Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WIFI-problem med ny iphone

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nyinköpt Telia iPhone 3G hittar hemmanätverk (airport extreme), godkänner lösenordet och ger full stapel men är ändå inte ansluten till internet.

IP 10.0.1.3
Delnätsmask 255.255.255.0
Router 10.0.1.1
DNS 10.0.1.1
Sökdomäner (-)
Klient-ID (-)

Samma efter Förnyad tilldelning och efter Glöm det här nätverket.

Tilldelningen av IP, Router och DNS till datorn ser helt annorlunda ut så jag antar att här finns problemet men medger att jag är fullständigt okunnig på området (har alltid 'bara funkat').

Tacksam för tips.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-15 12:40

Du har inte satt statiska ip på iphonen då?

Du har inte stäng nätverket i extremen ?

Starta airport-verktyget och kolla lite.
Kan du inte klicka i en ruta som gör nätverket stängt för vidare utbyggnad?
Troligen låser det till MAC-adresserna på respektive produkt och släpper inte in fler.

Tack för svaren. Här kommer mer okunskap:

Ser det riktigt ut med så korta IP-adresser? Adressen liknar AP-stationens IP-adress men min dator har betydligt fler siffror.

Är det vettigt att sätta statisk IP om jag har för avsikt att använda telefonen i flera olika nätverk? Prövade skriva hela eller delar av infon från datorn i telefonen men fick inte det heller att funka.

Basstationen kör version 5.7 på kanal 1 (auto), WPA/WPA2-säkerhet och anslut med ethernet och DHCP.

Jag har återställt basstationen till fabriksinställning och sedan ställt in den på nytt. Datorn svarar automatiskt utan problem men inte telefonen. Har inte angett några mac-adresser och hittar inget alternativ som förhindrar utbyggnad.

Fler tips mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-03-15 18:23
Ursprungligen av Johan Andersson:

Tack för svaren. Här kommer mer okunskap:

Ser det riktigt ut med så korta IP-adresser? Adressen liknar AP-stationens IP-adress men min dator har betydligt fler siffror.

Är det vettigt att sätta statisk IP om jag har för avsikt att använda telefonen i flera olika nätverk? Prövade skriva hela eller delar av infon från datorn i telefonen men fick inte det heller att funka.

Basstationen kör version 5.7 på kanal 1 (auto), WPA/WPA2-säkerhet och anslut med ethernet och DHCP.

Jag har återställt basstationen till fabriksinställning och sedan ställt in den på nytt. Datorn svarar automatiskt utan problem men inte telefonen. Har inte angett några mac-adresser och hittar inget alternativ som förhindrar utbyggnad.

Fler tips mottages tacksamt.

Kolla DHCP-inställningarna i Airporten, ange den spann som dina datorer står på (Airport defaultas till 10.0.0.x, jag antar att du vill ha 192.168.x.x).

Ok uppenbarligen finns det en spärr mot mer än en ansluten enhet. Återställde basstationen igen och medan jag sedan startade om datorn norpade telefonen själv den fungerande ip-adressen och datorn fick istället motsvarande problem med riktig tilldelning och anslutning till internet. Detta inlägget skrivs på iPhone över WIFI.

Frågan blir då var spärren sitten. Jag har precis nyinstallerat 100 mbit bredband från Telia indraget i huset men känner inte till att det skullle innebära en sådan spärr. Kryssrutan det hänvisas till i åp-verktyg ovan hittar jag inte.

Någon?

Tack kenjon du skrev ditt inlägg medan jan skrev mitt senaste.

Det närmaste jag kan hitta i airport-verktyg är under manuell inställning - åtkomst - behörighetsstyrning men om jag inte fyller i något där borde det väl snarare innebära att begränsning saknas. Något ställe att fylla i ett spann hittar jag över huvud taget inte.

Den fungerande ip-adressen heter 90.231.xxx.xxx

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-15 19:28

På något sätt har du lyckats komma åt inställning för "Connection Sharing" är jag ganska säker på. Ska vara "Share a aublic IP address". Definitivt inte "Off (Bridge mode)".

Kan ju vara den lilla kryssrutan

"Tillåt att det här nätverket utökas" som INTE är ikryssad .....

Då blir det "Först till kvarn" om man har DHCP på...

Tack för bilden med kryssrutan Goflorp - det intressanta är att rutan och det valet inte finns med när jag har uppe AirPort-verktyg på precis samma ställe (AirPort - Trådlöst) men ser i övrigt identiskt ut

Frazze: 'Anslutningsdelning' står som 'Dela en allmän IP-adress'. Under DHCP-menyn kan jag sedan välja serie om 10.0.1.2-10.0.1.200 alternativt motsvarande som börjar på 172.16 eller 192.168. Beroende på vilket jag väljer blir jag i telefonen tilldelad motsvarande serie IP, router och DNS samt delmasknät 255.255.255.0. Men det fungerar fortfarande inte. Och varför datorn fortsätter få IP och Router 90.231.xxx.xxx förstår jag inte heller.

Väljer jag istället 'Dela ut ett intervall IP-adresser' som tipsades om innan får jag som default under DHCP-menyn 10.0.1.2-10.0.1.200 varav jag endast kan ändra slutsiffran. Låter jag det stå som default och väljer nätverket igen (efter att ha bett telefonen 'glömma' det) så blir jag tilldelad IP 169.254.xxx.xxx, delmasknät 255.255.0.0 och inget annat. Och således fungerar det inte heller.

Ang Goflarps senaste inlägg så har jag nätverksuttag i väggen med Telia 100 mbit direkt till en AirPort Extreme.

Frazze: Jag noterar att du har valt 'Manuellt' istället för 'Använder DHCP' för 'Ställ in IPv4'. Hur vet man då vilka uppgifter man ska ange? Borde IP-adressen likna den som datorn tilldelas när det fungerar?

Börjar verkligen känna mig korkad av detta nu :">

Mina problem är nu lösta

Jag vågar knappt medge det men om det kan vara till någon hjälp för någon annan så tycks de berott på att jag hade anslutit mitt nya bredband till Ethernet LAN-porten på basstationen istället för Ethernet WAN. Om jag numera förstår något litet om tekniken så skickade AP-stationen då vidare den "riktiga" IP-adressen till den först upptäckta datorn/telefonen/whatever som då fungerade trådlöst utan problem medan tilldelningen av "lokal" IP (över ethernet genom DHCP) till nästa enhet inte fungerade eftersom statusen stod som Ethernet inte ansluten. Oavsett teknikaliteterna så fungerade det helt utan problem efter jag återställt basstationen, anslutit den till WAN-porten, startat om och sedan lugnt och metodiskt ställt in först datorn och sedan telefonen som båda nu ansluts till basstationen med lokal IP (10.0.1.x).

Senast redigerat 2009-03-18 21:41

Det här har jag sagt många gånger.

Har man en trådlös router från Bredbandsbolaget, Tele2 etc och man ansluter till den trådlöst så är den ställd på att dela ut IP-adresser enligt DHCP. den är en DHCP-server alltså.

Alla enheter som ansluts ställs in på DHCP, då får de sig ett IP-nummer tilldelat direkt.

Om då någon YTTERLIGARE enhet i samma nät OCKSÅ börjar agera DHCP-server så funkar det ju inte. Därför skall du ställa din Airport express/Extreme på "Bryggläge" (att den bara rapar vidare och inte försöker vara "Herre på täppan").

Hur ser det ut hos dig?

Vad roligt att det var så enkelt fel.
- och att du hittade det.

Gött

Yes nu fungerar det precis så klockrent som jag är van vid med Apples produkter och det ter sig allt mer ofattbart hur jag kunnat vänta så länge med att skaffa iphone. Nu var det ett fel som är svårt att gardera sig mot även för Apple och svårt att avhjälpa på ett forum som detta men tack ändå för hjälpen/försöken.

  • Medlem
  • 2009-05-27 18:15

Wi-Fi problem på iPhone -hittar inte nätverk!

Jag har precis inhandlat en iPhone i Kina. Den var upplåst och jag kör med opperatören tre (3) här i Sverige. Allt fungerar som det ska..
Förutom Wi-Fi! Det närverk jag kör på hemma kan min MacBook komma åt och surfa på, men men iPhone hittar inte den valda nätverket.
Har iPhonen en svagare Airport eller vad beror det på?

Ursprungligen av padre:

Jag har precis inhandlat en iPhone i Kina. Den var upplåst och jag kör med opperatören tre (3) här i Sverige. Allt fungerar som det ska..
Förutom Wi-Fi! Det närverk jag kör på hemma kan min MacBook komma åt och surfa på, men men iPhone hittar inte den valda nätverket.
Har iPhonen en svagare Airport eller vad beror det på?

Ja.

......

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-06-23 15:47

hjälp med nätverket

Oj, jag vet att jag inte kan ngt om det här, vilket betyder att ni säkert redan har förklart min fråga men jag förstår inte ert svar. Här är det i alla fall. Iphonen hittar det trådlösa nätverket och godkänner lösenordet och den visar full styrka, men den vill inte låta mig surfa. Så kan jag fylla i IP och DNS manuellt ngn stans och vart gör jag det i så fall? Allt jag hittar är VPN, och klickar jag vidare där kommer det upp fler förkortningar: L2TP, PPTP och IPSec. Är det ngn av dessa?

Ursprungligen av Athea:

Oj, jag vet att jag inte kan ngt om det här, vilket betyder att ni säkert redan har förklart min fråga men jag förstår inte ert svar. Här är det i alla fall. Iphonen hittar det trådlösa nätverket och godkänner lösenordet och den visar full styrka, men den vill inte låta mig surfa. Så kan jag fylla i IP och DNS manuellt ngn stans och vart gör jag det i så fall? Allt jag hittar är VPN, och klickar jag vidare där kommer det upp fler förkortningar: L2TP, PPTP och IPSec. Är det ngn av dessa?

VPN är det inte iaf. Det är VIRTUAL Private Network och till för att skapa en krypterad anslutning mellan två datorer ute på internet. Inget för "vanligt folk", mera om ansluta till paranoida storföretags servrar etc.

Har du resten av ditt nätverk ställt på automatisk tilldelning av IP-adress (varje dator osv måste ha en egen IP-adress)?. Denna "automatlåda" kallas DHCP.
Troligen står ditt nätverk i Macen på DHCP. Då skall din iPhone göra det med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 15:11

Hot Damn...

Jag får selfassigned IP på mitt jobb, på samma sätt som jag har skrivit i tråden http://www.99.se/naetverk-saekerhet/261812-hur-bli-med-self-assigned-ip.html

Men nu får jag samma sak för min Iphone. IP på 169... självklart vägrar supporten stödja, stödjer inte icke Msoft produkter (och jag förstår dom eftersom ingen annan har problemet än jag och andra Mac/Iphone användare på jobbet)).

WTF. Inget snack om att stänga av accesspunkter eller routrar, här är det bara att söka felet på min burk eller feleton...

Tips tricks?

hej, ursäkta att man bara kommer in o stör men jag har något liknande wifi problem som jag inte kan lösa.
jag ansluter till mitt hemnätverk o ändå står det ett E uppe i hörnet, när jag startar safari så hör man hur de låter i högtalare i närheten (störningar) o wifi symbolen visas inte. jag går in på appstore o ska ladda ner en app, då står de att jag bör ansluta till wifi..men jag är redan ansluten! jag går in på inställningar o ser att jag är ansluten. vad gör jag för fel? skulle bli väldigt glad för svar

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-07 12:18

Starta om ADSL/kabel-modemet och routern.

har försökt att starta om routern, men inte ADSL något, vet inte vad de e. men jag har hittat en guide så man kan stänga av all internet på iphone förutom wifi, när jag gjort detta så kommer wifi symbolen fram! allt verkar ju då bra men när jag då gåt in på safari o börjar söka så blir allt skärmen mörkare o det står "ansluter" o man ser att den jobbar, men den fastnar i de läget o kommer ingen vart

så här får man fram wifi symbolen
inställningar-allmänt-nätverk-mobilt datanätverk-APN ändrar man till offline.Telia.se

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-07 14:20
Ursprungligen av Teknodont:

har försökt att starta om routern, men inte ADSL något, vet inte vad de e. men jag har hittat en guide så man kan stänga av all internet på iphone förutom wifi, när jag gjort detta så kommer wifi symbolen fram! allt verkar ju då bra men när jag då gåt in på safari o börjar söka så blir allt skärmen mörkare o det står "ansluter" o man ser att den jobbar, men den fastnar i de läget o kommer ingen vart

så här får man fram wifi symbolen
inställningar-allmänt-nätverk-mobilt datanätverk-APN ändrar man till offline.Telia.se

Dra ur strömsladden till modemet och eller routern(ibland ihopbyggt till en enhet).
Vänta en stund.
Sätt i strömsladden igen.
Vänta en stund till.
Testa igen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-07 17:12

Har du kollat så att din router är inställd på DHCP och verkligen delar ut IP-adresser i ett lämpligt intervall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-02 11:26

Jag "bumpar" tråden;-)
Jag har samma problem med vissa fria wifi-nät (dock inte alla), dvs full stapel, men ingen åtkomst till internet. Detta har hänt mig bl.a i Solnahallen och i Solna centrum. Har försökt med följande åtgärder:
- "reboot" iPhone/iPad
- stängt av och satt på igen Wi-Fi Nätverk
Ovanstående åtgärder har tyvärr inte hjälpt mig:-(

Tacksam för förslag på åtgärder och orsak till detta
Trevlig helg
//Peter

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-02 15:40
Ursprungligen av lelkes:

Jag "bumpar" tråden;-)
Jag har samma problem med vissa fria wifi-nät (dock inte alla), dvs full stapel, men ingen åtkomst till internet. Detta har hänt mig bl.a i Solnahallen och i Solna centrum. Har försökt med följande åtgärder:
- "reboot" iPhone/iPad
- stängt av och satt på igen Wi-Fi Nätverk
Ovanstående åtgärder har tyvärr inte hjälpt mig:-(

Tacksam för förslag på åtgärder och orsak till detta
Trevlig helg
//Peter

Vad är en "reboot"?
Är det en vanlig omstart eller en reset?

1
Bevaka tråden