Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som provat AirFlick?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-15 20:02

Jag har precis beställt hem en Apple TV G2 och har letat en del efter olika sätt att komma runt itunes-låsningen. Jag kan inte riktigt förstå varför iPhone och iPad har stöd för att strömma video direkt till Apple TV via andra program men bara iTunes på OSX, men hur som helst verk det finns följande alternativ två alternativ: Jailbreak och AirFlick

Jailbreak är som jag förstår det mer eller mindre bara ett sätt att få in Plex på ATV, vilken jag personligen inte ser någon större fördel med. Framför allt eftersom det ska vara väldigt buggigt som jag förstår det.

AirFlick däremot verkar väldigt intressant. Man droppar en videofil eller URL i programmet och den börjar då strömma direkt till Apple TV. Inte helt olikt hur AirFoil fungerar, fast med videostöd.

AirFlick är utvecklad av Erica Sadun, en utvecklare som gör det på sin fritid. Även om det sannolikt är sjukt buggigt just nu kommer det nya uppdateringar dagligen.

Personligen tycker jag AirFlick verkar vara en betydligt smidigare lösning eftersom det är mer i stil med Airfoil. Då finns det inga direkta begränsningar för vad man kan göra som jag förstår det.

Är det någon här som testat AirFlick med sin Apple TV?

Jag har dragit hem skiten nu och testat lite. Det är väl "okej" lite beroende på vad man ska streama...
Ska du sitta och streama x.264 kan du förbereda dig på att käka en tre-rätters innan du kan se filmen, den måste nämligen transcoda hela filmen innan det är dags. Ska du streama enklare saker från nätet eller något annat är det säkert bra.
Transcoding är dessutom jävligt "unstable" och när jag försökte dra ett avsnitt av en tv-serie som låg på 700Mb så ballade det ur.... Och jag tror knappast att du får med DD 5.1 heller.

Än så länge känns det helt klart som Plex är det man ska köra på istället. Bara de får till AAC-ljud där så är det grymt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-16 20:33

Det är väl bättre att ha media i iTunes-vänligt format istället, eller?

Ursprungligen av zinned:

Det är väl bättre att ha media i iTunes-vänligt format istället, eller?

Orka sitta och konvertera allt som man tankar i X.264 till något itunes-vänligt varje gång man ska se en film... Tar ju bara en natt eller så innan man får sätta igång filmen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-16 23:56
Ursprungligen av PeeMaN:

Orka sitta och konvertera allt som man tankar i X.264 till något itunes-vänligt varje gång man ska se en film... Tar ju bara en natt eller så innan man får sätta igång filmen.

Då har du inte använt iFlicks. Suveränt program som lyfter ut videoslingan ur t ex en mkv-container och placerar den i en m4v, den konverterar alltså inget utan den byter endast kontainer. Jag använder detta program hela tiden, helt fantastiskt. Jag hade en hel säsong av en tv-serie, ca 15 filer i mkv-format, som den bytte till m4v på ca 40 minuter. Den uppdaterar även metadatan till 100% och slänger in filen i iTunes åt dig...kan det bli bättre? Svar nej

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-17 07:42

Personligen sparar jag aldrig filmer eller serier jag sett. Så jag har inget behov av att ha det "snyggt och prydligt" i iTunes. För mig är iTunes bara ett onödigt ont. Jag ser hellre film direkt än behöver vänta.

Ursprungligen av zinned:

Då har du inte använt iFlicks. Suveränt program som lyfter ut videoslingan ur t ex en mkv-container och placerar den i en m4v, den konverterar alltså inget utan den byter endast kontainer. Jag använder detta program hela tiden, helt fantastiskt. Jag hade en hel säsong av en tv-serie, ca 15 filer i mkv-format, som den bytte till m4v på ca 40 minuter. Den uppdaterar även metadatan till 100% och slänger in filen i iTunes åt dig...kan det bli bättre? Svar nej

Ladda hem iflicks. Ska köra över till en .mkv-konverter från en fil på 20 minuter. About 4hours remaining...
Valde filmen, valde itunes 720P.... är det något jag missar?

Senast redigerat 2011-01-17 15:36
Ursprungligen av PeeMaN:

Ladda hem iflicks. Ska köra över till en .mkv-konverter från en fil på 20 minuter. About 4hours remaining...
Valde filmen, valde itunes 720P.... är det något jag missar?

Samma för mig, inga 40 minuter för 15 filer här heller...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-21 12:18

Kör ni med "Flatten to Quicktime" ? Det är det ni ska köra...och senaste betan.

1
Bevaka tråden