Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har jag avlivat min PowerBook?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-12 16:53

Hej på er!

Nu är det så här att jag har slaktat min PB G4 på Airportkort och RAM-minne och gett bort till min mor, nu kom jag på att jag kanske skulle ge bort själva PB'n till min granne så jag tog morsans gamla RAM och stoppade i, pluggade i kabeln, satte igång datorn och det enda som händer är att den varvar upp hårddisken, ger ifrån sig ett kort tut-ljud (inte den vanliga startup-chime) och tänder den vita dioden i botten av skärmen, lite då och då så blinkar även den vita dioden ett par gånger men inget mer händer.

Jag har provat att flytta RAM'et till den andra minnesplatsen utan resultat, jag har provat att nolla PRAM också, händer inget då heller. Finns det något jag kan göra eller kolla? Eller har jag helt enkelt byggt om PB'n till ett jävligt snyggt bokstöd?

Och nej, jag använde inget ESD-armband eller liknande när jag skruvade, så nu behöver ni inte fråga om det O:-)

kika lite här. här får du reda på vad tutena betyder;

Felsökning: Ingen bild visas på min Mac

Det kan hända att det är fel typ av minneskort. Bara för att det är rätt antal pinnar och fysiskt passar i kortplatsen så är det inte säkert att det faktiskt är rätt sorts minne. Så kontrollera vad det egenligen är du stoppat in och vad det är som du ska ha.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-15 19:54

Nu börjar det klarna lite, det verkar som om jag har stoppat i ett PC100 minne, maskinen ifråga kräver minst PC133 så där verkar vi ha förklaringen. Tack Marcus K och Goflorp.

1
Bevaka tråden