Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iOS 5 på iPhone

Tråden skapades och har fått 250 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Enköping
  • 2011-11-16 20:55

Sortering av låtar i Musik

Upptäcker att efter uppdatering till 5.0.1 (eller kanske rentav uppdatering till iOS5) så sorteras låtarna slumpvis i Musik-appen.
Någon mer som upplevt detta?

Låtar sorteras rätt visuellt men så fort man startar låt 1 i ett album och väljer nästa så hoppar spelaren slumpvis.
Har provat att synka om allt med iTunes och letat inställningar som kan påverka detta men inte funnit nåt. Irriterande!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-17 08:39

5.0.2 och 5.1 på väg.

5.0.2 ska lösa ännu fler batteriproblem och 5.1 ska utveckla Siri, b.la. sätta på och stänga av BT och Wifi. T.o.m svenska kanske?

Google Translate

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-17 09:08

Man ska ha i åtanke att detta är macerkopf.de som kommer med denna infon/detta rykte. De har ju inte direkt varit "spot on" alla gånger.

Vad det gäller uppdateringen 5.0.2 så ska den ju tydligen komma innan slutet på denna veckan, enligt dem. Vi får väl se...

Ursprungligen av zinned:

Vad det gäller uppdateringen 5.0.2 så ska den ju tydligen komma innan slutet på denna veckan, enligt dem. Vi får väl se...

"inte senare än nästa vecka", står det väl i artikeln?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-17 10:03

Jag ber om ursäkt, jag menade hela tiden att skriva "innan slutet på nästa vecka" men sedan så skrev fingrarna inte det av någon anledning. Givetvis ska det stå som du säger

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-18 20:57

Några andra saker...

1. Jag har under denna veckan upplevt en del problem med Siri, i stort sett varje dag när jag går från jobb. Jag brukar ringa upp fjällan och har då headsetet i med telefonen i fickan och ber Siri ringa upp. Nästan varje dag har det varit problem så att Siri bara har sagt att det inte fungerar just nu. Har ni upplevt samma sak?

2. En annan sak som jag också har sett varje dag denna veckan är att statistiken för användningen inte är tillgänglig. Den är bara nollad, se bilden nedan. What's that about?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-18 22:00
Ursprungligen av zinned:

Några andra saker...

1. Jag har under denna veckan upplevt en del problem med Siri, i stort sett varje dag när jag går från jobb. Jag brukar ringa upp fjällan och har då headsetet i med telefonen i fickan och ber Siri ringa upp. Nästan varje dag har det varit problem så att Siri bara har sagt att det inte fungerar just nu. Har ni upplevt samma sak?

2. En annan sak som jag också har sett varje dag denna veckan är att statistiken för användningen inte är tillgänglig. Den är bara nollad, se bilden nedan. What's that about?

1: Funkar fint för mig att ringa via Siri med headset. Ibland förstår hon mig inte (min engelska) men det är en annan femma.
2: Skumt, jag ser all min statistik, har också Telia.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-19 14:01
Ursprungligen av zinned:

Några andra saker...

1. Jag har under denna veckan upplevt en del problem med Siri, i stort sett varje dag när jag går från jobb. Jag brukar ringa upp fjällan och har då headsetet i med telefonen i fickan och ber Siri ringa upp. Nästan varje dag har det varit problem så att Siri bara har sagt att det inte fungerar just nu. Har ni upplevt samma sak?

2. En annan sak som jag också har sett varje dag denna veckan är att statistiken för användningen inte är tillgänglig. Den är bara nollad, se bilden nedan. What's that about?

Siri kan vara lite ner ibland, bara en beta.

Siri Experiencing Significant Outage - Mac Rumors

Ang. statistiken så har jag för mig att det blir så vid varje omstart eller reset.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-19 16:01
Ursprungligen av zappee:

Siri kan vara lite ner ibland, bara en beta.

Siri Experiencing Significant Outage - Mac Rumors

Ang. statistiken så har jag för mig att det blir så vid varje omstart eller reset.

Som alla kärringar!!
Med andra ord

Ursprungligen av Yes:

Som alla kärringar!!
Med andra ord

Siri har nog bättre MTBF än att det skall bli regelbundna "no access" varje månad ....

(ha nu humor)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-19 11:34

Gällande Siri så handlar det inte om att hon inte förstår utan att hon säger att "tjänsten är inte tillgänglig för tillfället" typ.

Gällande användarstatistiken så är det inte varje gång men väldigt ofta.

Någon som har mer input?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-11-19 12:45
Ursprungligen av zinned:

Gällande Siri så handlar det inte om att hon inte förstår utan att hon säger att "tjänsten är inte tillgänglig för tillfället" typ.

En gång har jag varit med om detta, men alla de andra gångerna har det funkat. Jag gissar att Siri inte får kontakt med sin server (eller hur det nu funkar)

Det där med användarstatistiken, så har jag haft sen första iPhone (2007), 3GS, 4 och nu 4S, ibland så visas det så som på din bild där, no biggie.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-19 20:35

Hahaha, humor

Men men, det är väl så att det är beta-effekter helt enkelt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-19 20:55

Bara att Beta av problemen och gå vidare....."

Apropå detta om standbytider etc... Jag har en 3GS på IOS5 som bara ligger och inte används - nu har den legat i 3 dygn och 2 timmar och är bara nere i 68% - det pekar på en standbytid på 9 dygn och 6 timmar men om vi avrundar till 9 dagar så blir det drygt 200 timmar i standby.

Synd att jag aldrig når dit med min 4S - men å andra sidan så är tiden för användning på 3Gs:en så här långt 53 minuter och den användningstiden har jag på min 4S redan kl 8 på morgonen:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-20 17:54

Jag har nu hållit på att testa återställning via iCloud hela helgen men det bara VÄGRAR att fungera. Jag vet att jag körde det första gången när jag köpte min iPhone 4S och att det då strulade så jag struntade i det och körde på backupen från iTunes lokalt istället. Nu ville jag försöka felsöka det lite och få det att fungera men det vägrar.

Så som jag har förstått att det ska fungera så ska man inte behöva interagera under återläsningsprocesses utan man det ska räcka att efter man har gått igenom wizarden i telefonen och där då angivit språk, plats, Apple-ID och att man vill återställa från iCloud så ska den sköta resten själv. Så är det inte för mig. När den väl har återställt inställningar och startar om och ska återställa appar så promptar den för att man ÅTERIGEN ska mata in lösenordet för sitt iCloud-konto, vilket jag tycker är märkligt men låt gå. Därefter så ska den skjuta på alla appar igen och det fungerar så långt att den lägger upp alla ikoner på rätt plats och i rätt mappar på rätt plats men efter några minuter så meddelar den endast "Återställning ej slutförd", se bilden nedan. Först trodde jag att det var att jag hade vissa appar från US-affären som orsakade problemet så jag loggade in med mitt US-konto i iTunes Store och kontrollerade "Purchases" för att se exakt vilka appar jag hade köpt därigenom. Därefter så deletade jag dessa från iTunes samt att jag tog bort dem från min telefon, vartefter jag gjorde en ny säkerhetskopia (både lokalt och mot iCloud) så den skulle vara färsk utan någon app som var knuten till US-affären.

Nu återställde jag telefonen igen och valde att återläsa backupen från iCloud. Jag får FORTFARANDE samma felmeddelande och detta resulterar i att jag får klicka OK på meddelanderutan och därefter är det stopp. Ingen app, what so ever, läses tillbaka från molnet.

Jag kan inte komma på något som skulle orska detta. Vad säger ni genier här inne? Jag vill ju ha möjligheten att återläsa från iCloud om jag skulle behöva, att inte vara låst till iTunes.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-20 18:17
Ursprungligen av zinned:

Jag har nu hållit på att testa återställning via iCloud hela helgen men det bara VÄGRAR att fungera. Jag vet att jag körde det första gången när jag köpte min iPhone 4S och att det då strulade så jag struntade i det och körde på backupen från iTunes lokalt istället. Nu ville jag försöka felsöka det lite och få det att fungera men det vägrar.

Så som jag har förstått att det ska fungera så ska man inte behöva interagera under återläsningsprocesses utan man det ska räcka att efter man har gått igenom wizarden i telefonen och där då angivit språk, plats, Apple-ID och att man vill återställa från iCloud så ska den sköta resten själv. Så är det inte för mig. När den väl har återställt inställningar och startar om och ska återställa appar så promptar den för att man ÅTERIGEN ska mata in lösenordet för sitt iCloud-konto, vilket jag tycker är märkligt men låt gå. Därefter så ska den skjuta på alla appar igen och det fungerar så långt att den lägger upp alla ikoner på rätt plats och i rätt mappar på rätt plats men efter några minuter så meddelar den endast "Återställning ej slutförd", se bilden nedan. Först trodde jag att det var att jag hade vissa appar från US-affären som orsakade problemet så jag loggade in med mitt US-konto i iTunes Store och kontrollerade "Purchases" för att se exakt vilka appar jag hade köpt därigenom. Därefter så deletade jag dessa från iTunes samt att jag tog bort dem från min telefon, vartefter jag gjorde en ny säkerhetskopia (både lokalt och mot iCloud) så den skulle vara färsk utan någon app som var knuten till US-affären.

Nu återställde jag telefonen igen och valde att återläsa backupen från iCloud. Jag får FORTFARANDE samma felmeddelande och detta resulterar i att jag får klicka OK på meddelanderutan och därefter är det stopp. Ingen app, what so ever, läses tillbaka från molnet.

Jag kan inte komma på något som skulle orska detta. Vad säger ni genier här inne? Jag vill ju ha möjligheten att återläsa från iCloud om jag skulle behöva, att inte vara låst till iTunes.

"Some data was not restored, for instance, apps that were removed from the App Store for legal reasons. Wait a few minutes and then attempt the restore again while connected to a reliable Wi-Fi network. If the data that was not restored also exists in your iTunes library, you can sync it back to your iOS device via USB cable sync as a work around."

Du har inga appar som inte finns i storen längre?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-20 18:36
Ursprungligen av zappee:

"Some data was not restored, for instance, apps that were removed from the App Store for legal reasons. Wait a few minutes and then attempt the restore again while connected to a reliable Wi-Fi network. If the data that was not restored also exists in your iTunes library, you can sync it back to your iOS device via USB cable sync as a work around."

Du har inga appar som inte finns i storen längre?

Jag hade det också i huvudet, att det skulle kunna bero på att jag hade appar i luren som inte längre finns i App Store. Men, hur fasen ska jag kolla det? Man kan ju inte sitta och söka manuellt efter var och en av de hundratals appar man har laddat ner.

För övrigt, vad menas egentligen med det som jag har markerat i fetstilt i din text? Hur gör jag rent praktiskt för att kunna starta denna "app-restore" på nytt?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-20 18:48
Ursprungligen av zinned:

Jag hade det också i huvudet, att det skulle kunna bero på att jag hade appar i luren som inte längre finns i App Store. Men, hur fasen ska jag kolla det? Man kan ju inte sitta och söka manuellt efter var och en av de hundratals appar man har laddat ner.

För övrigt, vad menas egentligen med det som jag har markerat i fetstilt i din text? Hur gör jag rent praktiskt för att kunna starta denna "app-restore" på nytt?

Nej, det är rätt klurigt att kolla sådant men har man många appar så är risken överhängande.
Typ VLC kanske?

Antar att de menar börja om hela restoren igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-20 18:57
Ursprungligen av zappee:

Nej, det är rätt klurigt att kolla sådant men har man många appar så är risken överhängande.
Typ VLC kanske?

Antar att de menar börja om hela restoren igen.

Om ingen känner till något bra sätt att kontrollera detta på så, ja, då måste jag göra det manuellt. Börjar jag en ny restore så kommer det ju inte att hjälpa heller, då kommer jag stå inför samma problem med den. Gah!

Hur fasen har Apple tänkt att detta ska fungera?!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-20 19:01
Ursprungligen av zinned:

Om ingen känner till något bra sätt att kontrollera detta på så, ja, då måste jag göra det manuellt. Börjar jag en ny restore så kommer det ju inte att hjälpa heller, då kommer jag stå inför samma problem med den. Gah!

Hur fasen har Apple tänkt att detta ska fungera?!

Ring och fråga, Apple - Support - iCloud - Kontakta oss

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-20 19:03

Jag får göra det imorgon, idag har de ju inte öppet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-27 20:34

Tänkte uppdatera tjejens iPad 2 16 GB från iOS 4 till iOS 5.

Om jag gör en säkerhetskopiering via iTunes följer speldata med så hon slipper börja om från början ?

Vid en återställning så försvinner väl allt men vid en uppdatering så borde ju allt vara kvar eller ?

Ursprungligen av Tobb@:

Tänkte uppdatera tjejens iPad 2 16 GB från iOS 4 till iOS 5.

Om jag gör en säkerhetskopiering via iTunes följer speldata med så hon slipper börja om från början ?

Vid en återställning så försvinner väl allt men vid en uppdatering så borde ju allt vara kvar eller ?

Ja precis, vid en uppdatering av iOS så behåller du informationen intakt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-27 21:46
Ursprungligen av Patrik D:

Ja precis, vid en uppdatering av iOS så behåller du informationen intakt.

Tack var det jag misstänkte.

Har nu uppdaterat och allt är som det ska förutom att det inte går att logga in på Spotify hmmm.

Såg föresten att jag placenta mitt inlägg i iPhonetråden...

hej, har ett irriterande problem med min 4s, har just läst alla 24 sidor i den här tråden utan att någon har berört mitt problem.
Program slår av sig hela tiden, eller vet inte ens om dom gör det, dubbelklickar man på hemknappen så är dom fortfarande öppna( eller visar dom bara senaste öppnade programmen, alltså inte aktiva program som jag fått för mig?). Men gå man in i appen igen så kommer man tillbaka till startsidan, t e x är ett spel inte pausat, ett mail inte sparat, eller sms heller för den delen.

har testat slå av det mesta i notiscenter, och dylikt.
har även testat göra en bacup i icloud och itunes samt fabriksåterställning genom itunes,programuppdatering och har Version 5.0.1(9A406).

tacksam för hjälp
mvh
Utan att få bukt med problemet.

Ursprungligen av Fredrik N:

hej, har ett irriterande problem med min 4s, har just läst alla 24 sidor i den här tråden utan att någon har berört mitt problem.
Program slår av sig hela tiden, eller vet inte ens om dom gör det, dubbelklickar man på hemknappen så är dom fortfarande öppna( eller visar dom bara senaste öppnade programmen, alltså inte aktiva program som jag fått för mig?). Men gå man in i appen igen så kommer man tillbaka till startsidan, t e x är ett spel inte pausat, ett mail inte sparat, eller sms heller för den delen.

har testat slå av det mesta i notiscenter, och dylikt.
har även testat göra en bacup i icloud och itunes samt fabriksåterställning genom itunes,programuppdatering och har Version 5.0.1(9A406).

tacksam för hjälp
mvh
Utan att få bukt med problemet.

Mig veterligen så har inte iOS "riktig" multitasking. Apparna som du hittar om du dubbelklickar är de appar som du har öppnat senast, lite likt bokmärken i en webbläsare.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Mig veterligen så har inte iOS "riktig" multitasking. Apparna som du hittar om du dubbelklickar är de appar som du har öppnat senast, lite likt bokmärken i en webbläsare.

ja, jag har då fortfarande samma problem, tycker mobilen har blivit värre t o m.
oavsett om det skulle vara så att det bara skulle vara "bokmärken" eller program som är igång så har jag aldrig mer än en app i "raden"(när man dubbelklickar), den jag för tillfället använder. ändå kraschar allt i 9 fall av 10, har INGET i notiscenter, aldrig igång platstjänster, eller bluetooth, har heller inte igång icloud på auto.
har gjort det mesta som jag kan komma på, allt utom en total återställning utan att återställa en bacup.

har någon ett ess i rockärmen som kan tänkas hjälpa?
för jag har bara en kvar, skicka in den på service/ hoppas på en ny.

Ursprungligen av Fredrik N:

ja, jag har då fortfarande samma problem, tycker mobilen har blivit värre t o m.
oavsett om det skulle vara så att det bara skulle vara "bokmärken" eller program som är igång så har jag aldrig mer än en app i "raden"(när man dubbelklickar), den jag för tillfället använder. ändå kraschar allt i 9 fall av 10, har INGET i notiscenter, aldrig igång platstjänster, eller bluetooth, har heller inte igång icloud på auto.
har gjort det mesta som jag kan komma på, allt utom en total återställning utan att återställa en bacup.

har någon ett ess i rockärmen som kan tänkas hjälpa?
för jag har bara en kvar, skicka in den på service/ hoppas på en ny.

2. Du skrev det själv.

Bevaka tråden