Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4S - går ej att stänga av 3G manuellt?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Korsriddaren:

Hade varit kul med en app som visar vilken teknik som används för röstsamtal. Igår fick jag se både 3G-loggan, ringen (GPRS gissar jag) och E:et för edge, på en och samma kväll. Det var lite spännande.

Nej, låt mg slippa... Min HTC har en hel drös symboler uppe i statusfönstret och jag fattar aldrig vad hälften av dem betyder.

Jag vet inte hur operatörerna lägger upp det hela men det känns konstigt om de skulle köra samtal via GSM om du samtidigt kör data via UMTS (3G). Jag är ganska övertygad att om du ligger på 3G nätet så går dina samtal via UMTS/3G och inte via GSM. Däremot så går det snabbt att hoppa mellan de olika näten

Citat:

Roaming är en teknisk term som beskriver den tekniska förmågan för en terminal (mobiltelefon) att kunna byta mellan två basstationer i olika nät utan att uppkopplingen bryts. Användare kan få sina terminaler omkopplade mellan UMTS- respektive GSM-näten och detta styrs av teleoperatörernas konfiguration av näten. Täckningen mellan de olika näten varierar därmed kan samtalen kopplas om mellan UMTS/GSM beroende på radiotäckning, signalkvalitet samt därtill hur operatören valt att konfigurera sina specifika nät. Oftast så uppmärksammas inte användaren att den under aktivt samtal flyttas mellan dessa tekniker.
Som exempel: En användare som befinner sig i en del av ett UMTS nät med mycket dåliga signal/kvalitetsförhållande kopplas om till GSM förutsatt att operatören har den typ av teknik tillgänglig. Användaren kommer att ligga kvar i GSM nätet under en kortare eller längre period. Återgång till UMTS sker först när nätoperatörens fördefinierade gränsvärden uppfylls/överskrids eller beroende på hur signal/kvalitetsförhållande på GSM respektive UMTS är. Roamingen är helt styrd av operatörerna och är alltså beroende av en kombination av fördefinierade gränsvärden och/eller signal/kvalitetsförhållande i de olika näten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-13 15:24

Självklart går röstsamtalet via den uppkoppling som finns tillgänglig. Ser du 3G loggan går samtalet via 3G, ser du E eller ring går det via 2G GSM (fast 3G-chippet är fortfarande aktiverat och drar ström så vitt jag vet, om det inte finns nån ny smart funktion i 4S chipset som stänger av 3G-chippet när 3G-uppkoppling inte finns tillgängligt. Fast har svårt att tänka mig det, hur ska den då veta när 3G finns tillgängligt igen?).

Självklart går röst via 3G om du ser 3G symbolen, och via 2G om du ser E. Men avsaknaden av 3G i displayen behöver betyder inte att det är är 2G nätet du använder. Utan någon av tre saker:

Du använder Wifi
Du ligger på ett 2G nät
Eller du har avaktiverat mobildata.

Humm, efter läst vad som skrivs i denna tråd samt vad jag hör från kollegorna som har fått sina 4S så kanske man lika gärna kan avboka beställningen på 4S. Bor man som jag i ett mindre samhälle där Telias 3G funkar halvtaskigt så måste man kunna stänga av 3G annars tappar man samtal(enl kollegorna) och då är det kanske bättre att ha kvar den gamla 4:an som man vet funkar. Trist att operatörerna inte kan bygga ut nätet så det funkar och även att Apple tar bort valet att stänga av 3G.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-11-15 11:06
Ursprungligen av k-e.svensson:

Humm, efter läst vad som skrivs i denna tråd samt vad jag hör från kollegorna som har fått sina 4S så kanske man lika gärna kan avboka beställningen på 4S. Bor man som jag i ett mindre samhälle där Telias 3G funkar halvtaskigt så måste man kunna stänga av 3G annars tappar man samtal(enl kollegorna) och då är det kanske bättre att ha kvar den gamla 4:an som man vet funkar. Trist att operatörerna inte kan bygga ut nätet så det funkar och även att Apple tar bort valet att stänga av 3G.

Bor också i ett område där Telias 3G är lite så där... Stängde ibland av 3G, med mina gamla iPhone 3G, när jag var hemma eftersom jag surfade på mitt wifi-nät och samtalen inte behövde hoppa mellan 2G och 3G. Med den nya 4S har jag än så länge inte upplevt några problem med tappade samtal hemma (trots 3G-nätet). Förmodligen är antennen mycket bättre på 4S.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-15 17:45
Ursprungligen av k-e.svensson:

Humm, efter läst vad som skrivs i denna tråd samt vad jag hör från kollegorna som har fått sina 4S så kanske man lika gärna kan avboka beställningen på 4S. Bor man som jag i ett mindre samhälle där Telias 3G funkar halvtaskigt så måste man kunna stänga av 3G annars tappar man samtal(enl kollegorna) och då är det kanske bättre att ha kvar den gamla 4:an som man vet funkar. Trist att operatörerna inte kan bygga ut nätet så det funkar och även att Apple tar bort valet att stänga av 3G.

Eftersom 4S har två antenner tror jag inte du kommer tappa speciellt många samtal.
Jag har urusel täckning i min lägenhet, kunde inte ens ta emot samtal med 4an. Med 4S har jag däremot inga problem med att ta emot samtal.

Var vänliga håll er till trådens ämne. Några inlägg raderade.

/Mod

har idag pratat med Apple om detta. Dom säger att dom tog bort alternativet för att det i dagsläget inte fanns någon bra lösning för att stänga av den antenndelen då det är en "world phone"

luddigt svar, men en svar iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-10 11:00

Ska tydligen gå att stänga av 3G i nya iOS 5.1 beta 3 som släpptes igår/idag! Woohooo

Ursprungligen av tooobe:

Ska tydligen gå att stänga av 3G i nya iOS 5.1 beta 3 som släpptes igår/idag! Woohooo

Korrekt.
[ATTACH="CONFIG"]31623[/ATTACH]

Jag kan ändå förstå grejen, bor/vistas man mycket på ett ställe där det är väldigt dålig 3G-mottagning köper man inte en telefon man kommer stå utan mottagning med.

Ett offtopic-sidospår på 7 inlägg har raderats. Det finns "Vi som har beställt..."-trådar. Den här tråden handlar om något annat.

/Mod

Bevaka tråden