Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: Skicka utgående mail med Gmails smtp server

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,
tänkte bara tipsa om en grej jag upptäckte idag. Jag har länge stört mig på att Mail, faktiskt både på min iPhone och min MacBook, måste byta SMTP server när den byter nätverk. (Det beror ju på att alla ISPs blockerar all trafik på port 25 förutom den till deras egna SMTP servrar, allt för att blockera spammare från att utnyttja dåligt uppsäkrade servrar.)

På min iPhone blev detta extra jobbigt och dessutom så slutade det att funka öht att skicka mail med tele2s server, ingen aning om varför (jag vet att den är på port 587).

Så därför började jag undersöka Gmails utgående SMTP-server. Den går på port 587 och kräver autentisering, vilket gör den tillgänglig oberoende av vilken ISP man är uppkopplad till. Men Gmail gör en jobbig grej med alla utgående mail, den ändrar From-fältet till ens Gmail adress. Men det går att komma runt genom att i Gmails inställningar lägga till sin icke-gmail adress som default from.

Nu har jag alltså samma SMTP server oberoende av vilket nätverk jag använder, det är dessutom krypterat och som en bonus sparas alla mina skickade mail på Gmail konto.

För att det ska funka måste du alltså ha ett gmail konto, inställningarna på din iphone är: smtp.gmail.com och ditt användarnamn och lösenord, SSL= ON och port 587.

Hoppas detta tips gläder någon, mig hade det gjort överlycklig...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-11 14:32

Jag körde det här förut, men jag tycket att det blev jobbigt att from blev min gmail. Då kan man lika gärna använda gmailen rakt av. Tack för tipset dock, det är alltid någon som behöver det.

Ursprungligen av koze:

Jag körde det här förut, men jag tycket att det blev jobbigt att from blev min gmail. Då kan man lika gärna använda gmailen rakt av. Tack för tipset dock, det är alltid någon som behöver det.

YO! Läste du mitt inlägg? Jag beskriver hur man gör för att det INTE ska bli Gmail-adressen som FROM...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-11 16:40

Haha, fan vad lat jag är! Sorry. Tack för tipset!

Tack så mycket för tipset. Äntligen fick jag ordning på problemet med mailskickandet.
Jävligt konstigt det här. för en månad sedan skcikade jag järnet med mailout.telia.com Sen drog jag på semester och kom hem i förrgår. Då funkade det inte att skicka...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-19 22:56
Ursprungligen av Jstmartin:

Tack så mycket för tipset. Äntligen fick jag ordning på problemet med mailskickandet.
Jävligt konstigt det här. för en månad sedan skcikade jag järnet med mailout.telia.com Sen drog jag på semester och kom hem i förrgår. Då funkade det inte att skicka...

Testa smtprelay1.telia.com

Har testat det. Men det vägrar att fungera. Står bara att det inte går att skicka. Hur skumt som helst.
Har du några andra inställningar mer än att du skriver in smtprelay1.telia.com

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-20 09:51
Ursprungligen av Jstmartin:

Har testat det. Men det vägrar att fungera. Står bara att det inte går att skicka. Hur skumt som helst.
Har du några andra inställningar mer än att du skriver in smtprelay1.telia.com

Nej. Har du testat att använda GMails smtp?

Ursprungligen av svantet:

..Men Gmail gör en jobbig grej med alla utgående mail, den ändrar From-fältet till ens Gmail adress. Men det går att komma runt genom att i Gmails inställningar lägga till sin icke-gmail adress som default from...

Jag lyckas inte hitta var jag ska skriva in min "icke-gmail-adress. Tacksam för tips, eller en annan lösning på en universell smtp-server som fungerar både med wifi och 3G.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-22 10:38

Lite sent men här kan du ändra mailadressen i gmail.

*Inställningar
*Konto och import
välj skicka mail från:

/hebb

1
Bevaka tråden