Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

32 eller 64 bit kernel

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en Macbook 4.1 2,4GHz 4GB ram.
Jag satt och provade Tinker Tool här om kvällen och i inforutan så stod det att jag använde 32 bitars kernel. Jag trodde att Mac körde 64 bitar överlag. Kan nån klok man/kvinna reda ut det här för mig eller är det en fråga där svaret är funkar det så fråga inte

Janne

Sökrutan till höger här på sidan, sökord '64' och 'kernel', första resultatet:

http://www.99.se/mac-os-x/275241-snow-leopard-64-bit-foerklaring.html

Snow Leopard kör kompatibla program i 64 bitar, även om du har 32-bitars kernel.

64 bitars kernel är teoretiskt bättre, men kan leda till kompabilitetsproblem med t ex externa enheter.

För de allra flesta är nog Apples grundinställning- 32-bitars kernel- att rekommendera ett tag till.

Du kan testa att byta till 64 bitars kernel genom att hålla in knapp '6' och '4' samtidigt när du bootar. Sen kan du se om allt funkar som det skall (bluetooth uppkopplingar, skrivare, kortläsare eller vad det nu må vara).

Den trådlösa överföringen på min pulsklocka, en Garmin 310XT fungerar t ex inte med 64-bitars kernel.

Hej igen!
Tack för snabbt svar. Men har det nån betydelse för mig som användare? Är 64 bitars snabbare? Bättre? Stabilare? Eller ska jag helt enkelt låta allt vara som det är?

Janne

Oj!!
Svaret på min fråga kom innan jag hann skicka den

Se Hagelins länk. SÖK innan ni skapar nya trådar!

Stänger här.

/Mod

1
Bevaka tråden