Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor sänker hastigheten under avtalstiden?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sen flera år tillbaka har jag haft Telenors abonnemang med fastpris. För två år sen lade de till fri data till abonnemanget och priset uppgick då till 699 i månaden. Först efter sex månader med abonnemanget kollade jag upp hastigheten. Jag hade hela tiden tyckt den kändes på tok för långsam och använde mig av Bredbandskollen och fick fram till att jag hade 0.3mbit oavsett täckning. Jag konktaktar Telenor som säger att dom hade satt en spärr som manuellt var tvungen till att tas bort. Varför man säljer ett abonnemang med 6mbit och sen har spärr på det förstår jag inte riktigt men så var det. Spärren togs bort och helt plötsligt surfade jag i 6mbit.

Nu på senare tid har jag märkt en förändring på hastigheten, det har blivit mycket långsammare. När jag mäter med Bredbandskollen kommer jag aldrig upp i mer än 3mbit. Innan låg jag alltid runt 5-6mbit.
Gick idag in på Telenors hemsida för att kontakta deras kundservice och ser att de sänkt hastigheten på mitt abonnemang till max 3mbit. Jag betalar 699 vilket var abonnemanget med extra allt när jag tecknade det. Nu har de ändrat villkoren och säger att det nu är max 3mbit som gäller mot tidigare 6mbit. Får de verkligen ändra villkoren på detta vis utan att säga till kunden? Idag kostar det 799 kronor för att kunna utnyttja data utan hastighetsgräns. Jag har skrivit på ett kontrakt på en viss tid och under den tiden får de väl inte ändra villkoren?

För jävligt av Telenor att först ge folk 0.3 i hastighet när de betalar fullpris och sen sänka det från 6mbit till 3mbit utan att säga något till sina kunder. Har haft Europolitan/Vodafone/Telenor i 13 år. Kanske är det dags att se sig om efter en annan operatör..

Pratade precis med Telenors kundtjänst:

Jag
Hej! Jag undrar om ni sänkt datorhastigheten på mitt abonnemang? Innan kom jag alltid upp i omkring 6mbit. För ett tag sen märkte jag en väsentlig skillnad i mitt surfande. Det gick mycket långsammare. Helt plötsligt kommer jag aldrig upp i mer än 3mbit längre oavsett när och var jag mäter hastigheten.

Telenor:
Din hastighet ska inte har blivit sänkt. Men jag kan se att det finns en sak som möjligtvis kan påverka detta. Jag plockar bort den så får du avvakta 10 minuter och sedan starta om telefonen.

Jag är relativt säker på att de har sänkt hastigheten. Det har antagligen skett när de lanserade det nya abonnemanget. Återkommer senare och ser ifall jag kommer upp i runt 6mbit som tidigare efter deras lilla ändring.

De ringde mig igår och frågade ifall de fick testa lite saker med mitt abonnemang då de var intresserade av vad som kunde vara fel. Jag gav dom grönt ljus och en halvtimme senare ringde de mig för att starta om telefonen och testa hastigheten igen. Mycket riktigt, nu gick det att surfa i de hastigheter de utlovat!
Vad de gjorde har jag ingen aning om men nu fungerar det som det ska igen! Underbart!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-03-24 20:42

En liknande sak hände mig också, med en Telenor 3G-sticka. Hastigheten sjönk plötsligt och efter några dagar ringde jag kundtjänst. Ett "ovanligt fel" hade inträffat och tvillingkortet som sitter i stickan hade inte lyckats uppdatera sina inställningar från huvudkortet.

Efter att kundtjänst hade fixat felet för mitt abonnemang bad jag dem kolla ett annat nummer som tillhör en kollega, och mycket riktigt, samma "ovanliga fel" hade smugit sig in på hans kort. Slumpade fram ett annat nummer som tillhör företaget och tro det eller ej - samma "ovanliga fel" fanns även där. Börjar vi se ett mönster, månne?

Innan jag sa adjö gav jag killen i kundtjänst i uppgift att kolla igenom samtliga företagets abonnemang.

Hade förr en del problem på min iPad. Dels var det någon spärr, dels var det skillnad om man använde APN internet.telenor.se kontra services.telenor.se.

Jag har numera inga problem med att komma upp i 4-5 Mbit med mitt Telenor, men kommer aldrig över 3 med Telia. Dessutom har jag på sistone haft mycket problem med Telia, det bara tvärdör - Ingen internetuppkoppling. Har slängt ut Telia-kortet och satt tillbaka mitt Telenor.

Innan hade man ju 0.3Mbit som standard om man inte betalade för deras Turbo 3G eller hade deras 699 abonnemang.
Trots att jag betalade för Turbo 3g hade jag det inte. Fick ringa till dem och själv se till så att jag verkligen fick vad jag betalade för. Sen helt plötsligt när ett nytt abonnemang lanseras så sänks hastigheten igen. Efter kontakt med kundtjänst fungerar det helt plötsligt igen.
Jag kan tänka mig att de satt någon spärr på 3Mbit som gått in på alla abonnemang förutom det nya 6mbit. Är inget de sagt rakt ut...men jag tror det är så.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-03-25 00:08
Ursprungligen av korthoga:

Jag kan tänka mig att de satt någon spärr på 3Mbit som gått in på alla abonnemang förutom det nya 6mbit. Är inget de sagt rakt ut...men jag tror det är så.

Jag har haft samma tanke.

Och är man lite konspiratorisk så ligger det ju nära till hands att misstänka att de tjänar en slant på den lediga kapaciteten de har i och med att kunderna bara får hälften av vad de betalar för. Det skapar ju utrymme för ännu fler kunder.

1
Bevaka tråden