Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone med snabb surf eller separat mobilt bredband?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-03-13 11:41

Hej,

Har försökt titta igenom äldre trådar men blir inte riktigt klok på hur jag ska göra.

Måste skaffa en mobil, vilket förmodligen blir en iPhone. Måste också fixa en internetuppkoppling till datorn. Jag vet att man kan använda iPhonen som "modem" genom internetdelning. Men hur bra fungerar detta i praktiken? Siffror kan man ju stirra sig blint på... Är det bättre att skaffa ett separat mobilt bredband? Finns det några begränsningar i vad internetdelningen via Iphone klarar av? Fungerar t ex VPN?

Vill kunna surfa mycket och ha bra hastighet både ner och upp, således inga begränsningar i antal gigabyte/månad eller liknande.

Vad rekommenderas?

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att iPhone endast stöder upp till 7,2MBit ned och 1,4MBit upp i bandbredd i 3G-nätet. Skaffa ett mobilt bredband, gärna 4G, om du behöver högsta möjliga bandbredd till din dator.

MBP och iPhone4 som "modem" (Hotspot) = Verkligheten= 2-3 Mbps. 3,5 när det snurrar riktigt bra. Det går att använda för surfning och mail. Detta är nog en verklighet oavsett vad man surfar med mot 3G-nätet.

Skaffar du en modempinne så "låser" du ju inte din iPhone till datorn.
Har Telia och skaffat mig ett extrakort (40kr/mån) som jag sätter i modempinnen.
På så vis störs aldrig uppkopplingen om man behöver använda telefonen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-14 11:31

Du kan ju iofs ringa och använda telefonen som vanligt även om den kör en hotspot som andra enheter använder.

Ursprungligen av zinned:

Du kan ju iofs ringa och använda telefonen som vanligt även om den kör en hotspot som andra enheter använder.

...fast bara om du är uppkopplad mot 3G-nät. Faller du ner på GSM/EDGE är det antingen tal ELLER datatrafik.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-14 23:39
Ursprungligen av Emil Rimsby:

...fast bara om du är uppkopplad mot 3G-nät. Faller du ner på GSM/EDGE är det antingen tal ELLER datatrafik.

Helt korrekt Dock inte så stor poäng att skapa en hotspot för att dela en värdelös Edge-uppkoppling

1
Bevaka tråden