Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilken gimp att använda egentligen?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kollat runt nu och vilken gimp version ska man egentligen använda?
på gimps hemsida har de länk till "wilber loves apple" releasen medans andra snackar om macgimp.org.

vilken ska man egentligen ta? wilber loves apple känns kanske lite bättre imo då den finns på officiella sidan men macgimp syns inte till där.

så, vilken borde man ha?

tack för nu.
mvh/pierre

EDIT: Fyfan va sniket, macgimp är juh inte gratis. wtf?

Senast redigerat 2008-01-04 20:10

wilber loves apple är det du ska ha.

okej. har en liten fråga isf. testade versionen, men den crasha direkt bara jag försökte rita direkt, såg att det kunde kanske ha att göra att man skulle ha en patchad x11.

vafasen ska man ha det till och skulle hjälpa mkt om nån kunde länka direkt till rätt verson, klickat fel en gång så är det den 2.1.1 versionen man ska ha lr? tacksam för snabba svar =D

Det är X11 som är kajko. Ladda ner från uppdatering från http://trac.macosforge.org/projects/xquartz

så om jag förstår detta rätt så ska det vara:

Latest Release
2007.12.11

X11.pkg version 2.1.1 released

Funkade perfekt på min powermac out-of-the-box.. :/

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Funkade perfekt på min powermac out-of-the-box.. :/

jo det gör det säkert, bara det att på leopard versionen av 2.4.3 intel måste man ha en patchad x11

BTW, alfacat, jag har x11 redan men jag ska köra "apple loves wilber versionen" och den funkar inte med x11 som följer med leopard så man ska hämta en patchad version. tror dock att jag redan fått hem rätt version. men det dära gimpshop ser rätt ok ut. hur får den tex förhandsvisning osv i x11? eller är det bara jag som är noob på just den delen?

hmm fyfan vad jag är ägd. tyckte lixom wtf varför vill det ej funka, gimp var öppet osv. vad jag 1 timme senare kom på var att den visade sig på min lcd tv och inte datorskärmen ^^
btw, fan vad jobbigt byggt gimp är, kan man inte få så alla fönster visar sig inom ETT fönster? så man har allt i ett och sen inte har 3 stk som visar sig om någon förstår vad jag menar.

Senast redigerat 2008-01-05 14:22

Du har en enkel guide på min hemsida kring hur man installerar Gimp och X11:an utan större svårigheter. Adressen är http://alfacat.se/nano/ar-photoshop-for-dyrt-for-dig-installera-the-gimp-istallet.htm (fast här är det Gimpshopversionen)

Jag kunde absolut inte installera de nödvändiga underprogrammen som behövs för att Gimp skall kunna användas optimalt och jag håller med om att (fan vad jobbigt att bygga Gimp) men kommer man åt en lättförståelig manual går ju allt att lära sig.

Dessutom krachade Gimp varje gång jag provade det ( ungefär 30 gånger).Beror förmodligen på Leo.
Att köpa detta Gimp kostar ca: 800:-.Jag kan tänka mig lägga ut ett par tusenlappar för något liknande proffsigt program som är enklare att använda. Steget upp till Photoshop, eller Adobe Flash för 10000:- är för mycket för mitt privata behov.

Vid köpet av min iMac köpte jag photoshop Elements 4.0, som inte alls impat på mig och som dessutom krachar, när det är ungefär en minut kvar på nerladdningen. Det jag nu kör med är Pixelmator. Har ni några ideer

gimp funkar för mig, men det krashar ofta här med. den crashar konstant alltid, skulle dock ta en screenshot igår av hur det ser ut när det krashar för en polare, försökte få det crasha men efter en timme så gav jag upp. den vill inte när jag inte vill använda och när jag vill använda så krashar den xD

  • Medlem
  • Nora
  • 2011-12-28 18:41

Finns Gimp-bildbehandlingsprogram till Mac osX (snowleopard) på svenska?

Tack vare Hanzukun och Alfacats inlägg, löste jag samtliga problem med Gimp och dessutom fick jag perfekta handböcker på Svenska.
Tack

Ni vet hur det är, man är aldrig nöjd och nyfiken som man är, ville jag gå upp ett "snäpp" till Gimpshop. det gick inte alls. Man kan ju undra varför. Jag nöjer mig med Gimp så länge.

1
Bevaka tråden