Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Regler för foto/film för webb

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-05-01 12:28

Bakgrund:
Jag driver en hemsida för en idrottsförening och inför varje säsong tar jag lagbild och porträttbilder på spelarna i lagen. Jag har också testat att filma några matcher och gjort "hightlights-filmer" till hemsidan. Självklart tar jag vanliga stillbilder också på matcherna till referaten.

Frågor:
1. Vilka regler gäller för att ta porträttbilder och lägga upp på internet? Såvitt jag har förstått får man ta bilder och använda dem så länge det inte är reklam. Men gäller samma sak för personer under 18?

2. Får man filma matcher och lägga ut på internet utan vidare? Det "egna" laget tycker ju bara det är roligt, men det kan ju finnas någon i motståndarlaget som inte vill vara med.

3. Vanliga stillbilder från matcherna får man väl ta hur som helst?

själva fotograferandet och filmandet är inget problem så länge föreningen (markägaren) inte har något att invända.

men bilder där man kan identifiera någon person räknas väl som 'personuppgift' enl PUL, och kräver då godkännande innan publicering på en hemsida.
undantaget är om bilden kan anses vara 'konstnärlig' eller om publiceringen är i journalistiskt syfte.

Du kan lugnt lägga ut bilder och film på nätet, även om det finns "motståndare" med på bilderna/filmerna. På fotosidan.se hittar du mycket info om vilka regler som gäller, sök där så hittar du massor av info.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-05-01 21:15

Det här var en bra artikel. Den sa mer eller mindre det jag redan trodde mig veta. Man behöver bara den fotograferades tillstånd om det handlar om reklam.
Men när jag läser på datainspektionens hemsida understryker de hela tiden att man bör ha tillstånd.
I journalistiska syften behöver man dock inte ha några tillstånd alls, så att fotografera / filma fotbollsmatcher bör ju rimligtvis vara ett sådant syfte. Även om de som spelar skulle vara tio år?

Har sidan en ansvarig utgivare eller inte?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-05-02 09:23
Ursprungligen av Chaosstar:

Har sidan en ansvarig utgivare eller inte?

Nja det är väl jag i så fall

Ursprungligen av ledin:

Nja det är väl jag i så fall

Om sidan har en ansvarig utgivare och innehållet är av journalistisk karaktär så gäller inte PUL. Men det kan va en fin gräns...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-15 14:06
Ursprungligen av ledin:

Nja det är väl jag i så fall

För att vara ansvarig utgivare så måste du vara registrerad hos en myndighet. Av ditt svar verkar det som att du inte är ansvarig utgivare.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-05-04 08:21

Okej, men säg att jag ska ta porträttbilder på spelare som är under 18 år, behöver jag tillstånd från deras föräldrar först?

Ursprungligen av ledin:

Okej, men säg att jag ska ta porträttbilder på spelare som är under 18 år, behöver jag tillstånd från deras föräldrar först?

Nej, det är först när bilder ska användas som det skulle kunna bli aktuellt.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-05-04 12:05
Ursprungligen av akerstrom:

Nej, det är först när bilder ska användas som det skulle kunna bli aktuellt.

Jo, men frågan är om man måste fråga först?

Ursprungligen av ledin:

Jo, men frågan är om man måste fråga först?

Nej, du behöver inte fråga först (även om det ofta kan vara en god idé att göra det).

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-05-05 08:17
Ursprungligen av akerstrom:

Nej, du behöver inte fråga först (även om det ofta kan vara en god idé att göra det).

Okej, jo det är klart.
Tack för svaren

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-15 13:54
Ursprungligen av ledin:

Bakgrund:
Jag driver en hemsida för en idrottsförening och inför varje säsong tar jag lagbild och porträttbilder på spelarna i lagen. Jag har också testat att filma några matcher och gjort "hightlights-filmer" till hemsidan. Självklart tar jag vanliga stillbilder också på matcherna till referaten.

Frågor:
1. Vilka regler gäller för att ta porträttbilder och lägga upp på internet? Såvitt jag har förstått får man ta bilder och använda dem så länge det inte är reklam. Men gäller samma sak för personer under 18?

2. Får man filma matcher och lägga ut på internet utan vidare? Det "egna" laget tycker ju bara det är roligt, men det kan ju finnas någon i motståndarlaget som inte vill vara med.

3. Vanliga stillbilder från matcherna får man väl ta hur som helst?

1. Det är rekommenderat att fråga alla medverkande inför fotograferingen. Om det finns personer under 18 år, så ska man fråga föräldrarna innan. Men eftersom föreningen ger dig ett uppdrag, så bör alla parter vara införstådda med ändamålet. Men alltid bra att kolla innan.

2. Det är helt ok att filma för ändamålet. Bara du har tillstånd av arrangörerna.

3. Samma sak som punkt två.

Ursprungligen av Reisan:

1. Det är rekommenderat att (...)

2. Det är helt ok att (...)

3. Samma sak som punkt två.

'rekomenderat av' och 'ok' enligt vem?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-16 00:38
Ursprungligen av gabriela:

'rekomenderat av' och 'ok' enligt vem?

Generell rekommendation av regler som gäller alla. Så länge man följer sådana rekommendationer så har man ryggen fri.

Jag brukar i alla lägen "avpersonifiera" de bilder jag har ute på männsikor.

bara för att jag vet att det är Jesper Rutger Fahlén på en bild så är ju inte det en info som gör ngn lyckligare.

Jag har arbetskamrater som ligger ute so "Worker/Arbetare", bilder på barn som "Barn" osv.
Det finns liksom ingen anledning att göra koppling person-Bild - bilden blir inte bättre.
Det är synd at spela folk i händerna som är ute efter en bild på någon i ngt skumt syfte.

Ett tips, skriv egna namnet inom citattecken som sök på google och klicka på "bilder".
Ser du dig själv ?

  • Medlem
  • 2010-08-16 07:45

Ansvarig utgivare kräver utgivningsbevis. (Det har stått en del om det i samband med Wikileaks på siståne.)
Att söka utgivningsbevis - PRV
http://www.rtvv.se/se/Internet/utgivningsbevis/

1
Bevaka tråden