Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad: Överhypad flopp eller brilliant design?

Tråden skapades och har fått 473 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan vi inte starta en tråd i Loungen om dessa rena SF-grunkor ?
Där deltager jag gärna.

Sorry... men trådens egentliga tema är ju totalt uttömt. :-D.

Jo... definitivt är det svårt att säga annat än att i det korta perspektivet så är iPaden inte en flopp i alla fall

3 miljoner iPads sålda på 80 dagar trots att den bara finns att få tag i i några få länder ännu.

Jag tror vi bestämt kan stryka "flopp" nu

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-23 11:48

För mig personligen så är den en flopp. Levererar inte på något plan. Sålde av den ganska omgående.

Ursprungligen av Duke:

För mig personligen så är den en flopp. Levererar inte på något plan. Sålde av den ganska omgående.

Intressant inställning, med tanke på 80 miljoner som köpt den så fort de kunnat få tag på en.
Kan du utveckla det, sansat.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-23 19:17
Ursprungligen av Goflorp:

Intressant inställning, med tanke på 80 miljoner som köpt den så fort de kunnat få tag på en.
Kan du utveckla det, sansat.

Inga 80 miljoner som köpt den utan 3.

Du argumentera för att om många gör en sak så är det per automatik bra så då undrar jag om du intar skit med jämna mellanrum? Miljarder flugor gör ju det frekvent så...

Jag anser inte att iPad är en flopp försäljningsmässigt. Anser att den är en flopp för mig personligen då den inte levererar på det som utlovas i annonseringen. Jag anser inte att den är "det bästa sättet att uppleva webben, e-post, bilder och video" på som Apple påstår. Dessa saker gör jag både bättre, snabbare och smidigare på min MacBook Pro.

Det som mest störde mig var när man var ute på nätet och byter flik, då laddar hela sidan om igen eftersom den har så lite RAM-minne. Andra saker är att skriva lite längre text som ett långt inlägg på ett forum. Riktigt besvärligt, speciellt om man behöver skifta mellan text och siffror ofta, eller versal. Man måste då trycka på "Shift" varje gång för att få fram versaler. Skriver jag "HEJ, VAD HETER DU?" på min MacBook Pro behöver jag i stort sett bara trycka på "Caps Lock" samt antalet tecken som i texten men på iPaden måste jag trycka minst det dubbla, en extra gång för att få versal på varje tecken, samt för citat och frågetecknet. Mer blir det också om man ska ha med siffror. Omständigt som sagt var.

Finns en massa annat som jag inte gillar men det får vi ta vid ett annat tillfälle.

iPad är den enda Appleprodukt som jag köpt utan att ha provat den innan. Kommer aldrig göra om det misstaget igen.

Ursprungligen av Duke:

Inga 80 miljoner som köpt den utan 3.

Man måste då trycka på "Shift" varje gång för att få fram versaler. Skriver jag "HEJ, VAD HETER DU?" på min MacBook Pro behöver jag i stort sett bara trycka på "Caps Lock" samt antalet tecken som i texten men på iPaden måste jag trycka minst det dubbla, en extra gång för att få versal på varje tecken, samt för citat och frågetecknet. Mer blir det också om man ska ha med siffror. Omständigt som sagt var.
.

Utan att gå in på övriga detaljer så är detta fel - det finns samma skiftlås på Ipad som på Iphone

Däremot så är det definitivt så att jag saknar det svenska tangenbordet - men det kommer inom kort (får vi hoppas)

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-06-23 19:38
Ursprungligen av Duke:

Det som mest störde mig var när man var ute på nätet och byter flik, då laddar hela sidan om igen eftersom den har så lite RAM-minne. Andra saker är att skriva lite längre text som ett långt inlägg på ett forum. Riktigt besvärligt, speciellt om man behöver skifta mellan text och siffror ofta, eller versal. Man måste då trycka på "Shift" varje gång för att få fram versaler. Skriver jag "HEJ, VAD HETER DU?" på min MacBook Pro behöver jag i stort sett bara trycka på "Caps Lock" samt antalet tecken som i texten men på iPaden måste jag trycka minst det dubbla, en extra gång för att få versal på varje tecken, samt för citat och frågetecknet. Mer blir det också om man ska ha med siffror. Omständigt som sagt var.

Håller med dig om att Safaris oförmåga att spara flikar i minnet är störande. Detta beror dock inte på minnesbrist. Det finns alternativa web-browsers som klarar av flikar utan det här problemet, Atomic Browser bla.

Jag håller också med om att det är bökigt med inmatning av siffror, onödigt att lägga dem i en alternativ layout.

Båda de här sakerna är så uppenbara brister att det skulle förvåna mig om Apple inte fixar dem i en uppdatering, men som det är nu är det klart irriterande brister.

För min del finns det trots en del missar så otroligt mycket andra funktioner, upplevelser, appar och användningsområden att jag fullkomligt älskar min iPad.

Men, som sagt, smaken är som baken. Alla är nöjda och glada.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-23 19:52
Ursprungligen av BlackSmp:

det finns samma skiftlås på Ipad som på Iphone

Bra om Apple informerade om detta... dock inget som gör att jag skulle ändra min åsikt om iPad efter att ha ägt en. För många om och men i mitt tycke.

Ursprungligen av akesson:

Håller med dig om att Safaris oförmåga att spara flikar i minnet är störande. Detta beror dock inte på minnesbrist. Det finns alternativa web-browsers som klarar av flikar utan det här problemet, Atomic Browser bla.

Vet att det finns andra webbläsare, testade bl.a. Mango, men ingen fungerar felfritt. I Safari beror det på hur minnet allokeras så visst har det med det minimala RAM-minnet att göra. iPhone 4 har ju fått 512 MB RAM av en anledning...

Ursprungligen av Duke:

Bra om Apple informerade om detta... dock inget som gör att jag skulle ändra min åsikt om iPad efter att ha ägt en. För många om och men i mitt tycke.

De borde förstås skrivit ut tydligt på kartongen hur man aktiverar caps lock istället för att bara skriva det i manualen. Vem tittar där? http://manuals.info.apple.com/en_US/iPad_User_Guide.pdf

Ursprungligen av Duke;:

Bra om Apple informerade om detta... dock inget som gör att jag skulle ändra min åsikt om iPad efter att ha ägt en. För många om och men i mitt tycke.

Vet att det finns andra webbläsare, testade bl.a. Mango, men ingen fungerar felfritt. I Safari beror det på hur minnet allokeras så visst har det med det minimala RAM-minnet att göra. iPhone 4 har ju fått 512 MB RAM av en anledning...

Jo, det var väldigt osynligt under inställningarna för tangentbordet... Inte...
Och i användarmanualen som akerstrom skrev;)

Nog finns det annat som är mer dolt och jämfört med android så är inställningsträsket på iOS en barnlek

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-23 22:16

Manualen som det länkades till ovan medföljer inte iPaden och inte heller står det någonstans i dokumentationen som medföljer, av vad jag vet, att man kan ladda ner en riktigt manual. När jag köpte iPad medföljde det bara ett ensidigt "dokument", garantiinformation samt två stickers. Detta har kanske ändrats?

Hur som helst så ändras inte min ståndpunkt när det gäller iPad.

Ni som känner er träffade: Varför blir ni så illa berörda av att man inte gillar en Appleprodukt?

Ursprungligen av Duke:

Manualen som det länkades till ovan medföljer inte iPaden och inte heller står det någonstans i dokumentationen som medföljer, av vad jag vet, att man kan ladda ner en riktigt manual. När jag köpte iPad medföljde det bara ett ensidigt "dokument", garantiinformation samt två stickers. Detta har kanske ändrats?

Hur som helst så ändras inte min ståndpunkt när det gäller iPad.

Ni som känner er träffade: Varför blir ni så illa berörda av att man inte gillar en Appleprodukt?

Vem blir illa berörd? Jag kommenderade då en av sakerna du klagade på var lite... lustig om man säger så. (inte illa menat, men det finns många som klagar utan att ha tagit reda på fakta).

För min del är det givetvis helt ok att tycka som du gör, men andra som läser kanske vill få information om att det du klagar på inte är korrekt.

Sant...men sådant där vet man ju INNAN man köper en Ipad. Innan jag köper en så pass dyr produkt så tar jag reda på saker och ting om den. Gör man inte det så har man alldeles för mycket pengar...och det skulle i.o.f.s. jag också vilja ha.
Jag tänker på snubben som var förbannad på sin nya Ipnone 3G: "Den lirar inte Flash och den har ju ingen inbyggd radio! Jag ska sälja skiten imorrn!"

Ursprungligen av Duke:

Det som mest störde mig var när man var ute på nätet och byter flik, då laddar hela sidan om igen eftersom den har så lite RAM-minne. Andra saker är att skriva lite längre text som ett långt inlägg på ett forum. Riktigt besvärligt, speciellt om man behöver skifta mellan text och siffror ofta, eller versal. Man måste då trycka på "Shift" varje gång för att få fram versaler. Skriver jag "HEJ, VAD HETER DU?" på min MacBook Pro behöver jag i stort sett bara trycka på "Caps Lock" samt antalet tecken som i texten men på iPaden måste jag trycka minst det dubbla, en extra gång för att få versal på varje tecken, samt för citat och frågetecknet. Mer blir det också om man ska ha med siffror. Omständigt som sagt var.

Ursprungligen av Duke:

För mig personligen så är den en flopp. Levererar inte på något plan. Sålde av den ganska omgående.

Jag tror definitivt inte iPad är en hit för alla. När jag pratar om att den är en succé så är det totalt sett, dvs många människor gillar den och många människor köper den (och gillar den även efter köpet). Då är den per definition lyckad. Men det är en speciell sort produkt som inte passar alla, av olika anledningar.

När jag hade en iPad under några veckor så funderade jag ibland på nytta med den, men den växte på mig och nu när jag inte har något så saknar jag den ibland. Men inte alls på samma sätt som om någon tog ifrån mig mobilen eller datorn förstås.

(Jag tror dock det finns en del där ute som den skulle växa på om den fick chansen. Folk som idag ratar iPad men lagomt till att gen 2 kommer med kamera för videosamtal, Retina display och lite annat lullull så står de i kö för den.)

När ni diskuterar så håll i minne att tycke och smak inte handlar om "rätt" eller "fel". Följaktligen är det lika legitimt att uttrycka en negativ som en positiv uppfattning om iPad.

De gustibus non est disputandum - Wikipedia, the free encyclopedia

Finns ju enormt många där ute som endast använder webbläsaren. Eventuellt också Messenger och iTunes. Vad ska dom med en vanlig dator till?

Ursprungligen av Chaosstar:

Finns ju enormt många där ute som endast använder webbläsaren. Eventuellt också Messenger och iTunes. Vad ska dom med en vanlig dator till?

Ett problem idag är att Apple inte gjort iPad för att användas utan dator, vilket jag tycker verkar ytterst korkat. Men jag skulle tro att det jobbas hårt i Cupertino för att nå dit snart, att bli fri från hela den gamla infrastrukturen med dator + iTunes.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 21:27
Ursprungligen av Adrian B:

Ett problem idag är att Apple inte gjort iPad för att användas utan dator, vilket jag tycker verkar ytterst korkat. Men jag skulle tro att det jobbas hårt i Cupertino för att nå dit snart, att bli fri från hela den gamla infrastrukturen med dator + iTunes.

När Apples cloud lösning är klar någon gång så tror jag iPad kommer att kunna köras utan att man behöver en dator. Jag trodde faktiskt inte Apple skulle låta den synka mot datorn.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

När Apples cloud lösning är klar någon gång så tror jag iPad kommer att kunna köras utan att man behöver en dator. Jag trodde faktiskt inte Apple skulle låta den synka mot datorn.

Det är nog en kvarleva från den gamla dinosaurien iTunes, de använder samma system som fungerat bra för iPod och iPhone.

Jag hade en vision om hur iPad 3G + mobilt bredband skulle ge surfning och epost till de helt datorovana som varken har dator eller bredband idag (de finns, jag känner sådana!) då innan den kommit ut, men det går bara inte med den iPad som säljs just nu.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är nog en kvarleva från den gamla dinosaurien iTunes, de använder samma system som fungerat bra för iPod och iPhone.

Jag hade en vision om hur iPad 3G + mobilt bredband skulle ge surfning och epost till de helt datorovana som varken har dator eller bredband idag (de finns, jag känner sådana!) då innan den kommit ut, men det går bara inte med den iPad som säljs just nu.

När man köper en iPad på en Apple Store i USA så aktiverar Apple iPaden direkt i affären, i princip räcker det med att låna någons dator för att först kunna aktivera den, och sen i framtiden kunna uppdatera programvaran, men annars behöver man inte datorn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-19 14:24

Jag skulle säga att du hade åtta rätt av åtta möjliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-19 14:35

Imponerande träffsäkerhet!

Jag var en av dom som inte trodde på iPad. Sen i somras använder jag iPaden hela tiden, sålde min MacBook och skaffade en 27" iMac i7 som jag använder då och då för bildredigering och bankärenden.
iPhonen använder jag i stort sett bara som telefon numera, innan iPaden gick iPhonen varm.

Nu kan jag inte vänta på iPad 2.

Bevaka tråden