Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förbrukad datamängd, iPhone4 + Tele2

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-19 00:57

Hej!

Köpte en iPhone4 av Tele2 precis när den kom i somras och har surfat glatt på den sedan dess. Igår fick jag dock ett meddelande att min datamängd var förbrukad den här månaden och att jag gladeligen kunde uppgradera till 5GB. Problemet är bara att jag har surfat upp 1GB data (enligt telefonen) sedan den var ny, inte den här månaden. Hade ett längre telefonsamtal med Tele2s kundtjänst igår men tjejen jag pratade med visste inte mycket, men sa att de skulle höra av sig.

Någon mer som är i samma sits och fått något vettigt svar av Tele2?

Ursprungligen av tram:

...jag har surfat upp 1GB data (enligt telefonen) sedan den var ny, inte den här månaden...

"Enligt telefonen" är ju bara ena sidan av myntet - vad säger dina tidigare månadsfakturor? Hur stor förbrukning visas där?

Du har kanske återställt telefonen och nollställt den siffran i telefonen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-19 10:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Enligt telefonen" är ju bara ena sidan av myntet - vad säger dina tidigare månadsfakturor? Hur stor förbrukning visas där?

Du har kanske återställt telefonen och nollställt den siffran i telefonen...

Svårt att veta om man inte har Tele2, men de anger inte vilken förbrukning du har haft på fakturan.

Nej, telefonen har inte blivit återställd. Varför ska man inte kunna lita på telefonen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-19 09:26

man kan inte lita på telefonen.

Jag använder Download Meter (app store) och den stämmer mer överens med verkligheten

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-12-19 09:58
Ursprungligen av xtrem:

man kan inte lita på telefonen.

Jag använder Download Meter (app store) och den stämmer mer överens med verkligheten

Kan man inte?

Min telefon stämmer precis med fakturorna.

Tele2 har problem i sitt system. Du får helt enkelt ringa dom och sitta i telefon i 20 minuter och be att dom kostnadsfritt lägger till mer data att surfa för. Fick göra det i går och även idag. Håller på att skriva ett brev till tele2 där jag beskriver lite missnöje....

  • Medlem
  • Vara
  • 2010-12-19 13:49

För de som kör mobilsurf med Telia kan enkelt kontrollera datamängeden genom att smsa "Datamängd" till 4466
Dock vet jag inte om Tele2 har ett liknande system, men det är därför man väljer Telia

Ursprungligen av P-W:

För de som kör mobilsurf med Telia kan enkelt kontrollera datamängeden genom att smsa "Datamängd" till 4466
Dock vet jag inte om Tele2 har ett liknande system, men det är därför man väljer Telia

oooh tack, fungerade:)

Eller om man har Telenor så kan man logga in på "Mina sidor" och se den förbrukade datamängden sedan senaste fakturan, och även titta på förbrukningen tidigare månader.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller om man har Telenor så kan man logga in på "Mina sidor" och se den förbrukade datamängden sedan senaste fakturan, och även titta på förbrukningen tidigare månader.

Det hjälper dock inte i detta tele2-fall då "datasystemet" gör fel.

Kan inte hjälpa det men jag kommer att tänka på denna fantastiska inspelning och Verizons oförmåga att kunna skilja på cent och dollar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-19 23:03

En del kundtjänster har inte de bästa arbetstagarna ofta där det sitter när man har liknande problem. BTW ett tips för er med trassliga ärenden eller klagomål å företag är att gå in på fairshopping.se och skriva det där. Har gjort det ett par ggr i teliaärenden och det har alltid löst sig efter det.!

Tele2 är ett jäkla skitföretag. Fick samma sms igår morse och har garanterat INTE använt 2 GB denna månad (eller någon månad för den delen). Min kompis fick samma sms natten fredag-lördag och är själv inte i närheten av 2 GB. Blir till att ringa och prata med deras värdelösa kundtjänst imorgon. Som grädden på moset har jag fått SÄMRE 3G mottagning med Tele2's egna operatörsinställningar till skillnad för några månader sedan när jag använde inställningar från en användare här på forumet. Samma telefon hoppar nu allt oftare ned till Edge istället. Ironiskt också att surf.tele2.se, den inställning som Tele2 lägger in, INTE funkar utan jag (och många andra) måste manuellt byta till internet.tele2.se för att data och mms ska funka. Börjar bli jääääkligt trött på Tele2...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-19 23:53

De är billigast av en anledning;)

Min fru använder Tele2 med sin iPhone 3G och fick överraskande ett liknande meddelande för en dryg vecka sedan. Vi blev väldigt överraskade, men antog att telefonen av någon outgrundlig anledning använt 3G istället för Wi-Fi härhemma. Nu känns det mer rimligt att Tele2 har problem med sitt system. Får ringa dem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-20 10:12

Ringde kundtjänst igår och då visste dom precis vad det handlade om: 'fel i systemet'

Blev uppgraderar till 5GB data den här 'månaden' och det ska återställas vid nästa månadsskifte.

Ja jag ställer mig under samma stora frågetecken när det gäller datatrafik. Tyvärr var det ingen som visste något när jag ringde utan jag fick snällt hosta upp 99 spänn extra för 5GB för resten av månaden. Ska fanimej ringa dit igen och höra vad dom håller på med...

Hur gick det för dig?

  • Medlem
  • 2011-04-26 01:48

Är på g att skaffa en iPhone 4 och har idag ett billigt och bra abonnemang från Tele2 (bara 19:- i mån) och tänkte köpa till deras tilläggstjänst, där man för 59:- i månaden får 6 Mbit/s och "fri surf" eller snarare 1 GB per månad. Någonting särskilt man skall tänka på när man sen ställer in sin telefon, och har de fortfarande detta problem med att deras system räknar fel på förbrukningen?

Hos Tele2 kan man iaf logga in på "Mitt Tele2" och se förbrukning.

  • Medlem
  • 2011-04-26 11:05
Ursprungligen av keptang:

Hos Tele2 kan man iaf logga in på "Mitt Tele2" och se förbrukning.

Hur är din erfarenhet av detta? Stämmer den informationen numera bra överens med den datatrafik man själv lyckas mäta upp i sin iPhone?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Hur är din erfarenhet av detta? Stämmer den informationen numera bra överens med den datatrafik man själv lyckas mäta upp i sin iPhone?

Min fru kör Tele2, jag har tyvärr inte jämfört direkt mot telefonen så vet inte hur väl dessa stämmer överens.

Det som syns på sidan stämmer iaf överens med fakturan.

Hon använder 1GB-paketet som automatiskt går ner i hastighet när det är förbrukat (kostar inget mer efter 1GB).
Det funkar bra och hon använder VoIP väldigt mycket och har aldrig nått upp till 1GB förbrukat på en månad.

  • Medlem
  • 2011-04-26 11:46
Ursprungligen av keptang:

Min fru kör Tele2, jag har tyvärr inte jämfört direkt mot telefonen så vet inte hur väl dessa stämmer överens.

Det som syns på sidan stämmer iaf överens med fakturan.

Hon använder 1GB-paketet som automatiskt går ner i hastighet när det är förbrukat (kostar inget mer efter 1GB).
Det funkar bra och hon använder VoIP väldigt mycket och har aldrig nått upp till 1GB förbrukat på en månad.

Där ser man. Har hon tilläggspaket för data, eller ett särskilt surfabonnemang? Vad jag kunde läsa på tilläggspaketet medium (1GB/mån) så fick man inte använda VoIP-tjänter, men det kanske de inte har spärrat, eller märker av?!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Där ser man. Har hon tilläggspaket för data, eller ett särskilt surfabonnemang? Vad jag kunde läsa på tilläggspaketet medium (1GB/mån) så fick man inte använda VoIP-tjänter, men det kanske de inte har spärrat, eller märker av?!

Vanligt tilläggspaket på 1GB/mån för 69kr eller vad det kostar.

VoIP med Skype/Viber osv funkar utmärkt..

  • Medlem
  • 2011-04-26 11:59
Ursprungligen av keptang:

Vanligt tilläggspaket på 1GB/mån för 69kr eller vad det kostar.

VoIP med Skype/Viber osv funkar utmärkt..

Hehe, det låter ju lysande. Har en syster som precis skaffat en iPhone4 och bor i Tyskland. Hon ringde mig härom dagen från skype och det var mycket bra ljudkvalitet. Det där paketet för 59kr/månad är också det jag tänkte ta, då jag betalar så lite för mitt abonnemang i övrigt i dagsläget.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Hehe, det låter ju lysande. Har en syster som precis skaffat en iPhone4 och bor i Tyskland. Hon ringde mig härom dagen från skype och det var mycket bra ljudkvalitet. Det där paketet för 59kr/månad är också det jag tänkte ta, då jag betalar så lite för mitt abonnemang i övrigt i dagsläget.

Ja just det, 59kr/mån är det.

Använd Viber, överlägsen ljudkvalitét!

Om man ringer mycket utomlands så är Rebtel ett riktigt bra alternativ till skype/viber/tango etc.

http://www.rebtel.com/?gclid=CMfW-5SXuqgCFVA0...

Lokal trafik taxa, far ringer sina samtal från Kina/Hongkong för lokaltaxa dagligen.

Värt o ta en titt på om man är intresserad av perfekt ljudkvalite och inte har internet acces hela tiden:)

Skrivet från ifån så hoppas länken funkar!

1
Bevaka tråden