Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sämre batteritid sedan iOS 5

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-13 17:08

Jag har sedan iOs 5 upplevt en klart märkbar försämring av både batteritid, men framför allt min täckning.
Sjukt irriterande, men jag måste säga att täckningen har gått från Okej till helt totalt värdelös.

Inget har hänt med min telefon och jag har inte tappat den etc.

Är det fler som upplever just dessa två sakerna? Batteritiden, well well..men just täckningen.

(Telia)

Senast redigerat 2012-01-03 07:56
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-12-13 17:14

Själv upplever jag bättre täckning sedan iOS5, vet inte om det beror på iOS eller att Telia skruvat upp styrkan på mobilmasterna här. Har iaf väldigt få avbrutna samtal nu för tiden och samtalskvaliteten är hög. För några månader sedan gick det knappt att prata i telefon från min lägenhet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-13 17:25

Det låter ju helt klart som att det är så man borde uppleva det, och inte som i mitt fall, att telefonen blir mer och mer oandvändbar. Iaf för att göra samtal på. Börjar förstå killen som en gång frågade steve (under en intervju och publiken fick ställa frågor): "Jag älskar min iPhone och jag gör väldigt mycket på den, men, när ska ni lösa så att man kan ringa på den också. Jag får dropped calls hela tiden och täckningen är i botten"

Jag har samma urusla täckning med Telia som jag hade innan. Och det började gradvis försämras någon gång i början av året. Innan dess, i Växjö, var allt helt okej. Ej iOS 5-relaterat alltså. Batteritiden upplever jag som oförändrad.

Jag tror inte att det är IOS5 som gör att du får sämre signalmottagning utan det är något annat i din radiomiljö.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-13 18:09

Vi har väll en tråd här på forumet nånnstans som avhandlar just täckningsförsämring på senare tid. Tror många som skrev där hade märkt stor skillnad iallafall i Malmö där jag själv bor.

Found it: http://www.99.se/iphone/290816-osaker-pa-om-det-ar-telias-fel-fel-pa-telefonen.html

Förklarar dock kanske inte din försämring av battertid...

Ursprungligen av Kajan:

Vi har väll en tråd här på forumet nånnstans som avhandlar just täckningsförsämring på senare tid. Tror många som skrev där hade märkt stor skillnad iallafall i Malmö där jag själv bor.

Found it: http://www.99.se/iphone/290816-osaker-pa-om-det-ar-telias-fel-fel-pa-telefonen.html

Förklarar dock kanske inte din försämring av battertid...

Ja, den här tråden känns rätt så överflödig.
Dålig mottagning = dålig batteritid.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-12-13 18:13
Ursprungligen av Kajan:

Vi har väll en tråd här på forumet nånnstans som avhandlar just täckningsförsämring på senare tid. Tror många som skrev där hade märkt stor skillnad iallafall i Malmö där jag själv bor.

Found it: http://www.99.se/iphone/290816-osaker-pa-om-det-ar-telias-fel-fel-pa-telefonen.html

Förklarar dock kanske inte din försämring av battertid...

Sämre täckning borde vara en bra orsak till att batteritiden blir sämre.

Dålig batteritid på iPhone 4 iOS 5.0.1

Har upplevt att min iPhone 4 med iOS 5.0.1 ibland får för sig att suga ur allt batteri jag har i telefonen på några timmar. Den kan gå från full-laddad till 10% inom loppet av fem timmar och det utan märkvärd användning. Till och med när jag var uppe och flög så drog den batteri. Den låg på flightmode i fickan. Telefonen användes inte till något utan var igång utfall jag skulle vilja ta något foto under flygningen. Under en timme hade telefonen tappat 20% i batteri och det utan att den blivit använd.

Startar jag om telefonen en tre fyra gånger i rad så brukar det fungera. Då fungerar den som normalt igen. Men sen efter ett tag så börjar den helt plötsligt sluka batteri igen. Jag har försökt stänga alla appar som ligger nere i "dockan" men den drar batteri i alla fall.

Någon som vet vad som kan fela?

Ursprungligen av korthoga:

Har upplevt att min iPhone 4 med iOS 5.0.1 ibland får för sig att suga ur allt batteri jag har i telefonen på några timmar. Den kan gå från full-laddad till 10% inom loppet av fem timmar och det utan märkvärd användning. Till och med när jag var uppe och flög så drog den batteri. Den låg på flightmode i fickan. Telefonen användes inte till något utan var igång utfall jag skulle vilja ta något foto under flygningen. Under en timme hade telefonen tappat 20% i batteri och det utan att den blivit använd.

Startar jag om telefonen en tre fyra gånger i rad så brukar det fungera. Då fungerar den som normalt igen. Men sen efter ett tag så börjar den helt plötsligt sluka batteri igen. Jag har försökt stänga alla appar som ligger nere i "dockan" men den drar batteri i alla fall.

Någon som vet vad som kan fela?

Det där låter som den beryktade batteribuggen. Håll tummarna för 5.1:)

Ja har inga problem med batteritid eller tappade samtal, jag var över jul i Hofors med dålig täckning men laddade inte min 4S på 4 dagar. Här i Stockholm om jag använder den mycket kan den gå ner till runt 70 % när jag lägger mig och då brukar jag ladda varannan dag. Har wifi på, stänger inte av program eller något.
Tror inte jag tappad något samtal sedan jag fick denna i oktober (5-30 samtal om dagen), och har Tele2.

Ursprungligen av MRM-Racing:

Ja har inga problem med batteritid eller tappade samtal, jag var över jul i Hofors med dålig täckning men laddade inte min 4S på 4 dagar. Här i Stockholm om jag använder den mycket kan den gå ner till runt 70 % när jag lägger mig och då brukar jag ladda varannan dag. Har wifi på, stänger inte av program eller något.
Tror inte jag tappad något samtal sedan jag fick denna i oktober (5-30 samtal om dagen), och har Tele2.

erkänn du jobbar för tele2 va?

Haha jobbar inte på Tele 2 men min fungerar klockrent, har inte tappat ett samtal i år tror jag (trots ca 5-30 samtal om dagen). Och batteritiden, jag var hos svärföräldrarna i Hofors förra helgen (igen!), Wi-fi på hela tiden då Tele2 är kasst vid deras hus. Tog inte med laddare alls utan laddade natten till fredag, jobbade fredag och åkte upp på kvällen, kom hem på söndag kväll utan att ladda över helgen!

Normala arbetsdagar laddar jag varannan till var tredje dag.

Ursprungligen av MRM-Racing:

Haha jobbar inte på Tele 2 men min fungerar klockrent, har inte tappat ett samtal i år tror jag (trots ca 5-30 samtal om dagen). Och batteritiden, jag var hos svärföräldrarna i Hofors förra helgen (igen!), Wi-fi på hela tiden då Tele2 är kasst vid deras hus. Tog inte med laddare alls utan laddade natten till fredag, jobbade fredag och åkte upp på kvällen, kom hem på söndag kväll utan att ladda över helgen!

Normala arbetsdagar laddar jag varannan till var tredje dag.

Beror väl på användandes också.. Hur mycket använde du mobilen och till vad? 3 timmars nyhetssurfande drar min från 100% till mellan 30-40%.. (iPhone 4s)

Det konstiga är att det verkar fungera jättebra för en del (som mig) och en del är det katastrof batteritid. Precis som Dator Magazins test av smartphones, 4S fick topprestultat i det mesta men batteri var kasst, så därför vann den inte. Man tycker vi borde (eller Apple) kunna hitta den gemensamma nämnaren varför vissa har problem!

Ja, jag kan tala om att om man drabbas av batteribuggen (eller någon av dem utifall att det är flera) så märks det... Minst sagt. Jag hade 50% batterikraft kvar när jag gick från jobbet. Efter 10-15 minuter när jag höll på med att messa med min fru (via Siri) så dog bara telefonen. Direkt!

När jag tryckte på on/offknappen så kom bara en tom batterisymbol fram. Jag gick från 50% direkt till självavslagen telefon på mindre än 15 minuter utan att passera varningsdialogerna för 20% och 10%

Så... det märks om man drabbas:cool:

edit: när nu tråden väcktes till liv igen. Jag drabbades av detta två dagar i rad men eftersom det hände utomhus i ca -20 grader så kan det ha med kylan att göra. Den andra dagen då såg jag hur batteriindikatorn stod på 40% och sedan ändrade sig till 28% mitt framför mina ögon...

Senast redigerat 2012-02-09 16:18

Har iPhone 4s och har definitivt sämre batteritid än med min gamla 4 (användandet av mobilen har dessutom sjunkit sedan 4s införskaffades) så jag misstänker att i alla fall jag har det välkända mjukvarufelet i min 4s.. Om inte iOS 5.1 löser det så blir det nog till att köra en Restore och ställa in som ny iPhone och sedan synka över allt på den på nytt (lagom kul med ~50 GB appar etc)..

Men om du inte redan provat det så kör en Restore och ställ in som ny iPhone istället för att återställa från Backup.

Skall tillägga nu i efterhand att det är bara ibland den buggar ur totalt. Den har fungerat som den ska i veckor nu. Men sen ibland får det ett ryck och riktigt suger ur batteriet. Efter ett par omstarter av telefonen så fungerar den som vanligt igen. Så om ni drabbats av batteridöden så starta om telefonen ett par gånger och stäng av automatisk tidszon. Har hjälpt för mig.
Men när jag väl drabbas säger jag några väl valda ord till telefonen och den lille fan suger ur ännu mer batteri, det av ren djävulskap! Jag vet det!

  • Avstängd
  • 2012-02-11 20:47
Ursprungligen av korthoga:

Skall tillägga nu i efterhand att det är bara ibland den buggar ur totalt. Den har fungerat som den ska i veckor nu. Men sen ibland får det ett ryck och riktigt suger ur batteriet. Efter ett par omstarter av telefonen så fungerar den som vanligt igen. Så om ni drabbats av batteridöden så starta om telefonen ett par gånger och stäng av automatisk tidszon. Har hjälpt för mig.
Men när jag väl drabbas säger jag några väl valda ord till telefonen och den lille fan suger ur ännu mer batteri, det av ren djävulskap! Jag vet det!

Låter på nått sätt som när man ansträngde minnet med många och krävande appar ett längre stund på en 3GS och 4:an, men dom gör en varm-reboot helt plötsligt utan att käka batteri som 4S och/eller IOS5x gör???

Enligt ett inlägg på Appleinsider forumen så fixas batteri- och överhettningsproblem med IOS 5 med

1) Ta bort alla epostkonton.
2) Återställ nätverksinställningar. Inställningar -> Allmänt -> Återställ -> Återställ nätverksinställningar.
3) Starta om.
4) Lägg tillbaka epostkontona.

iPhone 3GS and iOS 5 battery issue - AppleInsider

Kommer testa det när jag uppgraderar.

  • Avstängd
  • 2012-04-12 08:32

Ny installerat iOS 5.1 på min IPhone 4 och märkt att det är ca 10-15% mindre kvar av batteriet när jag kommer hem från jobbet, men å andra sidan tänds skärmen upp oftare mycket pga Påminnelser (som jag gillar skarpt för korta snabba ToDos och dyl).

1
Bevaka tråden