Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra ett microsim av ett Teliasim...

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick en fråga om vilka tutorials som jag använde när jag trimmade ner mitt Teliakort till ett microsim, vilket kanske är intressant för er (som liksom jag) inte fick loss ett microsim från Telia.

jag forskade runt lite på nätet innan jag skred till verket.

Bästa bilden tyckte jag var från en kille som skar ut SIM:et med laser.
Flickr Photo Download: laser cut micro sims

Den var bäst eftersom själva kontakten hade samma form som mitt Teliakort. Du ser hur väldigt nära du måste skära. I princip så ska all plast bort från tre sidor.

Jag gick själv till väga på följande sätt. Jag skar bort så mycket som jag vågade från långsidorna. I princip så skar jag vid kontaktkortets kanter. Sedan så funderade jag på hur mycket som skulle bort från kortsidan. Efter lite funderande och måttande och jämförande med hur AT&T kortet låg i SIM-hållaren så bestämde jag mig för att i princip ta bort allt som var plast även på undre delen av SIM:et.

Sedan så lade jag AT&T kortet ovanför Teliakortet och måttade upp längden på kortet samt hörnkilen.

Jag jämförde hela tiden med AT&T kortet och fick ändå skrapa av det sista av plasten för att få in kortet. Det blev ett antal skrapningar, men bättre att ta för lite, det går alltid att ta av mer:)

Det svåraste var nog att få till hörnkilen.

Jag skar med en skapell/modellkniv. Andra använder sax men det passar bättre med kort där du behåller plast. På Teliakortet tyckte jag inte att det fanns utrymme att använda sax.

Tutorials som jag använde mig av:
How-To Cut Down and Set-Up a Non-AT&T SIM For Your iPad | Mac|Life

Denna var bra för att den visade hur mycket jag var tvungen att ta bort
Cut Mini SIM to Micro SIM | Waterworld

Och denna som råkade ha samma mönsterlayout som mitt Teliakort men jag gjorde iofs tvärtom. Jag tog bort plasten nertill och behöll den upptill där kilkanten ska skäras till.
Convert Mini SIM in to Micro SIM for iPad 3G Yourself | iPad

Det tog mig ca 20 minuter i lugn och ro att få till det hela

Lycka till!

Edit: Bifogade en bild över mitt anpassade SIM-kort, som ni ser... det är inte mycket kvar

Senast redigerat 2010-05-30 22:14

Fint, borde bli klistrad!

Tog fram en förskärare och skar bort sidorna, sedan underkanten i ett svep. Sedan la jag att-kortet ovanpå och skar av toppen samt ett hörn. Tog ca 30 sek!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-08 20:09

Kan meddela att det (igår) inte var några problem att ta med sitt mini-SIM till Telia-butiken på Kungsgatan i Stockholm och få det utbytt mot ett micro-SIM. Nytt simkort kostar dock 100 spänn.

Telia har nu gått ut med information om att det är fritt fram att byta till Microsim på alla sina abonnemang.

Ursprungligen av Marcus_R:

Telia har nu gått ut med information om att det är fritt fram att byta till Microsim på alla sina abonnemang.

Och här är källan.

Jag kommer förhoppningsvis få min 4:a idag äntligen. Vet inte exakt när mitt microsim kommer, kan man så länge klippa till sitt gamla teliasim eller får man problem med bytet sen, med mitt microsim kommer jag ha ett annat typ av abonnemang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-25 13:12
Ursprungligen av westerlu77:

Jag kommer förhoppningsvis få min 4:a idag äntligen. Vet inte exakt när mitt microsim kommer, kan man så länge klippa till sitt gamla teliasim eller får man problem med bytet sen, med mitt microsim kommer jag ha ett annat typ av abonnemang.

Om du har nära till en Teliabutik kan du knalla in och få det direkt i handen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-25 13:18

Köpte en iPhone 4 direkt i en Teliabutik och fick ett micro-SIM på köpet.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-08-25 13:41
Ursprungligen av Konrad:

Köpte en iPhone 4 direkt i en Teliabutik och fick ett micro-SIM på köpet.

Trodde inte man kunde köpa iPhone 4 i Teliabutiker? De skickas väl enbart via postförskott när man står i den berömda "kön"?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-25 14:49
Ursprungligen av akesson:

Trodde inte man kunde köpa iPhone 4 i Teliabutiker? De skickas väl enbart via postförskott när man står i den berömda "kön"?

Jag köpte min i butik också... På releasedagen då. Sedan dess har dom inte funnits.

Han som jag pratade med på kuntjänst sa att det kan hända att dom i butiken inte är så pigga på att ge mej ett sim till om det andra på väg.. Vill så gärna pilla på den idag om den kommer idag. Så frågan är om det går o klippa ner utan att jag får problem senare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-25 17:33
Ursprungligen av westerlu77:

Han som jag pratade med på kuntjänst sa att det kan hända att dom i butiken inte är så pigga på att ge mej ett sim till om det andra på väg.. Vill så gärna pilla på den idag om den kommer idag. Så frågan är om det går o klippa ner utan att jag får problem senare?

Det är nog bara att klippa, det kan väl inte hända något annat än att kortet blir obrukbart och du får ju ändå ett nytt med posten.

Det är löst. Skönt o börja pilla på den:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-27 12:53

Varför göra det så himla svårt? Om man köpt sin iPhone i USA ex. vis så följer det med ett microsim använd detta som mall och rita runt ditt minisim och klipp sen efter insidan av markeringen. Tog 2 min i lugn och ro.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-05 22:49

Herregud vad ni gör det här till en konstform.
Jag plockade ut AT&T-kortet. Spanade på det lite. Sen tog jag fram kniven och skar till mitt 3-simkort.
Tog mig runt 1-2 minuter.

Fungerade perfekt då, fungerar perfekt nu.

Ett annat tips är att gå till Mr Gizmo där dom klipper till ett kort gratis.
Eller nja, det kostar en "like" på deras Facebook-grupp. Rätt bra deal ändå

Ett annat tips är att knalla in i första bästa telefon-butik och be om ett inaktiverat microsim för respektive operatör. När telefonen/ipaden kommer är det bara att ringa sin operatör och aktivera det.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-07 21:17
Ursprungligen av PeeMaN:

Ett annat tips är att knalla in i första bästa telefon-butik och be om ett inaktiverat microsim för respektive operatör. När telefonen/ipaden kommer är det bara att ringa sin operatör och aktivera det.

Det fungerar men vissa operatörer tar betalt för ett microsim. Så vill man spara någon hundring kan man klippa/fila till ett microsim kort själv.

//Rob

Jag känner bara en lätt lust att försvara mig;)
När jag skrev inlägget så gick det inte att få microsim som extrakort på Telia. Nu är det lyckligsvis lättare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-18 18:33

Hur lätt som helst med denna lilla manick. Om SIM-card cutter från Teknikmagasinet

  • Medlem
  • Sverige
  • 2011-11-17 15:26

Fungerar helt fantastiskt att klippa med sax. Gjorde denna manöver för att Telia sket i att skicka microsim före telefonen.

Jo, det är nog så:)

Modiferade grabbens SIM kort när han fick min gamla 4:a och då tog jag bara fram en sax och klippte som du skriver.

1
Bevaka tråden