Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i iOS4

Tråden skapades och har fått 179 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan inte para min 3G till datorn via Bluetooth, det är helt dött. Jag kommer aldrig förbi sökfönstret/"parningsrutan", vilket känns lite snopet.

Jag har återställt telefonen två gånger, provat ett annat användarkonto och sliter nu mitt hår i frustration. Internetdelning via sladd fungerar därmeot utmärkt, och 3.1.3 fungerade hur fint som helst med Bluetooth :S

Apple - Support - Discussions - iPhone 3G iOS 4-- Bluetooth isn't ...

EDIT: Länk

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 13:40
Ursprungligen av Snabeldrake:

Kan inte para min 3G till datorn via Bluetooth, det är helt dött. Jag kommer aldrig förbi sökfönstret/"parningsrutan", vilket känns lite snopet.

Jag har återställt telefonen två gånger, provat ett annat användarkonto och sliter nu mitt hår i frustration. Internetdelning via sladd fungerar därmeot utmärkt, och 3.1.3 fungerade hur fint som helst med Bluetooth :S

Apple - Support - Discussions - iPhone 3G iOS 4-- Bluetooth isn't ...

EDIT: Länk

Återställt UTAN backup?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-26 13:53
Ursprungligen av zappee:

Återställt UTAN backup?

Jag har återställt utan backup och upplever stora problem med bluetooth. Någon enstaka gång har iPhone dykt upp hos min MacBook Air men i princip inte längre. Alla andras bluetooth-enheter inom räckhåll på kontoret upptäcks direkt.

Ursprungligen av zappee:

Återställt UTAN backup?

Jaa, har provat det me'.

Skiten åker ut genom fönstret snart:

Högtalaren funkar 2s på t ex YouTube, sedan tyst.

inga ljud alls...
Lägger örat till och kan höra ett pys-ljud i samtalshögtalaren...
Känner hur den blir glödhet i nederdelen...

Återställt som bara den, inget verkar hjälpa.

frugan har också problem, men jag kan inte ens ta emot samtal. Jag finns helt enkelt inte om ngn försöker ringa mig. SMS verkar funka, men ibland plingar det till - ibalnd inte...

3 dagars Garanti kvar, hej Anovo!

Ursprungligen av Goflorp:

Skiten åker ut genom fönstret snart:

Högtalaren funkar 2s på t ex YouTube, sedan tyst.

inga ljud alls...
Lägger örat till och kan höra ett pys-ljud i samtalshögtalaren...
Känner hur den blir glödhet i nederdelen...

Återställt som bara den, inget verkar hjälpa.

frugan har också problem, men jag kan inte ens ta emot samtal. Jag finns helt enkelt inte om ngn försöker ringa mig. SMS verkar funka, men ibland plingar det till - ibalnd inte...

3 dagars Garanti kvar, hej Anovo!

Citerar mej själv här för en update.

nere på Backaplan, Göteborg, idag, lämnade in, de tyckte som jag att det här är hårdvara. det tar ca 10dgr på Anovo...

Det sista kom det ngt kväkaktigt ur högtalaren när det kom ett SMS - ibland.
Micken funkade inte, den blev fortf varm. Batteriet dras ur fort (därav värmen?)...

Tvingas köra med stendum Ericsson C702 eller vad den heter - äckligt ful lollipoplur.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-06-28 08:36

Det går ej att lägga till en bild på nya kontakter i adressboken. Jag försökte lägga till en ny kontakt och skulle därefter lägga till en bild på personen. Provade med att ta en ny bild på personen direkt via adressboken (med en iPhone 3GS) men bilden sparas ej i adressboken - fast att där står "Sparas" på skärmen! Det går dock att välja en befintlig bild, men det är lite drygt att man måste ut ur adressboken och in i kamera-appen, ta en bild och spara den, därefter in i adressboken igen, välja kontakten och först då välja den nytagna bilden!

Var kan man förresten anmäla buggar till Apple (för jag antar att Mr Jobs inte läser detta! )

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-28 08:47
Ursprungligen av Jedih:

Var kan man förresten anmäla buggar till Apple (för jag antar att Mr Jobs inte läser detta! )

Här...

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-06-29 09:07
Ursprungligen av frazze:

Här...

Thanks mate!

  • Oregistrerad
  • 2010-06-29 10:47
Ursprungligen av frazze:

Här...

Hur tusan ska man kunna använda den om man inte jobbar på Apple?

Ursprungligen av studiox:

Hur tusan ska man kunna använda den om man inte jobbar på Apple?

Varför skulle man behöva jobba på Apple för att använda den?

Allt du behöver är ett Apple ID (t.ex. den inloggning du använder på iTunes Store).

  • Oregistrerad
  • 2010-06-29 11:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför skulle man behöva jobba på Apple för att använda den?

Allt du behöver är ett Apple ID (t.ex. den inloggning du använder på iTunes Store).

Ja precis:

You do not have access to the Apple Bug Reporter (aka RadarWeb).
Please contact the IS&T HelpLine.
Dial 4-7777 from any Cupertino campus phone.
Dial 7777 from any Sacramento campus phone.
Dial 4-HELP (4357) from any Austin campus phone.
Dial 1-800-800-6272 from anywhere in the U.S.
Dial 1-408-974-7777 from SCV or outside the U.S.

Det gick iaf inge vidare för mig.

Ursprungligen av studiox:

Ja precis:

You do not have access to the Apple Bug Reporter (aka RadarWeb).
Please contact the IS&T HelpLine.
Dial 4-7777 from any Cupertino campus phone.
Dial 7777 from any Sacramento campus phone.
Dial 4-HELP (4357) from any Austin campus phone.
Dial 1-800-800-6272 from anywhere in the U.S.
Dial 1-408-974-7777 from SCV or outside the U.S.

Det gick iaf inge vidare för mig.

Jag kommer åt den med mitt Apple ID utan problem.

Ursprungligen av studiox:

Det gick iaf inge vidare för mig.

Använd den här vägen i stället:
Apple - Feedback

Där behövs det ingen inloggning.

Under "Feedback type" kan man välja "Bug report".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-28 12:40

Kanske inte är direkta iOS4 problem men jag har noterat följande:
- Eniro's App fungerar inte sedan iOS4 uppgraderingen
- eBuddy har problem om man roterar från porträtt till landskap (keyboardet är i porträtt även om man håller telefonen i landskapsvy). Kanske är program-specifkt.
- eBuddy är mycket mer krashbenäget sedan iOS4. Kanske är program-specifkt.
- Jag har haft ett antal märkliga frysningar på telefonen. Den är oresponsiv i 5-10 sekunder och sedan fungerar allt igen. Detta sedan iOS4.
- Vissa program som kallar på "valmenyn" kan bugga och tappa sitt skin. Istället för en mörk blå/grå snygg meny får man fula vita lådor för valen och helt svart text. Händer ofta i Safari i landskapsvy. Inget unikt for iOS4, fanns i 3:an också (undrar om det är Svenskan som spökar).
- Att redigera mycket texti Safari är fortfarande väldigt buggit. Det är svårt att skrolla i lådan och texten kan lite hur som byta storlek i lådan. Kanske mer vore en feature att lösa det på ett bättre sätt men ex. fylla i en text-box som denna med all denna text hade knappt gått. Dock fungerar copy & paste från Anteckningar bra (ologisk omväg dock).
- Skype har fortfarande lite spöken i sig när man roterar från portsätt till landskap i chatten. Bara en visuell bugg och inget unikt för iOS4 (kan vara programspecifikt).
- Apple's "Auto corrector" känns fortfarande lite väl envis. Skriver jag "Apps" så blir det AppStore. Den borde lära sig allt eftersom jag skriver, dvs skriver jag Apps > AppStore > Apps borde den på sikt fatta att jag sällan vill ha AppStore. Mer en feature request kanske men ett irritationsmoment (jag tror den blivit än mer bestämd att skriva om saker i iOS4).
- Vid ett tillfälle öppnade jag Meddelande appen och den var helt tom. Läskigt. När jag stängde och öppnade appen igen fungerade allting dock.
- iBooks klagar ofta på att "kan inte öppna … för att resurser som krävs saknas" (eller dyl).

Saknade features / buggar:
- Bättre landskapsstöd från Apple's "grundmjukvara". Hemskärmen, inställningar, Telefonen - allt borde ha stöd för detta i stort sätt. Adressboken fungerar i landskap men inte kontakter inom Telefonen. Inkonsekvent och en feature request snarare än en bugg.
- Multi-tasking och landskap känns lite "buggig" då ikonerna inte roteras korrekt när man ska byta program i landskapsvy. Pannen får gärna vara till höger men de borde roteras 90° så de står upprätt. Troligen ingen direkt bugg, bara en designmiss.
- Uppkoppling till WiFi kan blir jäkligt irriterande. Telefonen känner av 2 låsta WiFi-punkter hemma hos mig som jag INTE vill koppla upp till men den fråga titt som tätt "vill du inte koppla upp dig…". Snarare en feature än en bugg men problemet finns där och det är sjukt irriterande (jag stänger av WiFi om jag inte vet jag ska använda det vilket är baklänges).
- iBooks kan läsa PDF:er men du verkar inte kunna göra något med dem efter det. Varför kan jag inte kommentera och maila dem vidare?

Ovan är från en iPhone 3Gs | 32GB.

Senast redigerat 2010-06-28 12:56
Ursprungligen av Erik.dv:

- Jag har haft ett antal märkliga frysningar på telefonen. Den är oresponsiv i 5-10 sekunder och sedan fungerar allt igen. Detta sedan iOS4.

För mig är det precis tvärtom med just det här felet. Hade det i både 3.1.2 och 3.1.3 men det tycks ha försvunnit helt i och med 4.0. Inte för att det hjälper dig, men kände att jag ville dela med mig...

Ursprungligen av Erik.dv:

- Jag har haft ett antal märkliga frysningar på telefonen. Den är oresponsiv i 5-10 sekunder och sedan fungerar allt igen. Detta sedan iOS4.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag antar det har med Multitasking att göra. Det vore bra att ha en "your iPhone is working" symbol någonstans så man förstår om den blir seg. Beach-ball of death kanske?

Har en 3G och får samma störiga frysningar, så i mitt fall är det något annat än multitasking som ställer till det. Det har bl a hänt när jag ska svara på ett samtal, vilket inte känns helt stabilt och får mig att fundera på att gå ner en version till en uppdatering dyker upp. Har provat att återställa utan förbättring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-28 12:54

Haha, tack Capeman, det hjälpte verkligen

Jag antar det har med Multitasking att göra. Det vore bra att ha en "your iPhone is working" symbol någonstans så man förstår om den blir seg. Beach-ball of death kanske?

Ursprungligen av Erik.dv:

Haha, tack Capeman, det hjälpte verkligen

Mmm, förstod att det skulle kännas bättre efter mitt inlägg...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-28 13:00

Problemet fanns även när jag spelade ett spel som fick ganska ordentliga slowdowns. Det hände bara en gång dock så jag vet inte vad det berodde på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-28 22:39

Ipod funkar ej i OS 4?

Efter uppgradering till OS 4 har Ipoden lagt av i min 3gs.
Någon som stött på liknade? För övrigt tycker jag det
känns lite svajigt med lite för många appar som slutat fungera.
/jola

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-29 00:40
Ursprungligen av jola:

Efter uppgradering till OS 4 har Ipoden lagt av i min 3gs.
Någon som stött på liknade? För övrigt tycker jag det
känns lite svajigt med lite för många appar som slutat fungera.
/jola

Man får nog räkna med det direkt efter en uppdatering och kanske speciellt denna. Det är dock en naturlig följd av utveckling och alternativet hade ju varit att vänta en månad eller två så att programmen hinner med.

Jag funderade på det, men nyfikenheten blev för stor så jag hängde på låset och laddade ner så fort det gick.

Så nu står jag där och appen till lokaltrafiken funkar inte alls. Smällar man får ta. Det rätar ut sig och är ingen bugg.

Edit: Det gäller såklart inte iPoden som ska funka felfritt. Jag har inga problem alls med den och jag har inte hört någon innan dig som har det heller. Märkligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-29 23:17
Ursprungligen av Skilling:

Man får nog räkna med det direkt efter en uppdatering och kanske speciellt denna. Det är dock en naturlig följd av utveckling och alternativet hade ju varit att vänta en månad eller två så att programmen hinner med.

Jag funderade på det, men nyfikenheten blev för stor så jag hängde på låset och laddade ner så fort det gick.

Så nu står jag där och appen till lokaltrafiken funkar inte alls. Smällar man får ta. Det rätar ut sig och är ingen bugg.

Edit: Det gäller såklart inte iPoden som ska funka felfritt. Jag har inga problem alls med den och jag har inte hört någon innan dig som har det heller. Märkligt.

Håller med att man kanske var lite för nyfiken men Ipoden borde fungera :(. Håller med om att det är en aning märkligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-29 07:17
Ursprungligen av jola:

Efter uppgradering till OS 4 har Ipoden lagt av i min 3gs.
Någon som stött på liknade? För övrigt tycker jag det
känns lite svajigt med lite för många appar som slutat fungera.
/jola

Gör en restore.

Det är inte speciellt konstigt att appar slutar fungera viden x.0-uppgradering.

Låter som om du skall göra en återställning på den, du har ngt som ligger och körs och drar batteri i onödan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-29 00:29

Kontaktbilder

Har problem med bilderna på mina kontakter i adressboken, somliga har försvunnit och vill inte komma tillbaka. Ser ut som det skall i Adressboken på datorn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-29 18:57

Stort tack!

Ursprungligen av Goflorp:

Låter som om du skall göra en återställning på den, du har ngt som ligger och körs och drar batteri i onödan.

Tack för hjälpen...
Borde väl klurat ut det själv att det var så men ibland behöver man en vänlig själ som puttar en i rätt riktning. Nu fungerar den prima!

Tack!

/G

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2010-06-29 12:39

Har problem att synca bilder från iPhoto via iTunes sedan uppgraderingen till iOS4. Musik är OK. Ipod funkar bildöverföring efter att Cash mappen deletades. Någon som vet hur man skall fixa bilder till iPhone?

Efter uppdateringen har formateringen för telefonnummer blivit knasig.

Ursprungligen av iTiger:

Efter uppdateringen har formateringen för telefonnummer blivit knasig.

Knasig på vilket sätt?

Här är det av typen:

+46 00-000 00 00 eller +46 000-00 00 0. "Automatisk formatering" påslagen i Adressbok.app.

Bevaka tråden