Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batterikapacitet i nya MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Alex73:

Hej.
Har en MBP 15 Late 2009 som visar 6709 mAh. Var uppe i 6902 som bäst efter nån månads användning.
Nu har den 6 månader och 50 cykler på nacken.

Tycker att 6655mAh låter lite. Borde varit högre tycker jag.

Hmm , okej.. Får köra en kalibrering nästa gång batteriet tar slut , och ser ifall det hjälper.

Jag läste att batteriet når sin fulla kapacitet efter ett tags användande och x antal cykler, men är som sagt min första Mac så hur många cykler bör man cirka gå efter ?

Edit : Och jag använder det så att jag använder datorn tills batteriet är slut , och laddar sedan fullt .. Jag får alltså inte för mig att ladda upp batteriet när det är tex 20 % kvar.

Tack för svaret Alex.

Mvh

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2010-05-17 23:11
Ursprungligen av Denzel:

Edit : Och jag använder det så att jag använder datorn tills batteriet är slut , och laddar sedan fullt .. Jag får alltså inte för mig att ladda upp batteriet när det är tex 20 % kvar.

Är själv nykommen i "Mac världen" men har för mig att jag läst nånstans att efter man kört slut på batteriet så ska man låta datorn stå i minst 5 h innan man börjar ladda den igen. Det gör jag iaf och det verkar ha funkat bra. Min kollega har en likadan dator köpt samma datum och hans mAh är betydligt lägre än min. Verkar variera stort från batteri till batteri.

// alex

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-17 23:42
Ursprungligen av Alex73:

Är själv nykommen i "Mac världen" men har för mig att jag läst nånstans att efter man kört slut på batteriet så ska man låta datorn stå i minst 5 h innan man börjar ladda den igen. Det gör jag iaf och det verkar ha funkat bra. Min kollega har en likadan dator köpt samma datum och hans mAh är betydligt lägre än min. Verkar variera stort från batteri till batteri.

// alex

Jo detta har jag också läst och det är för att när datorn "inte har något batteri kvar" och går i vila så är där ändå lite batteritid kvar egentligen men inte tillgängligt för användaren, för den använder det batteriet att spara undan saker. Så efter 5 timmar i vila så dör den helt.

Ursprungligen av Alex73:

Är själv nykommen i "Mac världen" men har för mig att jag läst nånstans att efter man kört slut på batteriet så ska man låta datorn stå i minst 5 h innan man börjar ladda den igen. Det gör jag iaf och det verkar ha funkat bra. Min kollega har en likadan dator köpt samma datum och hans mAh är betydligt lägre än min. Verkar variera stort från batteri till batteri.

// alex

Efter dagens fullladdning ligger nu mitt på 6794 mAh, så det bättrar sig!

Skall låta detta ladda ur nu och låta den ligga dem 5 timmarna som rekommenderas och sen ladda upp och låta laddaren sitta i 2 timmar efter 100 % och se vad den ger för värden då..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-05-20 20:44

Drog ut sladden för några minuter sedan och får följande info:

Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 6991
Fulladdat: Ja
Laddar: Nej
Full laddning (mAh): 7103

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-05-17 22:38

Min 15" i5 med highres.skärm säger så här om batteriet:
Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 2223
Fulladdat: Nej
Laddar: Ja
Full laddning (mAh): 6864
Statusinformation:
Cykelantal: 6
Skick: Normalt
Batteri installerat: Ja
Amperetal (mA): 4091
Volttal (mV): 11941

Ursprungligen av ntg:

Min 15" i5 med highres.skärm säger så här om batteriet:
Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 2223
Fulladdat: Nej
Laddar: Ja
Full laddning (mAh): 6864
Statusinformation:
Cykelantal: 6
Skick: Normalt
Batteri installerat: Ja
Amperetal (mA): 4091
Volttal (mV): 11941

Intressant med Amperetalet där , min ligger på minus. Ifall det har någon betydelse?

Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 6645
Fulladdat: Ja
Laddar: Nej
Full laddning (mAh): 6645
Statusinformation:
Cykelantal: 9
Skick: Normalt
Batteri installerat: Ja
Amperetal (mA): -1160
Volttal (mV): 12273

Mvh

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-17 23:06
Ursprungligen av Denzel:

Intressant med Amperetalet där , min ligger på minus. Ifall det har någon betydelse?

Nej, eftersom du kör från batteriet.... Det är en siffra på hur många mAh som datorn drar. Dividera tillgängligt mAh med den siffran, så får du ut hur många timmar som batteriet räcker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 00:52

Jag har 72.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-19 10:45

Sitter framför en 13" 2,4Ghz och får ut 5828. Har genomför kalibreringen en gång och den har just nu 5 cykler.
Bevisligen så verkar det variera väldigt mycket från batteri till batteri då vissa har fått ut runt 6100 på denna modell meddans andra bara fått ut ca 5600. Personligen upplever jag ändå att kapaciteten nästan är som utlovat men då är jag van vid att sitta framför en gammal pc laptop som nu är ca 6 år och snart kommer hamna i soppkorgen.

Frågan är nu bara; vart går gränsen för vad som är acceptabelt och vilken siffra behöver man komma ner i för att kontakta apple och få det utbytt?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-30 16:56

Upplever att kapaciteten minskar relativt snabbt då jag vid leverans av min 13" hade ca 5800 mAh och nu efter 11 cycler har ca 5600 mAh. Någon som upplever något liknande?
Självklart förstår jag att det kommer minska med tiden, men är det rimligt att det minska med ca 200mAh efter så få cycler?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-30 20:37
Ursprungligen av iPilot:

Upplever att kapaciteten minskar relativt snabbt då jag vid leverans av min 13" hade ca 5800 mAh och nu efter 11 cycler har ca 5600 mAh. Någon som upplever något liknande?
Självklart förstår jag att det kommer minska med tiden, men är det rimligt att det minska med ca 200mAh efter så få cycler?

Jag hade från början 5770mAh och nu, 24 cykler senare, 5532mAh. Antar att det är rimligt?

jag har efter 22 cyklar 6167 mAh kvar, mer än vad jag haft tidigare :S men jag är glad för det!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-31 20:45
Ursprungligen av Ollebro:

jag har efter 22 cyklar 6167 mAh kvar, mer än vad jag haft tidigare :S men jag är glad för det!

Förmodar att du också har 13"?
Men hur många gånger har du kallibrerat och ungefär hur många mAh hade du från början?

Finner det lite lustigt dock att din siffra går upp då alla andras verkar gå ner, men det kan nog bara betyda att du lyckats få upp ribban på ditt batteri. Eller så kan det vara så att det ger felindikationer från batteriet, men det är väl mindre troligt.

Ursprungligen av iPilot:

Förmodar att du också har 13"?
Men hur många gånger har du kallibrerat och ungefär hur många mAh hade du från början?

Finner det lite lustigt dock att din siffra går upp då alla andras verkar gå ner, men det kan nog bara betyda att du lyckats få upp ribban på ditt batteri. Eller så kan det vara så att det ger felindikationer från batteriet, men det är väl mindre troligt.

har kalibrerat batteriet en gång. använder batteriet flitigt med, fast aldrig hela urladdningar utan 20% 30% användningar hela tiden.

hade från början ca 6000mAh - 6100 mAh

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-02 06:29

Det är väl precis såsom vissa redan nämnt; det förekommer nog måndags-exemplar även hos Apple.
Vissa får därmed bättre batterier än andra. Förhållandet mellan våra batteriers Ah innebär en skillnad på ca 6,12% vilket i tid innebär ca 37 minuters användande (baserat på det lovade värdet om 10h).

Personligen finnar jag det rätt mycket men andra i forumet har ju skrivit att de har så lite som 5500 mAh och där är ju skillnaden ytterligare lite mer.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-06-11 00:11

Tar och lägger mig i denna diskussionen jag med

Jag har Macbook pro i5 2.4 ghz och det känns som jag får ur alldeles för lite batteritid än utlovat.

Jag använder gfxcard och använder nästan bara intel kortet. I nuläget då jag har 3-4 flikar öppna i chrome, har på lägsta ljusstyrkan på både skärmen och tangentbordet får jag enligt batterimätaren 3.30 h med 75 % kvar av batteriet. Vet inte vad jag ska göra eller om det är normalt att det är så låg batteritid...

Batteriet är kalibrerat en gång och det har laddats ca 10 cykler.

Fullt laddat är batteriet på 7121 mah så det är 220 mah mer än "original" vilket är bra (:

Batteritiden har aldrig varit mer än 5.30 h och då hade jag inte ens webbläsare igång utan datorn var bara igång...

Drar spaces och growl batteritid på något sätt? Detta är min första mac så vill kolla så allting stämmer.

Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 5516
Fulladdat: Nej
Laddar: Nej
Full laddning (mAh): 7121
Statusinformation:
Cykelantal: 10
Skick: Normalt
Batteri installerat: Ja
Amperetal (mA): -1583
Volttal (mV): 11743

Senast redigerat 2010-06-11 00:48
  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-11 00:19
Ursprungligen av jhebbe:

Fullt laddat är batteriet på 7121 mah så det är 120 mah mer än "original" vilket är bra

Vart kan du se vad som är original eller rättare sagt standard för batteriet?

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-06-11 00:45
Ursprungligen av iPilot:

Vart kan du se vad som är original eller rättare sagt standard för batteriet?

Jag använder coconut battery

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-11 12:51
Ursprungligen av jhebbe:

Jag använder coconut battery

Tack!

Själv ligger jag på 5714 och original är 5770. Alltså har jag 99% kvar på batteriets livslängd. Detta efter ca 1,5 månad. Startade som sagt på runt 5800.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-06-11 13:07
Ursprungligen av iPilot:

Tack!

Själv ligger jag på 5714 och original är 5770. Alltså har jag 99% kvar på batteriets livslängd. Detta efter ca 1,5 månad. Startade som sagt på runt 5800.

varsågod

vilken modell har du?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-11 13:29
Ursprungligen av jhebbe:

varsågod

vilken modell har du?

Kör MBP 13" 2,4Ghz.
Finns längre upp i tråden men vissa med samma modell har haft alltifrån 6100 till 5500 vid nyköp.

Hittade inte en bra tråd, men denna är ju ganska så nära. Köpte en MBP i7 i torsdags och satte på datorn 17.30 efter att ha installerat 8GB. Körde direkt på batteri och då säger han 3 timmar. Nu har det gått 1 1/2 timmer och det 43 minuter kvar. Och den kör på HD graphics och inte NVIDIA 512mb. Detta kan väl inte vara normal batteritid? Den ska ju hålla 8-9 timmar. Batteriet är kalibrerat en gång. Och det var igår.

Minnena kan väl inte dra mer bara för att det är 8 istället för 4.

Bevaka tråden