Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigon MobileNavigator Europe släppt för iPhone

Tråden skapades och har fått 587 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av tony:

Källa på det?

Funktionen verkar ju finnas här också. Den lilla varningstriangeln man ska klicka när man ser en mobil fartkamera finns ju nere i högra hörnet. Däremot känns informationen kring detta lite bristfällig.

Du kan rapportera överallt, alltid, hela tiden. Men du får bara ut inrapporterade varningar i Ty och At.

  • Medlem
  • 2011-11-25 16:26
Ursprungligen av tony:

Källa på det?Funktionen verkar ju finnas här också. Den lilla varningstriangeln man ska klicka när man ser en mobil fartkamera finns ju nere i högra hörnet. Däremot känns informationen kring detta lite bristfällig.

Fick precis denna info i min Navigon, men tog den även från tillbehörssidan i telefonprogrammet.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-24 14:02

Jag har Panorama View 3D. Man får ett mer verklighetstroget landskap med berg och dalar. Lite snyggare helt enkelt. Huruvida du ska ha detta är upp till dig själv. Jag gillar det.

Är det någon som har testat "Navigation för lastbilar och husbilar"?
Funderar över om det verkligen är värt 749 kr till för den funktionen.
Kör både lastbil och husbil (stooor husbil, 12m) ner i Europa på somrarna och funderar på om detta är en käck funktion som fungerar bra... Har kört med en vanlig Navigon bilnavigator hittills och det har ju gått bra i små tyska och spanska städer, även om det har varit en del krävande backning ibland

Förlåt att jag kapar tråden lite nu, men jag blev så nyfiken när du skrev att du kör husbil... Har själv funderat på en dylik och har bara några snabba frågor:
- Är du nöjd med din husbil eller har du nånsin ångrat dig?
- Köpa begagnad eller ny?
- Är dom sjukt dyra i drift?

Ursprungligen av carlsson:

Förlåt att jag kapar tråden lite nu, men jag blev så nyfiken när du skrev att du kör husbil... Har själv funderat på en dylik och har bara några snabba frågor:
- Är du nöjd med din husbil eller har du nånsin ångrat dig?
- Köpa begagnad eller ny?
- Är dom sjukt dyra i drift?

1. Jag är nöjd jo. Är inne på min andra stora.
2. Denna är en f.d. hästbuss jag konverterat om till husbil (eller husbuss då)
3. Denna är veteran så ingen skatt och ganska billig försäkring (har för mig att det är runt 3000 kr/år för halvförsäkring). För att inte underdriva vill den ha 2,5-3l/milen. Är man några stycken som delar på soppan är det lugnt. Det dyra är på motorvägar, broar och färjor där man tar betalt per meter. Den förra på strax under 10m var betydligt billigare än denna. Men denna har mer plats för motorcyklar och andra nödvändiga attiraljer.

Ursprungligen av suddgummi:

1. Jag är nöjd jo. Är inne på min andra stora. [snip]

Coolt! Man blir ju sugen...
Tack för svaret!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-12-18 10:45

Köpte Navigon till min iPhone 4 och det verkar som att mjukvaran har problem med adresser som har ett bokstavstillägg, ex Svärdsvägen 4B, Sjögatan 1A osv.. Någon annan som konstaterat detta?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-12-18 11:34

Ja det har jag också märkt. Men det beror väl också på om detta finns i GIS-datat? Hur som helst har jag inte hunnit maila om det ännu till Navigon.

Nej, detaljerade adresser är nog i mångt och mycket under utveckling. Det är först i de senaste 1-2 utgåvorna som jag i de flesta fall kan mata in fullständig adress med husnummer. Jag navigerar oftast till företagsadresser och ibland får man mata in en korsning att navigera till.

Går det att höja ljudet på talet från appen över blåtand mer än i appen? Jag har ljudreglage på max i appen på iphone 4s till volvo blåtand 2012 men det är ändå lågt tal i anvisningarna jämfört med den strömmande musiken. Skall man välja en annan röst än den normala kanske? Har ni några tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-19 08:25
Ursprungligen av pepparkaka:

Går det att höja ljudet på talet från appen över blåtand mer än i appen? Jag har ljudreglage på max i appen på iphone 4s till volvo blåtand 2012 men det är ändå lågt tal i anvisningarna jämfört med den strömmande musiken. Skall man välja en annan röst än den normala kanske? Har ni några tips?

Testa att höja precis när du har hon/han ger en anvisning.

Ursprungligen av zappee:

Testa att höja precis när du har hon/han ger en anvisning.

Annars dubbelklickar du bara på anvisningspilen så börjar hon prata.

Jag vet inte riktigt var jag ska skriva detta. Hade hoppats att Navigon hade tillhandahållit ett användarforum, men så var det ju inte... Denna tråden lever ju hur som helst, så vi fortsätter här.

Nåväl, vi bilade i Tyskland, Luxemburg och Belgien i höstas , och det var första gången jag körde med min Navigon på iPhone. Det visade sig ganska snart att navigatorn hellre väljer kortast fågelväg, än kortaste rutt på asfalt. Eller nåt i den stilen.

Detta var extra tydligt när vi åkte genom Ardennerna, som består dels av motorvägar mellan berg, men också av slingriga serpentinvägar över bergen. En resa som skulle tagit 30 minuter tog 2 timmar eftersom vi åkte över bergen. Till slut sket jag i navigatorn och körde enligt sunt förnuft. Jävligt irriterande!!

Så fråga är, har detta blivit bättre i den nya versionen? Har jag ställt in navigatorn fel? Som förval står den på "Best route" (vad nu det är?) men jag provade även med "Fastest route" utan någon förändring.
Jag kan tänka mig att en väg som går över ett berg är kortare än en väg som går runt det, men den är ju inte ens hälften så snabb.

Vem ska man klaga hos, och hur ska jag göra? Vi ska bila ner tilll Italien i sommar och jag vill veta hur jag ska hantera navigatorn för att den ska funka som jag vill!?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-03 19:03
Ursprungligen av carlsson:

Jag vet inte riktigt var jag ska skriva detta. Hade hoppats att Navigon hade tillhandahållit ett användarforum, men så var det ju inte... Denna tråden lever ju hur som helst, så vi fortsätter här.

Nåväl, vi bilade i Tyskland, Luxemburg och Belgien i höstas , och det var första gången jag körde med min Navigon på iPhone. Det visade sig ganska snart att navigatorn hellre väljer kortast fågelväg, än kortaste rutt på asfalt. Eller nåt i den stilen.

Detta var extra tydligt när vi åkte genom Ardennerna, som består dels av motorvägar mellan berg, men också av slingriga serpentinvägar över bergen. En resa som skulle tagit 30 minuter tog 2 timmar eftersom vi åkte över bergen. Till slut sket jag i navigatorn och körde enligt sunt förnuft. Jävligt irriterande!!

Så fråga är, har detta blivit bättre i den nya versionen? Har jag ställt in navigatorn fel? Som förval står den på "Best route" (vad nu det är?) men jag provade även med "Fastest route" utan någon förändring.
Jag kan tänka mig att en väg som går över ett berg är kortare än en väg som går runt det, men den är ju inte ens hälften så snabb.

Vem ska man klaga hos, och hur ska jag göra? Vi ska bila ner tilll Italien i sommar och jag vill veta hur jag ska hantera navigatorn för att den ska funka som jag vill!?

NAVIGON - a Garmin company.
https://www.facebook.com/NAVIGON

Någon av de hade jag testat.

Ursprungligen av carlsson:

Nåväl, vi bilade i Tyskland, Luxemburg och Belgien i höstas , och det var första gången jag körde med min Navigon på iPhone. Det visade sig ganska snart att navigatorn hellre väljer kortast fågelväg, än kortaste rutt på asfalt. Eller nåt i den stilen.

Detta var extra tydligt när vi åkte genom Ardennerna, som består dels av motorvägar mellan berg, men också av slingriga serpentinvägar över bergen. En resa som skulle tagit 30 minuter tog 2 timmar eftersom vi åkte över bergen. Till slut sket jag i navigatorn och körde enligt sunt förnuft. Jävligt irriterande!!

Så fråga är, har detta blivit bättre i den nya versionen? Har jag ställt in navigatorn fel? Som förval står den på "Best route" (vad nu det är?) men jag provade även med "Fastest route" utan någon förändring.
Jag kan tänka mig att en väg som går över ett berg är kortare än en väg som går runt det, men den är ju inte ens hälften så snabb.

Det är exakt likadant i den nya versionen och jag tycker det är värdelöst. Min gamla Garmin gör inte så men min nya Navigon gör det.
Tänk dig en fyrkant. Jag är nere i högra hörnet och jag ska upp till vänstra hörnet. Fyrkanten är fylld med vägar som i ett rutnät. Ska jag köra den bästa vägen följer jag den nedre kanten hela vägen till den vänstra kanten. Sen svängen jag höger och följer den vänstra kanten hela vägen till den övre vänstra. Tada, jag är framme och det gick smidigt och bra! Precis så gör de flesta navigatorer när de leder en till ett ställe. Navigon tar dig in på smågatorna så du kommer dit "fågelvägen". Den tar dig snett över hela fyrkanten. Du får svänga höger, vänster, höger, vänster, höger, vänster hela vägen upp till din punkt. Det har varit så sen första början och det är så fortfarande. Jag vet inte om det är just på iPhonen det är så eller det är så på alla Navigons produkter men så är det i alla fall och det är värdelöst.

Ursprungligen av korthoga:

Det är exakt likadant i den nya versionen och jag tycker det är värdelöst. Min gamla Garmin gör inte så men min nya Navigon gör det.
Tänk dig en fyrkant. Jag är nere i högra hörnet och jag ska upp till vänstra hörnet. Fyrkanten är fylld med vägar som i ett rutnät. Ska jag köra den bästa vägen följer jag den nedre kanten hela vägen till den vänstra kanten. Sen svängen jag höger och följer den vänstra kanten hela vägen till den övre vänstra. Tada, jag är framme och det gick smidigt och bra! Precis så gör de flesta navigatorer när de leder en till ett ställe. Navigon tar dig in på smågatorna så du kommer dit "fågelvägen". Den tar dig snett över hela fyrkanten. Du får svänga höger, vänster, höger, vänster, höger, vänster hela vägen upp till din punkt. Det har varit så sen första början och det är så fortfarande. Jag vet inte om det är just på iPhonen det är så eller det är så på alla Navigons produkter men så är det i alla fall och det är värdelöst.

Jag använde en vanlig Navigon navigator (2100 eller nåt) och den följde inte smågator så som du beskriver. Jag satte iofs fordonet till lastbil så det kan väl hjälpa till att undvika allt för många kursändringar.
Jag har inte kört så mycket med Navigon i iPhonen ännu, men jag har ändrat min resvägsprofil till lastbil även här och jag tycker den tar helt ok vägar.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag använde en vanlig Navigon navigator (2100 eller nåt) och den följde inte smågator så som du beskriver. Jag satte iofs fordonet till lastbil så det kan väl hjälpa till att undvika allt för många kursändringar.
Jag har inte kört så mycket med Navigon i iPhonen ännu, men jag har ändrat min resvägsprofil till lastbil även här och jag tycker den tar helt ok vägar.

Jag har också funderat på att ställa in den på lastbil men det finns många vägar som den leder en runt om då som man vill köra på.
Överlag är jag nöjd med Navigon i iPhonen. Jag använder den alltid. Där är en del grejer som jag stör mig på men inte så mycket så att jag går och köper en annan navigator.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-08 20:11
Ursprungligen av korthoga:

Det är exakt likadant i den nya versionen och jag tycker det är värdelöst. Min gamla Garmin gör inte så men min nya Navigon gör det.
Tänk dig en fyrkant. Jag är nere i högra hörnet och jag ska upp till vänstra hörnet. Fyrkanten är fylld med vägar som i ett rutnät. Ska jag köra den bästa vägen följer jag den nedre kanten hela vägen till den vänstra kanten. Sen svängen jag höger och följer den vänstra kanten hela vägen till den övre vänstra. Tada, jag är framme och det gick smidigt och bra! Precis så gör de flesta navigatorer när de leder en till ett ställe. Navigon tar dig in på smågatorna så du kommer dit "fågelvägen". Den tar dig snett över hela fyrkanten. Du får svänga höger, vänster, höger, vänster, höger, vänster hela vägen upp till din punkt. Det har varit så sen första början och det är så fortfarande. Jag vet inte om det är just på iPhonen det är så eller det är så på alla Navigons produkter men så är det i alla fall och det är värdelöst.

Kan inte påstå att jag har upplevt detta med Navigo.

Vilken "profil" väljer du av de den räknar ut efter du slagit in adressen?

Ursprungligen av zappee:

Kan inte påstå att jag har upplevt detta med Navigo.

Vilken "profil" väljer du av de den räknar ut efter du slagit in adressen?

Bästa eller vad den nu hette.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-09 08:31
Ursprungligen av korthoga:

Bästa eller vad den nu hette.

Jag tänkte mer på denna vyn, http://cdn.esphoneblog.com/wp-content/uploads/2010/10/Navigon-Route-Options.jpg

Fast den kanske inte finns längre nu när jag tänker efter.

Jodå, den finns. men allt som oftast dyker det bara upp My Route. Tittar vi sen på bilden du lade upp blir man förbannad. Jag blir i alla fall. My Route som är den rutten den föreslår att du ska ta är totalt värdelös. Den är längre och har en massa svängar, den sista vänstersvängen känns ju sådär. Den gröna är enligt mig den självklara och de tar båda lika lång tid. Varför lägger då Navigon upp så korkade rutter?

  • Medlem
  • 2012-02-04 20:27

Vi bilade runt i Europa 500 mil i somras och använde parallellt BMW navi och Navigon i min iPhone och sistnämnda fick bestämma 95% av resan.
Kan lägga till att jag vintertid använder Navigon i Florida och är helt nöjd med den. Visst finns förbättringspotential men har inte sett någon bättre.

Senast redigerat 2012-02-04 20:50
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-09 11:11

Jo den finns.

Version 2.02 har ju nu släppts och det verkar som om de även sänkt priset på Freshmaps XL till samma nivå som det var ett tag när 2.0 släpptes. Frågan är hur länge.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-03-11 07:49

Ska cykla längre turer genom europa i sommar och skulle gärna slippa kartan & kompassen.
Någon som vet hur appen fungerar för ruttplanering osv för cykelvägar? Kan man välja om man är till fots, på cykel eller i bil?
Sen om jag förstått det rätt så behöver man ingen 3G-täckning för att använda appen, den går via gps satellit och fungerar alltså även om telefonen ligger i flygplansläge?

Ursprungligen av Xiopou:

Ska cykla längre turer genom europa i sommar och skulle gärna slippa kartan & kompassen.
Någon som vet hur appen fungerar för ruttplanering osv för cykelvägar? Kan man välja om man är till fots, på cykel eller i bil?
Sen om jag förstått det rätt så behöver man ingen 3G-täckning för att använda appen, den går via gps satellit och fungerar alltså även om telefonen ligger i flygplansläge?

Appen har möjlighet att välja cykel som resvägsprofil ja (bil, motorcykel, lastbil, cykel, fotgängare, fotgängare (med röstanvisningar) är alternativen).
GPS:en funkar i alla fall på min 4S i flygplansläge.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-03-11 11:05
Ursprungligen av Xiopou:

Ska cykla längre turer genom europa i sommar och skulle gärna slippa kartan & kompassen.
Någon som vet hur appen fungerar för ruttplanering osv för cykelvägar? Kan man välja om man är till fots, på cykel eller i bil?
Sen om jag förstått det rätt så behöver man ingen 3G-täckning för att använda appen, den går via gps satellit och fungerar alltså även om telefonen ligger i flygplansläge?

Appen har både gå-, cykel-, mc- och olika fordonslägen. Har inte använt cykelläget tyvärr men har absolut tilltro till att det ska gå bra. Jag åkte bil 1000 mil genom Europa i somras med den som enda GPS och det fungerade över förväntan. Enda landet vi hade problem i var Tjeckien, där var det nästan omöjligt att använda GPS:en.

På en cykel så tror jag inte det kommer vara problem att snabbt hitta täckning, tack vare klar sikt uppåt. Däremot har jag upptäckt att det går betydligt fortare att hitta satelliter utomlands om man inte kör i flight mode utan med enbart med GSM (3G och datagrafik avstängt). Då tar GPSen hjälp av mobilmaster att pejla in din första position, helt kostnadsfritt. Tekniken kallas A-GPS om jag inte kommer ihåg galet. Kartorna för de länder du skall cykla genom laddar du ner innan avfärd på ditt hemmanätverk. Under användning krävs ingen datatrafik.

Lycka till, själv drömmer jag också om en cykeltur genom Europa...

Senast redigerat 2012-03-11 20:43
  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-03-11 20:40
Citat:

Bara en fundering... Hur har du tänkt lösa det med laddning av telefonen? Om du har GPS'en ständigt påslagen blir batteriet urladdat grymt fort.

Jag har kikat runt lite på olika lösningar & den billigaste (om det nu ger tillräckligt med ström?) är en solcellsladdare som jag fäster på framväskan och laddar under tiden jag cyklar. Finns andra dyrare lösningar som tex dynamohubs men de går på en ganska rejäl slant jämfört med en enkel solcellsladdare.

Citat:

Appen har både gå-, cykel-, mc- och olika fordonslägen. Har inte använt cykelläget tyvärr men har absolut tilltro till att det ska gå bra. Jag åkte bil 1000 mil genom Europa i somras med den som enda GPS och det fungerade över förväntan. Enda landet vi hade problem i var Tjeckien, där var det nästan omöjligt att använda GPS:en.

På en cykel så tror jag inte det kommer vara problem att snabbt hitta täckning, tack vare klar sikt uppåt. Däremot har jag upptäckt att det går betydligt fortare att hitta satelliter utomlands om man inte kör i fight mode utan med enbart med GSM (3G och datagrafik avstängt). Då tar GPSen hjälp av mobilmaster att pejla in din första position, helt kostnadsfritt. Tekniken kallas A-GPS om jag inte kommer ihåg galet. Kartorna för de länder du skall cykla genom laddar du ner innan avfärd på ditt hemmanätverk. Under användning krävs ingen datatrafik.

Lycka till, själv drömmer jag också om en cykeltur genom Europa...

Härligt att höra, Tjeckien ska jag inte till som tur är ;).
Då kopplar jag bara ner "Mobildata" och låter den rulla på GSM-nätet istället.
Du vet möjligtvis inte om GPSen har möjlighet att visa vandrarhem, campingar och annat boende på kartan?
Tack för det utförliga svaret!

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-03-11 21:15
Ursprungligen av Xiopou:

Jag har kikat runt lite på olika lösningar & den billigaste (om det nu ger tillräckligt med ström?) är en solcellsladdare som jag fäster på framväskan och laddar under tiden jag cyklar. Finns andra dyrare lösningar som tex dynamohubs men de går på en ganska rejäl slant jämfört med en enkel solcellsladdare.

Nu har jag inte testat att ladda min med en solcellsladdare, men jag kan säga att när jag kör den i bilen med laddare så använder telefonen nästan samma mängd som laddaren ger om jag har Navigon igång. iPhone får 1A (med reservation för att det faktiskt kan vara 500 mA som är vanligare för billaddare) från laddaren så det är helt klart energikrävande att köra GPS:en. Kolla om du kan hitta en laddare som kan ge den 1A, vilket är max input för iPhone, så du inte får slut på batteriet direkt.

Ursprungligen av Xiopou:

Härligt att höra, Tjeckien ska jag inte till som tur är ;).
Då kopplar jag bara ner "Mobildata" och låter den rulla på GSM-nätet istället.
Du vet möjligtvis inte om GPSen har möjlighet att visa vandrarhem, campingar och annat boende på kartan?
Tack för det utförliga svaret!

Vi hade gärna sett att den hade den funktionen när vi var ute, men tyvärr. Hotell visas, så även en del vandrarhem, men campingar visades oftast inte. Nu tror jag att det gick att köpa till en lista med campingplatser för husbil i tidigare versioner, men jag kan inte hitta något i den senaste. Vi löste det genom att köpa denna på Motormännens shop. Adresserna visade sig att inte alltid stämma så vi fick använda koordinaterna för att hitta rätt många gånger, dock var det inte något problem. Här kanske en mer avancerad GPS, där man kan ladda egna POI:s, vore mer anpassad för era behov. Att släpa på en stor bok i cykelpackningen känns onödigt. Alternativt gör ni hästjobbet och scannar/fotar av alla sidor ni kan tänkas behöva innan resan så har ni allt i telefonen sen..

Bevaka tråden