Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Apple TV snart?

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det sägs att det kommer en ny Apple TV snart, som i princip ska vara en iPad (A4-processor) utan skärm, samt utan hårddisk, men man ska kunna koppla in extern hårddisk.

Apple Reportedly Prepping Revamped Apple TV: iPhone OS, Cloud-Based Storage, $99 Price Point? - Mac Rumors

Operativsystemet ska vara iPhone OS.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-05-29 16:38

Vore ju coolt helt klart. men avsaknaden av film/tv-serienerladdning i iTunes i Sverige så spelar det ingen roll vad Apple släpper.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-05-29 17:07
Ursprungligen av Jetwash:

Vore ju coolt helt klart. men avsaknaden av film/tv-serienerladdning i iTunes i Sverige så spelar det ingen roll vad Apple släpper.

Om den stöder Apps (vilket jag förutsätter), kan man ju alltid hoppas på SVT Play, Headweb, Voddler, TV4 Play mm. Då blir behovet av iTunes inte lika stort.

Men det är samtidigt ett fullständigt mysterium att det ska vara så svårt för Apple att få till avtal med film & TV-bolagen att vi fortfarande, efter så här många år, fortfarande står kvar med ett fullständigt innehållslöst iTunes Store på TV/filmfronten. Vill de inte sälja sin media? Vill de inte tjäna pengar? Idioter.

Ursprungligen av akesson:

Men det är samtidigt ett fullständigt mysterium att det ska vara så svårt för Apple att få till avtal med film & TV-bolagen att vi fortfarande, efter så här många år, fortfarande står kvar med ett fullständigt innehållslöst iTunes Store på TV/filmfronten. Vill de inte sälja sin media? Vill de inte tjäna pengar? Idioter.

Men apple kanske inte är så angelägna att få in det i Sverige. När dom ändå tjänar pengar på oss, efter som många redan har ett Amerikanskt iTunes konto och hyr och köper film därigenom. då kanske det inte är värt besväret för Apple

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-29 17:43
Ursprungligen av kalle94:

Men apple kanske inte är så angelägna att få in det i Sverige. När dom ändå tjänar pengar på oss, efter som många redan har ett Amerikanskt iTunes konto och hyr och köper film därigenom. då kanske det inte är värt besväret för Apple

Är vi verkligen så många som har det (inte jag ännu i allafall) så att det påverkar Apples syn på den svenska marknaden? Nää, tror ännu inte det.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-05-29 18:33
Ursprungligen av kalle94:

Men apple kanske inte är så angelägna att få in det i Sverige. När dom ändå tjänar pengar på oss, efter som många redan har ett Amerikanskt iTunes konto och hyr och köper film därigenom. då kanske det inte är värt besväret för Apple

Det är så få svenskar som har ett amerikanskt itunes-konto och amerikanskt kreditkort så de kan köpa film/TT att det inte ens syns som ett avrundningsfel i Apples siffror.

Så nej, det är inte där skon klämmer.

Ursprungligen av akesson:

Det är så få svenskar som har ett amerikanskt itunes-konto och amerikanskt kreditkort så de kan köpa film/TT att det inte ens syns som ett avrundningsfel i Apples siffror.

Så nej, det är inte där skon klämmer.

Få Svenskar?
Av hela befolkningen? ja då är det en liten del
Eller av dom som aktivt köper musik från itunes? då är det en större del. För det är ju ändå dom som köper från itunes som man måste räkna som potentiella köpare till köp av film senare.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-05-29 18:45
Ursprungligen av kalle94:

Få Svenskar?
Av hela befolkningen? ja då är det en liten del
Eller av dom som aktivt köper musik från itunes? då är det en större del. För det är ju ändå dom som köper från itunes som man måste räkna som potentiella köpare till köp av film senare.

Nej. Minst 99.99999 % av de svenskar som handlar musik på iTunes gör det med sitt vanliga svenska iTunes-konto med ett helt vanligt svenskt kreditkort. Det lilla fåtal som sitter med amerikanskt kreditkort/adress eller köper dyra amerikanska itunes gift cards på eBay för att betala med är så få att de inte har med saken att göra, så enkelt är det.

Kan vi släppa det här sidospåret nu?

Ursprungligen av akesson:

Kan vi släppa det här sidospåret nu?

Absolut.
så ny TV, kul. Jag hoppas bara att Apple gör det bra med ny hårdvara. A4-processor skulle kunna gör susen.

Har inte heller Amerikanskt iTunes konto (än). Men ju fler som skaffar det "så länge" så tar det nog ännu längre tid innan Sverige får möjlighet att hyra och köpa film i iTunes.
Men jag vet inte hur många det, någon som har en gissning? eller ska vi göra en undersökning?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-05-29 18:39
Ursprungligen av kalle94:

Har inte heller Amerikanskt iTunes konto (än). Men ju fler som skaffar det "så länge" så tar det nog ännu längre tid innan Sverige får möjlighet att hyra och köpa film i iTunes.
Men jag vet inte hur många det, någon som har en gissning? eller ska vi göra en undersökning?

Det räcker inte med ett amerikanskt konto, du måste ha ett amerikanskt kreditkort också, vilket innebär att du måste ha en amerikansk adress osv. Med andra ord väldigt krångligt och det är ytterst få som har detta. Så, nej, detta har inte med saken att göra.

Det hela hänger på internationella distributionsavtal för film/TV som de stora bolagen håller inne med pga att de tror att de ska kunna fortsätta att tjäna pengar på att frakta plastbitar. Det kommer inte hända och de kommer få betala dyrt för sina misstag framöver.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-29 22:33

hoppas på appstore så man får svt play, headweb och allt sånt .. då behöver jag inte ha min mac mini under tven. bara voddler slutar med sitt flash trams!!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-05-30 00:10

Bästa som hänt sedan iPhone, speciellt om den kommer bli lika billig man antagit.

En dedikerad Mac mini är helt enkelt för dyr som mediacenter.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-05-30 09:38

Det vore riktigt spännande med en ny Apple TV, en som kanske är värd att köpa. Men om den nya är som den nuvarande måste jag köpa ny teve först...

"snart" är nog väldigt relativt. Dessutom, så länge det inte går att köpa filmer mm på svenska iTS så kan jag inte se någon nytta med en ATV.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-30 16:03
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

"snart" är nog väldigt relativt. Dessutom, så länge det inte går att köpa filmer mm på svenska iTS så kan jag inte se någon nytta med en ATV.

Jo om det finns en AppStore så kan man hyra film på headweb och se på svt play.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-30 16:41
Ursprungligen av _mattis:

Jo om det finns en AppStore så kan man hyra film på headweb och se på svt play.

Håller med. Fanns den tillgänglig för $99 skulle jag nog köpa en för att få enkel tillgång till SVT Play, Headweb m.m i min TV.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

"snart" är nog väldigt relativt. Dessutom, så länge det inte går att köpa filmer mm på svenska iTS så kan jag inte se någon nytta med en ATV.

Som sagt tror jag läget skulle bli ett annat med en App Store också, då blir man inte lika totalt beroende av iTunes Store. Fast iTunes är ju ingen monopolprodukt på det sättet, allt som behövs är ju en .m4v eller .mp4 med rätt codec, problemet är bara att filmbranschen med alla till buds stående medel kämpar för att enklaste sättet att få tag i sådant även i fortsättningen ska vara på olaglig väg. Tycker själv att det låter som att de har lite otur när de tänker, men bara de är nöjda så...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-05-30 21:53
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

"snart" är nog väldigt relativt. Dessutom, så länge det inte går att köpa filmer mm på svenska iTS så kan jag inte se någon nytta med en ATV.

Skämtar du?

Tänk att komma åt alla filmer och foton på ett enkelt sätt över nätverket, dessutom inom Apples ekosystem.

Om Apple TV blir som det är sagt ovan och du ska kunna streama allt från din hdd och kunna ha din iPhone som fjärr kommer jag köpa den.

Förutsatt att du även kan köra filmer som INTE är importerade via iTunes, och att streamen verkligen fungerar. Annars väntar jag på en jailbreak så tar vi den då.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-03 08:26
Ursprungligen av SethCohen:

Om Apple TV blir som det är sagt ovan och du ska kunna streama allt från din hdd och kunna ha din iPhone som fjärr kommer jag köpa den.

Förutsatt att du även kan köra filmer som INTE är importerade via iTunes, och att streamen verkligen fungerar. Annars väntar jag på en jailbreak så tar vi den då.

Det finns ju ett program till iPhone / ipad som heter air video som kan streama många olika film format till iPhone så varför skulle inte det funka till Apple tv..

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-06-03 10:01

Dagens Apple TV stremar direkt till TV så på den punkten blir det inga problem.

Ursprungligen av what:

Dagens Apple TV stremar direkt till TV så på den punkten blir det inga problem.

AppleTV streaming och airvideo är inte samma sak. AppleTV streamar saker från iTunes. Airvideo kan streama allt möjligt i videoväg

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-03 13:47

Förstår inte riktigt det viktiga i att Apple TV skall kunna streama annat än det som ligger på iTunes. Allt ligger ju ändå i iTunes, det är ju bekvämast så.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-03 14:06
Ursprungligen av MatsOlov:

Förstår inte riktigt det viktiga i att Apple TV skall kunna streama annat än det som ligger på iTunes. Allt ligger ju ändå i iTunes, det är ju bekvämast så.

Helst vill man väl slippa att ha igång datorn. Och då får man väl lagra på en NAS om inte AppleTV:ns egen hårddisk räcker till.

Frågan är bara vilken NAS är att föredra som även klarar av att streama video till en AppleTV?

Tyvärr funkar det ju inte med Apples NAS (AE+HD) utan att ha igång datorn med iTunes samtidigt. Här hoppas jag på en uppdatering av programvaran till AirPort Extreme/Time Capsule.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-03 14:35

Men datorn är ju alltid i gång, vem har tid att vänta på att den skall starta varje gång man går dit?

@MatsOlov

Nu är det ju faktiskt så enkelt att alla är olika. Min dator fäller jag till exempel ned locket på när jag inte använder den och då är den nog att betrakta som avstängd även om den bara vilar.

Om jag dessutom skulle vilja ha alla mina DVD-filmer på datorn för att strömma till ATV:n skulle jag behöva kasta ut DVD-läsaren och sätta in en extra hårddisk där för att få plats med alla filmer. Och då skulle jag inte ha någon DVD-läsare att läsa in filmerna med längre.

Det är väl bra för dig att du klarar dig bra med en ATV i originalutförande, men det duger inte för alla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-01 22:19
Ursprungligen av staed:

@MatsOlov
Det är väl bra för dig att du klarar dig bra med en ATV i originalutförande, men det duger inte för alla.

ATV flash löser problemet, min ATV är på 500 GB som jag klarar mig på till min musik.
Bara att koppla in en större om man behöver mer lagringsutrymme.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-03 16:52

Jag har min dator i vila när jag inte sitter vid den.

Om det stämmer att nya ATV'n blir typ som nämnt här så är det exakt vad jag förutsa för snart ett år sedan. :-D. Bara att leta i 99-arkivet - jag orkar inte.
(jag fick mothugg också om jag inte minns fel)

Bevaka tråden