Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple TV - Ett sista försök?

Tråden skapades och har fått 137 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-03 06:40
Ursprungligen av Goflorp:

De vill väl att den skall "försvinna" i mörkret framme vid tv-bänken och smälta in bland allt det andra mörka i hemelektronikväg.

Personligen tycker jag det passar in bättre om man nu ska ha en ATV. De flesta TV & DVD-spelare är svarta även om det nya formatet i och för sig gör att man kan gömma undan den lilla lådan.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2010-09-02 21:29

Om man som jag, funderat på att köpa en AirPort Express till för att ha till AirTunes till stereon vid TV:n, känns Apple TV som ett självklart alternativ! Det kostar ju båda $99, och då får man ju videoströmningen "på köpet". Eller har jag fattat fel? Om man nu inte vill ha de andra trådlösa funktionerna på Expressen så klart...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-02 21:56

Den här videoströmmningen från annan dator som det pratas om, vilka format är det som gäller och måste videofilmerna finnas i itunes t.ex. på den andra datorn?

  • Oregistrerad
  • 2010-09-02 22:16
Ursprungligen av Kajan:

Den här videoströmmningen från annan dator som det pratas om, vilka format är det som gäller och måste videofilmerna finnas i itunes t.ex. på den andra datorn?

Den får vara i vilket format som helst, bara den går att spela i itunes (tror det svarar på din fråga)

Ska jag köpa en dator specifikt till TV:n vill jag såklart kunna spela upp i princip vad jag vill i den utan att nån ska lägga sig i var det kommer ifrån. Annars är den helt värdelös.

jag har en massa mp4-filmer på imac'en. det + bilder och musik gör det intressant. annars inte. det hade varit cool om man kunde surfa på den också...från soffan

Ursprungligen av Laseranders:

Ska jag köpa en dator specifikt till TV:n vill jag såklart kunna spela upp i princip vad jag vill i den utan att nån ska lägga sig i var det kommer ifrån. Annars är den helt värdelös.

Värdelös är den väl inte.
Men piratkopierat material gör sig nog bäst med de andra mediespelarna där ute.

Det är en pryl för konsumenter, för 750:- i USA.
Den är ju billigare än vad en trådlös accesspunkt är.

Klart den inte passar oss nördar här som kan det här på våra fem fingrar.

Resonemanget kring att den är kass, värdelös och ren skit för att den inte klarar mkv/1080p etc är ju lika huvudlöst som att rekommendera en iPod Shuffle till ngn som vill ha med sig hela sitt musikbibliotek.

Jag tänker hela tiden på en fras när det pratas AppleTv:

SHUT UP AND WATCH THE MOVIE.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-03 20:33

Apple tv + iTunes server på nas = sant??

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-03 23:59

Det är synd att ett så IT-utvecklat land som Sverige inte ligger längre fram när det gäller filmer/serier genom exempelvis den här lösningen. Svensson gillar fortfarande att gå till videobutiken och hyra en sketen DVD och då antar jag att vi inte får sånt här.
Personligen tycker jag det är grymt bra lösning, jag behöver ingen Popcorn Hour för några tusen. Den här ligger bra till i pris och jag slipper ha 10 meter kabel från min Macbook till min projektor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-04 03:24

Till Sverige snart?!

I min iver att få tag på den nya ATV:n snubblade jag övre (ja faktiskt) :

Apple TV - Apple Store (Sverige)

Betyder detta att den är på väg till Sverige inom kort? Jag hoppas verkligen det, för sladdar är det minsta jag önskar i mitt vardagsrum men är inte beredd att gå på den gamla ATV:n. Filmer i all ära men jag önskar mest att kunna visa bilder och lyssna på musik - ja trådlöst.

Ursprungligen av TAN76:

I min iver att få tag på den nya ATV:n snubblade jag övre (ja faktiskt) :

Apple TV - Apple Store (Sverige)

Betyder detta att den är på väg till Sverige inom kort? Jag hoppas verkligen det, för sladdar är det minsta jag önskar i mitt vardagsrum men är inte beredd att gå på den gamla ATV:n. Filmer i all ära men jag önskar mest att kunna visa bilder och lyssna på musik - ja trådlöst.

Nix, en sånn sida fanns för första Iphonen också. Testa att byta ut store.apple.com/se/
till valfritt land så får du upp en nästan identisk sida, bortsett från de länder där den finns att beställa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-19 15:50
Ursprungligen av TAN76:

I min iver att få tag på den nya ATV:n snubblade jag övre (ja faktiskt) :

Apple TV - Apple Store (Sverige)

Betyder detta att den är på väg till Sverige inom kort? Jag hoppas verkligen det, för sladdar är det minsta jag önskar i mitt vardagsrum men är inte beredd att gå på den gamla ATV:n. Filmer i all ära men jag önskar mest att kunna visa bilder och lyssna på musik - ja trådlöst.

Ser ju lovande ut!!! Hoppas verkligen att den släppa snart,, känns ju så eftersom dom byggt klart hela sidan...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-04 07:37

Jag håller inte alls med trådskaparen att marknaden i Sverige för AppleTV är död. Men Apple är inte ensamma på marknaden. Det finns en uppsjö med mediaspelare på marknaden. Även många blu-ray-spelare och bättre TV-apparater har mediaspelarfunktioner som konkurrerar med AppleTV.

Om man vill så kan man använda AppleTV:n som en ren musikspelare. Och då fungerar den precis lika bra som en iPod eller en AirPort Express, fast med stor bildskärm. Sen går det ju hur bra som helst att lyssna och kolla på podcasts, internetradio, Youtube och filmtrailers. Man kan visa sina egna bilder och se på film som man har rippat själv.

Sen att det inte går att köpa filmer eller TV-program i Sverige beror nog snarare på att mediaföretagen i Sverige skyddar sin business än att det skulle vara något fel på AppleTV:n.

När det gäller det begränsade formatstödet så beror det nog på att Apple inte vill vara med och stödja illegal nedladdning. För då skulle chanserna att få tillgång till film- och TV-rättigheter bli ännu mindre.

Jag är mycket nöjd med min AppleTV. Jag använder den betydligt mer än min iPod nano, för att ta ett exempel på en produkt som ingen ifrågasätter. Det enda jag är missnöjd med är att den inte går att stänga av helt och att den blir väldigt varm, även när den står i viloläge.

Den nya modellen av AppleTV är mindre intressant för mig eftersom den saknar lagringskapacitet. Jag vill inte ha en dator igång när jag lyssnar på musik. Förhoppningsvis kan man koppla in en HD via USB. Det gick inte med den gamla modellen om man inte hackade den först.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-09-05 07:14
Ursprungligen av Macus:

...
Den nya modellen av AppleTV är mindre intressant för mig eftersom den saknar lagringskapacitet. Jag vill inte ha en dator igång när jag lyssnar på musik. Förhoppningsvis kan man koppla in en HD via USB. Det gick inte med den gamla modellen om man inte hackade den först.

Går det att koppla en NAS, ex. Netgear ReadyNAS DUO (över nätverket) till Apple TV?
Någon som i så fall har erfarenheter av detta?

/M

Ursprungligen av Micke F:

Går det att koppla en NAS, ex. Netgear ReadyNAS DUO (över nätverket) till Apple TV?
Någon som i så fall har erfarenheter av detta?

/M

Jag hade absolut hoppats på att den nya aTV skulle öppna upp för en sådan lösning med iOS och då framtida appar från tex Netgear. Om det rullar ett iOS i bakgrunden vet jag inte men gör det det så kanske vi får en sådan lösning på sikt och AirPlay var en positiv nyhet för strömmad media.

Jag vill komma åt mina stillbilder, rörliga bilder och min musik från NASen och koppla till TVn och stereon. aTV verkar inte vara lösningen i denna version heller tyvärr.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-09-04 08:41

Diskussionen om hurvida Apple-TV (nya eller gamla modellen) är bra eller dålig är egentligen ointressant. Den är som den är och antingen så tycker man det räcker/är bra och använder den eller så inte.

För mig så funkar det, all min musik, alla bilder, alla filmer (egna och andras) ligger i iTunes. Alltså kan jag komma åt dessa vart jag än befinner mig i huset och även utanför. Tankar jag hem något som inte har rätt format så konverterar jag det. All min teknik är Apple och därför fungerar det så bra ihop.

Gnället över att Apple-TV inte klarar andra format har ju i princip bara att göra med nedladdning och ratio, det vet givetvis Apple och eftersom dom vill få tillgång till musik, film- och TV att sälja via sina kanaler så kommer dom inte att ändra sig, för dom sitter ännu så länge i knäet på mediabranchen. Men med fler Macar och ännu fler iOS-enheter så kommer det att ändras.

Jag tror att en molntjänst för att streama köpt/hyrd film/TV och musik från Apple inte är så många år bort och då passar Apple-TV perfekt.

Jag syftade mest på att marknaden är död p.g.a aTV inte går att beställa eller köpa. Om en produkt inte går att få tag i, anser i alla fall jag att företaget som säljer produkten inte ser/har någon marknad i det landet.

Sen kan jag ju tillägga att under mina år som butikssäljare hos en Apple ÅF i centrala Stockholm, sålde jag, om jag inte minns fel 2 st. aTV under hela tiden. Och tro mig, jag pushade för den (har ägt en själv) och är en bra säljare när jag vill Tror mina dåvarande kollegor kan kicka in med ungefär samma resultat.

Jag förstår att folk tycker det är en bra produkt för att streama osv. (har som sagt ägt en för samma ändamål själv). Men i ärlighetens namn är det en handikappad Mac mini korsat med en AirPort Express tills det går använda den till vad som är grundtanken: hyra film/TV-serier, utan omvägar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-04 11:27

Ingen har sagt att den aldrig kommer släppas i Sverige. Som vanligt börjar Apple sälja i vissa länder och utökar sedan distributionen.

Ursprungligen av planB:

Ingen har sagt att den aldrig kommer släppas i Sverige. Som vanligt börjar Apple sälja i vissa länder och utökar sedan distributionen.

Nej det har ingen sagt. Likaså har ingen sagt att den kommer säljas i Sverige, om du inte har en källa?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-04 13:44
Ursprungligen av johannes.roth:

Nej det har ingen sagt. Likaså har ingen sagt att den kommer säljas i Sverige, om du inte har en källa?

Det var du som kallade marknaden död "p.g.a. aTV inte går att beställa eller köpa. Om en produkt inte går att få tag i, anser i alla fall jag att företaget som säljer produkten inte ser/har någon marknad i det landet."

Den går inte att få tag i JUST NU. Och det är en dålig indikation på om Apple ser en marknad i landet eller ej. iPhone släpptes ju här med fördröjning, t.ex.

Dessutom: hur många Apple-produkter - hårdvara - säljs inte i Sverige bortsett från iPad? Väldigt lite talar för att TV inte kommer säljas här, så småningom.

Ursprungligen av johannes.roth:

Likaså har ingen sagt att den kommer säljas i Sverige, om du inte har en källa?

Det Jobs sa var väl att det idag finns innehåll i iTunes i sex länder men att fler tillkommer senare i år. Det betyder ju att Apple arbetar för att bredda marknaden och rimligt finns Sverige med i planerna på sikt, även om det kanske dröjer (tror inte Sverige är med i första utvidgningen).

gillar designen, har den gamla ATVn på 40 gb men det är nog dags för en uppgradering när den nya kommer hit...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-05 10:03

Man ska nog inte räkna med att det kommer att gå att strömma med AirPlay från något annat än IOS-enheter och från iTunes. Apple vill ju givetvis att vi ska köpa och använda deras produkter.

Men det hade varit bro om Apple kunde släppa en egen "NAS-programvara" för TC och AirPort Extreme så man slapp ha datorn eller iPhone:n/iPod:en/iPad:en igång. Men det kan vi nog också glömma.
För hade de velat det så hade de säkert tagit fram det redan.

Ursprungligen av Macus:

Man ska nog inte räkna med att det kommer att gå att strömma med AirPlay från något annat än IOS-enheter och från iTunes. Apple vill ju givetvis att vi ska köpa och använda deras produkter.

Ja, det är ju det klassiska skälet som folk brukar ta upp, men det betyder inte alltid att Apple har slutna lösningar. Apple vill förstås sälja produkter, men de gör ibland öppna standarder av sina lösningar (Firewire, Bonjour etc) för att få ett utbredd stöd (som i sin tur kan leda till mer försäljning av Apples produkter). Hittills har det inte varit så med AirTunes, tyvärr, men är du säker på att det inte kommer att ske med AirPlay?

Det är i alla fall redan klart att man ska kunna strömma *till* andra produkter än Apples (så var inte fallet med AirTunes), på Apple AirPlay-sida står det:

AirPlay lets you stream music throughout your entire house — wirelessly. AirPlay wireless technology will be fully integrated into speaker docks, AV receivers, and stereo systems from companies such as Bowers & Wilkins and Denon. So you can enjoy your entire iTunes library — every song and every playlist — wirelessly.

Jag har dock inte hittat mer info ännu om det är lika öppet vad man strömmar *från*.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-05 20:21

Jag har ingen inblick vad Apple tänker göra. Jag bara Försöker bara tänka mig in i hur deras strategi kan se ut. Eftersom Apple inte själva tillverkar några egna högtalare(iPod Hifi är ju historia) eller stereo/hemmabio-förstärkare så kan det inte skada deras egen business att öppna upp för företag som Denon och Bowers & Wilkins på mottagar/uppspelningsidan.

Jag tror inte att de licensierar ut tekniken till exempelvis Spotify. Spotify konkurrerar ju direkt med iTunes.

Ursprungligen av Macus:

Jag tror inte att de licensierar ut tekniken till exempelvis Spotify. Spotify konkurrerar ju direkt med iTunes.

Förhoppningen vore att det inte handlar om licenser, utan att det blir en öppen standard fri för alla att arbeta mot. (Och precis som det togs upp i AirPlay-tråden, där detta egentligen passar bättre att diskuteras, så skulle Spotify kunna bygga in stöd redan idag på samma sätt som Airfoil gör.)

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-09-06 16:47

Jag tycker också att den här produkten var intressant, *om* den blir mer svenskanpassad med textning på det man kan hyra. Själv är jag ingen som hyrgrejen sticker i ögonen på, utan ser jag en TV-serie, så ser jag sällan om den igen. Så personligen blir jag bara gynnad av de lägre priserna tack vare att man "bara" hyr. Att verkligen äga saker skulle vara lite bortkastat för min del.

Och ja, jag tror att utvecklingen på marknaden främst beror på hur TV-bolagen och rättighetsinnehavarna ställer sig till produkten. Apple vill säkert helst av allt ha det här till hela världen så snart som möjligt, men när de håller hårt i rättigheterna så knogarna vitnar, så går det ju som vanligt trögare.

Apple skulle släppt en iOS aTV och presenterat två appar från FOX och ABC. De skulle kunna ha iAd för gratisinnehåll och prenumeration för betalinnehåll. TV-bolagen skulle nappa och göra egna appar. Nästa år kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-09 14:19

Varför är hårdvaran så krypplad för? Jag strömmar idag 1080p filer på 25-35 Mbit till min Playstation 3. Kom igen för i helvete Apple, det här är en produkt som släpptes november 2006...

Hela iTunes Server-debaklet i och med iTunes 10 där Apple "dödat" stöd för DAAP är lite pinsamt. Fine att de gör det om de samtidigt fixar en iTunes Server. Men det har man inte då hela "AirPlay" bygger på att man har en iTunes client på en Mac eller PC (dvs NAS:ar får inte vara med). Apple verkar gilla idén om "many to many" delning och inte att man har en central lagring i hemmet på ex. en NAS därifrån alla maskiner (MacPro, MacMini, Apple TV och iPhone) kan strömma sitt media fritt.

Hård- och mjukvarubegränsningen är illa. Apple TV baserad på iOS hade varit klockrent då det just öppnat upp för tredje-partstillverkare att hitta egna lösningar precis som man gjort på iPhone. Spotify är ett klock-rent exempel som gör att jag inte är en iTunes kund. Apple kan aldrig lösa allas behov. Bygg en solid bas andra kan skala vidare på för deras behov.

Jag var tveksam som fasiken till att skaffa en MacMini som media-server men nu har jag inga andra val.

Ursprungligen av Erik.dv:

Varför är hårdvaran så krypplad för? Jag strömmar idag 1080p filer på 25-35 Mbit till min Playstation 3. Kom igen för i helvete Apple, det här är en produkt som släpptes november 2006...

Hela iTunes Server-debaklet i och med iTunes 10 där Apple "dödat" stöd för DAAP är lite pinsamt. Fine att de gör det om de samtidigt fixar en iTunes Server. Men det har man inte då hela "AirPlay" bygger på att man har en iTunes client på en Mac eller PC (dvs NAS:ar får inte vara med). Apple verkar gilla idén om "many to many" delning och inte att man har en central lagring i hemmet på ex. en NAS därifrån alla maskiner (MacPro, MacMini, Apple TV och iPhone) kan strömma sitt media fritt.

Hård- och mjukvarubegränsningen är illa. Apple TV baserad på iOS hade varit klockrent då det just öppnat upp för tredje-partstillverkare att hitta egna lösningar precis som man gjort på iPhone. Spotify är ett klock-rent exempel som gör att jag inte är en iTunes kund. Apple kan aldrig lösa allas behov. Bygg en solid bas andra kan skala vidare på för deras behov.

Jag var tveksam som fasiken till att skaffa en MacMini som media-server men nu har jag inga andra val.

Så oerhört välformulerat och sant. Just när det gäller media i hemmet har Apple valt fel filosofi. En Itunes-server hade varit bäst. Man vill ju ha en central server som man kan strömma allt ifrån och samtidigt styra vart man än är. En mediacapsule hade varit det ultimata.

Bevaka tråden