Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Multitasking i iOS

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I vissa program återvänder man till startskärmen och vissa pausar där man senast var.

Förstod inte heller vad som menas med "tvångsavslutar", rätt ny iPhonare som jag är. Vad är det?

Ursprungligen av sahlback;:

I vissa program återvänder man till startskärmen och vissa pausar där man senast var.

Förstod inte heller vad som menas med "tvångsavslutar", rätt ny iPhonare som jag är. Vad är det?

Håll inne powerknappen tills dess dialogen med "stäng Av" kommer fram, håll sedan hemknappen intryckt tills dess Att appen stänger Av sig

Då läser du inte mycket men här är källan:

Electronic Memory Basics - RAM vs Flash

  • Medlem
  • Falun
  • 2010-06-19 15:12

Appar som spotify, gps, radio och liknande körs ju i bakgrunden, varför skulle inte alla andra appar göra det? är det apple som bestämmer vilka som ska kunna göra det eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-19 15:32
Ursprungligen av Dunkah:

Appar som spotify, gps, radio och liknande körs ju i bakgrunden, varför skulle inte alla andra appar göra det? är det apple som bestämmer vilka som ska kunna göra det eller?

Som vi har nämnt några gånger tidigare i denna tråd så har inte nedladdade program möjligheten att alls ligga i bakgrunden utan endast att använda sig av vissa bakgrundstjänster om de nu skrivs om för att dra nytta av dem:
background audio
VoIP
Location update
task completion
push notificaitons
fast application switching
local notifications

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-06-20 21:24

Lite offtopic.
Men kommer man kunna lägga in egna sms signaler i 4.0?
Utan jailbreak ofc

Ursprungligen av Z0l!d;:

Lite offtopic.
Men kommer man kunna lägga in egna sms signaler i 4.0?
Utan jailbreak ofc

Fel tråd men svaret är nej

Sveriges Radios app uppdaterades igår (för mig), men det går inte att köra den "i bakgrunden".

De skriver i hjälp-infon att den kommer byta färg från blå till svart om en vecka osv. Undrar varför Apple inte börjar släppa ut de nya programmen direkt utan verka ligga på dem, för jag antar att de flesta utvecklare redan är klara med uppdateringarna..

Kör iOS4 så det är inte det..

Ursprungligen av J THOMAS E:

Sveriges Radios app uppdaterades igår (för mig), men det går inte att köra den "i bakgrunden".

De skriver i hjälp-infon att den kommer byta färg från blå till svart om en vecka osv. Undrar varför Apple inte börjar släppa ut de nya programmen direkt utan verka ligga på dem, för jag antar att de flesta utvecklare redan är klara med uppdateringarna..

Kör iOS4 så det är inte det..

De nämner ju inget om att de har lagt till stöd för iOS4. Kan ju vara en planerad uppdatering som bara råkade sammanfalla med lanseringen av iOS4. Dvs. stödet kommer senare,,

//Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

De nämner ju inget om att de har lagt till stöd för iOS4. Kan ju vara en planerad uppdatering som bara råkade sammanfalla med lanseringen av iOS4. Dvs. stödet kommer senare,,

//Stefan

Mmm, tänkte att det kanske var en "normal" versionsuppdatering. Men den kändes helt fel planerad om de behöver uppdatera den igen direkt..

Ursprungligen av J THOMAS E:

Mmm, tänkte att det kanske var en "normal" versionsuppdatering. Men den kändes helt fel planerad om de behöver uppdatera den igen direkt..

Jo, tajmingen är dålig, men de har antagligen jobbat på de där funktionerna en längre tid (som AAC för ljud mm). Lite synd bara att de inte samtidigt lagt till iOS 4-stöd i ett program som verkligen skulle ha nytta av det. iOS 4 har ju trots allt varit tillgängligt för utvecklare ett antal månader nu.

  • Medlem
  • Härjedalen
  • 2010-06-22 22:37

satt och spelade igår på iphonen efter uppdatering, fick ett sms under spelandet och eftersom jag nu har multitasking så kan ja väl svara och sen hoppa tillbaka in i spelandet. men så var det inte. spelet började om från början. trist. är inte de grejjen med multitasking lr? sorry om frågan kommit före men ja orkade inte läsa allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-22 22:39
Ursprungligen av ohling:

satt och spelade igår på iphonen efter uppdatering, fick ett sms under spelandet och eftersom jag nu har multitasking så kan ja väl svara och sen hoppa tillbaka in i spelandet. men så var det inte. spelet började om från början. trist. är inte de grejjen med multitasking lr? sorry om frågan kommit före men ja orkade inte läsa allt.

Nej, det kräver att spelet är uppdaterat för att stödja multitasking. Det sker inte automatiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-23 01:54
Ursprungligen av ohling:

satt och spelade igår på iphonen efter uppdatering, fick ett sms under spelandet och eftersom jag nu har multitasking så kan ja väl svara och sen hoppa tillbaka in i spelandet. men så var det inte. spelet började om från början. trist. är inte de grejjen med multitasking lr? sorry om frågan kommit före men ja orkade inte läsa allt.

Som har skrivits flera gånger så är det inte så multitasking fungerar på iPhonen. Det är save state som är det riktiga uttrycket. Spelet fryser och du kan skriva sms och sen fortsätta på samma ställe som förut. Det förutsätter fortfarande att spelet skrivs om för att stödja den funktionen i iOS 4.

//Rob

Kan man stänga av multitasking? Hur ser man vilka program som är aktiva. Jag är rädd att den skall kolla mailen då och då fast jag inte vill...då jag betalar för minsta lilla kilobyte.

Ursprungligen av Firechild:

Jag är rädd att den skall kolla mailen då och då fast jag inte vill...då jag betalar för minsta lilla kilobyte.

Det ändrar du under inställningar / e-post / hämta nya data.. Ta bort "Push" och ställ på manuellt så ska inga mail hämtas förrens du vill..

Ursprungligen av Firechild:

Kan man stänga av multitasking?

Nej, inte vad jag vet.

Ursprungligen av Firechild:

Hur ser man vilka program som är aktiva.

Jag tror inte det med säkerhet går. De program som ligger aktivitetsfältet (eller vad man ska kalla det) är inte alltid alla som är igång. Tanken är att systemet helt sköter om att kasta ut program allt efter minnesbehov.

Ursprungligen av Firechild:

Jag är rädd att den skall kolla mailen då och då fast jag inte vill...då jag betalar för minsta lilla kilobyte.

Som J THOMAS E skrev så är det en inställning för Mail (och har inget att göra med multitasking, Mail är ett av de program som kunnat göra saker i bakgrunden hela tiden).

Men vill du vara helt säker på att det inte ska laddas ner en enda liten byte som mobildatatrafik så finns det en annan inställning i iOS 4 som kommer väl till pass:

Inställningar -> Allmänt -> Nätverk -> Mobildata

Slår du av mobildata helt kan inte telefonen förbruka någon datatrafik alls.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-28 12:05
Ursprungligen av Adrian B:

Men vill du vara helt säker på att det inte ska laddas ner en enda liten byte som mobildatatrafik så finns det en annan inställning i iOS 4 som kommer väl till pass:

Inställningar -> Allmänt -> Nätverk -> Mobildata

Slår du av mobildata helt kan inte telefonen förbruka någon datatrafik alls.

Det tog Apple hela 4 versioner av iOS för att få den här funktionen. Den har jag saknat sen jag köpte iPhone 2G med iOS 1.1.3.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det tog Apple hela 4 versioner av iOS för att få den här funktionen. Den har jag saknat sen jag köpte iPhone 2G med iOS 1.1.3.

//Rob

OT, men jag måste fråga varför? Utan data tappar man halva grejen med en iPhone.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-28 19:47
Ursprungligen av Johan Nilsson:

OT, men jag måste fråga varför? Utan data tappar man halva grejen med en iPhone.

Att surfa med edge/gprs är som att kolla på en race mellan 2 sniglar. Det var så långsamt att det var i många fall inte värt den extra kostnaden.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det tog Apple hela 4 versioner av iOS för att få den här funktionen. Den har jag saknat sen jag köpte iPhone 2G med iOS 1.1.3.

Samma här. Men jag fixade det genom att ställa in felaktig APN och på så sätt gick det helt enkelt inte att surfa över mobilnätet. (Och det gånger jag ville så var det bara att ändra en bokstav i APN-inställningen. Inte enkelt, men genomförbart i alla fall.)

Ursprungligen av Johan Nilsson:

OT, men jag måste fråga varför? Utan data tappar man halva grejen med en iPhone.

Jag kan hålla med och när jag väl började med "fri" mobildata så fick iPhone ett helt nytt värde för mig, trots att jag hade haft den i mer än ett år.

Men man ska också tänka på att på den tiden, 2007, var mobildata riktigt dyrt jämfört med idag. För min del var det inte hastigheten i 2G som var problemet utan att jag inte ansåg mig ha råd med mobildata. Speciellt då jag inte hade något abonnemang för mobildata och det fanns ingen maxtaxa eller liknande. Så det var mycket viktigt att se till att ingen datatrafik gick över mobilnätet (därav behovet av att stänga av det).

Tack för bra svar. Jag har 3G och multitasking verkar inte stödjas ändå så enkelt var det. Däremot mobildata på/av var ju kanon. Det är alltså nytt i iOS 4?

Ursprungligen av Firechild:

Tack för bra svar. Jag har 3G och multitasking verkar inte stödjas ändå så enkelt var det. Däremot mobildata på/av var ju kanon. Det är alltså nytt i iOS 4?

Ja just det med mobildata är nytt. Att kunna stänga av push till e-posten däremot är inte nytt.

Ursprungligen av Firechild:

Däremot mobildata på/av var ju kanon. Det är alltså nytt i iOS 4?

Ja, precis som Capeman svarade, det är helt nytt.

Men vad som funnits sedan tidigare är en möjlighet att slå av mobildata vid roaming, dvs när man inte använder sin normala operatör utan "roamar" via en annan operatör (sker vanligtvis bara om man är utomlands) då det ofta är mycket högre kostnader för mobildata då. Det är lämpligt att alltid ha det avslaget, så slipper man chockräkningar.

Angry Birds fungerar perfekt! ligger kvar där man sist lämnade spelet!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-07 13:38

Är inte säker (senildement) på om detta varit uppe tidigare, eller länkarna. Men det är så pass intressant tycker jag så jag hivar in det i alla fall.

Det förekommer ofta div. missuppfattningar om hur multitaskingen i iOS fungerar, och många tror att listan de kan få fram längst ned vid dubbeltryck på Home är appar som kör i bakgrunden och att det drar massa batteri och minne, och att man måste stänga dessa manuellt själv. Detta är helt fel och för att sprida ljus över det så ger jag er ett par länkar här som jag tycker ni ska läsa så ni sen förstår hur det verkligen funkar :yes:

Del 1
Fraser Speirs - Blog - Misconceptions About iOS Multitasking

Del 2
Fraser Speirs - Blog - iOS Multitasking in Detail

Dr Tinnitus

Bevaka tråden