Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för uppgradering från t ex 10.4 Tiger till 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 227 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-19 11:20

Time Machine gör backup av sin intern hårddisk, men jag undrar hur mycket GB blir det hos Time Machine partition ?

T.ex. om jag har ca 15 GB data med OSX Leopard med program o dokumenter på min interna hårddisk, hur mycket data blir det när Time Machine gjort klart backup på extern hårddisk ?

Är det 1:1 ? Eller komprimerar TM backupdata ?

Ser det ut som ett enda stor fil TM har skapat ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-19 15:58
Ursprungligen av REP:

Time Machine gör backup av sin intern hårddisk, men jag undrar hur mycket GB blir det hos Time Machine partition ?

T.ex. om jag har ca 15 GB data med OSX Leopard med program o dokumenter på min interna hårddisk, hur mycket data blir det när Time Machine gjort klart backup på extern hårddisk ?

Är det 1:1 ? Eller komprimerar TM backupdata ?

Ser det ut som ett enda stor fil TM har skapat ?

Jag gissar på att TM inte komprimerar data. TM sparar filer i versioner. Och antal versioner beror på hur ofta man schemalägger dessa backups. Dock vet jag inte om den känner av när filer uppdateras/förändras, så att filer som är oförändrade inte backas upp i flera versioner. Dvs nya versioner sker när samma fil förändras.

Finns säkert någon annan som kan ge mer konkret svar...

Ursprungligen av Reisan:

Jag gissar på att TM inte komprimerar data. TM sparar filer i versioner. Och antal versioner beror på hur ofta man schemalägger dessa backups. Dock vet jag inte om den känner av när filer uppdateras/förändras, så att filer som är oförändrade inte backas upp i flera versioner. Dvs nya versioner sker när samma fil förändras.

Såvitt jag vet använder Time Machine en mapp som den lagar säkerhetskopiorna. I den mappen finns sedan en mapp för vilken dator det är. Därefter en ny nivå mappar för olika tidpunkter då Time Machine har tagit nya säkerhetskopior. I de mapparna finns filerna precis som de annars finns att se, i mappar precis som man är van att se dem. Jag har inte hört något om att Time Machine skulle komprimera något.

Filerna ser alltså ut som om de lagras flera gånger, men de lagras egentligen bara en gång. Filer kopieras bara till backup-mappen då de ändrats eller då filen inte redan finns där sedan tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 19:01
Ursprungligen av Marcus K:

Filerna ser alltså ut som om de lagras flera gånger, men de lagras egentligen bara en gång. Filer kopieras bara till backup-mappen då de ändrats eller då filen inte redan finns där sedan tidigare.

Och det är väl enbart "receptet" på förändringen från originalkopian (alt. "förra versionen") som egentligen kopieras, lite ungefär som hur förändringar på RAW-filer fungerar i iPhoto, eller minns jag fel?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-20 10:35
Ursprungligen av Marcus K:

Jag har inte hört något om att Time Machine skulle komprimera något.

Okey, tydligen är det inget idé att partitionera sin intern hårddisk, eftersom det blir för mycket data. I princip dubbletter av sin intern hårddisk (som är partitionerat 50-50 %)

Det ser ut det bästa man kan göra är att ha en extern hårddisklåda (jag använder bärbar mac) att lägga Time Machine på.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-19 12:00
Ursprungligen av Rajje:

Nja, det förvalda brukar väl vara "Uppdatera", som man kan använda om man helt enkelt bara vill uppdatera utan att arbeta alls.
Dock har det varit problem med denna funktion när man uppdaterar från en 10.x-version till en annan. Under övergången 10.2->10.3 minns jag att folk hade kvar vissa element av det gamla systemet (vissa gränssnitt etc) efter uppdateringen. Så man får antagligen ett mycket renare system om man kör "Arkivera & Installera", speciellt nu när det finns en knapp för "Behåll mina inställningar och konton" (förut behövde man själv kopiera över dessa från arkivet om man valde arkivera).

Enlighten me please :"> , men hur många alternativ får man? Jag fick Tiger med min Powerbook när den var ny och körde en fullständig installation, och egentligen så vill jag göra likadant med Leopard, vill formatera om och köra from scratch.

Vilket alternativ (meny, whatever) får man vid installation? Tack.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-19 15:46
Ursprungligen av homesick:

Enlighten me please :"> , men hur många alternativ får man? Jag fick Tiger med min Powerbook när den var ny och körde en fullständig installation, och egentligen så vill jag göra likadant med Leopard, vill formatera om och köra from scratch.

Vilket alternativ (meny, whatever) får man vid installation? Tack.

Två alternativ ges i början av installationsguiden.

  • Radera och installera(allt raderas och installeras om)

  • Arkivera och installera(endast systemet OSX installeras/uppgraderas och alla extra program, inställningar på datorn och sparade filer finns kvar)

Ursprungligen av Reisan:

Två alternativ ges i början av installationsguiden.

  • Radera och installera(allt raderas och installeras om)

  • Arkivera och installera(endast systemet OSX installeras/uppgraderas och alla extra program, inställningar på datorn och sparade filer finns kvar)

Det finns ytterligare alternativ.

Har man Mac Os installerat sen tidigare finns där utöver de två:
Upgrade to Mac OS X

Har man inte Mac Os X installerat sen tidigare finns där:
Install Mac OS X

Alltså finns alltid 3 alternativ.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 10:27
Ursprungligen av Rickard A:

Det finns ytterligare alternativ.

Har man Mac Os installerat sen tidigare finns där utöver de två:
Upgrade to Mac OS X

Har man inte Mac Os X installerat sen tidigare finns där:
Install Mac OS X

Alltså finns alltid 3 alternativ.

Aha, det kom jag inte ihåg. Bra att du komplettera.

Ursprungligen av Rickard A:

Det finns ytterligare alternativ.

Har man Mac Os installerat sen tidigare finns där utöver de två:
Upgrade to Mac OS X

Har man inte Mac Os X installerat sen tidigare finns där:
Install Mac OS X

Alltså finns alltid 3 alternativ.

Försöker hitta svar på min fråga och jag tror du har det.
Jag har Tiger just nu men vill uppgradera. Jag vill behålla alla filer jag har nu, vilket alternativ ska jag välja då?

Tacksam för svar!!!:)

Glömde skriva till, går det att uppdatera från Tiger till snow leopard eller måste man gå genom leopard?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-20 17:01
Ursprungligen av FasterSixth:

Glömde skriva till, går det att uppdatera från Tiger till snow leopard eller måste man gå genom leopard?

Du kan köra direkt om din dator supportar 10.6.

Tack för svaret kenjon!

Men hur vet jag om den supportar det?

Har en Macbook pro 17" Core duo. Några år gammal.

Ursprungligen av FasterSixth:

Men hur vet jag om den supportar det?

Det vet du, eftersom du har en Mac med Intel-processor, vilket är vad som krävs för att kunna köra Snow Leopard (10.6).

Länk till systemkrav för Snow Leopard

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-22 16:47
Ursprungligen av Reisan:

Två alternativ ges i början av installationsguiden.

  • Radera och installera(allt raderas och installeras om)

  • Arkivera och installera(endast systemet OSX installeras/uppgraderas och alla extra program, inställningar på datorn och sparade filer finns kvar)

En fråga till er som varit med längre i racet: Vad är att rekommendera? Skall van se installationen av 10.5 som ett bra läge att fräscha upp allt - m.a.o. en 'Radera och installera' eller funkar en uppgradering lika bra? Anledningen till att jag frågar är att jag själv har mycket (dålig) erfarenhet av Windows. Där tjänar man definitivt på att göra en nyinstallation. En uppgradering lämnar efter massa skräp efter tidigare versioner och fungerar oftast sämre vad gäller hastighet och stabilitet (sämre än normalt, vill säga...).

Ursprungligen av Jafu:

En fråga till er som varit med längre i racet: Vad är att rekommendera? Skall van se installationen av 10.5 som ett bra läge att fräscha upp allt - m.a.o. en 'Radera och installera' eller funkar en uppgradering lika bra? Anledningen till att jag frågar är att jag själv har mycket (dålig) erfarenhet av Windows. Där tjänar man definitivt på att göra en nyinstallation. En uppgradering lämnar efter massa skräp efter tidigare versioner och fungerar oftast sämre vad gäller hastighet och stabilitet (sämre än normalt, vill säga...).

Arkivera och installera är en bra mellanväg som alltid fungerat bra för mig. Det installerar om systemet men bevarar inställningar och program. Dock kan det hända att man måste installera om bl a iLife eftersom en del systemfiler det använder tas bort.

När det rör sig om ett nytt system som i detta fall kan det ändå vara värt att radera och installera för att få ett helt fräscht system. På det sättet kan man vara mer säker på att eventuella problem beror på nya systemet och inte på att något ligger kvar och skräpar från gamla.

Jag kommer ta backup på mina filer och sen radera och installera.

Ursprungligen av Reisan:

Två alternativ ges i början av installationsguiden.

  • Radera och installera(allt raderas och installeras om)

  • Arkivera och installera(endast systemet OSX installeras/uppgraderas och alla extra program, inställningar på datorn och sparade filer finns kvar)

Jag undrar en sak, Ifall man bara arkiverar och uppgraderar, Leopard tar 9gb men blir det då 9gb + det som Tiger tar, eller försvinner Tiger på datorn och ersätts av Leopard? Om t.ex Tiger tar 4gb blir det totalt 9gb + 4gb = 13gb operativsystem på datorn eller blir det endast 9gb?

Ursprungligen av Dragonstd:

Jag undrar en sak, Ifall man bara arkiverar och uppgraderar, Leopard tar 9gb men blir det då 9gb + det som Tiger tar, eller försvinner Tiger på datorn och ersätts av Leopard? Om t.ex Tiger tar 4gb blir det totalt 9gb + 4gb = 13gb operativsystem på datorn eller blir det endast 9gb?

Nu har du blandat ihop begreppen. "Arkivera och uppgradera" finns inte som alternativ
Antingen "Uppgradera", eller "Arkivera och installera", eller "Radera och installera".

Och frågan om diskutrymme har redan varit uppe i den här tråden. Kolla sidan 1.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu har du blandat ihop begreppen. "Arkivera och uppgradera" finns inte som alternativ
Antingen "Uppgradera", eller "Arkivera och installera", eller "Radera och installera".

Och frågan om diskutrymme har redan varit uppe i den här tråden. Kolla sidan 1.

Oj såg att jag hade skrivit fel

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu har du blandat ihop begreppen. "Arkivera och uppgradera" finns inte som alternativ
Antingen "Uppgradera", eller "Arkivera och installera", eller "Radera och installera".

Och frågan om diskutrymme har redan varit uppe i den här tråden. Kolla sidan 1.

Hittade svaret på min fråga. Tack så mycket

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 08:48

Tack så mycket för det snabba och klockrena svaret Jesper!
Ska bli spännande att börja köra Mac efter så här många år av Macavståndstagande från min sida.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-19 09:36

OK, nu har jag forskat lite och kolla här:

Apple Store i Sverige säljer Leopard för SEK 1.195,00 alt SEK 1.995,00 för Familjepaket)

LA Computer Company i USA har betydligt bättre pris:
$208.32 för Family Pack inkl. porto inom USA. Detta är OK för mig eftersom jag har vänner lite överallt i USA och de kan senare skicka allt hit.. Detta blir SEK 1,338.13, ca 600 kr billigare.
Kolla här och klicka på "Order now" för att se priset

Finns det någon anledning att _inte_ nappa på detta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-19 15:50
Ursprungligen av homesick:

OK, nu har jag forskat lite och kolla här:

Apple Store i Sverige säljer Leopard för SEK 1.195,00 alt SEK 1.995,00 för Familjepaket)

LA Computer Company i USA har betydligt bättre pris:
$208.32 för Family Pack inkl. porto inom USA. Detta är OK för mig eftersom jag har vänner lite överallt i USA och de kan senare skicka allt hit.. Detta blir SEK 1,338.13, ca 600 kr billigare.
Kolla här och klicka på "Order now" för att se priset

Finns det någon anledning att _inte_ nappa på detta?

Valet står väl mest mellan dyrare svensk version kontra billigare engelsk version. Vid lansering, den 26:e kan du ha en kopia av senaste versionen i din hand, medan du får vänta några dagar ytterligare på den som ska skickas från USA. Pris kontra hur snabbt du vill ha den.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-21 03:42
Ursprungligen av Reisan:

Två alternativ ges i början av installationsguiden.

  • Radera och installera(allt raderas och installeras om)

  • Arkivera och installera(endast systemet OSX installeras/uppgraderas och alla extra program, inställningar på datorn och sparade filer finns kvar)

Radera och installera blir det då, tack!

Ursprungligen av Reisan:

Valet står väl mest mellan dyrare svensk version kontra billigare engelsk version. Vid lansering, den 26:e kan du ha en kopia av senaste versionen i din hand, medan du får vänta några dagar ytterligare på den som ska skickas från USA. Pris kontra hur snabbt du vill ha den.

HA! Ivrig är jag men ekonomin styr just nu så jag får väl lugna mig till denna billigare Leopard kommer...

Tack

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-21 18:35

Okej, dags för min fråga, jag vill göra en ren installation av Leopard men vill behålla Mail, iCal, iPhoto, iTunes, Safari/Firefox och Addressbokens inställningar & databaser. Vad är bäst att göra? Kan man dra tillbaka ovanstående programs inställningar från backupen till leopard när den nya installationen är färdig? Eller kan man peka Leopard installeraren till min backup mapp och få den att automatiskt importera saker därifrån?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-21 18:39
Ursprungligen av shandar:

Okej, dags för min fråga, jag vill göra en ren installation av Leopard men vill behålla Mail, iCal, iPhoto, iTunes, Safari/Firefox och Addressbokens inställningar & databaser. Vad är bäst att göra? Kan man dra tillbaka ovanstående programs inställningar från backupen till leopard när den nya installationen är färdig? Eller kan man peka Leopard installeraren till min backup mapp och få den att automatiskt importera saker därifrån?

Du bör välja att göra en "Arkivera och installera", och sedan kryssa i att den skall behålla användare (dina inställningar och filer), samt eventuellt nätverksinställningar. Då flyttas alla gamla systemfiler in i en mapp kallad "Previous System" (om jag minns rätt) i rotkatalogen, vilken kan tas bort så fort du är säker på att du inte kommer få användning av någonting från det gamla systemet.

Installation av Leopard över Tiger VARNING

Jag har installerat Leopard på några maskiner och vill ge med mig av mina erfarenheter.

1: Första installation på en G5 PPC lite äldre modell fungerade utmärkt.

2: Installation på min desktop med dubbla 2 GHz PPC G5 fungerade INTE.
Själva installationen går som den skall, när datorn startade om fick jag bara
en blå skärm med muspekaren. Jag kunde flytta pekaren, men det var allt.
Jag plockade borta alla externa enheter, och provade att installera igen.
Inget fungerade, jag fick bara den blå skärmen.

Lösning: Jag startade från en annan partition, kopierade över alla filer och
användarbibliotek, program, rubbet, till en extern enhet. sedan formatterade jag
om systemdisken, installerade Leopard på en TOM partition. DÅ fungerade det.
Sedan använde jag Flyttassistenten och "återställde" mitt system.
Så NU skriver jag detta i Leopard i Safari 3.

MEN.
Det slutade inte med det, jag har en MacBook Pro också.
Samma *#€%&#" med en, efter installation av Leopardså slutar uppstart med en
blå skärm. Nu vet jag hur jag skall krångla mig ur det. Den där demo-videon
som Apple visar vid installation av Leopard är livsfarlig. Så lätt fungerar det alls
INTE.

RÅD:
Kopiera ditt system till en annan partition INNAN du ens tänker på att uppgradera
till Leopard. Det tar lite tid, men det är inget emot vilken tid det kommer att ta
om installation inte fungerar. Rensa den partion där du skall ha Leopard.
Installera, och flytta tillbaka dina filer.
Det har fungerat för mig. NU skall jag björna vidare med min MacBook Pro,

FRÅGA:
Händer sådant här bara mig?
Är det ingen annan som har erfarenhet av att installationen inte vill starta upp?

... någon ... ??

  • Medlem
  • 2007-10-22 20:29

Är rätt säker på svaret, men när jag köper Leopard från svenska apple store online så innehåller väl den alla språk?
Gillar nämligen att ha engelska som systemspråk, men det ska väl inte vara några problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 20:50
Ursprungligen av ASTRX:

när jag köper Leopard från svenska apple store online så innehåller väl den alla språk?

Alldeles riktigt.

En intressant detalj vid uppgradering från Tiger till Leopard; vad kommer att hända med Classicfunktionen om man kör uppgradering av befintligt system istället för ren nyinstallation? Har hört lite olika varianter och undrar om någon har full koll?

Bevaka tråden