Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags att se över sitt iMini, iMidi och iMaxi-abonnemang.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-04-28 17:36

Den 12:e juli 2008 och framåt skaffade många en iPhone med iAbonnemang hos Telia (se rubrik) med bindningstider på 18 eller 24 månader. Om man vill vara obunden i sommar för att kunna välja bästa erbjudandet oavsett operatör (och därigenom slippa dubbla månadskostnader) bör man omgående lägga om abonnemanget till exempelvis kontantkort i väntan på eventuell iPhone 4G eller HD eller vad den kan komma att kallas.

Telias bindningstid och abonnemangförfarande:
Efter bindningstidens slut fortsätter abonnemanget som vanligt med samma månadskostnad. Man kan då när som helst ögonblickligen byta abonnemang inom Telia.

Om man däremot vill byta till kontantkort gäller straff-tid på tre månader för omläggning.

Ex:
Mitt abonnemang (iMini) har bindningstid till 2010-07-12. Jag ringde först idag (28:e april) och bad att få byta till kontantkort (Telia Refill 'Till vänner') och får bytet utfört först 2010-07-28. Detta betyder att iMini upphör ca två veckor efter min bindningstid.

Enda surfabonnemanget till Telia kontantkort är att beställa ett års Mobilsurf 'Alltid' till en kostnad av 499 kronor (stryps till 120 kbit/s om användandet överstiger 0,5 GB/månad).

Lite pest, mycket kolera - men man är då fri att skaffa nästa iPhone oavsett erbjudande och operatör.

Tänkte själv på detta när jag hade 3 månader kvar på mitt abonnemang. Tyvärr så tänkte jag inte tillräckligt långt och den 31maj är mitt abonnemang uppsagt.
Blir nog Halebop kontaktkort i väntan på ny iPhone! Halebop känns som det mest prisvärda alternativet inom telia koncernen. Att surfa får bli på någon väns homerun. 3G blir för dyrt utan abonnemang.

Då halebop är inom Telias koncern tar det 2 sekunder att byta från halebop kontant kort till Telia abonnemang.

Prisjakt.se ger även en bra översikt på vilket kontantkort som passar dig i tiden på väntan

Goodluck!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 18:21

Mitt abonnemang gick ut i januari och jag blev uppringd av Telia strax innan nyår med erbjudande om att binda upp mig på deras "Prata på" och "Mobilsurf alltid". Det slutade med att jag tackade nej och gick på "Max 25" och "Mobilsurf alltid" utan bindningstid istället. Då är man redo när nästa iPhone kommer. Gissar att de snart får fullt upp med att ringa runt till dem med 2-års bindning.

  • Medlem
  • 2010-04-28 19:24
Ursprungligen av vanilj:

Det slutade med att jag tackade nej och gick på "Max 25" och "Mobilsurf alltid" utan bindningstid istället. Då är man redo när nästa iPhone kommer.

Du är inte helt redo när nästa iPhone kommer. Du är utan bindningstid men inte utan uppsägningstid. Den är generellt på Telia-abonnemang tre månader. Enbart kontantkort kan avslutas när man vill. Givetvis kan man förlänga/lägga på bindningstid om man vill ha en ny telefon och ens nuvarande operatör har det 'bästa' erbjudandet. Men vill man byta skuta och vill ha telefonen snabbt blir det dubbla fakturor.

Personligen tittar jag mer och mer på Telenor då de är den enda operatören som inte stryper internetuppkopplingen per månad. (Jag funderar på att säga upp mitt combort-abonnemang i lägenheten och ha iPhone som modem.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 21:21
Ursprungligen av DrDip:

Du är inte helt redo när nästa iPhone kommer. Du är utan bindningstid men inte utan uppsägningstid. Den är generellt på Telia-abonnemang tre månader. Enbart kontantkort kan avslutas när man vill. Givetvis kan man förlänga/lägga på bindningstid om man vill ha en ny telefon och ens nuvarande operatör har det 'bästa' erbjudandet. Men vill man byta skuta och vill ha telefonen snabbt blir det dubbla fakturor.

Personligen tittar jag mer och mer på Telenor då de är den enda operatören som inte stryper internetuppkopplingen per månad. (Jag funderar på att säga upp mitt combort-abonnemang i lägenheten och ha iPhone som modem.)

Kanske skulle klargjort min avsikt. Jag är väldigt nöjd med Telia (alla operatörer är i allmänhet skräp i mina ögon, men Telia har i alla fall haft ett vänligt bemötande i mina kundtjänstärenden) och kommer med största sannolikhet att förlänga abonnemanget med ny telefon.

Kan tillägga att min tid som kontantkortskund är sedan länge förbi. Är så trött på folk som aldrig har pengar på sina telefoner och inte kan använda dem.

Läge för lite förtydliganden!

Hej
Anders Häll heter jag och jobbar på Telia Kundservice och jag måste få komma med ett litet förtydligande angående tidigare inlägg i denna tråd. Det handlade om "Om man däremot vill byta till kontantkort gäller straff-tid på tre månader för omläggning." Strafftid är det inte på något sätt tal om. Däremot uppsägningstid.
På alla Telias abonnemang är det 3 månaders uppsägningstid som infaller om man vill flytta ut sitt nummer från Telia till annan operatör eller om man vill göra om sitt abonnemang till ett refillkort (kontantkort), eller om man helt enkelt vill avsluta sitt abonnemang och på så sätt säga upp rätten till sitt telefonnummer. Detta är inte på något som helst sätt unikt för Telia utan uppsägningstid är något som de flesta andra operatörer också har. Man kan när som helst lägga in en begäran om uppsägning men tänk på att man även säger upp rätten till sitt telefonnummer då.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej
Anders Häll heter jag och jobbar på Telia Kundservice och jag måste få komma med ett litet förtydligande angående tidigare inlägg i denna tråd. Det handlade om "Om man däremot vill byta till kontantkort gäller straff-tid på tre månader för omläggning." Strafftid är det inte på något sätt tal om. Däremot uppsägningstid.
På alla Telias abonnemang är det 3 månaders uppsägningstid som infaller om man vill flytta ut sitt nummer från Telia till annan operatör eller om man vill göra om sitt abonnemang till ett refillkort (kontantkort), eller om man helt enkelt vill avsluta sitt abonnemang och på så sätt säga upp rätten till sitt telefonnummer. Detta är inte på något som helst sätt unikt för Telia utan uppsägningstid är något som de flesta andra operatörer också har. Man kan när som helst lägga in en begäran om uppsägning men tänk på att man även säger upp rätten till sitt telefonnummer då.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

You say tomato...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-30 09:04
Ursprungligen av theplague:

You say tomato...

Well, det är varken tomato eller potato. Det kallas att ingå ett avtal

Hej Anders! Om, som i mitt fall, man har sagt upp abonnemanget men vill förlänga uppsägningstiden säg från 3 till 5 månader, går det?

MVH F

Ursprungligen av wilhelmsson:

Hej Anders! Om, som i mitt fall, man har sagt upp abonnemanget men vill förlänga uppsägningstiden säg från 3 till 5 månader, går det?

MVH F

Hej

Ja. Det går bra att göra det.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • 2010-04-30 16:28

Denna tråd är inte till för att klaga utan bara på att uppmärksamma iAbonnenter som vill vara helt "fria" för iPhonebyte i sommar OCH fria att välja vilket abonnemang och operatör som helst som passar plånboken bäst i sommar/höst att vara ute i god tid och slippa en period av dubbla fakturor.

Varför operatören Telia nämns över huvud taget är för att tråden riktar sig till de rätt många som köpte första luren nära släppet 12 juli 2008 och då blev Telia-kunder. Samma procedur/resonemang/villkor kan givetvis appliceras på övriga operatörer.

1
Bevaka tråden