer att köpa den utanför den engelsk/fransktalande världen?
Och det jag egentligen frågar mig, är det dags för Siri på svenska i april/maj?
Sedan tror jag att det nog är lite så att världen sprang ifrån den ursprungliga idén, en Apple TV med skärm, och att utveckligen kom lite i skymundan. Jag tror vi kommer att få se en kombination av AppleTV med skärm + iPad + Siri. Du kommer alltså att få en "dator" med Siri och TV-funktioner. Men ingen hade blivit gladare än jag om Apple återigen hade visat mig en helt ny produkt jag inte visste att jag behövde.

iTV blir en gigantisk iPad med inbyggd digitalmottagare - DTB tror jag det heter. DTB'n är där för att man även ska kunna se på mark- och kabelteve - en obsolet form av distribution enligt Jobs skulle jag tro :-D. Han menade nog att alla TV-bolag sänder genom IP en vacker dag. Jag tror att nöten han knäckte - som han tydligen nämner i memoarerna - var att få IP-leverantörer och mobilnätsoperatörer att sajna avtal med stora broadcastföretag så att dom sänder även via IP - t.ex. CBS kranar PGM (programsignalen som går till antenn etc) även till t.ex. ATT som distribuerar ut den till sina abbonenter.
Nå - jag spånar...men att iTV'n i princip är en bjässe-iPad med inbyggd DTB tror jag definitivt. Om det nu kommer någon iTV.

Det kanske blir Apple som sätter igång paradigmskiftet att TV blir IP? Change the game - igen :-). Uppfinner inget - men sätter igång förändringen - ritar om kartan.

DTV (digital-tv helt enkelt) heter det. Sen finns det olika standarder för det (sätt att skicka/ta emot).

DVB-T (mark) / DVB-T2 (mark) / DVB-C (kabel) / DVB-S (satellit) /DVB-H (mobil)

Själv kör jag bara via IP numera och hoppas att det blir standarden i framtiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-08 20:15

Själv tror jag mycket av den "content" som Apple förmodligen binder till iTV inte kommer fungera i Sverige p.g.a mediamaffian.

Om Apple gör som dom brukar kommer vi alla säga "varför har ingen annan gjort det här tidigare" efter keynote

Bevaka tråden