Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Känd eller okänd funktion i Finder?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kolla texten i bilden nedan. Det är en animerad gif-bild. Jag tror ni måste klicka på bilden först för att se stegen.

Självklart var det här ingen okänd funktion för mig som kört Mac så länge. Jag har bara skapat tråden i rent utbildningsyfte... som säkert alla förstår...

okej då! jag visste inte om det eller har glömt bort det. Inte så lätt att bli gammal. Man får vara glad man hittar hem på kvällen.

Skitbra! Tack!

Verkar vara nytt i Snow Leopard. Testade nu i OS X 10.5 och där hände inget.

Jag vet inte riktigt vad jag ska använda det till, men det kanske kan komma till användning? Jag testade med mina .NEF-filer och de fungerade precis lika bra som de betydligt mindre .jpg jag först testade.

Jag är helt inarbetad med Quicklook så jag har väl samma fundering. Å andra sidan kan man ibland sakna inzoomning i Quicklook så det är väl den luckan det kan fylla. Man kan ju även dra ut kolumnen i sidled så bilden blir betydligt större.

Alt + shift = zooma tillbaka också.

  • Medlem
  • 2010-10-11 22:23

Vad är det som ska hända?

Ursprungligen av Baron:

Vad är det som ska hända?

Inzoomning.

Klicka på min bild - det är en animerad gif.

  • Medlem
  • 2010-10-11 23:00

Det händer inget när jag alt-klickar.

Ursprungligen av Baron:

Det händer inget när jag alt-klickar.

Vilken sorts leopard är du betrodd med? Snö eller vanlig?

Ursprungligen av Anders Täpp:

...Alt + shift = zooma tillbaka också.

Och Alt + shift + cmd = zooma direkt till ursprungsläget

Ursprungligen av Baron:

Det händer inget när jag alt-klickar.

Det måste vara en bild. Funkar inte med t.e.x. pdf (då kan man bläddra istället!)

  • Medlem
  • 2010-10-12 06:29

10.6.4. Men jag har QL-plugins som kanske upphäver detta?

Det var som fan!

Tack Anders, det är inte ofta man lär sig något nytt om Finder, men desto roligare när det väl sker!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det var som fan!

Tack Anders, det är inte ofta man lär sig något nytt om Finder, men desto roligare när det väl sker!

Jag har googlat lite nu och en helt otrolig historia dök upp...

Steve Jobs har varit så otroligt upptagen med iPad och iPhone de senaste åren så hans bevakning av den inlåsta Finder-koden har märkbart försvagats. Tydligen har några utvecklare lyckades ta sig in i det låste utrymmet där Finder-koden förvaras. De yxade under stark tidspress till en ny funktion i Finder och smög sen ut igen.

När Steve upptäckte det här efter lanseringen av Snow Leopard så ska han tydligen först ha avskedat alla på Apple, inklusive sig själv, och sen återanställt alla en och en efter långa intervjuer.

Finder-koden förvaras efter den här händelsen i ett chip som Steve har opererat in under sin hud. Detta för att försäkra sig om att inga fler ändringar i Finder kommer att ske framöver.

Otroligt!

  • Medlem
  • 2010-10-12 07:29

Det fungerar när jag testar på nåt annat än jpg. Kanske har det med min AnimatedGIF_QL.qlgenerator att göra.

Ursprungligen av Baron:

Det fungerar när jag testar på nåt annat än jpg. Kanske har det med min AnimatedGIF_QL.qlgenerator att göra.

Njae, den har jag med.

Har du provat att logga in som gäst dvs med ett default-konto?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-10-12 10:08

coolt!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-10-12 15:09

men sant?

Ögat (förhandsvisning) ändras om man alt klickar på det och det blir en bildspels funktion som det går att zooma in och ut (alt + shift zoomar ut) och kolla runt i bilden i fullskärm. tack för tipset med förhandsvisning och alt knappen. Jag visste inte detta. mycket användbart!

1
Bevaka tråden